שתף קטע נבחר

צביקה רוזן: "בנבחרת יש עדיין שחקנים שלא יודעים לשחק הגנה"

בלם העבר, שהופיע עם ישראל במונדיאל מקסיקו 70', ניסה להסביר בשיחה עם ynet ספורט על הבעיות בחוליה האחורית של אנדי הרצוג: "הייתי מציע שלא כל השלושה ישחקו בקו אחד". עופר טלקר הוסיף: "כדי להצליח, כל בלם צריך לדעת לשחק גם כקשר אחורי"

ניסיון. תיאום. מנהיגות. אלה הדברים המרכזיים שאנדי הרצוג מחפש בבלמים שלו. הבעיה שהוא מתקשה למצוא אותם במבחר העומד לרשותו, ראו מקרה ספיגת השער ב-1:1 מול סלובניה בו היה חסר תיאום בין שרן ייני לאריאל הרוש.

 

בפוטבול האמריקני הבינו כבר לפני שנים שכל עמדה במגרש מחייבת התמקצעות מיוחדת ולכן מאמן הגנה הכרחי בכל קבוצה, ממש כמו מאמן כושר ומאמן שוערים והדבר חשוב בעיקר במחלקות הנוער.

 

צביקה רוזן מכבי תל אביב (צילום :  אתר מכבי תל אביב)
רוזן בימיו במכבי ת"א. "לוקח זמן למצוא בלמים טובים"(צילום : אתר מכבי תל אביב)
 

 

החוסר בבלמים איכותיים בכדורגל הישראלי נובע מהעובדה כי חלק ניכר מקבוצות ליגת העל מעדיפות דווקא שחקנים זרים במרכז ההגנה. בעיה נוספת היא שלעומת יסודות ההתקפה, אותם מלמדים את הילדים מגיל צעיר, את יסודות ההגנה לא מעבירים בצורה יסודית במחלקות הנוער וכך נוצרים פערים משמעותיים בין התפקידים.

 

בעבר דווקא היו בלמים גדולים לנבחרת ואחד מהם הוא צביקה רוזן, שניסה להסביר מדוע כיום לא גדלים יותר שחקני הגנה כמוהו או אבי כהן ז"ל: "היום במחלקות הנוער המקצועיות לא בדיוק שולטת. רוב השחקנים רוצים להיות חלוצים ולא שחקני הגנה אז לוקח זמן למצוא בלמים טובים. המאמנים במחלקות נוער או שהם לא מקצועיים מספיק או שהם היו חלוצים כששיחקו. יש קבוצות שמביאות לאימון מאמן שוערים, אבל מאמן להגנה לא. צריך שיהיה בכל מחלקת נוער מישהו שמבין בנושא הגנה. אתה יכול לראות בנבחרת ישראל שיש עדיין שחקנים שלא יודעים לשחק הגנה נכון".

 

מה היית מציע לשחקני ההגנה של ישראל?

"פעם היו אומרים שהבלם הוא התחנה האחרונה. יש סטטיסטיקה של קבוצות שהיו להם בלמים טובים ומדד השערים שהיו סופגים הוא הרבה יותר קטן מקבוצות אחרות. היום משחקים בקו אחד. זה פנטסטי וזה הסגנון הכי חדש שיש. הייתי מציע שמישהו יהיה שניים או שלושה מטרים מאחורי שחקני ההגנה האחרים ולא בקו אחד כדי שיוכל תמיד לתקן שגיאות של אחרים".

 

אלי כהן. "אין פיגורות של בלמים" (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
אלי כהן. "אין פיגורות של בלמים"(צילום: אלעד גרשגורן)

 

אתה היית גם מנהיג, וגם כובש.

"הכל עניין של תקופה. לפנינו היו יצחק שניאור, נח רזניק ושאול מתניה. הבלמים של היום גם לא כובשים שערים. אם תבדוק תראה שיש לי 64 שערי ליגה, זו תפוקה של חלוץ ולא של בלם".

 

"מאז הדור של מקסיקו 70', כבר לא מגיעים היום לכדורגל בלמים כמו פעם. כל הבעיות עד היום בעלייה לטורנירים היו בגלל שנכשלנו בהגנה", מציין בלם עבר נוסף, אלי כהן 'השריף'. "ברוב המקרים, גם הנבחרות עם אוחנה, רביבו וברקוביץ, תמיד היו בעיות בהגנה. תסתכל על כל הליגה - אין פיגורות של בלמים ישראלים".

 

אילון שווגר: "לפעמים תיקון קטן משנה יכולת של שחקן בוגר"

 

ויש גם מאמני הגנה בישראל. אחד מהם הוא אילון שווגר, שאבא שלו, ישעיהו שווגר ז"ל, היה אחד הבלמים בנבחרת ישראל בגביע העולמי במקסיקו 70'. שווגר ג'וניור, שמתמחה בנושא משחק ההגנה ושיחק במכבי חיפה ובני יהודה, הקים אקדמיה בשם ״שר ההגנה״.

 

אילון, מה מיוחד בפרוייקט שהקמת?

"פיתחתי תוכנית יחודית ללימוד יסודות הגנה בכדורגל מגילאי ילדים ועד בוגרים ואני מרצה בנושא בקורסי מאמנים וקורסים של סקאוטים ואנליסטים. אני מלמד ומאמן באופן פרטי ילדים, נוער ושחקני בוגרים שמגיעים מכל הארץ ומכל הקבוצות".

 

אילון שווגר (צילום: פרטי)
שווגר. "הגנה אפשר ללמד בכל גיל"(צילום: פרטי)

 

צריך ללמד הגנה מגיל צעיר?

 "הגנה אפשר ללמד בכל גיל ולפעמים תיקון קטן משנה את יכולות ההגנה של שחקן בוגרים, אך אם אתה עובד עם שחקנים מגיל צעיר במחלקות הנוער, אתה יוצר שחקן הגנה עם יסודות מוטמעים ואינסטינקטים נכונים במצבי לחץ ועייפות. את התוכנית שלי אפשר להטמיע בכל קבוצה כולל במחלקות נוער. השנה צפוי להפתח קורס מאמני הגנה למען שיתוף הידע ושיפור ההגנה בכדורגל הישראלי".

 

עופר טלקר, ששיחק כמגן ובלם בין היתר בהפועל חיפה ובית"ר ירושלים, הוסיף :"אני שיחקתי בכל תפקיד שהיה צריך בהגנה. היום זה דור אחר ואין בלמים כמו פעם. פעם עמדת הבלם היתה מקוטלגת ישירות כמנהיגות וכל בלם היה באופן ברור וישיר המנהיג בקבוצה או בנבחרת, היום בלם זה חלק מהקבוצה".

 

טלקר. "מהירות בלי חוכמה לא שווה" (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
טלקר. "מהירות בלי חוכמה לא שווה"(צילום: אביהו שפירא)

 

מה על בלם לעשות כדי להשתפר, איזה טיפ היית מעניק?

"כל בלם חייב במהלך הקריירה לשחק גם כקשר אחורי. בלם שיודע לעבוד כקשר אחורי יודע מה היתרונות והחסרונות של מי שלפניו".

 

בלם חייב להיות מהיר?

"שיחקתי עם בלמים לא מהירים אבל הם היו גאונים בראש.

היום בכדורגל המהירות מאוד חשובה, זה ברור. אבל מהירות בלי חוכמה זה לא שווה. זה צריך להיות הפוך - חוכמה פלוס מהירות והבונוס זה הכשרון".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עוז מועלם
שחקני הנבחרת
צילום: עוז מועלם
מומלצים