שתף קטע נבחר

הלך לעולמו יוסף דגן, ממציא דו קרב הפנדלים

מי שהגה את הרעיון יחד עם מיכה אלמוג נפטר בגיל 93. במהלך חייו שימש במספר תפקידים בכירים בהתאחדות. מנכ"ל ההתאחדות רתם קמר: "חתום על מהלך כחול-לבן שהשפיע על הכדורגל העולמי"

יוסף דגן, מי שהמציא יחד עם מיכה אלמוג ז"ל את רעיון דו קרב הפנדלים, הלך לעולמו בגיל 93. דגן מילא בחייו מספר תפקידים בכירים בהתאחדות לכדורגל, בהם מזכיר ההתאחדות, אך ייזכר תמיד הודות להמצאה ששינתה את פני הכדורגל העולמי.

 

כך המצאנו את דו-קרב הפנדלים, הסיפור המלא

 

ב-1968 נבחרת ישראל השתתפה באולימפיאדת מקסיקו והגיעה עד רבע גמר למשחק מול בולגריה. המשחק הסתיים בתיקו, והיה נהוג אז להטיל מטבע אחרי ההארכה כדי לקבוע את זהות המנצחת. הבולגרים זכו והעפילו – מה שגרם לדגן ולאלמוג לחפש אפשרות ספורטיבית יותר.

 

יוסף דגן (צילום: עוז מועלם)
חתום על הצעה ששינתה את ההיסטוריה. יוסף דגן ז"ל(צילום: עוז מועלם)

השניים שלחו מכתב לפיפ"א, כשאז גם נשיא פיפ"א סטנלי רוס, חיפש פתרון במקום הטלת המטבע. אותו מכתב פורסם בביטאון הרשמי של הארגון, מה שגרם לכך שההצעה הגיעה להצבעה לחברי ועדת השיפוט של פיפ"א.

 

ב-1970 החלו להשתמש בחוק החדש והמהפכני. בראיון שנתן דגן ל-ynet ב-2013, הוא נזכר: "אחרי שההצעה אושרה, ביוני 1970 התחילו להשתמש בזה. למונדיאל לא הספיקו להכניס את זה, אבל הבעיטה הראשונה הייתה של ג'ורג'י בסט, במשחק באוגוסט בחצי גמר גביע ווטני בין מנצ'סטר יונייטד להאל. אחר כך זה כבר נכנס ליורו 1976 ולמונדיאל 1982".

 

הפנדליסט הראשון. ג'ורג' בסט (צילום: Gettyimages)
הפנדליסט הראשון. ג'ורג' בסט(צילום: Gettyimages)

 

"היו רעיונות אחרים שלא תפסו. בארה"ב הציעו התקפה של שני חלוצים מול שני מגינים. היה את שער הזהב והפסיקו איתו כי הוא לא נתן הזדמנות שווה. בדו-קרב פנדלים זה ככה. אני עוד זוכר איך כל הבריטים התפעלו אחרי המשחק הראשון".

 

רתם קמר, מנכ"ל ההתאחדות: "יוסי דגן היה דמות מובילה ומשמעותית בצמיחת הכדורגל שלנו ובהתפתחות ההתאחדות לכדורגל. במשך עשרות שנים תרם מזמנו, ביסס את הקשרים הבינלאומיים של ההתאחדות לכדורגל ואף זכה להיות חתום על המצאת דו-קרב בעיטות ההכרעה, מהלך כחול-לבן אמיתי שהשפיע על הכדורגל העולמי. הכדורגל הישראלי וההתאחדות חייבים ליוסי המון ואשרינו שהתברכנו בפועלו. יהי זכרו ברוך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים