שתף קטע נבחר

באות קטנות

הליגות הגדולות באירופה נהנות השנה מצבע טרי בדמות חמש עולות חדשות וייחודיות, שחלקן לא שיחקו בדרג הבכיר מעולם. מה"מכשפות" שמחכות לדרבי עם נאפולי ועד לשכנה של ברצלונה שמחזיק אחיו של גווארדיולה – אלה הקבוצות שעושות שמח ליבשת

 

 

יש קבוצות שקשה שלא להתרגש בשבילן. האנדרדוג המוחלט, ששמורה לך פינה חמה בלב עבורו. המועדונים שאוהדים בכל העולם אוהבים לראות מצליחים נגד כל הסיכויים.

 

ואירופה פינקה אותנו בהיבט הזה השנה. הליגות המובילות קיבלו דם חדש בדמות עולות מפתיעות, קבוצות שלא שיחקו דורות בליגה הבכירה – או שלא ביקרו בה מעולם. אלו הקבוצות שמספקות צבע טרי, שתמיד מביאות איתן משהו מיוחד.

 

אוהדי בנוונטו במשחק העלייה (צילום: getty images) (צילום: getty images)
אוהדי בנוונטו במשחק העלייה(צילום: getty images)

 

בנוונטו (איטליה)

הקבוצה מחבל קמפניה, מעיירה בת 60 אלף תושבים שמרוחקת שעה וחצי מנאפולי, סיימה רק במקום החמישי בליגה השנייה, אבל הבריקה בפלייאוף והשלימה עלייה שנייה בשנתיים. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בה בנוונטו משחקת בליגה האיטלקית הבכירה. העונה החולפת הייתה היחידה בתולדותיה בליגה השנייה...

 

"המכשפות" התחילו כספורטינג בנוונטו, ונראה היה שהם בדרך להיעלמות אחרי שהמועדון פשט רגל. אבל ב-2005 הוא הוקם מחדש בתור בנוונטו קאלציו על ידי האחים צ'ירו ואורסטה ויגוריטו. כשצ'ירו מת לפני שבע שנים, המועדון האבל קרא לאצטדיון בן 17,500 המקומות על שמו.

 

בנוונטו. פעם ראשונה בסריה א' (צילום: getty images) (צילום: getty images)
בנוונטו. פעם ראשונה בסריה א'(צילום: getty images)

אורסטה, שעזב את המועדון במשך השנים, חזר בשביל להמשיך את הפרויקט, והתברר כבוס שאפתן במיוחד. הוא הבטיח לאוהדים עלייה, ועמד במילה. אחרי הניצחון על קארפי בגמר הפלייאוף משער של המושאל הרומני מאינטר ג'ורג' פושקאש (שם שתמיד מוסיף לאגדה טובה), השחקנים צבעו את שיערם בצהוב-אדום של הקבוצה, התושבים יצאו לחגוג ברחובות ו-ויגוריטו הבטיח שהקבוצה לא תרד חזרה מיד (בינתיים היא פתחה בשלושה הפסדים, כולל 1:0 בטורינו אתמול).

 

הדרבי ההיסטורי עם נאפולי, למקרה שתהיתם, יהיה רגוע וידידותי. תושבי העיר תמיד החשיבו את נאפולי כ"קבוצה שלהם" בגלל שבנוונטו נתקעה בליגות הנמוכות, וראש העיר קלמנטה מסטלה הצהיר: "זה יהיה דרבי ללא מתח. חצי מהלב שלנו כחול".

 

ספאל (איטליה)

בסוף עונת 1967/68 ספאל, קבוצה מהעיר פרארה, מצאה את עצמה בשלישייה האחרונה וירדה. את השער שהבטיח את ירידתה כבש ג'אנפרנקו זיגוני מיובנטוס. מאז היא שוטטה בליגות הנמוכות, עד עונת 2016/17 הנפלאה – מקום ראשון בליגה השנייה, וחזרה אחרי 50 שנה למופע של הגדולים – כשאחד מהאחראים לעלייה היה המושאל ממילאן, ג'אנמרקו זיגוני, הבן-של.

 

ספאל. ניצחון ראשון בליגה אחרי חצי-מאה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ספאל. ניצחון ראשון בליגה אחרי חצי-מאה(צילום: EPA)

 

השם הלא שגרתי הוא למעשה ראשי תיבות. משמעות SPAL היא משהו בסגנון "אגודת ספורט, אמנות ועבודה", כך שקשה להאשים אותם שבחרו בקיצור. אולי היא נעלמה למשך יובל, אבל לפני כן ספאל הייתה חלק קבוע מנוף הליגה הראשונה ורשמה לזכותה מקום חמישי ב-1960 והופעה בגמר הגביע ב-1962. אה, וגם שחקן צעיר בשם פאביו קאפלו התחיל שם את דרכו.

 

כמו בנוונטו, גם היא עלתה פעמיים בשנתיים, וגם היא פשטה רגל והתפרקה ב-2005. אבל לספאל זה לא הספיק, והיא התפרקה שוב ב-2012. שם התחיל השיקום הנחוץ, כאשר התאחדה עם ג'אקומנזה וקיבלה אוויר לנשימה – ונשיא חדש בשם וולטר מטיולי, שנשא בתפקיד בג'אקומנזה אבל תמיד נשאר אוהד שרוף של ספאל. הוא אמר: "נשבענו שלא יהיו עוד בעיות כלכליות, לא עוד סקנדלים, לא עוד סבל". העונה שלה נפתחה לא רע בכלל – ההפסד אתמול לאינטר (2:0) הגיע אחרי ניצחון ותיקו.

 

איקרדי ושות' עצרו את פתיחת העונה הטובה של ספאל (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
איקרדי ושות' עצרו את פתיחת העונה הטובה של ספאל(צילום: רויטרס)
 

 

האדרספילד (אנגליה)

עד כמה האדרספילד הייתה חשובה בעבר לכדורגל העולמי בימיו המוקדמים, בהם רק דיווחים עיתונאיים קצרים והרבה דמיון סיפקו את המידע? בשביל זה צריך לחזור לאחד מספרי הספורט המכוננים בכל הזמנים, "אחד עשר האלופים", המעשייה שכבשה ילדים בכל העולם על בני משפחת בנקוצץ שהפכו לקבוצה הגדולה מכולם. ועל עטיפת הספר בעברית מופיעה התוצאה הבאה: האלופים 42, האדרספילד 0.

 

אדוארד בס פירסם את הספר ב-1921, הגרסה העברית הופיעה ב-1942 (ושם הקבוצה עוד היה נגוע בנוסח המיושן, "הודרספילד'), ואין מה להתרגש מהתוצאה (משפחת בנקוצץ הביסה ככה את כולם). עצם הופעת שם הקבוצה האנגלית בספר בו תועדו כל הענקיות של התקופה מעיד על מה שהייתה באותן שנים.

 

מוי. סידר להאדרספילד עוד ניצחון (צילום: getty images) (צילום: getty images)
מוי. סידר להאדרספילד עוד ניצחון(צילום: getty images)

 

האדרספילד זכתה בשלוש אליפויות רצופות – היחידות בתולדותיה – בין 1924 ל-1926, ושיחקה מ-1920 עד 1952 בליגה הבכירה. לאחר מכן החלו תנודות ונפילה עד לליגה הרביעית, ולמעשה הטריירים לא שיחקו בליגה הראשונה מאז הירידה האחרונה ב-1972. עכשיו הם שוב שם, ושמחים במיוחד לעשות את זה בזמן שהיריבה המרה לידס עדיין תקועה בליגה השנייה. הם צלחו את הפלייאוף הקשה אחרי שסיימו במקום החמישי, ובגמר ניצחו בפנדלים את רדינג.

 

הערב (22:00) היא תתארח אצל ווסטהאם, אחרי שהפתיחה הנפלאה שלה סידרה לה שבע נקודות מתשע אפשריות, בלי ספיגה. טוב, משפחת בנקוצץ לא משחקת בפרמייר-ליג...

 

ג'ירונה (ספרד)

ברצלונה ואספניול קיבלו חברה חדשה מקטלוניה. וזו הפעם הראשונה בהיסטוריה בה ג'ירונה הקטנה משחקת בליגה הבכירה. עד השנה היא העבירה את רוב זמנה בליגה הרביעית.

 

סטואני חוגג מול אתלטיקו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
סטואני חוגג מול אתלטיקו(צילום: AFP)

 

והקיץ היא זכתה לגב משמעותי שיהפוך אותה ליותר מסתם קבוצה ששואפת לשרוד בליגה. סיטי פוטבול גרופ, שמחזיקה במנצ'סטר סיטי וקבוצות נוספות, רכשה 44.3 אחוזים מהמועדון. ב-44.3 אחוזים נוספים מחזיקה קבוצה בראשות פרה גווארדיולה, אחיו של מנג'ר סיטי וסוכנו. מדובר בכוח כלכלי חשוב במציאות בה קבוצות רבות בספרד מתקשות לגרד כמה גרושים, ומעבר לכך ג'ירונה קיבלה ארבעה כישרונות צעירים שסיטי רוצה להשביח.

 

אולי יום אחד פפ יחליט לאמן בג'ירונה כדי לעזור לאחיו. בינתיים היא מסתדרת בלעדיו, עם ניצחון, תיקו והפסד (2:0 בבילבאו אתמול).

 

אמיין (צרפת)

אם יש קבוצה בצרפת שמגיע לה לשחק בליגה הראשונה, זו אמיין. היא פועלת מ-1901 ומעולם לא טעמה את המאבקים הגדולים. זו עונתה הראשונה בליגה הבכירה, וכמה שזה היה מתוק. למחזור האחרון בעונה שעברה היא הגיעה מהמקום השני, ובמצב נזיל מאוד. אמיין הובילה 0:1 בריימס, אבל ספגה שוויון במחצית השנייה – כשתיקו היה הורס את העלייה.

 

מוסא קונאטה ואמיין. יש להם מה למכור (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מוסא קונאטה ואמיין. יש להם מה למכור(צילום: AFP)

 

אבל אחרי 116 שנות המתנה מה הן עוד שש דקות תוספת זמן? בדקה ה-96, במהלך האחרון של העונה, עמנואל בורגו קבע 1:2 מטורף, ואמיין השיגה את הכרטיס. למאמן כריסטוף פליסייה יש עכשיו אתגר שונה לחלוטין. הקבוצה פתחה בשלושה הפסדים רצופים, אבל ניצחה בשניים הבאים והראתה שיש לה מה למכור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים