שתף קטע נבחר

היחידה המאוחדת: כך תנסה סקוטלנד לשוב לגדולתה בישראל

יריבת הנבחרת בליגת האומות סובלת מבעיות בהתקפה ופרשת העזיבה של לי גריפית'ס לא מוסיפה לה שקט, אבל משחק ההקרבה חסר הפשרות נותר כמו פעם ואלכס מקליש בונה תלכיד צעיר שמקווה להשיב עטרה ליושנה. איזה מערך יציב המנג'ר וממי צריך להיזהר במיוחד? הכל לקראת המפגש ביום חמישי (21:45) בסמי עופר

 

אחרי ההפסד באלבניה (1:0) והמפלה (3:0) במשחק הידידות בצפון אירלנד מגיע רגע האמת של נבחרת ישראל - משחק הבית הראשון בליגת האומות נגד סקוטלנד בחמישי בסמי עופר והמפגש עם אלבניה כעבור שלושה ימים בטוטו-טרנר.

 

 


 

נבחרת סקוטלנד כבר מזמן אינה אחד הכוחות הגדולים בכדורגל העולמי, לא הופיעה בשום טורניר גדול מאז המונדיאל בצרפת 1998, רחוקה מאוד מהיכולת שאיפיינה אותה לפני 40 שנה (העפילה למונדיאלים של 1978 ו-1982), אבל גם הנבחרת הנוכחית שלה נחשבת לטובה מישראל.

 

נבחרת סקוטלנד (צילום: AFP)
נבחרת סקוטלנד חולמת לשוב לימים הגדולים(צילום: AFP)

אנדי רוברטסון ואלכס מקליש (צילום: getty images)
הקפטן אנדי רוברטסון והמאמן אלכס מקליש(צילום: getty images)
 

 

אחרי שנים ארוכות של היעדרות מהבמה העולמית הבכירה בונה המנג'ר הנוכחי של הסקוטים, אלכס מקליש, דור חדש של שחקנים עם שאיפות להחזיר עטרה ליושנה ולהשיב את המסורת.

 

לסקוטים כבר אין כוכבים גדולים כמו שהיו בשנות ה-70 וה-80 קני דלגליש, גראהם סונס, ג'ו ג'ורדן, ג'ו רוברטסון ואלי מקויסט. לעומת זאת המסורת נשארה, האוהדים הנפלאים ממשיכים לעודד ללא הרף והאופטימיות נשארה למרות הכישלונות, כמו גם משחק ההקרבה והלחימה חסרת הפשרות.

 

סטיבן נייסמית' וקיארן טירני (צילום: getty images)
סטיבן נייסמית' וקיארן טירני(צילום: getty images)

 

מאז מונה מקליש לתפקיד במקום גורדון סטראכן בפברואר 2018 קיימה סקוטלנד שישה משחקים, ניצחה בשניים בלבד ונוצחה בארבעה. יחד עם זאת, הניצחון האחרון 0:2 על אלבניה בבית הישראלי בליגת האומות העלה את המוראל, הגביר את הביטחון והותיר תחושה שהנבחרת מסוגלת להתקדם. לפני אותו משחק ספג מקליש ביקורות אחרי שהנבחרת ספגה רביעייה מבלגיה.

 

לפני הביקור בסמי עופר ברור לכולם מה הבעיה הגדולה של הכדורגל הסקוטי. המחסור בחלוצים ברמה הגבוהה כפי שהיו להם בעבר מתבטא היטב בקושי ליצור מצבים ולהבקיע שערים.

 

אלכס מקליש (צילום: רויטרס)
ספג ביקורות לפני הניצחון על אלבניה. אלכס מקליש(צילום: רויטרס)

 

לפני הניצחון על אלבניה ניצחה סקוטלנד רק במשחק ידידות אחד מתוך חמישה וכבשה שער בודד, מה שפגע בתדמיתו של מקליש. כעת, אחרי שהוא הצליח לשקם אותה במקצת, העיתונות הנשכנית והאוהדים אמנם נרגעו, אבל מצפים להמשך מגמת השיפור וייכנסו שוב במנג'ר במקרה של כישלון בחיפה.

 

גריפית'ס עזב את הנבחרת אחרי שאוהדים קראו להדיחו

סקוטלנד שיחקה במערך 3-5-1-1 מול אלבניה וכעת מעניין יהיה לראות אם מקליש יעלה עם חלוץ אחד או שניים בחיפה. בינתיים הרוחות אינן רגועות ומצבת החלוצים נפגעה עוד יותר אחרי שלי גריפית'ס (28) עזב את הנבחרת כשטען כי הוא מעדיף להתמקד בשיפור כושרו הגופני.

 

לי גריפית'ס ואלכס מקליש (צילום: רויטרס)
הפיצוץ בין גריפית'ס למקליש היה בלתי נמנע(צילום: רויטרס)

 

הכל יודעים שהסיבה האמיתית לעזיבה של גריפית'ס היא הכסאח בינו לבין מקליש. המנג'ר רמז בחודש שעבר שסטיבן נייסמית' (32), חלוצה של הארטס, שפתח בהרכב מול אלבניה, כבש ובישל, יפתח בהרכב גם מול ישראל.

 

למרות שאיבד את מקומו למעשה כבר אחרי שהוחלף על ידי נייסמית' בתבוסה 4:0 לבלגיה במשחק ידידות, ולמרות הצלחת מחליפו, גריפית'ס ציפה לפתוח בסמי עופר. הוא אמנם כבש עד היום ארבעה שערים בלבד ב-19 משחקים בשש שנים בנבחרת, אבל נחשב לאחד מכוכביה ולפייבוריט בקרב חלק גדול מהאוהדים, בעיקר בשל צמד שכבש בתיקו 2:2 מול אנגליה במוקדמות מונדיאל 2018.

 

"המנג'ר נתן לי בעיטה בשיניים ולא רק לי, אלא לכל החלוצים", זעם חלוצה של סלטיק. "הדברים האלה קורים, אבל הפתיע אותי שהמאמן כבר החליט שלא אפתח במשחק הבא. כל החיים שלי הטילו בי ספק ובכל עונה הוכחתי לאנשים שהם טעו".

 

אלן מקגרגור (צילום: רויטרס)
השוער אלן מקגרגור(צילום: רויטרס)

 

מקליש הגיב אז לדברים: "הייתי חייב לקבל את ההחלטה הזו. גריפית'ס לא משחק בהרכב של סלטיק בעוד שנייסמית' כן משחק בהארטס. גריפית' היה מבודד במשחק מול בלגיה וזו הייתה משימה כמעט בלתי אפשרית בשבילו. אני מבין שעיצבנתי אנשים, אבל גריפית'ס שחקן חשוב לנבחרת ואנחנו יודעים למה הוא מסוגל. נייסי שחקן מאוד קבוצתי, שיודע איפה לעמוד כאשר הכדור לא אצלנו".

 

מנג'ר סלטיק, ברנדן רוג'רס, שוחח עם גריפית'ס, הבהיר לו שהוא לא יכול לבוא בטענות על כך שאיבד את מקומו בהרכב נבחרת סקוטלנד ושעליו להוכיח את עצמו. מאז חזר גריפית'ס להרכב קבוצתו וכבש שלושה שערים בשישה משחקים.

 

לי גריפית'ס (צילום: AFP)
הפנה אצבע מאשימה לעבר מקליש. גריפית'ס(צילום: AFP)

 

למרות זאת, גולשים באתר של ה"דיילי רקורד" תקפו אותו: "בושה וחרפה, מי הוא חושב שהוא? מקליש לא היה צריך לזמן אותו בכלל אחרי שדיבר ככה. אפשר להסתדר בלעדיו וזה שהוא מדבר ככה על המאמן אומר עליו את הכל". במקביל, הוויכוח בין הפרשנים לגבי החלוץ שאמור לקבל את הקרדיט רק הלך וגבר. חלקם טענו שגריפית'ס חלוץ טבעי (לעומת נייסמית' שמשמש יותר כחלוץ מזויף) ושאם מקליש יגיע לישראל במטרה לנצח עליו להשתמש בו.

  

על מנת להרגיע את הרוחות מקליש זיגזג וחזר בו: "כל אחד יהיה חייב להוכיח את עצמו. סטיבן הבקיע במשחק האחרון ואז מישהו אמר שהמקום שלו מובטח, אבל זה לא המצב. אני עוקב אחרי שפת הגוף שלהם באימונים ובודק אם נכנסו לקצב. שניהם בכושר טוב וזה חיובי שהם משאירים אותי בדילמה".

 

לי גריפית'ס (צילום: EPA)
"לא היה לי קל לעזוב את הנבחרת". לי גריפית'ס(צילום: EPA)

 

בסופו של דבר הודיע אתמול גריפית'ס שהוא לא יגיע עם הנבחרת לישראל אחרי ששוחח עם מקליש, וסיפר: "לא היה לי קל לקבל את ההחלטה, אני פטריוט ותמיד חשוב לי לשחק בשביל הנבחרת. יש אנשים שחושבים שלא הייתי מוכן לשבת על הספסל, אבל מי שמכיר אותי יודע שאני לא חושב רק על עצמי".

 

המאמן טען בתגובה כי אין לו סכסוך עם החלוץ, אבל הוסיף כי בעצם ההחלטה השחקן למעשה מהמר על הקריירה הבינלאומית שלו, וכי לא מובטח לו שיוכל לחזור לנבחרת בעתיד: "אין לי שום בעיה איתו ואני מבין את התגובה שלו. הוא רוצה להיות כנה עם עצמו ואנחנו שמחים שאין עוד שחקנים שנצטרך לוותר עליהם. הוא נחוש לעשות את זה ומה שיקרה בעתיד תלוי בו, שום דבר לא מובטח לו. לי לא נמצא פה עכשיו ואין לנו זמן להתעסק בזה, אנחנו צריכים להתרכז בשחקנים שכן נמצאים איתנו ואם נשיג תוצאות חיוביות זה יגביר את הביטחון שיש לנו בשחקנים".

  

סקוטלנד אלבניה  (צילום: getty Images)
סקוטלנד חוגגת מול אלבניה(צילום: getty Images)

 

למרות הפרשה, מקליש יגיע לישראל במגמה חיובית אחרי שגם ההחלטות האחרות שקיבל מול אלבניה הוכיחו את עצמן (סטיבן אודונל מקילמרנוק שיחק היטב בצד ימין של חוליית מרכז השדה). הקדנציה הנוכחית היא השנייה שלו בנבחרת אחרי שהוא אימן אותה במוקדמות יורו 2008 ורשם אז ניצחון יוקרתי על צרפת. לפני שמונה וחתם לשנתיים הוא עבד חמש שנים מחוץ לבריטניה. ב-2014/15 אימן את גנק וב-2016 פוטר מזמאלק המצרית בתום שלושה חודשי עבודה בלבד.

 

האיום הגדול: רגל שמאל של צ'רלי מולגרואו

הנבחרת הסקוטית הנוכחית צעירה וחסרת ניסיון. לחמישה שחקנים מתוך ה-11 שפתחו נגד אלבניה יש פחות מ-10 הופעות ומקליש מנסה לבנות תלכיד חדש ומגובש.

 

אלכס מקליש וצ'רלי מוגלראו (צילום: getty images)
אלכס מקליש וצ'רלי מולגרואו(צילום: getty images)

 

אלן מקרגור (36) מריינג'רס הוא השוער הבכיר ונמצא כיום בכושר טוב. ג'ון סוטר (21, הארטס), צ'רלי מולגרואו (32, בלקבורן) וקיארן טירני (21, סלטיק) מתפקדים כשלושת הבלמים במערך 3-5-1-1. "נוכל לעבור ל-4-3-3 בעת הצורך", אמר מקליש.

 

מולגרואו, המשחק במרכז ההגנה ובועט ברגל שמאל, מסוכן מאוד בבעיטות חופשיות ושחקני ישראל יצטרכו להיזהר לא לבצע עבירות מיותרות סמוך לרחבת ה-16 על מנת לא לספוג ממנו. בכותרות לא מחמיאות הוא כיכב ב-2010, אז נחקר עם חברתו אלאנה בחשד להזנחת ילד אחרי שאישה התלוננה למשטרה כי ראתה את בנם נעול לבדו בתוך מכונית קפואה. התיק נסגר לאחר מכן מחוסר ראיות.

 

קאלום מקגרגור (צילום: AFP)
קאלום מקגרגור(צילום: AFP)

 

הקפטן החדש הוא המגן השמאלי של ליברפול, אנדי רוברטסון (24), שבנבחרת סקוטלנד משחק בצד שמאל של הקישור. האדומים שילמו עבורו 8 מיליון פאונד להאל סיטי ביולי 2017, אחרי שקודם לכן הוא שיחק בקווינס פארק ודאנדי יונייטד.

 

אנדרו רוברטסון (צילום: רויטרס)
מגן בליברפול, קשר בסקוטלנד. אנדרו רוברטסון(צילום: רויטרס)

 

במדי ליברפול תפס רוברטסון את מקומו אחרי שאלברטו מורנו נפצע בעונה שעברה ובמחזור הראשון בליגת האלופות הוא בישל לדניאל סטארידג' בניצחון על פריז סן ז'רמן. לסגל שזומן לקראת המשחק מול ישראל ומשחק הידידות מול פורטוגל (14 באוקטובר בגלזגו) חזרו בלם אברדין סקוט מקנה (21) והמגן ג'ק הנדרי (23, סלטיק).

 

סקוטלנד אלבניה קירן טירני אניס גבאזאי (צילום: רויטרס)
קיארן טירני במשחק מול אלבניה(צילום: רויטרס)

 

לצידו של רוברטסון פתחו מול אלבניה במרכז השדה קאלום מקגרגור (25, סלטיק), קווין מקדונלד (29, פולהאם), שמקליש בונה לא מעט על ניסיונו לקראת המשחק בישראל, ג'ון מקגין (23, אסטון וילה) וכאמור סטיבן אודונל (26, קילמרנוק).

 

מקגין נחשב לאחד הכוכבים העולים לא רק בסקוטלנד, אלא באי הבריטי כולו ורבים סבורים שבעתיד הקרוב הוא יגיע למועדון גדול יותר. בנבחרת הוא נחשב למחליף טבעי לקפטן לשעבר, סקוט בראון שפרש מהמדים הלאומיים בתחילת 2018, וסלטיק הגישה עבורו שלוש הצעות שנידחו על ידי קבוצתו הקודמת היברניאן, לפני העברתו לאסטון וילה בקיץ האחרון. השער שכבש לא מכבר בבעיטה מרחוק לרשת שפילד וונסדיי יתחרה על תואר שער העונה באנגליה.

 

ג'ון מקגין (צילום: רויטרס)
ג'ון מקגין. מהכוכבים העולים של סקוטלנד(צילום: רויטרס)

 

לצידו של נייסמית שיחק מול אלבניה בחוד ג'וני ראסל (28), חלוצה של קנזס סיטי מה-MLS שרשם הופעה שביעית בלבד בנבחרת. לסגל זומן גם חלוץ סוונזי אולי מקברני, שהבקיע עד כה ארבעה שערים במדי קבוצתו.

 

ישנם גם שחקנים נוספים שנאבקים על מקום ועשויים לעלות על הדשא בסמי עופר. הקשר ג'יימס פורסט (27) מסלטיק, ששיחק באופן קבוע תחת המנג'ר הקודם גורדון סטראכן, לא שותף מול אלבניה. ראיין פרייזר (24, בורנמות') נעדר בגלל פציעה וכעת חזר. לשחקן חשוב נחשב גם קשר סאות'המפטון סטיוארט ארמסטרונג (26).

 

ג'ון סוטר (צילום: רויטרס)
ג'ון סוטר(צילום: רויטרס)

 

הפרשנים קראו למקליש לזמן את שחקן הכנף מרטין בויל (25) מהיברניאן שמציג יכולת טובה מאז פתיחת העונה, אבל המנג'ר לא זימן אותו. בויל, בן לאב אוסטרלי, רשאי לייצג גם את נבחרת אוסטרליה ויבחר כנראה באפשרות זו. מקליש הסביר את ההתעלמות ממנו: "לא חסרים לנו שחקנים בעמדה שלו, לא רציתי לעצבן אותו ולזמן אותו כדי שרק יעודד את האחרים מבחוץ".

 

גם עתידו של טום קיירני (27) בנבחרת אינו ברור. קשר פולהאם שוב נעדר בגלל פציעה אחרי שלא שיחק מול אלבניה, הופיע עד היום בשני משחקי ידידות במדי נבחרת סקוטלנד ובתקשורת הבריטית פורסם שהסיבה האמיתית להיעדרו היא העובדה שהוא מעדיף לעבור לשחק במדי אנגליה. מנג'ר פולהאם ומאמן מכבי ת"א לשעבר, סלבישה יוקאנוביץ': "טום בוחר בינתיים לשחק בסקוטלנד, אבל יש לו מקום בשתי הנבחרות".

 

ראיין פרייזר מסקוטלנד וטורגן הזאר מבלגיה (צילום: EPA)
חזר מפציעה. ראיין פרייזר במשחק נגד בלגיה(צילום: EPA)

 

בקיצור, השחקנים של אנדי הרצוג אולי לא יפגשו יריבה איכותית שעולה עליהם בכמה דרגות, אבל ייתקלו בשחקנים לוחמים בעלי מוטיבציה גבוהה שנותנים במגרש את הכל ומפעילים לחץ במרכז השדה. היציאה של סקוטלנד קדימה עם הכדור אינה איכותית, אבל האגף השמאלי שלה בראשות רוברטסון מסוכן מאוד.

 

הסקוטים מתקשים כאמור ליצור מצבים ולכבוש, אבל השאלה היא אם ההגנה הישראלית תהווה מכשול רציני עבורם. אחד מסודות ההצלחה יהיה ההימנעות מטעויות ורק אם החוליה האחורית שיציב הרצוג תהיה נקייה מפשלות ניתן יהיה לקוות לטוב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נבחרת סקוטלנד
צילום: רויטרס
מומלצים