שתף קטע נבחר

חו"ל זה כאן

עמים רבים חשקו בחבל ארץ זה ועל הדרך השאירו בו חותם "חו"לי" - אז עם קצת דמיון, ניתן לחוש במקומות מסוימים בישראל אווירה בינלאומית וניחוח קוסמופוליטי. קבלו כמה מהם, לצד כמה אתרים שזכו בתואר הנכסף "אתרי מורשת עולמית". וזו ההזדמנות שלכם לחוש בחו"ל מבלי לשלוף את הדרכון

בשיתוף רשות הטבע והגנים

 

אסור להשוות, נכון? ואולי דווקא כן? בזכות מיקומה הגיאוגרפי יוצא הדופן, בצומת של שלוש יבשות, מתהדרת ישראל במגוון נפלא ושובה לב של נופים, וכל זאת, על שטח זעיר יחסית. קטנה וססגונית. זו ישראל, וזו גם הסיבה שתיירים רבים עפים עלינו, ומשתאים נוכח העובדה שביום נסיעה אחד ניתן לפגוש מדבר, שלג, ים ויער. אבל עם כל היופי הזה, לעתים אנו רוצים לחוש קצת חו"ל. בקטנה - ואכן, יש מקומות בארץ שעם קצת דמיון, ניתן לחוש בהם אווירה בינלאומית. בקטנה. אז קבלו כמה מהם, לצד כמה אתרים שאף זכו בתואר הנכסף "אתרי מורשת עולמית". כי העולם זה כאן.

 

שמורה בליבכם - אתם בוחרים את האתר של המדינה! היכנסו, הצביעו והשפיעו - ואולי גם תזכו בפרסים

 

גן לאומי מצדה

במעוז האחרון של לוחמי החירות הישראלים במלחמתם ברומאים, תמצאו שרידים מפוארים של ארמונות ומבנים נוספים שמציתים את הדמיון, שעל בנייתם ניצח המלך הורדוס. והכל אל מול נופי הפרא של מדבר יהודה וים המלח.

 (צילום: מנו גרינשפן) (צילום: מנו גרינשפן)
(צילום: מנו גרינשפן)
 

אך מעבר להיסטוריה הדרמטית שניכרת בכל צעד, שעל ומבט – אם מזמן לא ביקרתם כאן, תפתעו לגלות רמת תחזוקה ומגוון המחשות שלא היו מביישות פארק לאומי אמריקאי. כאן תזכו לקבל שילוב של עבר קדום מלא הוד לצד מתקנים ועזרים מתקדמים לעילא. הנה כמה דוגמאות: מעבר להכשרת ההר לביקורים, פועל כאן הרכבל המפורסם בגרסתו המעודכנת, הוקם מוזיאון היסטורי היוצר חוויה רב-חושית, מוצג מופע אורקולי המוקרן בשעות הערב למרגלות ההר, הוכשר חניון לילה מאובזר במערב, שוחזרו מוצגים רבים ועוד. וכמובן, הגן הלאומי מונגש לאנשים בעלי מוגבלויות בתנועה, בראייה ובשמיעה.

 

גן לאומי בית שערים

לפעמים, בימי החורף המאוחר והאביב המוקדם, בתצפית מראש הגבעה המתנשאת בראש גן לאומי זה, נראה עמק יזרעאל כמו אחו אירופאי קלאסי. עם פנורמה של 360 מעלות, יחרוק מלוא העין, נקודות יישוב קטנות ואוויר נקי אה-לה פרובאנס.

 

אך למרות הניחוח החו"לי, הכינוי המוכר יותר של אתר מורשת בינלאומית זה הוא "הר הזיתים של העולם היהודי הקדום". במקום מושבו של רבי יהודה הנשיא, שבו ערך את המשנה, תגלו עולם סבוך, מופלא ומסתורי של מערות קבורה שהוכשרו לביקור חוויתי בזכות אמצעי המחשה ותאורה קפדניים. כל מערה מתהדרת באופי משלה, ובחלקן תגלו אוצרות כגון ארונות קבורה מעוטרים, כתובות מרתקות, תבליטי מנורות קדומים ועוד. כאן גם פועל "גן קהילה", פרויקט ראשון מסוגו שמפעיל מדריכים מתנדבים מהקהילה הסמוכה, ומשמש דוגמה לאתרים אחרים ברשות הטבע והגנים. במקום נעשה פיתוח סביבתי בדמות פינות ישיבה הנטועות בגן קסום, הנדמה כלקוח אף הוא ממחוזות אחרים, שבו עצי נוי ושבילים נעימים.

 (צילום: מנו גרישנפן) (צילום: מנו גרישנפן)
(צילום: מנו גרישנפן)

גן לאומי קומראן

לפעמים חבוי לנו מתחת לאף אתר שמרגש את העולם כולו. תשאלו למשל את 21,000 התיירים הסינים שהגיעו לכאן רק בשנה שעברה.

 

במקום שבו מצוקי מדבר יהודי מתמזגים עם ים המלח, מצוי אתר היסטורי קטן ומרתק, שמסעיר גם את דמיונם של חוקרים מהעולם כולו, בזכות מה שהתגלה בסמוך לו: המגילות הגנוזות - הממצא הארכיאולוגי החשוב שהתגלה במאה העשרים. המגילות הללו מבארות את הסיפורים המרתקים שמאחורי המבנים והשרידים המצויים בגן לאומי קומראן. כאן התיישבו במאה השנייה לפנה"ס בני כת המדבר, שכתבו את המגילות, וכאן תוכלו ללמוד מקרוב על אורח החיים הבלתי שגרתי של תושבי המקום הקדומים. האתר מתחדש כל העת ונוספות לו תשתיות רבות. אל תוותרו על התצוגה הארכיאולוגית היפה (שימו לב לסנדלים הקדומים!) ועל המיצג האורקולי שבמבואת הכניסה. במקום הוכשר מסלול טיול נגיש.

 (צילום: יעקב שקולניק) (צילום: יעקב שקולניק)
(צילום: יעקב שקולניק)
 

גן לאומי עבדת

מה יש בנבטים, שמצית את דמיונם של חוקרים, ארכיאולוגים ומטיילים גם אלפי שנים לאחר שירדו מעל במת ההיסטוריה? אולי זו ההכרות האינטימית עם רזי המדבר או ההרפתקאות שטמנו בחובן שיירות המסחר האדירות שלהם. אחד המקומות הייחודים לגלות תרבות זו הוא באתר מורשת עולמית זה, גבוה מעל נחל צין. סרטון קצר יכניס אתכם לאווירה, ומכאן ממשיכים אל מרומי העיר, שבה מבנים, בית מרחץ, מקדש נבטי, מערת קבורה רומית, מצודה אדירה ושתי כנסיות ביזנטיות. ולעתים, הכל נדמה כאילו אתם חלק בלתי נפרד משיירות המדבר עמוסות כל הטוב, שנעו ברחבי המדבר הערבי באותם ימים רחוקים.

 (צילום: דורון ניסים) (צילום: דורון ניסים)
(צילום: דורון ניסים)
  

גן לאומי כורסי

היצמדו לקבוצת צליינים מקרית, בעודם משתאים לנוכח המפגש עם המקום שבו התחולל "נס החזירים" מהברית החדשה. צריך להיות ציניקן גמור כדי לא להתרגש יחד עמם מחדוות הגילוי הראשונית. ואם אתם רוצים להוסיף טוויסט לעלילה, הכירו מקרוב את "הספסל המכושף", שזכה לפרסומו בזכות סגולותיו האנרגטיות המשרות רוגע מיוחד על המבקרים.

 

בין אם תאמינו בכך ובין אם לא, אל תחמיצו ביקור באתר, השוכן בחוף המזרחי של הכנרת ובזכות המאמינים הנוצרים הרבים הפוקדים את המקום, הוא מדיף ניחוח חו"לי במיוחד. האתר שוקם, הוכשרו בו מסלולי טיול נגישים והוא מציע מפגש עם שרידים מרשימים של מנזר וכנסייה מהתקופה הביזנטית, גם אטרקציה שובת לב בדמות "פסוקי החול": סביבון גדול שמאפשר לכם להטביע בחול בכמה שפות את סיפור נס החזירים.

 (צילום: זיו ריינשטיין) (צילום: זיו ריינשטיין)
(צילום: זיו ריינשטיין)

גן לאומי בית שאן

רומא זה כאן: אתם מבקרים בבית מרחץ רומאי ומריחים ניחוחות של שמנים עתיקים, פוגשים בדמויות בנות אלפיים שנה בשוק העיר, ניצבים על במת התיאטרון מול קהל מריע ואפילו חשים ברעידת האדמה הגדולה שהחריבה את בית שאן העתיקה. חוויות אלו ממתינות למי שיפקדו את "לילות שאן", מיצג אורקולי פנטסטי העושה שימוש באמצעים וירטואליים שמוצג בגן לאומי בית שאן לאחר רדת החשיכה. אך גם במשך היום, האתר הייחודי הזה מציג לראווה היסטוריה שנראית חיה מתמיד – מהתיאטרון הרומי ובית המרחץ ועד המתחם הפולחני והקרדו ששוחזר לעילא. הפיתוח הנופי של האתר ניכר לעין, ובמקום אמצעי המחשה ידידותיים לצד ממצאים ארכיאולוגיים ששוחזרו ביד אומן. אז בהחלט, רומא זה (כמעט) כאן.

 (צילום: דורון ניסים) (צילום: דורון ניסים)
(צילום: דורון ניסים)
 

גן לאומי קיסריה

לו כל שיעורי ההיסטוריה היו נראים כך, במיוחד בעיר הנמל האדירה שהקים המלך הורדוס. באחד המקומות האהובים ביותר על תיירים המגיעים ארצה, תנועו בין מונומנטים אדירים ומוקדי עניין מעוררי השראה: מתחם התאטרון הרומי, ארמון השונית השקוע בים, היפודרום ענקי, טיילת מטופחת לצד הים, בית מרחץ, גן ממצאים ארכאולוגיים, הנמל העתיק ומיצג "חוויית קיסריה" שממחיש את ימי העבר הזוהרים של העיר. המחשות ייחודיות בניחוח בינלאומי נערכות גם בחגים: מופע סוסים בהיפודרום בפסח, פסטיבל העת העתיקה בסוכות ועוד. האתר מונגש לנכים, והוא זכה לפיתוח מקיף במיוחד ולשימור קפדני של המתחמים הארכיאולוגיים. אז פשוט הגיעו, התמזגו עם התיירים הרבים ועם בליל השפות העולה מכל עבר, וחושו קוסמופוליטיים להפליא.

 (צילום: מנו גרינשפן) (צילום: מנו גרינשפן)
(צילום: מנו גרינשפן)
  

גן לאומי שבטה

לעתים, בעת שמשוטטים בינות לרחובות הקדומים ולמבנים העתיקים, עולה תחושה של מסע מדברי מרוחק, גדוש במסתורין ובהפתעות שמציתות את הדמיון. כמו להגיע לעיר מדברית, מרוחקת מהציוויליזציה, לאחר דרך ארוכה שנמשכה ימים ארוכים.

 

ברוכים הבאים לאתר מורשת עולמית זה, בנגב המערבי, המלהיב ביופיו ובהשתמרותו. יש בו שרידים של עיר נבטית, שחלקים ממנה שוחזרו להפליא, כנסיות ביזנטיות ואפילו בוסתן ששוחזר ברוח שיטות הגידול הנבטיות. שבילי הטיול שהוכשרו כאן מאכלסים שלטי הסבר מאירי עיניים והם ייקחו אתכם בין מוקדי העניין המרכזיים, שנוטים להפתיע מכל עבר. מסע מדברי מסתורי, כבר אמרנו?

 (צילום: דורון ניסים)
(צילום: דורון ניסים)
  

מוזיאון השומרוני הטוב ומנזר אוותימיוס

הכביש היורד מירושלים לים המלח שימש דרך ראשית גם בימי קדם, בעת שחלפו בו נזירים, צליינים וחוקרי הארץ. ועל הדרך הזו חבוי מוזיאון יוצא דופן, המוקדש לפסיפסים. במבנה העתיק שעבר שימור ועיצוב והפך למוזיאון, תגלו עושר בלתי נדלה של פסיפסים מהתקופה הביזנטית, כאשר אחד האגפים מוקדש לקורות העדה השומרונית. צפו לחוויה אתנוגרפית המשלבת ניחוח של חו"ל עם שורשים מקומיים.

מוזיאון השומרוני הטוב (צילום: עמיר אלוני)
מוזיאון השומרוני הטוב(צילום: עמיר אלוני)
 

במקום נערכת הדרכה קולית אישית, המאפשר סיור עצמאי הגדוש במידע היסטורי. ואם אתם כבר כאן, אל תחמיצו ביקור במנזר אווטימיוס הסמוך - אחד המנזרים החשובים מימי נזירות מדבר יהודה בתקופה הביזנטית, ובו שרידי כנסיות, תאי נזירים, פסיפס ומאגר מים ענקי. לעתים זה נראה כתפאורה מהסרט "שם הוורד".

מנזר אוותימיוס  (צילום: אייל שפירא)
מנזר אוותימיוס (צילום: אייל שפירא)
 

גן לאומי ממשית

הגעתם אל ה-מקום, בה"א הידיעה, לגלות את סודות האדריכלות הנבטית במלוא תפארתה. כאן, בצפון הנגב, ממתין לכם אתר מורשת עולמית המספק חוויה ארכיאולוגית המזכירה מקומות וזמנים אחרים. שרידי העיר הנבטית מתמזגים עם הלך הרוח הרומאי והביזנטי שאפף את המקום בימי תהילתו. חלקים מהעיר שוחזרו, בעוד שהכנסיות והפסיפסים שומרו היטב. אל תוותרו על תצפית המגדל הנבטי. מומלץ לטייל בנחל ממשית הסמוך (התוואי סומן בסימון שבילים) ואף להעביר פה לילה, בחניון קמפינג בסגנון ח'אן נבטי (אלא מה?). פעמיים בשנה, בסוכות ובפסח, העיר הקדומה נעורה לחיים עם שוק נבטי ססגוני.

 

 (באדיבות ארכיון רשות הטבע והגנים)
(באדיבות ארכיון רשות הטבע והגנים)

גן לאומי אשקלון

כמו ערים עתיקות אחרות הנושקות לים באגן הים התיכון, גם אשקלון הקדומה נוטה ליצור בלב מבקריה ריגוש היסטורי. אז בהחלט - חו"ל ים תיכוני קטן ומפתיע ממתין לכם מול הים באשקלון.

למעשה, במקום שרבים רואים בו פארק נופש מטופח, יגלו הסקרנים שבחבורה עולם שלם של היסטוריה קדומה ומעוררת עניין. כך למשל, הידעתם שכאן ממתין לכם השער המקושת הקדום בעולם? עוד במקום: שרידי עיר מהתקופה הכנענית התיכונה, סוללת ביצורים, בזיליקה רומית שתספק אווירה איטלקית למהדרין ועוד. לפעמים נשכחת העובדה שאתם מצויים במרחק צעקה מלבה של עיר מודרנית.

המקום מונגש לאנשים עם מוגבלויות. כאן פועל חוף רחצה, חניון לילה מפנק ופותחו מתחמי נופש נעימים לצד שבילי הטיול המשולטים.

 

 

 (דורון ניסים) (דורון ניסים)
(דורון ניסים)
   

למידע, פרטים והצעות לטיולים בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע, היכנסו לאתר רשות הטבע והגנים

 

בשיתוף רשות הטבע והגנים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מנו גרישנפן
גן לאומי בית שערים
צילום: מנו גרישנפן
מומלצים