שתף קטע נבחר

חדש על המפה

חדש, חדיש ומחודש: לשחות עם תאורה אמנותית בגן לאומי גן השלושה (סחנה), לחוות שמים זרועי כוכבים וגיאולוגיה מרתקת במכתש רמון, בריכות שכשוך חדשות בגן לאומי חמת טבריה, נופש אקסטרים בגן לאומי מגדל צדק וחיזיון אורקולי חדש ומתקדם למרגלות המצדה. קבלו את החידושים הכי שווים שנחנכו או ייחנכו בקרוב בגנים הלאומיים ברחבי הארץ

בשיתוף רשות הטבע והגנים  

 

מתי שחיתם בין מפלי המים של גן לאומי השלושה (סחנה) בשעות הערב, בעת שתאורה אמנותית כחלחלה עוטפת אתכם מכל עבר? ההפתעה יוצאת הדופן הזו היא רק אחת מבין שלל חידושים, ריגושים וחוויות שמצפות לכם בגנים לאומיים ברחבי הארץ. חלקם נפתחו לאחרונה, חלקם ייפתחו בחודשים הקרובים, ומיעוטם ייחנכו בעוד שנה או יותר, כך שבהחלט יש לכם למה לצפות. אז פתחו יומנים, וצאו לדרך.

 

בחרתם כבר באתר של המדינה? זה הזמן להחליט, מתוך חמשת האתרים שעלו לגמר, מי יזכה בתואר האתר של המדינה

 

חדש בשטח

גן לאומי גן השלושה: בריכות המים הצלולות, המפלים הציוריים, טחנות הקמח הקדומות והמדשאות המפנקות של גן לאומי גן השלושה (הסחנה) שבבקעת בית שאן, הם פרי תכנון נופי ומלאכת מחשבת שבוצעה לפני מספר עשורים וזיכתה את פארק המים הזה בהכרה בינלאומית (הידעתם שמגזין TIME האמריקאי הכתיר את האתר כאחד מ-20 פארקי המים היפים בעולם?).

 

אבל כאן לא מפסיקים להתחדש, ולאחרונה שולבה במתחם תאורת לילה אמנותית, בצבע כחלחל, כך שתוכלו לטבול באווירה מיוחדת בשעות הערב הקיציים (פרטים ומועדים - באתר רשות הטבע והגנים). בנוסף, במתחם חומה ומגדל המשוחזר, נחנך מיצג אורקולי מרהיב ומרגש המספר את סיפור המקום באופן שלא ישאיר אתכם אדישים.

 (צילום: מנו גרינשפן)
(צילום: מנו גרינשפן)

גן לאומי קסטל: אחד מסמליה הידועים והדרמטיים של מלחמת העצמאות שוכן בראש הר בדרך שעולה לירושלים, וטומן בחובו רצף היסטורי עשיר ומפואר. אפילו הצלבנים ישבו בו, והעניקו לו את שמו. מסלול הטיול באתר יביא בפניכם את קורותיו של הקסטל, לצד בונקרים, תעלות קשר ותצפיות נוף משכרות.

 

בעומק בור מים עתיק מוקרן מיצג ייחודי על הקרבות בתש"ח. לאחרונה נחנך כאן "שביל הערכים", שמציע חוויה אינטראקטיבית ומגבשת במיוחד, שנועדה להמחיש את הערכים שניצבו בבסיס הקרבות שהתחוללו באתר: רעות, נחישות, אמינות ומנהיגות. כל זאת, באמצעות תחנות פעילות שדורשות שיתוף פעולה ויצירתיות. כך למשל, קיר חבלים, מענה על שאלות בבונקר ועוד.

 (צילום: איל מטרני)
(צילום: איל מטרני)
 

גן לאומי כוכב הירדן: רוב המבקרים הפוקדים את האתר היפהפה הזה נמשכים לכאן בזכות המבצר הצלבני האימתני, מושלם ויחיד במינו, ובזכות תצפיות הנוף הגבוהות, המספקות מבטים ממושכים לעבר בקעת הירדן, מרחבי הגליל התחתון וגם הרי הגלעד המציצים מממלכת ירדן הסמוכה. רבים צועדים בשביל הטיול שהוכשר או מבקרים בגן הפסלים של תומרקין. כדאי לדעת כי כעת יש סיבה נוספת להגיע אל האתר המרשים הזה: תאורת הערב החדשה והמיוחדת. היא מאירה את המבצר ואת סביבתו באופן שובה לב, ותוכננה בידי אקולוגים ומומחי תאורה שיצרו קסם אמיתי, שהוא אף ידידותי לסביבה.

 (צילום: שגיא מורן)
(צילום: שגיא מורן)
 

מרכז מבקרים מכתש רמון: שני מסעות במסע אחד. זוהי מהותו של מרכז המבקרים מכתש רמון, שהוקם במצפה רמון, מול נופי המכתש המרשימים, במטרה להנציח את זכרו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון. וכך, מסע אחד ייקח אתכם אל החלל החיצון, והשני – אל לב המכתש, על הגיאולוגיה, החי והצומח המרתקים שמאכלסים אותו. וכך, תנועו בין מיצגים, חוויות ופריטים מרגשים שכוללים את חליפת האסטרונאוט של אילן רמון, דגם מעבורת החלל ומיצגים אינטראקטיביים המביאים אל קדמת הבמה את הגיאולוגיה והטבע של המכתש. משמח לדעת כי שמורת טבע מכתש רמון זכתה באחרונה בהכרזה בינלאומית יוקרתית כ"שמורת אור כוכבים", ובמרכז המבקרים המתקדם תוזמנו לצפות בסרט המספר על חידוש מלהיב זה.

 

גן לאומי אפולוניה: כמה פעמים חלפתם על פני האתר הרומנטי וה"בוטיקי" הזה, והבטחתם לעצמכם לפקוד אותו בקרוב? ובכן, כעת יש לכם תירוץ. כאן, בצפון הרצליה, ממתין לכם שילוב של היסטוריה, טבע ונוף, והכל מראש מצוק הכורכר הנישא, מול הים הכחול.

  

שביל טיול חדש ונגיש ייקח אתכם לצד וילה רומית קדומה, נקודות תצפית נהדרות, שרידי עבר ייחודיים וגולת הכותרת: המבצר הצלבני המרשים, שרובץ בקצה המצוק, ומספק מפגש בלתי אמצעי עם העבר – ועם הנוף. מעת לעת יפתח המקום בתאום מראש,לאחר שעות הפעילות הרגילות, וזו הזדמנות להתענג על תאורת הלילה החדשה שהותקנה פה, המוסיפה נופך מסתורי למרחב כולו.

 

גן לאומי חמת טבריה: הוא קטן, הוא אינטימי והוא בעיקר מעורר את השאלה "איך לא ידענו על קיומו עד היום?". גן לאומי חמת טבריה, השוכן בפאתי העיר ונושק לחוף הכנרת, מציע מפגש היסטורי עם בית כנסת קדום – "בית הכנסת של סוורוס", שבו רצפת פסיפס מרהיבה ועשירה בפרטים. תגלו בה גלגל מזלות צבעוני ועשיר, כמו גם את דמותו של הליוס, אל השמש, ושאר דמויות, עיטורים וסמלים יהודיים קדומים.

בקרוב, צפו לחוויה יוצאת דופן, בדמות מיצג אורקולי מתקדם וחוויתי, שיוצג על רצפת הפסיפס ועל קירות בית הכנסת, ויספר את קורות המקום באופן בלתי נשכח.

ועד אז, אתם מוזמנים להתענג על נביעות המים החמות הנובעות מבטן האדמה, הישר אל בריכות שכשוך חדשות שייפתחו לקהל כבר בפסח.

גן לאומי צבעי הרמון: מכתש רמון כפי שלא הכרתם. גן לאומי צבעי הרמון שנחנך לפני שנים ספורות ,מציע לכם מסע אל (כמעט) בטן האדמה, בזכות מפגש עם תופעות גיאולוגיות מרתקות, המופיעות כאן בשלל צבעים וגוונים והכל באמצעות סלעים ושכבות קרקע באזור שבו פעלו בעבר מחצבות . לאחר הפסקת הכרייה במכתש שוקם האזור באופן מורכב, חכם ויוצא דופן. זהו למעשה "גן גיאולוגי", שבו נעים עם המכונית (או באופניים), ועוצרים בנקודות עניין, כולל מפגש עם סלעים מתקופת היורה. לאחרונה הסתיים שלב התכנון של מרכז מבקרים מתקדם, שיוקם בעתיד לצד מתחם "התנור" (שרידי מפעל אימתניים שנותרו בשטח). מרכז זה יציע מוזיאון גיאולוגי קטן, המחשות של שיקום המחצבות והפתעות נוספות.

 (צילום: אלישיב קניג)
(צילום: אלישיב קניג)
 

ממש בקרוב

גן לאומי בית שערים: עשרות רבות של מערות קבורה עתיקות מאכלסות את המרחב הציורי, הנטוע בלב עמק יזרעאל ובעטיין הוכרז אתר מורשת עולמית. בזכות העובדה שרבי יהודה הנשיא נטמן במקום, ביקשו להיטמן בו יהודים רבים, מהעולם כולו. טיול במקום יחשוף בפניכם את סודותיהן של מערות הקבורה המסתוריות, המוארות באור יקרות, לצד סרקופגים מעוטרים ורמזים מרשימים נוספים מן העבר. במתחם מערות המנורה, שהוכשר לפני שנים ספורות, ממתינים לכם עיטורים ותבליטים, כמו גם מנורת שבעת הקנים. בקרוב ייחנך כאן מיצג מפעים ורב-חושי שיתאר את גלגולה של המנורה, מפריט ששימש בבית המקדש ועד להפיכתה לסמלה של מדינת ישראל. צפו להפתעות.

 (צילום: באדיבות רשות הטבע והגנים)
(צילום: באדיבות רשות הטבע והגנים)
 

חזיון אורקולי חדש בגן לאומי מצדה: מצדה היא שרידי עבר מפוארים, תצפיות מדבריות מהפנטות, מוזיאון חדשני, טיולי זריחה בלתי נשכחים ובקרוב – גם חיזיון אור-קולי חדש שיעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים שטרם נראו בישראל.

 

אז בין אם כבר זכיתם לחוויה זו ובין אם טרם עשיתם זאת – כדאי לדעת כי עוד השנה יחודש וישודרג החיזיון האור-קולי הוותיק המוקרן על צדו המערבי של ההר.. עבור החיזיון החדש, שיספר את סיפורו הטרגי של ההר שהפך לסמל, למיתוס ולמוקד תיירותי מוכר בעולם כולו, נכתבה מוזיקה מקורית וסוחפת במיוחד. לאחר 30 שנה הופסקה הקרנתו של החיזיון הישן. צפו בקיץ 2018 להקרנת החדש. אל תחמיצו!

 (צילום: אבינועם מיכאלי)
(צילום: אבינועם מיכאלי)
  

יש למה לצפות: בתהליכי פיתוח מואצים

גן לאומי סוסיתא: רוב הסיכויים שעדיין לא ביקרתם במרחב ארכיאולוגי מרתק זה, השוכן ממזרח לקיבוץ עין גב, לחופה המזרחי של הכנרת. בעתיד הלא רחוק, תהיה לכם הזדמנות ליהנות מגן לאומי שיזכה להכשרה ופיתוח משמעותיים, כאשר החוויה תכלול הן מפגש עם שרידי העיר הרומית העתיקה סוסיתא (בהם ביצת מרחץ, תיאטרון ועוד), והן תצפיות נוף נהדרות על הכנרת, מזוויות פחות מוכרת. יש למה לחכות.

 (צילום: מיכאל אייזנברג)
(צילום: מיכאל אייזנברג)

גן לאומי מגדל אפק (מגדל צדק): לצד נחל הירקון ועל הגבעות שחולשות על מישור החוף, הוקמו בימי קדם מצודות בתל אפק ובמגדל אפק שנועדו להגן על דרך הים (ווייה מאריס) האסטרטגית.. מתחם תל אפק בגן לאומי ירקון הוא מרחב מוכר ואהוב, אך כדאי לדעת כי בקרוב, גם מגדל אפק, שבו מתנשאת מצודה מהתקופה הצלבנית, יזכה לפיתוח והכשרה קפדניים ויקבל את הכבוד הראוי לו, . כאן, במרכז הארץ, תוכלו לבקר בפארק ענקי וגדוש פעילויות – משבילי טיול באופניים ועד טיפוס מצוקים. זאת לצד הקמת מרכז מבקרים ומתחמי בילוי. גולת הכותרת תהיה ביקור במצודה המשוחזרת, שאף בתחומה ייערכו פעילויות אתגריות לכל המשפחה.

 (צילום: אדר טולרו)
(צילום: אדר טולרו)
  

למידע, פרטים והצעות לטיולים בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע, היכנסו לאתר רשות הטבע והגנים

 

בשיתוף רשות הטבע והגנים

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיכאל אייזנברג
סוסיתא
צילום: מיכאל אייזנברג
מומלצים