שתף קטע נבחר

הספרים והמחלוקת: הצצה למוזיאון התנ"ך שנפתח בוושינגטון

40 אלף מטרים רבועים על פני שמונה קומות בהשקעה של כ-500 מיליון דולר - בסוף השבוע נחנך בבירה האמריקנית מוזיאון התנ"ך. מאחורי המיזם עומדת משפחה של מיליארדרים אוונגליסטים. הביקורת: "רק מעט תשומת לב הוקדשה לקתולים, יהודים, מוסלמים ומורמונים"

 

 

מוזיאון התנ"ך נפתח בסוף השבוע בלב וושינגטון, בירת ארצות הברית. המוזיאון, שגודלו 40 אלף מטרים רבועים שמתפרשים על פני שמונה קומות, מכיל את אוסף ספרי התורה הגדול בעולם, קטעים ממגילות ים המלח ויותר מ-500 חפצים וטקסטים שמוגדרים תנ"כיים. עם פתיחתו מוצגת במקום תערוכה שעוסקת בהשפעה של התנ"ך על החברה, התקשורת, האופנה ואירועים מההיסטוריה העולמית והאמריקנית.

 

עלות הקמת המוזיאון הסתכמה בכ-500 מיליון דולר, והמממנים העיקריים הם בני משפחת גרין, מיליארדרים אוונגליסטים שמרנים, בעלי רשת הובי לובי (Hobby Lobby), הכוללת 800 חנויות למוצרי יצירה. כשבע שנים עברו מאז עלה הרעיון להקים את המוזיאון ועד לטקס הפתיחה שנערך בסוף השבוע.

סיפור בניית הפירמידות כפי שמוצג במוזיאון התנ"ך (צילום: EPA) (צילום: EPA)
סיפור בניית הפירמידות כפי שמוצג במוזיאון התנ"ך(צילום: EPA)

חלק מאוסף ספרי התנ"ך (צילום: AFP) (צילום: AFP)
חלק מאוסף ספרי התנ"ך(צילום: AFP)

וכך זה נראה מבחוץ (צילום: AFP) (צילום: AFP)
וכך זה נראה מבחוץ(צילום: AFP)

אחד החללים המעוצבים במוזיאון (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אחד החללים המעוצבים במוזיאון(צילום: רויטרס)
 

משפחת גרין עלתה לכותרת, בין היתר, כאשר ב-2014 פסק בית המשפט העליון בארה"ב כי הרשת שבבעלותה יכולה לסרב לכסות תשלום על אמצעי מניעה בביטוח הבריאות של עובדיה, זאת בשל האמונה הדתית של הבעלים.

 

כמו כן, בחודש יולי נאלצה הובי לובי לשלם קנס של שלושה מיליון דולרים במסגרת הסכם עם משרד המשפטים האמריקני לאחר שהואשמה בהברחת יצירות אומנות מהמזרח התיכון אל המוזיאון, שהיה אז בשלבי בנייה.

 

ג'ואל ביידן, פרופסור מאוניברסיטת ייל, שחיבר את הספר "אומת התנ"ך" שעוסק ברשת הובי לובי, אמר כי המוזיאון לא משקף את כל המורכבות של התנ"ך. "הם מספרים סיפור של התנ"ך שהוא אמריקני-פרוטסטנטי", הסביר. "רק מעט תשומת לב הוקדשה לקתולים, יהודים, מוסלמים ומורמונים".

סיפור שמשון הגיבור (צילום: AFP) (צילום: AFP)
סיפור שמשון הגיבור(צילום: AFP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
+
 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

סטיב גרין, נשיא רשת הולי לובי ויו"ר חבר המנהלים של המוזיאון, הגיב לביקורת ואמר כי "לא מדובר בצידוד באמונה שלנו, אנחנו רק רוצים להציג את העובדות ולתת למבקרים להחליט". דברים דומים אמר גם מנהל המוזיאון טוני זיס: "אנחנו פשוט רוצים להציג את התנ"ך כמו שהוא ולתת לאנשים להחליט".

 

הכניסה למוזיאון היא ללא תשלום, ובנוסף לפריטים העתיקים המוצגים בו ישגם חדרים שעוצבו לפי קטעים מסיפורי התנ"ך, כגון סיפור תיבת נוח וסיפורו של שמשון הגיבור.

 

בנשף שנערך ביום רביעי לקראת פתיחת המוזיאון במלון שבבעלות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוושינגטון, שנערך במעמד בנו של הנשיא אריק טראמפ ושרת החינוך האמריקנית, הוקראה הצהרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששיבח את המוזיאון על שהוא מציג "ערכים משותפים" לישראל וארה"ב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
בניית הפירמידות במוזיאון התנ"ך
צילום: EPA
מומלצים