שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

סיורים ומוזיאונים ליום השואה

ב"יד לילד" בבית לוחמי הגטאות מציגים סרט על החיים בבית היתומים של יאנוש קורצ'אק ומנסים להנגיש את נושא השואה לילדים. בשבי ציון עורכים סיורים שחוזרים אחורה בזמן עד לליל הבדולח ובבית התפוצות יתקיים ערב של "זיכרון בסלון". מקומות לבקר ביום השואה

מוזיאון משואה

המוזיאון ממוקם בלב הקמפוס של מכון משואה בתל יצחק. התערוכה המרכזית שמוצגת במקום נקראת "שישה מיליון קטגורים - מדינת ישראל נגד אדולף אייכמן" והיא עוסקת בשואה כפי שעלתה מבעד לעדויות ולראיות שהובאו במשפטו של אדולף אייכמן. התערוכה משלבת תצוגה תיעודית אודיו-ויזואלית עם מרכז מולטימדיה.

 

תערוכה נוספת נקראת "תעשיית השנאה - אנטישמיות וגזענות: מאה השנים האחרונות" והיא בוחנת את הסכנות הטמונות בשימוש באמצעי התקשורת ההמונית להסתה ולתעמולה, שהגיעו לשיאן בהכשרת הקרקע לביצוע רצח העם הנורא ביותר בהיסטוריה המודרנית.

מוזיאון משואה תערוכת תעשיית השנאה (צילום מתוך אתר המוזיאון)
מוזיאון משואה, תערוכת תעשיית השנאה(צילום מתוך אתר המוזיאון)
 

תערוכה בולטת נוספת היא "הנמען עזב ליעד בלתי ידוע - דברי דואר מאירופה הכבושה". תערוכה זו עוסקת במימד האנושי והאישי של הלכודים בתופת. המכתבים, שהיו אמצעי הקשר היחיד עם העולם החיצון, מבטאים את הלך הנפש ואת המציאות היומיומית של מיליונים, שנלכדו בשטחי הכיבוש הנאצי.

 

מוזיאון משואה פתוח לציבור הרחב ללא תשלום בערב יום השואה (יום ד') בין 17:00 ל-19:00. בשעה 20:00 תיערך עצרת באמפיתיאטרון בהשתתפות שר החינוך ומפקד חיל האוויר. 

 

 

קורצ'אק של הילדים

ב"יד לילד", בבית לוחמי הגטאות השוכן בקיבוץ לוחמי הגטאות בגליל המערבי, מוצג הסרט "קורצא'ק של הילדים". הסרט, באורך של 30 דקות, מתאר את החיים בבית היתומים של קורצ'אק לפני המלחמה ומבוסס על עדויות של ניצולים.

 

ב"יד לילד" מנסים להסביר לילדים על השואה דרך סדנאות, פעילויות יצירה וסיפורים. בית לוחמי הגטאות מציע גם תצוגת קבע המביאה סיפורים המושמעים בקולות של ילדים המספרים בגוף ראשון את סיפור חייהם של ילדים שחיו בשואה. בנוסף, מוצעות מגוון פעילויות המותאמות לכל המשפחה.

יד לילד בבית לוחמי הגטאות (צילום: אוצרות הגליל)
יד לילד בבית לוחמי הגטאות(צילום: אוצרות הגליל)
 

כרטיס משולב לביקור בשני המוזיאונים (בית לוחמי הגטאות ו"יד לילד") עולה 30 שקלים ו-15 שקלים לאזרח ותיק או בעל צרכים מיוחדים. ביקור ב"יד לילד" בלבד עולה 20 שקלים למבוגרים וילדים מגיל 10 ומעלה. שני המוזיאונים פתוחים בימים א' עד ה' מ-9:00 עד 16:00. למידע נוסף והזמנת סיורים היכנסו לאתר אוצרות הגליל או התקשרו למספר 077-9964401.

 

מוזיאון יד מרדכי - משואה לתקומה 

מוזיאון "משואה לתקומה" בקיבוץ יד מרדכי שבדרום, נפתח בשנת 1968. הקיבוץ נושא את שמו של מפקד מרד גטו ורשה - מרדכי אנילביץ'. המוזיאון עוסק בשני האירועים המכריעים ביותר בתולדות העם היהודי בזמן החדש: השואה והתקומה. במוזיאון מסופר הסיפור של העולם היהודי בארץ ובגולה מראשית המאה העשרים דרך ימי השואה ועד הקמת מדינת ישראל.

בונקר מילא (צילום מתוך אתר המוזיאון)
בונקר מילא(צילום מתוך אתר המוזיאון)
 

בחלק המוקדש לשואה מושם דגש על יהדות ורשה ועל סיפור חייו של מרדכי אנילביץ'. במוזיאון מוצג דגם המשחזר את גטו ורשה. כמו כן, שוחזר בגודל טבעי אחד מחדרי הבונקר ברחוב מילא 18, המקום שבו התבצרו מרדכי אנילביץ' ואנשי המטה שלו. הבונקר הופצץ ורוב היושבים בו נרצחו.

 

מוזיאון יד מרדכי ואתרי המורשת פתוחים השבוע לקהל הרחב בכל יום מ-10:00 עד 15:00. ביום חמישי, יום השואה, המוזיאון יהיה פתוח לקהל הרחב ללא תשלום.

 

סיור אנדרטאות

ביום שישי, 13 באפריל, תקיים קק"ל סיור "לכל איש יש שם" באתרי הזיכרון בהרי ירושלים. הסיור מיועד לכל המשפחה בכלי רכב פרטיים, ויחל ביער הקדושים שבפרוזדור ירושלים - יער שניטע כגלעד לקורבנות השואה. לאחר מכן ימשיך הסיור לאתר הזיכרון לזכר אנה פרנק ולאנדרטת מגילת האש בכסלון.

 

הסיור יתקיים בשעות 15:30-13:00. ההשתתפות ללא תשלום, אך נדרש להירשם מראש ב"קו ליער" בטלפון מספר 1800-350-550.

 

זיכרון בסלון

במוזיאון "בית התפוצות" שבאוניברסיטת תל אביב יתקיים בערב יום השואה ערב מיוחד של "זיכרון בסלון", שבמהלכו יוכלו המשתתפים לשמוע עדויות וזיכרונות של ניצולי שואה בשלוש שפות (עברית, רוסית ואנגלית) באופן אינטימי ובלתי אמצעי.

 

בין הניצולים שיספרו את סיפורם יהיו: שמואל רוזנברג שנולד בבלארוס ועבר עם משפחתו מסע מפרך שבמהלכו הגיעו לסיביר ומשם לקייב שבאוקראינה; חוה וולף-וויז'ניצר שנולדה ברומניה ותספר על החוויות שעברה בטרנסניסטריה דרך שירים וציורים פרי ידיה; ילנה דולגוב שניצלה כילדה קטנה בבלארוס על ידי חסידי אומות העולם גלינה וולדימיר אימשניק.

בית התפוצות מוזיאון העם היהודי (צילום: צחי אבנור מתוך ויקיפדיה)
בית התפוצות - מוזיאון העם היהודי(צילום: צחי אבנור מתוך ויקיפדיה)
 

עוד ישתתפו: אברהם רות, שהיה ילד בהולנד בזמן השואה ובן כיתתה של אנה פרנק, וכן דב יעקובוביץ, ניצול אושוויץ, אשר שרד את השואה כילד בן 14. הוריו ושלוש אחיותיו נרצחו בתאי הגזים של אושוויץ, אבל למזלו הוא הצליח להשתחל לתור העבודה שאליו נשלחו הגברים הבוגרים.

 

האירוע יחל בשעה 19:00. הכניסה חופשית בהרשמה מראש דרך הקישור הזה.

 

ביום השואה עצמו, בשעה 19:00 בערב, תתקיים הקרנה של הסרט "העדות" - סרטו של עמיחי גרינברג בשיתוף הקתדרה לחקר האנטישמיות והגזענות ע"ש אלפרד פ. סליינר. לאחר ההקרנה יתקיימו שיחה ודיון בהשתתפות התסריטאי והבמאי ופרופ' דינה פורת.

 

הסרט "העדות" זכה בפרס הסרט הישראלי הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה ב- 2017. הסרט, שמבוסס על מקרה אמיתי, מגולל סיפור חקירה של רצח יהודים מחריד שהתבצע בשלהי מלחמת העולם השנייה בשדות הכפר רכניץ שבאוסטריה. לפרטים נוספים והרשמה - הקליקו.

 

"יד ושם"

בערב יום השואה עצמו תיסגר הכניסה ל"יד ושם" למבקרים בשעה 12:00, בשל ההיערכות לעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. אולם ביום השואה עצמו (יום ה') יתקיימו באתר שלל אירועים. בשעות 12:45-11:00 יתקיים אירוע "לכל איש יש שם" המסורתי - מעמד קריאת שמות קורבנות השואה באוהל יזכור, ובשעה 13:00 יתקיים במקום טקס האזכרה המרכזי.

מוזיאון "יד ושם" (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
מוזיאון "יד ושם"(צילום: גיל יוחנן)
 

במקביל, בשעות 14:30-11:00 תתקיים סדרת פעילויות "מאחורי הקלעים" ברחבי האתר, שבמסגרתה יאפשר "יד ושם לציבור הרחב להיפגש עם עבודתו, בגוף ראשון. בין היתר יתקיימו מפגשים עם מומחי "יד ושם" שיחשפו לקהל מסמכים, תעודות, יצירות, חפצים ועוד שאינם מוצגים לציבור ביום יום.

 

כמו כן, מוצגת בימים אלו בביתן התערוכות תערוכה חדשה - "הבזקי זיכרון - צילום בתקופה השואה". התערוכה מציגה תיעוד מבעד לעדשת המצלמה, תוך הפניית זרקור לנסיבות הצילום ולתפיסת עולמו של הצלם המתעד ותוך התייחסות לנקודת מבטם השונה והייחודית של הצלמים היהודים. בנוסף, בבית הספר הבינלאומי להוראת השואה יערכו מופעים במסגרת הפרויקט "צלילי זיכרון". לפרטים נוספים על האירועים ב"יד ושם" - הקליקו.

 

מוזיאון ידידי ישראל

המוזיאון, שממוקם בלב העיר ירושלים, נפתח לפני כשנתיים וחצי ומציג רובד נוסף בסיפור הציוני ובדרך להקמת מדינה. אחד המיצגים הבולטים במוזיאון, שעושה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, הוא "אורות בחשיכה" המספר את סיפורם המיוחד של חמישה חסידי אומות העולם שהצילו חיי יהודים בשואה: אוסקר שינדלר, אירנה סנדלר, צ'יונה סוגיהארה, משפחת טן-בום וראול ולנברג.

מוזיאון ידידי ישראל ()
להחזיק חיים בידיים
 

בסוף המיצג זוכים המבקרים "להחזיק חיים בידיים" במסגרתו מופיעה על כף ידם של המבקרים תמונה של אחד מניצולי השואה שניצלו על ידי חסידי אומות העולם המוזכרים במיצג.

 

מוזיאון ידידי ישראל, רחוב יוסף ריבלין 20 (ליד כיכר החתולות), ירושלים. הסיור במוזיאון בליווי מדריך בלבד ובתיאום מראש במייל reservations@fozhc.com או בטלפון: 02-5329400. מחיר: 44 שקלים למבוגר ו-33 שקלים לילד.

 

מרתף השואה

מוזיאון מרתף השואה, השוכן על הר ציון בירושלים, הוא המוזיאון הראשון בנושא השואה שהוקם בישראל כבר ב-1948. המטרה המקורית הייתה להקים אתר זיכרון שיהווה קבורה סמלית לקהילות שנכחדו, ולימים הוא הפך גם למוזיאון.

 

כ-1,500 מצבות זיכרון מכסות את קירות המרתף ואת החצר הרחבה. חלק חשוב בתערוכת ההנצחה שבמוזיאון מרתף השואה הינם "מגילות ההשמדה". המגילות, הכתובות על קלף בכתב אשורית. מנציחות את זכר הנספים מכל קהילה וקהילה כפי שנאמרו ואף נכתבו על ידי הניצולים עצמם.

מוזיאון מרתף השואה (צילום מתוך אתר המוזיאון)
מוזיאון מרתף השואה(צילום מתוך אתר המוזיאון)
 

בראשית ימיו של המרתף נאספו ניצולים רבים על מנת לכתוב את שמות יקיריהם על קלף ולהעמידם למשמרת זכרון יחד עם מצבת הקהילה והמשפחה. בימים אלו פועל המוזיאון לסרוק ולתעד את המגילות והשמות באופן דיגיטלי, ובהמשך להעלותם על גבי האתר וזאת כדי ששמות וסדר המשפחות יהיו נגישים לכלל הציבור.

 

המוזיאון פתוח בימים א' עד ה' בשעות 9:00 עד 15:45, וביום שישי בתיאום בלבד בין השעות 9:00 עד 12:00. לפרטים נוספים – הקליקו.

 

סיור במושב השיתופי שבי ציון

שבי ציון הינו מושב שיתופי הסמוך לנהריה, שהוקם בשנת 1938 בשיטת "חומה ומגדל" על ידי קהילה יהודית בת 400 שנה מהכפר רקסינגן בגרמניה. בעקבות החמרת הגזירות הנאציות על יהודי גרמניה החליטה הקהילה היהודית בכפר להגר יחדיו מחוץ לגרמניה ולשמר את מוסדות הקהילה המפותחים.

פינת ההנצחה בבית העם בשבי ציון (צילום: אוצרות הגליל)
פינת ההנצחה בבית העם בשבי ציון(צילום: אוצרות הגליל)
 

בית הכנסת בכפר הוחרב במהלך ליל הבדולח ב-1938. שוטר נוצרי מקומי מצא למחרת הפוגרום בהריסות ספר תורה שניזוק קלות בלבד, ומסר אותו בחשאי לאחד מידידיו היהודים, שהעלה אותו "לרקסינגן שבפלשתינה", כדבריו. תושבי שבי ציון השיגו אישור מיוחד לא לקבור את ספר התורה הפסול, שנותר להם כמזכרת אחרונה מהקהילה שאיבדו בגולה. כיום הספר מוצג בפינת הנצחה בבית העם ביישוב, פינה שבה מונצחים גם שמות 128 קרובים שנספו בשואה.

 

הסיור במושב עובר בבית הכנסת, בבית העם ובפינת ההנצחה שבה מוצג ספר התורה, אשר קירותיו החיצוניים מעוטרים בתבליטי קיר של האמן הגרמני-ישראלי רודא ריילינגר. עוד כולל הסיור מספר אנדרטאות המנציחות ידידים של חברי הקהילה שנספו בשואה, ביניהם גן ציבורי הקרוי על שם אוטו הירש, שהיה מנהל הנציגות הארצית של יהודי גרמניה בתקופת המשטר הנאצי ונספה במחנה זקסנהאוזן ועוד. למידע נוסף והזמנת סיור היכנסו לאתר "אוצרות הגליל" או התקשרו למספר 054-5641508

 

מורשת הייקים 

בגן התעשייה תפן שבגליל שוכן מוזיאון למורשת הייקים. מייסד המוזיאון ישראל שילוני ז"ל, התעשיין סטף ורטהימר ואוצרת המוזיאון רותי אופק, בחרו לספר את סיפור החיים של הקהילות הדוברות גרמנית ולא את סיפור המוות. במהלך השנים שלאחר תקופת השואה אסף שילוני בדבקות ומסירות תעודות, תמונות משפחה, מדליות, חפצים אישיים, יודאיקה וספרים של הקהילות היהודיות הדוברות גרמנית שרובן נספו בשואה.

המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית (צילום: המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית)
המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית(צילום: המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית)
 

המוזיאון מציג תיעוד של העושר התרבותי והרוחני בקהילות היהודיות, ואת תרומתן התרבותית, כלכלית והחברתית להתפתחות ארצות אירופה. אין במוזיאון כל תיעוד למוות ולמחנות ההשמדה, אלא עדויות לעושר התרבותי והמקצועי בכלל תחומי החיים בהם עסקו יהודי הקהילות בארצות דוברות גרמנית - רפואה, מוזיקה, אמנות, ספנות, מסחר, בנקאות, ארכיטקטורה, תעשייה ועוד.

 

במוזיאון ניתן לצפות בסרטונים קצרים המספר על חיי הקהילות הדוברות גרמנית באירופה, על חייו של ישראל שילוני והקמת המוזיאון, והתרומה בהקמת המדינה. צאצאי משפחות הייקים יכולים למצוא פרטים על בני משפחתם.

 

מחיר כניסה למבוגר: 26 שקל, לילדים מגיל 3: 23 שקלים. התשלום כולל כניסה לגלריה ולגן הפסלים. פתוח בין הימים ב' עד ה' בין 9:00 ל-16:00, ובשבת בין 11:00 ל-16:00. לפרטים נוספים – הקליקו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוצרות הגליל
פינת ההנצחה בבית העם בשבי ציון
צילום: אוצרות הגליל
מומלצים