שתף קטע נבחר

להתאהב בבודפשט במינוס 8 מעלות

בזמן שאירופה קופאת, ההחלטה לנסוע אליה לחופשת חורף לא פשוטה ובעיקר מלווה באזהרות כמו: "תקפאו מקור, לא כדאי לכם". אביב בצון נסע עם בת זוגו לבירת הונגריה וגילה שאפשר להתאהב בעיר ולמצוא נחמה חמימה גם במינוס 8 מעלות

 (עיצוב: איתן פלד) (עיצוב: איתן פלד)
(עיצוב: איתן פלד)

"בודפשט בחורף? אתם תקפאו מקור". את המשפט הזה קיבלתי מכל מי ששמע שבחרתי לטוס עם בת זוגי לחופשה רומנטית בבירת הונגריה, דווקא בחורף. הקור הכבד אכן חדר לנו לעצמות, אבל בודפשט דאגה לחמם לנו את הלב. 

 

הסוד הוא ללכת

אומרים שהדרך הטובה ביותר להתחמם היא ללכת ברגל. למזלנו הרב, בודפשט היא עיר אידיאלית לטיולים רגליים. כל האתרים המרכזיים נמצאים במרחק הליכה אחד מהשני. התחלנו עם סיור בצד המזרחי של נהר הדנובה והחלק התחתון של העיר - פשט. התחנה הראשונה הייתה ואצי אוצ'ה, "השאנז אליזה של בודפשט", כפי שתיאר פקיד המלון את הרחוב המפורסם ביותר בעיר.

בודפשט: העיר שעושה חשק ללכת בתוכה בלי סוף (צילום: Fotolia) (צילום: Fotolia)
בודפשט: העיר שעושה חשק ללכת בתוכה בלי סוף(צילום: Fotolia)
 

מדובר בשדרה עמוסה בחנויות מותגים, מסעדות ובתי קפה שנדמה שכל מטרתם היא להעניק להמונים כמה דקות של חום לפני שיוצאים בחזרה לקור. מהר מאוד הגענו לבזיליקת סנט סטפן המרהיבה, הידועה בשם כנסיית אישטוואן הקדוש.

 

עדכונים נוספים גם בפייסבוק של ynet חופש

 

החלל הענק שהתגלה בפנים הזכיר מאוד את כנסיית פיטר הקדוש בוותיקן, בעיטורי הזהב המפוארים, ביצירות האמנות ובצבעוניות המהפנטת. ביציאה מהבזיליקה חיכתה לנו הפתעה נעימה, השמש יצאה לביקור קצרצר. ניצלנו את הרגע ונכנסו לגלידריה המפורסמת Gelarto Rosa, שנמצאת ממש בסמוך לכנסייה. שם אכלנו גלידה בצורת פרח, חוויה טעימה ויפה.

הכי כיף לאכול גלידה בחורף ובעיקר כשהיא מגיעה בצורת פרח (צילום: אביב בצון)
הכי כיף לאכול גלידה בחורף ובעיקר כשהיא מגיעה בצורת פרח(צילום: אביב בצון)
  

לא רחוק משם נמצא האתר המפורסם והגדול ביותר בעיר, בניין הפרלמנט ההונגרי. לפני קצת יותר ממאה שנים המבנה הזה נחשב ליקר והמפואר ביותר באירופה, ובמהלך בנייתו השתמשו ב-40 ק"ג זהב ובכחצי מיליון אבני חן. כל סנטימטר בבניין הענק, מבפנים ובמחוץ, מעוטר בדיוק רב ביצירות אמנות רבות.

בית הפרלמנט ההונגרי המפואר בבודפשט (צילום: אביב בצון) (צילום: אביב בצון)
בית הפרלמנט ההונגרי המפואר בבודפשט(צילום: אביב בצון)

אי ירוק בעיר 

כשיצאנו מהפרלמנט הטמפרטורות כבר ירדו למינוס שבע מעלות. ההליכה בסמוך לנהר רק הגבירה את תחושת הקיפאון וחיפשנו פעילות ספורטיבית שתחמם אותנו. מצאנו אותה באי מרגיט, פיסה ירוקה ומרגיעה בלב נהר הדנובה. 2.5 ק"מ של עצים ירוקים וגבוהים, שבילי הליכה פסטורליים ושקט ממכר. לא ויתרנו על החוויה של נסיעה ברכב תלת-אופן, דרך מעולה להקיף את האי היפיפה ועל הדרך לשמור על הכושר ובעיקר להתחמם.

באמצע העיר: האי מרגיט (מרגרט) ממבט על ()
באמצע העיר: האי מרגיט (מרגרט) ממבט על

בגד ים במינוס שמונה מעלות

חמושים באנרגיות חדשות המשכנו לשדרת אנדראשי היפה שהוגדרה גם כאתר מורשת עולמית ומובילה ל'כיכר הגיבורים', אחד האתרים החשובים בבודפשט. בכיכר ניתן למצוא את "אנדרטת המילניום" ואת מיצג "קשת הגיבורים", שנבנו בסוף המאה ה-19 לרגל חגיגות המילניום לכיבוש המדיארי בהונגריה, ובעצם מספרות בצורה אומנותית את ההיסטוריה של העם ההונגרי באלף שנותיו הראשונות.

 

מתחת לרגלינו נמצא אתר היסטורי לא פחות, תחנת המטרו הראשונה באירופה מחוץ לגבולות בריטניה. מאחורי הכיכר נמצא משטח ההחלקה הגדול והמרכזי בעיר ובשני צידיה עומדים היכל האמנות והמוזיאון לאמנות יפה, בו גם ערכנו סיור מרתק.

 

צפונית מהכיכר נמצא הפארק העירוני של בודפשט, אתר פסטורלי ויפהפה. במהלך הסיור בו הבחנו בעשן סמיך של אדים עולה ומכסה את השמים. ככל שהתקרבנו למבנה הצהוב והגדול, הבנתי שהגעתי לאטרקציה שהכי ציפיתי לה: מרחצאות סצ'ני.

לאמיצים בלבד: מרחצאות סצ'ני ממעיינות טבעיים וחמים (צילום: Fotolia) (צילום: Fotolia)
לאמיצים בלבד: מרחצאות סצ'ני ממעיינות טבעיים וחמים(צילום: Fotolia)
 

נכנסנו פנימה לאחד מאתרי הספא המפורסמים באירופה. הייתי חייב לראות ולהבין מה גורם לאנשים להתפשט בקור חודר עצמות, שכבר הגיע למינוס שמונה מעלות, וללבוש שום דבר פרט לבגד ים. אנשים נכנסו ויצאו מהמרחצאות כאילו מדובר בקאנטרי העירוני במהלך יולי-אוגוסט, ורק אני שמעתי את קולה של אימי בראשי, מזהיר אותי שמעבר חד מחום לקור הוא מתכון ודאי לשפעת. ויתרנו על התענוג (כניסה למעיינות החמים עולה 20 אירו, אם תרצו) והמשכנו לדרכנו.

 

כמעט כמו ירושלים

את יום הסיור בבודה, הצד הגבוה של העיר ונמצא ממערב לנהר הדנובה, פתחנו עם שלג כבד שכיסה את גבעותיה הירוקות של בודה בלבן. התחנה הראשונה הייתה גבעת גלרט וכנסיית הסלע, אתר חבוי ומרשים החצוב כולו בתוך הגבעה. המשכנו בשבילים הפסטורליים שבמקום לעבר הסיטדלה, אנדרטת העצמאות ופסל גלרט הקדוש.

 

למרות האתרים היפים, האטרקציה המרכזית היא הנוף המרהיב של נהר הדנובה והגשרים. בגבעת גלרט יש היצע בלתי נגמר של נקודות צילום מרתקות ורומנטיות, ורק בשביל זה היה שווה לטפס במדרגות הארוכות ולהגיע לפסגה.

הנוף הנשקף מגבעת גלרט שנמצאת על בודה (צילום: אביב בצון) (צילום: אביב בצון)
הנוף הנשקף מגבעת גלרט שנמצאת על בודה(צילום: אביב בצון)

התחנה הבאה בבודה - גבעת המצודה, אתר מורשת עולמית ואחד מסמלי העיר, שם שוכנת העיר העתיקה של בודפשט, שבדומה לעיר העתיקה בירושלים גם היא מוקפת חומה ובין כותליה מסתתרות סמטאות ציוריות ומפותלות המשמרות בצורה מופלאה את ההיסטוריה המפוארת. האתר המפורסם ביותר בעיר העתיקה הוא ארמון בודה, בעל כיפת הטורקיז וביצורים עתיקים ומרתקים המקיפים אותו.

 

לא רחוק משם מצאנו את כנסיית מתיאש, מבנה גותי מרהיב ביופיו בעל גג צבעוני ומגדל גבוה ומחודד שנראה ממרחקים. מאחורי הכנסיה נמצא 'באסטיון הדייגים', האתר היפה ביותר בבודפשט לטעמי, מערכת ביצורים בעלת שבעה צריחים שממנה נשקף נוף פנורמי עוצר נשימה של כל העיר.

מבנה גותי גדול ומחודד שנראה ממרחקים: כנסיית מתיאש (צילום: אביב בצון)
מבנה גותי גדול ומחודד שנראה ממרחקים: כנסיית מתיאש(צילום: אביב בצון)
 

את הדרך למטה מהגבעה עשינו באמצעות ה'פוניקולאר', רכבל הנמצא בסמוך לטירת בודה, שהוריד אותנו מראש הגבעה ישר לגדות הנהר וגשר השלשלאות, משם חזרנו בחזרה לפשט.

גשר השלשלאות המפורסם בבודפשט עם פסלי האריות (צילום: Fotolia) (צילום: Fotolia)
גשר השלשלאות המפורסם בבודפשט עם פסלי האריות(צילום: Fotolia)

טירת בודה בעלת הכיפה הבולטת בצבע הטורקיז (צילום: אביב בצון) (צילום: אביב בצון)
טירת בודה בעלת הכיפה הבולטת בצבע הטורקיז(צילום: אביב בצון)
 

טיול שורשים בלב העיר עם טוויסט לילי

הרגע המרגש של החופשה הגיע בבית הכנסת הגדול שברחוב דוהאן. מדובר בבית הכנסת הגדול ביותר באירופה ואחת האטרקציות המתוירות ביותר בבודפשט. הקומפלקס הגדול כולל בתוכו גם מוזיאון לתולדות יהודי העיר, בית קברות יהודי ואתר הנצחה לכחצי מיליון יהודי הונגריה שנרצחו בשואה שבמרכזו אנדרטת 'הערבה הבוכיה' המצמררת.

בית הכנסת הגדול ברובע היהודי שבמרכז בודפשט (צילום: אביב בצון)
בית הכנסת הגדול ברובע היהודי שבמרכז בודפשט(צילום: אביב בצון)
 

עבורי, כנכד לניצול שואה הונגרי, הביקור במתחם סחף אותי למסע מרגש בהיסטוריה של יהדות בודפשט שבזכותו למדתי קצת על מאיפה באתי ומה עברו בני משפחתי בתחילת המאה הקודמת. את הטלטלה הרגשית שלי החלפנו באווירה אחרת לגמרי, בזכות המהפך שהמקומיים השכילו לעשות לאזור בשעות החשכה.

אפילו יפה ומפואר יותר מבפנים (צילום: אביב בצון)
אפילו יפה ומפואר יותר מבפנים(צילום: אביב בצון)
 

מאחורי בית הכנסת הגדול נמצא הרובע היהודי, שבלילה הופך למרכז התוסס של העיר עם סצנה ייחודית לבודפשט בשם Ruins Pubs, פאבים הממוקמים בחצרות של בתים ישנים וחורבות בתים, המושכים אליהם את הקהל הצעיר והבלייני בעיר, ולהבדיל מערי בירה אירופאיות אחרות שסצנת חיי הלילה בהן מסתיימת באזור חצות, כאן תוכלו להמשיך לשתות ולבלות עד השעות הקטנות של הלילה - גם בחורף.

 

רגע לפני החזרה לארץ, קפצנו לשוק המקורה הגדול. בשוק קיבלנו טעימה אותנטית של המטבח ההונגרי, עם מנות מדהימות כמו מרק גולאש וקיורטוש על גחלים, וכמובן שלא שכחנו למלא את המזוודות במתנות ומזכרות מעץ. תודה לך בודפשט, היה קר בחוץ אבל חם בלב.

השוק המקורה הגדול עם קישוטי הכריסמס (צילום: אביב בצון) (צילום: אביב בצון)
השוק המקורה הגדול עם קישוטי הכריסמס(צילום: אביב בצון)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: smartair.co.il
איך להתאהב בבודפשט בחורף?
צילום: smartair.co.il
מומלצים