שתף קטע נבחר

לצלול בתוך כפר שקפא בזמן

דור ואדאס אוהב לטייל, לצלול ולצלם - אך החיים עמוסים ואף פעם אין זמן. לכן הוא "המציא" את "טיולי סוף שבוע", גיחות קצרות, אינטנסיביות ומתוכננות היטב ליעד שנבחר. אחיו חשב שאי אפשר להספיק הרבה ב-3 ימים, אך הטיול הוכיח אחרת. יומן מסע

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
לצלול במקום שבו הזמן קפא מלכת(צילום: דור ואדאס )

תמיד טיילתי ואהבתי לטייל, אבל אחרי שהתחתנתי והפכתי לאבא ולבעל עסק נאלצתי להמציא את מה שאני קורא לו מאז "טיולי סוף שבוע". זה קרה אחרי שחזרתי הביתה מטיול צלילה בן עשרה ימים וראיתי את המבט העייף של אישתי בעיניים. הבנתי שזה היה ארוך מדי לשלב הזה בחיים ושאצטרך לשנות משהו.

 

צללתי מתחת לקרח בים הלבן – ואלה התמונות שצילמתי

 

טיולי סוף השבוע מתמקדים במטרה מצומצמת, מסתפקים בטיסת לילה קצרה יחסית ובעיקר - נמשכים מיום חמישי (לכל היותר רביעי) עד שבת. הגיחות הללו כוללות מרתון של צילום, נסיעות והרפתקאות לא צפויות שתמיד קורות בדרך. בקיצור, כל מה שאני אוהב בחו"ל.

 

 

מאז שהתחלתי לצאת לטיולים כאלה גיליתי ששעות הטיסה ללא ילדים - שפעם, בהיותי רווק, קיללתי - הן כעת זמן מנוחה מבורך. גיליתי גם שתכנון הטיול עצמו מהנה מאוד בשבילי ושגלומות בו הרבה מההתרגשות והציפייה.

 

כצולל נלהב באתרים של ספינות טרופות ושברים למיניהם שנחים בים שמחתי לגלות באינטרנט אגם בשם קפו דה אקווה (Capo de’ aqua), הממוקם במחוז אקווילה שבאיטליה (הסרט "ליידי נץ" צולם שם). המקום נראה כיעד פוטנציאלי לטיול סופ"ש.

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
שרידי הכפר מתחת למים(צילום: דור ואדאס )
 

הכפר המקומי, ששכן פעם ליד זרם נחל, נבנה לצד הריסות של כפר ישן יותר. במקום נותרו חורבות של כנסיית אבן עתיקה ובתים שנבנו סביבה. לפני כמה עשרות שנים החליטו תושבי המקום להרחיב אזור נמוך של הנחל לאגם לצורכי השקיה, שתייה וכו'. כך נוצר אגם מלאכותי שהציף את כל הריסות הכפר הישן. מאז קפאו הריסות הכפר בזמן בתוך האגם שהטמפרטורות של מימיו קבועות לאורך כל השנה – שש מעלות צלזיוס.

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
עולם שקפא בזמן(צילום: דור ואדאס )

צירפתי את אבין, אחי, למשימה. כרגיל הוא התלונן שיש לי אובססיה "לחיות את הרגע" כי ביום-יום אני עובד כפזיותרפיסט ומשקם. אכן, בשל עבודתי במרכז הישראלי לשיקום נפגעי שבץ מוחי ופגיעות ראש יש לי פרספקטיבה מעט עמוקה יותר לגבי ההפתעות הלא נעימות בחיים. ועדיין, אני לא מבין למה הוא מתלונן על כך.

 

כך או כך, תכננו את סוף השבוע באופן הבא: טיסה לרומא בלילה שבין רביעי לחמישי; בבוקר נסיעה של שלוש שעות לאזור; ביקור בעיר העתיקה אקווילה הסמוכה לאגם; לינה בבית אירוח משפחתי בכפר; צלילה אחת ביום שישי וצלילה שנייה בשבת; נסיעה חזרה וטיסה לארץ בשבת בלילה כדי להגיע לעבודה בראשון.

 

רק את מזג האוויר לא בדקנו, למרות שהיינו בחודש ינואר. טעות גדולה. סופת שלגים פקדה את אירופה בתחילת 2017. הסופה, שבשילוב עם רעידת אדמה קברה במחוז אקווילה מלון על יושביו, פשוט באה אחרינו בזמן שנסענו מרומא מזרחה. שעה לאחר שהגענו לעיר אקווילה החל לרדת שלג חזק. היינו עם אוטו שלא מתאים לנסיעת שלג ו-GPS מבולבל כשניסינו לחפש את הכפר ואת המקום שבו היינו אמורים לישון. בזכות הרבה מזל הצלחנו לתפוס בטלפון דוברת אנגלית ואיטלקית, והיא עזרה לתרגם לבעל הבית את מיקומנו והוא אסף אותנו בג'יפ.

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
הגענו: מה עכשיו?(צילום: דור ואדאס )
  

השלג המשיך לרדת גם בבוקר. השתוללנו בחוץ עם הכלבים המקומיים והמצלמות והתלהבנו מהסיטואציה, למרות שהתאכזבנו מהמחשבה שככל הנראה לא נצלול. גם מייל ששלחנו לאיש שארגן את הצלילה באגם, שנמצא בבעלות משפחה פרטית, לא זכה לתשובה. ואז, לאחר בוקר קפוא, פתאום בעל הבית דפק בהיסוס על הדלת ושאל אם הזמנו צלילה כי המדריך מחכה בחוץ.

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
זמן איכות עם הכלבים(צילום: דור ואדאס )
 

תוך כדי סופת שלג נסענו בג'יפ נוסף לאגם, נסיעה של שלוש דקות. באנגלית השבורה שלו הסביר המדריך שיהיה לנו מעט מאתגר כי בדרך כלל מגיעים לפה עם חליפות יבשות, ומאחר שאין לנו חליפות כאלה, יש לו רק חליפות 5 מ"מ שמשמשות את האמיצים בקיץ. מדובר בחליפות שמשמשות לצלילה ב-20 מעלות באילת בחורף, ולא ב-6 מעלות.

 

כשרצינו להתלבש בבקתה הקטנה הסמוכה לאגם, התבקשנו לא לעשות זאת כי זה מרטיב את הרצפה. קור זה לחלשים, אז התלבשנו בשלג. כמובן שאחרי חצי שעה של צלילה ברחנו החוצה קפואים.

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
הבקתה שליד האגם(צילום: דור ואדאס )

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
לתת לצלם שבי לצאת החוצה(צילום: דור ואדאס )

זו התרגשות מיוחדת לצעוד בזמן ששלג יורד מלמעלה ולהיכנס לאגם עם הבטחה כזו בתוכו. הצלילה עצמה, אחרי שמתרגלים לקור ולפני שהוא מכה בחזרה, היא מדהימה. נקודה. בתים, חצרות, דרכים ואפילו שני עצים שוכנים מתחת למים באותה צורה שבה היו כבר הרבה שנים.

 

קשת שלמה מאבנים, קשתות קטנות שהיו חלק מגשר קטן שאולי חצה בעבר נחל. תמיד מצאתי קסם בחפצים שהוטבעו ושהזמן עצר בהם מלכת. עד אותה צלילה לא ראיתי מתחת למים מבנים ועצים, וגם לא מאז.

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
עצים ובמנים מתחת למים(צילום: דור ואדאס )

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
ובחוץ שלג(צילום: דור ואדאס )

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
לצלם למרות הקור(צילום: דור ואדאס )

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
צלילה בעומק נמוך(צילום: דור ואדאס )

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
קו המים(צילום: דור ואדאס )

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
כשהשמיים התבהרו(צילום: דור ואדאס )
  

אחרי הצלילה לקח אותנו המדריך לארוחת צהריים במסעדה. הוא הזמין מקומות מראש למרות שהיינו היחידים במקום. הצלילה ביום שלמחרת כבר היתה נעימה יותר, כשהשלג היה רק על הקרקע ולא ירד כל הזמן. הראות במים השתפרה ואיתה השינוי בצילום. רק הקור נשאר כמו שהוא.

 

הצלילה נערכת במקום קטן יחסית. העומק הוא עד שישה מטרים, ואת כל האתר אפשר לכסות בצלילה אחת. אפשר לצאת להמשך הנחל וליהנות מיופי של צלילת זרם, כך נאמר לנו, אבל לא ניסינו. מי שמחפש את הנקודה במפות גוגל נא ללחוץ Lago Di Capodacqua.

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
האחים ואדאס(צילום: דור ואדאס )
 

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
כשהשמיים החלו להתבהר(צילום: דור ואדאס )

טיול צלילה איטליה (צילום: דור ואדאס )
ביקור בעיר העתיקה(צילום: דור ואדאס )

באותו יום, לפני שנסענו הביתה, הספקנו לבקר ולצלם בעיר העתיקה של הכפר הקרוב. אבין, שחשב ששלושה ימים זה מעט מדי לטיול לחו"ל, לא האמין שסוף שבוע כזה יכול להיות כל כך אינטנסיבי ומלא, עד שממש בא לו לחזור כבר.

 

אחרי שעליתי למטוס נרדמתי תוך שנייה. הייתי עייף מטיול סוף שבוע מדהים ואתר צלילה קטן שיצר עבורנו הרפתקה גדולה של הרבה מעבר, של היתקעות בשלג, של עיר עתיקה, צלילה מיוחדת וכרגיל הזמן המשותף הכי טוב שיש לי עם אחי, החבר הכי טוב שלי.

 

ספרו לנו על המסעות שלכם בפייסבוק של ynet חופש

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דור ואדאס
לצלול בכפר שקפא בזמן
צילום: דור ואדאס
מומלצים