שתף קטע נבחר

אורגזמה מוטורית - מסלול אחד, שני נהגים, ארבע מכוניות

הספורט המוטורי בישראל נמצא בפריחה עם מסלולי מירוץ חדשים, תחרויות שונות וגם - מכוניות ספורט ייעודיות שלא יכולות לעלות על כביש ציבורי ומורשות לעוף רק על המסלול. קיבצנו ארבע מכוניות שונות בתכלית ליום של אקשן. היה מהיר

 

 

צילום רחפן - TerraScan Labs

 

אחרי עשור וחצי של קיפאון מתמשך למרות - ואולי דווקא בגלל - חוק הספורט המוטורי, נראה כי בשנה האחרונה נרשם זינוק של ממש, ראשון ומאוד מבטיח, בסצינת הספורט המוטורי המקומי בכלל, והמירוצים בפרט. זינוק שהתבטא בין היתר בהקמת שלושה מסלולי אספלט חדשים המאפשרים לא רק ליגות מירוצים שלא נראו כאן, אלא גם "ימי מסלול" בהם יכול כל אחד לעלות על אספלט ייעודי ולתת גז, לנהוג כמה מהר שהוא רוצה בתנאי שישמור על הכללים המקובלים. יבחן את יכולתו ויכולת הרכב שלו, יעמיד את האמונה ש"הוא הכי מהיר על הכביש" במבחן הסטופר. ימות משיח מוטורי, לא פחות.

מכוניות מירוץ מסלול פצאל (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

המסלול בפצאל הוא הראשון שהוקם, בו ביקרנו לפני כשנה וחצי ואליו אנחנו חוזרים היום. הוא בפירוש לא הארוך ביותר, כנראה שלא הכי מאתגר ובמונחים של מסלולי מירוץ רציניים הוא צנוע מאוד, אבל עדיין. עם 1.4 ק"מ ותשע פניות מסוגים שונים, כולל אפשרויות התאמה ושינויי גובה מאתגרים, הוא יעניק לכם (כמעט) את כל מה שתחפשו על מסלול מירוץ.


מכוניות מירוץ מסלול פצאל (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

באופן טבעי, ולצד מסלולים חדשים זינק בשנתיים האחרונות גם מספר כלי הרכב שנועדו באופן בלעדי למירוצים. החל במכוניות שעברו בשלב מסוים של חייהן הסבה-התאמה כלשהי, ועד כלי רכב חדשים שמטרתם הבלעדית היא להקיף מסלול מירוץ במהירות. אז אספנו ארבעה כאלה, במגוון רמות השקעה ומחיר שנע בין 50 אלף צנועים לתג-מחיר גבוה פי 10. אבל כולם, מהזול ביותר ועד היקר, עם פוטנציאל יוצא דופן למריחת חיוך גדול על פרצופו של נהג חובב הגה. וחשוב מכך, אפשרות לעסוק בספורט מוטורי כדת וכדין.

 

חוזרים (בזול) למקורות - פיז'ו 206 קאפ

פיז'ו 206 קאפ (צילום: ניר בן זקן)
פיז'ו 206 קאפ(צילום: ניר בן זקן)

 

בעלים: ניצן לוי

מנוע: ארבע צילינדרים, 1.6 ליטר, 130 כ"ס

תמסורת: ידנית חמישה הילוכים, הנעה קדמית, דיפרנציאל מוגבל החלקה

משקל: 950 ק"ג

מחיר: 50 אלף שקל


פיז'ו 206 קאפ (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
מי זו בכלל: ה-206 הזו מבוססת על גרסת ה-XS הפופולארית בעבר של הסופר-מיני הצרפתייה, אבל עם מסכת מכובדת של שינויים ושיפורים. המרכב עבר ריתוכי-חיזוק בנקודות שונות ונעזר כעת גם בכלוב בטיחות (רב-חיבורי) חוקי ונושא בעומס. יש כעת גם קויל-אוברים (בולם בתוך קפיץ) של פרופלקס בארבע פינות המאפשרים כיול לפי העדפה והתאמה למסלולים שונים כמו-גם מרוצי אספלט או עפר. צמיגי טויו חצי-סליקס R888R (במידה מקורית, 195/50) על חישוקי "15 ייעודיים של BUTZI אחראים על הקשר הראשוני עם הקרקע. המשאבה ההידראולית של הגה הכוח הוסרה לטובת הפחתת משקל והורדת עומס מהמנוע ולשיפור התחושה. יחד עמה נזרקו חומרי בידוד (במשקל 50 ק"ג) וספסל אחורי. וגם כל מה שלא ממש נחוץ מעבר לכך.

 

פיז'ו 206 קאפ (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

איך היא: התוצאה היא מכונית מהנה באופן קיצוני לנהיגה, במחיר צנוע (יחסית) ולכל נהג. וזו נקודה חשובה. ההספק המרבי צנוע יחסית ולמרות שיחס ההספק-משקל לא רע בכלל, זו מכונית שאינה מאיימת על הנהג, מאפשרת לו ללחוץ בלי חשש. הוסיפו לכך הגה ישיר (שרוקד בידיים "כמו פעם") שמדווח על מצב הגלגלים כאילו מדובר בחיישן מתוחכם, בלמים מפתיעים מאוד לטובה ותיבה מדויקת, ותקבלו פאן-קאר אמיתית. מכונית שקל באופן ממכר לשחק עמה על המגבלות. בלי להפסיד אפילו פעימת לב אחת. נפלא.

 

DTM פינת הבקעה - מרצדס C63 S AMG

מרצדס C63 AMG טורינג (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

בעלים: שלומי כהן

מנוע: V8 טווין-טורבו, 4.0 ליטר, 510 כ"ס

תמסורת: שבעה הילוכים כפולת-מצמד, הנעה אחורית, דיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני

משקל: 1,630 ק"ג

מחיר: כ-500 אלף שקל


מרצדס C63 AMG טורינג (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מי זו בכלל: ה-C63 היפהפיה הזו נרכשה לאחר שהורדה מהכביש בעקבות תאונה. ההסבה החלה בהסרת דיפונים ומושבים מיותרים בתא הנוסעים - כ-130 ק"ג. השלדה חוזקה בין היתר על-ידי כלוב בטיחות מקצועי, בזמן שמשולשי המתלה המחוזקים נתמכים כעת על-ידי יחידות קויל-אובר KW V3 קלאב-ספורט מתכווננים לכל מסלול והעדפה אישית. כהן מחזיק בשלושה סטים שונים של צמיגים על חישוקים תואמים, ובחר להגיע אלינו עם סליקס מלא של Hoosier מתרכובת רכה (A7) במידה 305/30 מאחור 265/35 מלפנים, על חישוקי "19 המאפשרים הרחבת מפסק סרנים ב-3 ס"מ מלפנים ו-18 ס"מ (זו לא טעות) מאחור. המנוע-גיר המעולים של מרצדס נותרו ללא שינוי, וכך גם הבלמים המקוריים של AMG.

 

מרצדס C63 AMG טורינג (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

איך היא: לא יכולה להיות מכונית שונה יותר מה-206 קאפ הספרטנית והחביבה שעמדה לצדה. ראשית, המסלול הקצר ונטול הישורות של פצאל עושה מעט עוול למפלצת המהירות הזו, שבמקרה "שלנו" סבלה גם מאספלט מעט מאובק. צמיגי הסליקס שמהווים חלק בלתי נפרד מהיכולת שלה ואשר לפיהם היא גם מכוילת, לא ממש הצליחו להגיע לטמפרטורה המתאימה (והגבוהה), גם לא בידיים של בעליה החוקי - בוודאי לא בידינו הזהירות יותר. המרצדס הזו מקצועית עד הפרט האחרון, אות ועדות להשקעה בה, אבל לכן גם נותנת הרגשה שאינך מצליח אפילו לגרד את הפוטנציאל שלה. אתם מביטים כאן במכונית שתרגיש מעולה במירוץ סיבולת רציני על מסלול ספא שבבלגיה, עם פניות סופר-מהירות בהן מד המהירות חולף על-פני ה-250 בקלילות. היא נהדרת ומפחידה כאחת. אתה בעיקר מעריך אותה, וגם קצת חושש.

 

אקשן רב-שימושי - ספיד-קאר XTREM

ספיד-קאר XTREM (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

בעלים: מיקי יוחאי

מנוע: ארבע צילינדרים, 600 סמ"ק, 140 כ"ס

תמסורת: שישה הילוכים סיקוונסיאליים, הנעה אחורית, ציר קשיח

משקל: 312 ק"ג

מחיר: 110 אלף שקל


ספיד-קאר XTREM (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מי זו בכלל: הספיד-קאר היא מכונית מירוץ שונה מהשתיים הקודמות. ולו רק מכיוון שהיא נבנתה מהיסוד לספורט מוטורי, בשונה ממכוניות הכביש שהוסבו לכך. על הייצור חתומה סדנה ספרדית הממוקמת ממזרח לעיר ליידה, והייעוד המקורי הוא למרוצי ראלי-קרוס, עם השתתפות ערה בסבב אליפויות-דגם במדינות רבות באירופה.

 

כבסיס משמשת שלדת מסבך צינורות כרומולי. על הכוח אחראי מנוע 600 סמ"ק קומפקטי שממוקם במרכז ומגיע מאופנוע סוזוקי GSX-R600. המתלים נתמכים על-ידי יחידות קויל-אובר של Ollé עם שלושה מצבי כיול לאספלט או כורכר, וצמיגים מתאימים לתוואי. בניגוד לשתי המכוניות, כאן יש כבר צורך בגמישות ניכרת - זו לא הגזמה - כדי להכנס או לצאת ממושב הנהג הממוקם במרכז - שוב, באופן יוצא דופן ומזור ברגע הראשון. זה בסך הכל מנוע של חצי ליטר ועוד קצת, אבל המשקל הקל אחראי ליחס הספק-משקל קיצוני של כמעט 2 ק"ג לכ"ס. איך זה היה מתבטא ב-206 קאפ? 475 כ"ס במקום 130. במרצדס? 815 כ"ס במקום 500. אתם קולטים את התמונה. נקודה חשובה - ההתנהלות המנהלתית קלה יחסית עם אפשרות לגרירה באמצעות עגלה קטנה ורכב פרטי.

 

ספיד-קאר XTREM (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

איך היא: או קיי, זה כבר משהו שונה לגמרי. יש לנו ניסיון רב שנים עם מכוניות מירוץ וגיל מתקדם. ובכל זאת לא היינו מוכנים לדבר הזה. מדובר בכלי כסאח מהרגע הראשון עד האחרון. שנינו מאמינים באסכולת הנהיגה החלקה יחסית, מינימום העמסה על המרכב, מקסימום שליטה בכל תנועה. וזה ממש לא הדרך לנהוג כאן. החל מהצורך למשוך את המנוע לסל"ד סטרטוספרי בלי שמץ של רחמים ובכל הילוך, בלימות על האף והחלקות בלי חשבון. אחרת זה לא הולך. את הכלי הזה צריך לתפוס בצוואר ולנער בלי להפסיק, רק ככה אפשר להוציא ממנו את טונות ההנאה שהוא מסוגל לספק. אבל אז הוא עושה את זה, עם ישירות בלתי נתפסת ושליטה מלאה וקלה בעזרת המצערת וההגה. פאןןןןןןןןןןן זה כאן.

 

למקצוענים בלבד - רדיקאל SR1

רדיקאל SR1 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

בעלים: מומי לוי

מנוע: ארבע צילינדרים, 1,340 סמ"ק, 175 כ"ס

תמסורת: שישה הילוכים סיקוונסיאליים, הנעה אחורית, דיפרנציאל מוגבל החלקה

משקל: 490 ק"ג

מחיר: 290 אלף שקל


רדיקאל SR1 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מי זו בכלל: ראדיקל היא יצרנית כלי מירוץ ייעודיים ומאוד מרשימים ומוערכים בבריטניה, שנוסדה לפני כשני עשורים במטרה לבנות כלי מסלול לתחרויות Cup עממיות במונחי ספורט מוטורי. ה-SR1 הוא הכלי הבסיסי בהיצע, אבל הוא הדבר הקרוב ביותר למכונית מסלול מקצועית שניתן לרכוש במחיר שפוי.

 

כבסיס משמשת שלדת צינורות מאושרת למרוצים המכילה גם קשת הגנה לנהג, בעוד גוף הפיברגלס אמור לדאוג גם ליעילות אווירודינמית. המנוע ותיבת ההילוכים (תרומת סוזוקי הייאבוסה, מפלצת דו-גלגלית ותיקה) עברו שינויים על-מנת לאפשר אמינות מיטבית. יחידות קויל-אובר של AVO מאפשרות אינסוף מצבי כיוון, לבלמים (דיסקים 240 מ"מ וקאליפר 4 בוכנות מלפנים ומאחור) אפשרות כיוון עוצמת-חלוקת בלימה לפנים-אחור והצמיגים הם סמי-סליקס תוצרת הנקוק (160 מ"מ מלפנים ו-195 מ"מ מאחור). לדברי היצרנית, ה-SR1 מסוגלת לעמוד בתאוצה צידית של עד 1.9G, ובשל כך היא מחייבת מהנהג להיות בכושר גופני מיטבי.

 

רדיקאל SR1 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

איך היא: עכשיו אנחנו כבר רציניים, כי כאן מדובר בכלי שעצימת עיניים קלה ודימיון מודרך בסיסי יכולים לשכנע אותך שזה לא פצאל אלא לה-מאן, ואלה לא ארבע שעות של כיף על המסלול עם פיצה ושמש חזקה מדי, אלא 24 שעות עם בירה והמבורגר לרוב כשאתה צופה, או זיעה קרה באמצע הלילה כשאתה נוהג בגשם על הקצה. קבלו את הדבר הקרוב ביותר לגרופ C של פעם שאתם יכולים להעלות בדעתכם. כלי מירוץ מקצועי עם יכולת פנטסטית שאף היא הולכת לאיבוד מעט במסלול הצנוע של פצאל. במפתיע, קל מאוד לנהוג את הדבר הזה בכל דרך שתבחרו. קל מאוד להתאהב בו. בהגה הסופר ישיר, בתנוחת המירוץ הקיצונית, בתגובת הדוושות ובאחיזה הפנומנאלית. הוא יקר, מאוד. אבל אם היה לנו את הכסף, זה בדיוק מה שהיינו רוכשים. וגם בית קטן ליד לה-מאן.

 

מכוניות מירוץ מסלול פצאל (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

תודה לשגריר, חטיבת המסחריות של סמל"ת ומוסך דרך השטח על הסיוע הלוגיסטי בהפקת הכתבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
מכוניות מירוץ מסלול פצאל
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים