שתף קטע נבחר

״מספיק זה מספיק״

המונים צעדו בסוף השבוע בוושינגטון, ניו יורק, לוס אנג׳לס וברחבי העולם במחאה על חוקי הנשק בארה״ב. מבני הנוער שנפגעו בטבח האירון בפלורידה ועד ג׳ורג׳ קלוני ופול מקרטני, כולם היו שם

״יש לי חלום״, קראה נכדתו בת ה-9 של מרטין לותר קינג, בהפגנת הענק שנערכה בשבת בוושינגטון . ״יש לי חלום שמספיק זה מספיק״, הצהירה אל מול קהל של מאות אלפים שהפגינו ביום שבת בוושינגטון ובמאות מוקדים נוספים בארצות הברית בדרישה להחמיר את חוקי הנשק.

 

בוושינגטון, ניו יורק, לוס אנג׳לס, מיאמי, בוסטון,יוסטון, סינסנטי ובמוקדים רבים ברחבי ארה״ב ובעולם צעדו המונים בכדי לתמוך בקריאה לשנות את חוקי הנשק. המפגינים נשאו שלטי מחאה, וקראו לבחור את הילדים על פני הרובים.

 

מי שהובילו את המחאה הגדולה היו תלמידי התיכון "מרג'ורי סטונמן" בפארקלנד, פלורידה ששרדו את הטבח שבו נרצחו 17 תלמידים ואנשי סגל, והפכו לדמויות בולטות בסערה שפרצה בשיח הציבורי האמריקני סביב המחלוקת על הגבלת נשק.

 

בעקבות הטבח בבית הספר בפארקלנד, עלה הנושא שוב לסדר היום ומאז, מתעקשים לא להסירו מהכותרות, בתקווה להוביל לשינוי אמיתי, שנראה הפעם, קרוב מתמיד. מארגני המחאה טענו שההתלחה הגדולה של הפגנות הענק, שקשה היה להתעלם מהן בסוף השבוע, משקפות את "הייאוש בקרב הדור הצעיר", ובפרט בקרב התלמידים שחברי כיתתם נהרגו ונאלצו לקחת על כתפיהם את הטיפול במשבר שבו נכשלו המבוגרים במשך עשרות שנים.

 

: מפגינים בצעדה לשינוי חוקי הנשק בוושינגטון ( צילום: AP)
( צילום: AP)

 

: מפגינים בצעדה לשינוי חוקי הנשק בוושינגטון ( צילום: AP)
( צילום: AP)


: מפגינים בצעדה לשינוי חוקי הנשק בוושינגטון ( צילום: AFP)
( צילום: AFP)

על הבימות הגדולות, טענו המארגנים כי בעוד הם תומכים בזכות הבסיסית להחזיק בנשק, הם דורשים מהקונגרס לאסור על מכירת נשקים צבאיים ומחסניות תחמושת בעלות קיבולת גבוהה, שבהם נעשה לעיתים קרובות שימוש באירועי ירי המוניים. דרישה נוספת היא שיפור בדיקות הרקע הנדרשות לרכישת נשק.

 

סקר חדש שפורסם ב-USA Today" מצא כי אלימות בכלי נשק היא אחת מהבעיות אשר יותר מכל מטרידות צעירים בארצות הברית, במיוחד בקרב בני נוער. בעצרת, שבה השתתפו אמנים כמו מיילי סיירוס, אריאנה גרנדה וג'ניפר האדסון, התקיימה במסגרת אירועי "צעדה למען חיינו" העולמיים כשהמונים הביעו את מחאתם ברגליים, והגיעו בהרכב משפחתי מלא לעצרות הענק. ״אני מוקפת בגבורה״, קראה מיילי סיירוס. ״אני ברת מזל להיות כאן בנקודה כל כך חשובה בהיסטוריה עם אנשים שאני כל כך אוהבת״. כתבה בחשבון האינסטגרם שלה כשהיא מוקפת בבני הנוער מבית הספר בפלורידה.

בין המפורסמים שצעדו קשה היה לפספס את פול מקרטני בניו יורק, את ג׳ורג׳ ואמל קלוני, ג׳ימי פאלון, ועוד רבים.

 

קוני סנדרס, שאביה היה מורה בבית הספר בקולורדו בזמן הטבח צעדה וסיפרה שבמשך 18 שנה הם נלחמים לשינוי. ״זו הפעם הראשונה שבאמת הרגשתי תקווה״, טענה.

 

אביה של אחת מהתלמידות ששרדו את הטבח קרא ואמר: "אין לי הרבה אמון בדור שלי. אני מאמין בבני דור המילניום. הם הולכים לעשות את השינוי". קמרון קסקי, אחד התלמידים ששרדו את הטבח בפארקלנד בפלורידה ומי שהפך ביחד עם כמה מחבריו לפנים של המאבק הזה, נאם בעצרת בוושינגטון. "פוליטיקאים, או שתייצגו את העם או שתלכו. העם דורש חוק שאוסר על מכירה של רובי תקיפה, איסור על מכירה של מחסנית עם קיבולת גבוהה וחוק לבדיקות רקע אוניברסאליות. תעמדו לצדנו או שתשימו לב שהבוחרים מגיעים".

 

״אנחנו חיים כאן כבר 5 שנים והחשש מנשק בבתי הספר רק גובר״, טען יהודה, ישראלי מניו יורק שהגיע עם שני ילדיו המתבגרים לעצרת בוושינגטון. ״הקלות הבלתי נסבלת הזו לא יכולה להפוך למציאות שאנחנו נאלצים לקבל וכל עוד הילדים שלי מתחנכים כאן וגדלים כאן, התפקיד שלי הוא להילחם גם כאן על מה שצודק ובטוח עבורם״.

 

כמו יהודה ישראלים מקומיים רבים בחרו לצאת ולמחות ביחד עם ההמונים. "אני כאן כי הגיע הזמן לומר 'מספיק'. אי אפשר לסבול זאת יותר. היינו יותר מדי פעמים במחאות נגד נשק, וזה לא משתפר.״ טען אחד הצועדים. ״ה-NRA , הוא חזק מאוד. הבחירות בנובמבר יגידו הרבה לגבי עד כמה זה השפיע. חייתי זמן רב מדי מכדי להיות אופטימי מדי, אבל יש בי תקווה". בני נוער מכל ארה״ב התארגנו והגיעו בהמוניהם לעצרת המרכזית בוושינגטון כשהם נושאים שלטים: ״האם אני הבא בתור״? "זה הולך להיות מהפכני מאוד", אמרה שריל אקוורולי בת ה-16, תלמידת התיכון בפלורידה. "אנחנו הולכים לשנות את החוקים שם, ואני רוצה להיות חלק מהשינוי הזה".

 

"אנחנו האנשים שמפחדים ללכת לבית ספר כל יום, בגלל שאנחנו לא יודעים אם אנחנו הבאים בתור. המסר העיקרי שלנו הוא שאנחנו לא נשתוק, אנחנו נמשיך להילחם. לא אכפת לי כמה כסף יש לכם, הכסף שלכם לא יכול להשתיק את הקולות שלנו. אנחנו נצביע ב-2020. הדור שלנו רוצה שינוי", אמרה.

 

״כל מדינה מערבית אחרת בעולם פתרה את זה", טענה תושבת ניו ג׳רזי שהגיעה עם משפחתה לוושינגטון. ״זה מגוחך. כל מדינה מערבית אחרת בעולם פתרה את זה. אני כאן כדי למחות, כי זה מגעיל. לראות מצב שבו ילדים הולכים לבית הספר והם חוששים מכך שיירו בהם. אני חושב שהשינוי הוא אפשרי. זה כן נתון למחלוקת בגלל התרבות שלנו בנוגע לנשק, אבל אני חושבת שזה אפשרי".

 

הנשיא טראמפ, שהשמיע התבטאויות שונות ותומכות בבני הנוער בחודש האחרון, לצד לא מעט הסתייגויות לא היה בוושינגטון בעת קיום העצרת, ולא התייחס למחאה בחשבון הטוויטר שלו. יש לציין שאיגוד הרובאים הלאומי תרם יותר מ-30 מיליון דולר לקמפיין הבחירות שלו ורבים כעת ממתינים לבחון את צעדיו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
 צילום: AP
מפגינים בצעדה לשינוי חוקי הנשק וושינגטון ארה"ב
צילום: AP
מומלצים