שתף קטע נבחר

איך מתמודדים עם אסון נורא

שבוע אחרי הפיגוע בפיטסבורג, ארגון AJC מציע לכולנו למגר את הפחד ולהופיע בשבת הקרובה בבתי הכנסת. בשיקגו נערכים למפגן תמיכה גדול

הטבח האנטישמי בפיטסבורג היכה גלים וגרם לזעזוע בקהילה היהודית בעולם ובארה"ב בפרט. בכל אדם התעורר הדחף לסייע לקהילה ביגונה, אם בתרומה ואם בביקור נחמה. בכל אדם המבקר בבית כנסת כל שבת התעורר פחד. לכן הופתעתי מאד מיוזמתו של אבי מאיר סמנכ"ל AJC המשיק קמפיין ליהודים ולא יהודים "הופיעו בשבת" .#ShowUpForShabbat

 

אבי מאיר נולד בניו-יורק וגדל בירושלים. משפחתו עלתה לישראל בהיותו בן 6. עם מעבר משפחתו למרילנד השלים שם את לימודי התיכון ואת התואר הראשון באוניברסיטת מרילנד בתחום מדעי המדינה ומדעי יהדות. לאחר שנת ישיבה בישראל ושנת עבודה בארגון הלל כעוזר למנכ"ל, התגייס לצבא ושרת כדובר צה"ל לתקשורת הצפון אמריקאית בענף תקשורת בינלאומית. לאחר מכן עבד בסוכנות היהודית שבע שנים. בתפקידו האחרון שימש כמנהל תחום התקשורת הבינלאומית ודוברו האישי של יו"ר הארגון דאז נתן שרנסקי. במקביל התנדב בארגון AJC מספר שנים כנציג בחבר מנהלי המחלקה הצעירה של הארגון. לפני שלושה חודשים הצטרף לארגון על בסיס מקצועי וכיום מכהן כסמנכ"ל הארגון ומנהל המחלקה לתקשורת.

ספר על ארגון AJC.

 

”ה-AJC, הוועד יהודי אמריקאי, משמש כזרוע דיפלומטית של יהדות ארה"ב. אנו פעילים בארה"ב ובמדינות רבות ברחבי העולם ופועלים מדי יום לבניית קשרים ענפים בין יהדות העולם וממשלות רבות בתבל ובין הקהילה היהודית לבין קהילות אחרות. למשל, הקהילה המוסלמית, הקהילה הלטינית והקהילה האפרו-אמריקאית ועוד. ראשי הארגון נפגשים עם ראשי ממשלות ודיפלומטים זרים כדי לקדם את האינטרסים של מדינת ישראל, של הקהילה היהודית בארה"ב של הקהילות היהודיות ברחבי העולם ושל קבוצות החוות דיכוי ואלימות בכל רחבי הגלובוס.

 

- ()
מתוך הקמפיין

 

”יצרנו קשרים גם עם מדינות ערב ומדינות שלמדינת ישראל אין קשרים ישירים איתם. מעת לעת יש מקרים בהם מדינת ישראל פונה אלינו כדי שנתווך בינה למדינות מסוימות. במהלך כינוס עצרת האו"ם, כשמנהיגי העולם מתקבצים בניו יורק, אנו מנהלים ישיבות עם חלק ניכר מהם. השנה התקיימו יותר משמונים פגישות עם ראשי מדינות, דיפלומטים ושרי חוץ עובדה המצביעה על חשיבות הארגון בעיני מנהיגים אלו".

 

האם תוכל לציין את הישגי הארגון?

"הקושי להציג הישגים נובע מכך שרובם מתנהלים מאחורי הקלעים משום שמדובר בנושאים רגישים ובדיפלומטיה שקטה. אני יכול להציג מקרה אחד בו פרסמנו מודעה ב‘ניו יורק טיימס‘ על היחס הבלתי הוגן לישראל באו"ם. במודעה, מיקמנו את כל מדינות העולם בצד אחד של הקו ואת מדינת ישראל בצד השני, והראינו את אפליית מדינת ישראל באו"ם. הסתבר שמזכירת המדינה דאז, מדלן אולברייט, ראתה את המודעה הזו בעיתון ובמהלך פגישותיה בעצרת האו"ם הביאה עותקים שלה וחלקה עם כל שרי החוץ עמם נפגשה. כתוצאה מכך ישראל נכנסה לקבוצת מדינות מערביות שלא הייתה חלק ממנה בעבר. זהו רק הישג אחד מיני רבים שהארגון תרם להוצאתו לפועל“.

 

תגובתך לפיגוע בפיטסבורג ורעיונך "הופיע בשבת"?

"אני אישית שמעתי דיווחים על המקרה הזה רק במוצאי שבת בירושלים וכרבים הזדעזעתי עד עמקי נשמתי. מחשבות עלו בראשי, מה היה קורה עם איש חמוש היה נכנס לבית הכנסת שלי ומתחיל לירות לכל עבר? כשהתחלתי לשוחח עם עמיתים התברר שרבים מהם היו בבתי כנסת כשאירוע זה התרחש. היינו מאוחדים בדעתנו שעלינו לפעול ולעשות משהו כתגובה. במהלך מוצ"ש וראשון הסתבר שהרעיון להזמין יהודים ולא יהודים כאחד להגיע לבית הכנסת בשבת הקרובה "חיי שרה“, ולהפגין הזדהות וסולידריות עם הקהילה היהודית בארה"ב וקהילת פיטסבורג זכה לתמיכה מדהימה. הקמפיין המקוון הנחשף למאה אלף גולשים בטוויטר ו-300,000 עוקבים ברשת החברתית זכה בתגובות מדהימות מרבנים, בתי כנסת, כנסיות, ארגונים יהודים ולא יהודים שהודיעו שהם מתכוונים להשתתף בתפילות שבת בשבת הבאה. הנציגים בעשרים ושניים המשרדים בארה"ב מגייסים משתתפים ותומכים ברמה המקומית. התגובה מרשימה, עד כתיבת שורות אלו 1,400 ראשי ערים הצטרפו לפרויקט #ShowUpForShabbat".

 

"בשיקגו התמיכה שופעת מדיפלומטים, נציגים פוליטיים וחברתיים מכל קצווי הקשת". אמרהנטלי כולון, סגנית מנהלת יחסים בינלאומיים ותקשורת ב-AJC. הרעיון הובא כדי למגר את הפחד של תפילה בבית הכנסת. ברכות ניחומים והשתתפות בצער זורמות ללא הפסקה. דיפלומטים רבים הביעו רצון להשתתף בתפילת שבת בשיקגו ולהפגין שותפות-גורל סולידריות ואחדות עם הקהילה היהודית. מאה אנשים הודיעו שישתתפו בתפילת השבת השבוע, ביניהם שגריר יפן, פולין, גרוזיה, בולגריה ואוסטריה".

 

האם הזמנת אנשים רבים לבתי הכנסת עלולה ליצור בעיה ביטחונית?

"בוודאי, אמרה כולון "רם עמנואל, ראש העיר, הבטיח שמוסדות יהודים ובתי כנסת יהיו מאובטחים. בין היתר, אנו מעודדים אנשים להתקשר לבתי הכנסת מראש ולוודא שבית הכנסת מסוגל לקבל אותם. יהודים ולא יהודים, נבחרי ציבור ומנהיגים דתיים על פני כל הספקטרום הדתי ואינם יודעים לאן להגיע. פנו למרכז AJC בשיקגו ותקבלו הכוונה לבתי כנסת שהביעו נכונות לקבל אורחים".

 

"אכן בתקופה האחרונה סייענו להעביר חוק חדש בקונגרס להגנה על בתי תפילה ומבנים של הקהילות היהודיות, נוצריות ומוסלמיות". אמר מאיר "כמו כן אנחנו דוגלים במאמצים להגביל את הגישה לכלי נשק בארה"ב ברמות סבירות ברמה הלאומית".

 

"הקמפיין מכוון דווקא לישראלים ויהודים חילונים שאינם נוהגים להגיע לבית הכנסת על בסיס קבוע“, אמר מאיר, יהודים לא דתיים יתקבלו בזרועות פתוחות, “זה לא ניסיון לכפייה דתית. כל המאמץ הוא הפגנת הזדהות וסולידריות עם קהילות יהודיות ברחבי ארה"ב.

 

"אנו קוראים לכל אדם ללא הבדל מוצא, דת, גיל להגיע בשבת הקרובה לבתי כנסת באזורי מגוריהם, להפגין הזדהות להשתתף ולהיות חלק מהקהילה ובכך לאמר שזו תגובתנו לפיגועים ולמפגעים המנסים לפגוע בחיים היהודים בארה"ב. אנחנו נגיב באהבה, ואחדות ולא בפחד".

 

לפרטים: 312-646.6127

 

www.ajcchicago.org

 

 

המלצת השבוע

Lady in Denmark

הצגת היחיד "הגבירה מדנמרק "מאת המחזאית זוכת פרס פוליצר דאל אורלדסמית’. המחזה הוא שילוב של יצירה בדיונית, היסטורית ואוטוביוגרפית המעלה נושאים הסטורים של דנמרק בתקופת המשטר הנאצי ונושאים חברתיים כזקנה אובדן בן או בת הזוג והבדידות שנוצרת. המחזה מתאר את הלן, אישה דנית אמריקאית המתמודדת עם מות בעלה שלושה שבועות לפני יום הולדתו ה-80. היא יוצאת למסע בתקופות שונות של חייה עם בן זוגה ובאהבתם הגדולה לזמרת הג'ז בילי הולידיי.בתיאטרון תלויה מצגת של האירועים ההיסטוריים. זו הצגה מעניינת.

 

- ()
מתוך ’הגבירה מדנמרק‘. צילום: Liz Lauren

 

www.goodmantheatre.org

 


פורסם לראשונה 02/11/2018 05:26

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים