שתף קטע נבחר

"פלדה אמיתית": האגרוף מברזל, הלב מזהב

יו ג'קמן מככב בסרט "פלדה אמיתית" שמשלב מדע בדיוני, דרמת ספורט ומלודרמה משפחתית. למרבה ההפתעה, הערבוביה הזאת מניבה בידור מהנה לבני האנוש ולרובוטים גם יחד

המוזיאון הפוסט מודרני, זירת ההתרחשות בשני סרטיו המצליחים ביותר של שון לוי "לילה מטורף במוזיאון" ו"לילה מוטרף במוזיאון 2", מגדיר היטב את הקולנוע המסחרי העכשווי. מוצגים שקמים לתחייה, מהלכים עלילתיים שחיברו ועימתו בין דינוזאורים לפרעונים, ללוחמים רומיים ואינדיאנים – ערבוביה נטולת היגיון והיררכיה של דמויות ודימויים שעולה על גדותיה.

 

ביקורות סרטים אחרונות בערוץ הקולנוע של ynet:

 

סרטו האחרון של לוי, "פלדה אמיתית" ("Real Steel"), עושה דבר דומה, אך בצורה מעודנת ומוצלחת יותר. הוא מתבסס על קשת רחבה של מוטיבים שהופיעו בסרטים בעלי אופי שונה: מדע בדיוני, דרמות ספורט ומלודרמות משפחתיות.

 

 

זה לא אמור לעבוד, אך לא רק שהתוצאה מהנה, היא גם מצליחה לתת ביטוי הולם לאטרקציה בכל אחד מז'אנרים אלו: האפקטים החדשניים של המדע הבדיוני, המאמץ וההתעלות בסרטי ספורט והתגובה הרגשית ליחסים המוצגים. גם אם זה לא סרט גדול, זהו בידור משפחתי מוצלח המוכיח שחוסר מקוריות אינו מבטל את הצורך בכישרון.

 

אגרוף הברזל של יו ג'קמן

ב-2020 צ'ארלי קנטון (יו ג'קמן) פועל בשולי ענף ספורט חדשני המחליף וממזג את הבילויים המוכרים של אגרוף ו- Demolition Derby. סכנת הפגיעה הפיזית בבני האדם מתבטלת מכיוון שהם נותרים מחוץ לזירה כשבידיהם מערכות שליטה משוכללות. בזירה מוצבים רובוטים גדולי דמויי אדם הנלחמים זה עם זה עד שיתוק או הרס של יריבם.

  

במקום מתאגרפים, רובוטים ()
במקום מתאגרפים, רובוטים

 

קנטון היה פעם מתאגרף שנחישותו הביאה אותו כפסע מניצחון מפתיע על אלוף העולם, אך מאז נותר פוטנציאל האנדרדוג שלו לא ממומש. הוא מהמר בפזיזות, חייב כספים למנהל זירה קשוח (קווין דוראנד), הוא רגע לפני הסיום הלא מזהיר של קריירה כושלת. גם פרק הזמן שבו עוד קיים הסיכוי האחרון לחידוש הקשר הרומנטי שהיה לו עם ביילי (אוונג'לין לילי), בתו של מאמן האגרוף המנוח שלו, עומד לפקוע.

 

ממקור לא צפוי נוצרת הזדמנות להזרמת כספים חיונית. צ'ארלי מתבשר על מותה של מי שהיתה חברתו לפני שנים רבות, ואף ילדה לפני 11 שנים ילד מזרעו. אמנם מעולם לא היה קשר או עניין בקשר עם ילד זה, אבל יש כאן הזדמנות לקומבינה: הוא יחתום על המסמכים שיאפשרו לאחותה של המנוחה לאמץ את הילד, בתנאי שבעלה העשיר ייתן לו סכום של 100 אלף דולר.

 

אימוני שטח ב"פלדה אמיתית" ()
אימוני שטח ב"פלדה אמיתית"

 

כדי שהתוכנית תעבוד, נקבע שצ'ארלי יבלה בחברת הילד את תקופת הקיץ ולאחריה יוותר עליו. האדישות הגובלת באכזריות אותה מפגין צ'ארלי כלפי בנו מקס (דקוטה גויו) עתידה, כמובן, להשתנות. מקס, שחונן במראה ריקי שרודרי מובהק (מה שיוצר תחושת דז'ה וו מתמדת ל"סיפורו של אלוף") בוגר לגילו, נחוש, נבון ובקיא בענף האגרוף הרובוטי והוא גם מיומן בתפעול משחקי מחשב.

 

הבסיס לשיקום היחסים הוא במציאת רובוט לוחם חלופי, וכזה אכן מתגלה קבור בתוך מזבלת חלקי רובוטים. מקס חש שברובוט "אטום", שאמור להיות לא יותר ממכונת אימונים פשוטה, מסתתרות יכולות שיכולות להביא אותו ואת אביו לפסגת הענף. לרובוטים בסרט אין "נשמה", אך ישנם רגעים של אינטראקציות ילד-רובוט המזכירים את "ענק הברזל" של בראד בירד, ורומזים כי מאחורי האורות הכחולים שהם עיניו של "אטום" מסתתרת תבונה.

 

יו ג'קמן ואוונג'לין לילי ב"פלדה אמיתית" ()
יו ג'קמן ואוונג'לין לילי ב"פלדה אמיתית"

 

קלישאות סרטי הספורט של סילבסטר סטאלון תוקפות בזו אחר זו. קרבות הורדות הידיים ב"מעבר לשיא" של מנחם גולן מוחלפים בזירת האגרוף הרובוטי. האנדרדוג המקבל את הזדמנות חייו, הרובוט "אטום" אך גם צ'ארלי מפעילו, הוא מוטיב היסוד של סדרת "רוקי".

 

אבאל'ה בוא ללונה-פארק

מבחינה ויזואלית, הרובוטים עשויים באופן מרשים, והם מוצגים, בניגוד לסרטי "הרובוטריקים", כיותר מאשר בליל מהיר של חלקים מכאניים משוננים ונוצצים. העיצוב של זירות הלחימה, מאלו המקבילות למופעי רודיאו עממיים, ועד זירות האגרוף הנוצצות בנוסח לאס וגאס, מהווה גרסה אלטרנטיבית למנעד הרחב של הספורט האמריקאי.

 

האב, הבן והרובוט. השילוש הקדוש בזירה ()
האב, הבן והרובוט. השילוש הקדוש בזירה

 

מה שמאפשר לסרט לעבוד היטב הוא לא רק האנימציה הממוחשבת של הרובוטים, אלא הזיקה בין התפתחות היחסים האנושיים למה שקורה בזירה. הסינכרוניזציה בין התנועות של גוף האב לזה של הרובוט הנלחם בזירה הופכת את הרובוט לטכנולוגיה המקשרת בין האב לבנו.

אין הכוונה רק לחיבור עלילתי הנובע מעיסוק משותף שמלהיב את שניהם, אלא כאינטראקציה בין השנים המתווכת על ידי טכנולוגיה. הרובוט הוא מכשיר שהילד מסוגל לתפעל, ושבאמצעותו הוא מעצב מחדש את צ'ארלי לתפקיד האב שהוא מעולם לא היה.

 

ב"שליחות קטלנית 2" ג'ון קונור הצעיר הופך את הרובוט המחסל בדמותו של ארנולד שוורצנגר לתחליף האב החסר בחייו. הרעיון של כינון גבריות אבהית באמצעות טכנולוגיה בשליטת הילד לא עושה ב"פלדה אמיתית" את הופעת הבכורה שלו. עם זאת, כאן זוהי דינמיקה מוסוות ונורמטיבית יותר מזו שבה בחר ג'יימס קאמרון, והיא בוודאי תורמת לסיפוק הרגשי הפשוט אותו מציע הסרט.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו ג'קמן ב"פלדה אמיתית". אבא מכני
לאתר ההטבות
מומלצים