שתף קטע נבחר

בוטלה אגרת הבטיחות של שיינין

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ד') את הצעת חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. לפני שעשתה זאת, ביטלה את אגרת הבטיחות ששיינין המליץ להטיל על האזרח. והכי חשוב - גם הרשות החדשה תהיה גוף חסר שיניים, למרות ההמלצות המפורשות

בשורה טובה לנהגים. אגרת הבטיחות, היטל בגובה 9% מפרמיית ביטוח החובה לרכב, שאמור היה ליפול על כתפי האזרח, בוטלה על-ידי ועדת הכלכלה. במקומה, יגיעו תקציבי הרשות הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים, מהכספים שאנו משלמים ממילא לחידוש רשיון הרכב (אגרת רישוי). בנוסף, הצעת החוק שאושרה היום לקריאה שנייה ושלישית, משמיטה למעשה חלקים ניכרים מהמלצות ועדת שיינין, בהן גם השקעות בתשתית בטיחותית ויצירת מודעות ציבורית.

 

 

עם זאת, להחלטה - שתזכה ללא ספק לפופולאריות ציבורית רבה - יש גם צד שלילי. יחד עם ביטול אגרת הבטיחות, החליטה ועדת הכלכלה לצמצם את סמכויות הרשות, בניגוד להמלצות ועדת שיינין. כך תהפוך מעשית גם הרשות החדשה לגוף שתפקידו לייעץ בלבד. ביצוע בשטח והחלטות משמעותיות בידי הממשלה. אלא שרשות כזאת, כדאי להזכיר, יש לנו כבר כיום.

 

הצעת החוק מול המלצות הוועדה

 

ממסמך שהגיע לידי ynet, עולה כי חלק ניכר וחשוב מהמלצות ועדת שיינין, כלל לא נכלל בהצעת החוק שהובאה לאישור ועדת הכלכלה. כך למשל אין בהצעת החוק כל התייחסות להמלצות בנושאי תשתית בטיחותית ומודרנית. אין התייחסות כלל ליצירת מודעות ושינוי דפוסי התנהגות. אין אפילו התייחסות לבטיחות כלי רכב, שינוי בחקיקה וענישה או התאמת הנוכחות המשטרתית על הכבישים.

 

ומה כל זה אומר? שממשלת ישראל שוב אינה מוכנה לוותר על סמכויות בנושא מצב הכבישים והבטיחות בדרכים בישראל, גם כאשר מדובר ברשות ממשלתית המוקמת ומתוקצבת לסיבות אלה בדיוק. זה גם אומר שחלק ניכר מהמלצות וועדת שיינין זוכה להתייחסות דומה לזה של המלצות דומות עד היום - התעלמות.

 

החיצים מופנים לעבר משרד התחבורה

 

זה המקום להזכיר כי ועדת הכלכלה לא רק ביטלה את מרבית החלטות משרד התחבורה והממשלה בנושא שיינין, אלא גם לא חסכה הזדמנות לביקורת על שר התחבורה, מאיר שטרית. חברי הוועדה הביעו תמיהה על דרך קבלת ההחלטות. כך בנוגע להטלת מס נוסף על הציבור, או מינויו החפוז של יו"ר עמותת אור ירוק, אבי נאור, לתפקיד יו"ר הרשות החדשה לבטיחות בדרכים. זאת, למרות שלא עבר מכרז ואישור ועדת רביבי כנדרש ברשות ממשלתית. גם מינויים נוספים צפויים ברשות נראו לחברי הוועדה לא ראויים. בעיקר מכיוון שמדובר בשנת בחירות, ומכיוון שלא ניתן להם אישור מאת היועץ המשפטי לממשלה.

 

באותה הזדמנות הביעו חברי הוועדה פליאה על-כך שבזמן שממשלת ישראל מאשרת מענק בגובה 2.5 מיליארד שקל לחברת אינטל, לא נמצא סכום נמוך בהרבה מכך כדי לסייע בצמצום מספר ההרוגים בכבישים.

 

לא כולם מרוצים

 

למרות הסכמה כמעט גורפת על כך שלא ראוי להטיל מס נוסף על האזרח, לא היתה בוועדת הכלכלה תמימות דעים בנוגע להשלכות נוספות של החלטותיה. ח"כ גלעד ארדן אמר כי לדעתו הוועדה הפכה את הרשות החדשה "לצינור העברת כספים נטול סמכויות". ושר התחבורה שזכה לביקורת חריפה? שטרית אמר כי אף הוא סבור שאגרת הבטיחות אינה פתרון אידיאלי, אך לטענתו זו הדרך היחידה בה ניתן להעניק לרשות החדשה סמכויות.

 

ועדת הכלכלה כאמור קיבלה את דעתו ח"כ אמנון כהן, יו"ר הוועדה, שאמר כי אגרה הבטיחות הייתה פוגעת בראש ובראשונה בשכבות חלשות, והייתה יוצרת למעשה מס לא שיוויוני, בהתחשב ברבים העושים שימוש ברכב מהעבודה. בין היתר ציין כהן כי האגרה אינה מתחשבת למשל ברוכבי אופנועים וקטנועים, רבים מהם צעירים ולא בעלי יכולת כלכלית גבוהה, הנאלצים גם כך להתמודד עם ביטוח חובה יקר משמעותית. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ששון תירם
אבי נאור עם מאיר שטרית. מאור ירוק לרשות - בלי מכרז
צילום: ששון תירם
יעקב שיינין, ראש הוועדה שמאחורי חוק הרשות
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים