שתף קטע נבחר

Quaero: התשובה הצרפתית לגוגל?

חוקרים צרפתים וגרמנים עובדים על מנוע חיפוש שאפתני - Quaero ("לחפש" בלטינית) - שאמור לא רק להתחרות בענקית החיפוש האמריקנית, אלא להיות מנוע חיפוש המולטימדיה המתקדם ביותר בעולם

מנוע החיפוש Quaero ("לחפש" בלטינית) אמור להיות תשובתה של אירופה לגוגל. בשלב הזה, מדובר בתוכנית בלבד לפיתוח מנוע חיפוש המולטימדיה המתקדם בעולם, שמנסים לקדם אנשי טכנולוגיה צרפתים וגרמנים.

 

Quaero מבטא את השאיפות האירופיות - בעיקר של נשיא צרפת, ז'אק שיראק – ליצור אלטרנטיבה לשלטון הבלתי מעורער של ארה"ב בתחום האינטרנט. עם זאת, התמודדות מול חברות אמריקניות עשירות ועתירות במשאבים, עלולה להתברר כאתגר קשה מדי עבור הקונסורציום המסורבל של החברות האירופיות והרשויות הציבוריות שעומדות מאחורי המיזם.

 

"עלינו לספק מענה לאתגר הגלובלי שמציבות ענקיות אמריקניות כמו גוגל ויאהו", אמר שיראק בשבוע שעבר, במסגרת נאום בו פרש את סדר העדיפויות שלו לקראת 2006. "הגיאוגרפיה החדשה של הידע והתרבות משורטטת היום. מחר, מי שלא יהיה באינטרנט, עלול להיות בלתי נראה לעולם".

 

פרויקט שאפתני

 

הפרטים אודות המיזם מעטים, ואיש מהגופים העיקריים שמאחוריו – לרבות Thomson, פרנס טלקום ודויטשה טלקום - אינו מוכן לנקוב בעלות הפיתוח. "מדובר בפרויקט שאפתני במיוחד", הודה ז'אן לוק מול, שמפקח על Quaero מטעם Thomson.

 

המפתחים מצהירים כי Quaero יהיה רק מנוע חיפוש טקסט, תמונות אודיו ווידאו, שיפשר גם לתרגם משפה לשפה. הטכנולוגיה שלו תתמוך בכל הפלטפורמות – מחשבים שולניים, מכשירים ניידים ואפילו טלוויזיות – ותשווק לחברות טלוויזיה, אנשי קולנוע, חברות הפקה וכל מי שמעוניין ליצור תוכן אודיו-ויזואלי, על פי אחת היוזמות, Thomson, ענקית האלקטרוניקה הצרפתית.

  

לא הניסיון הראשון

 

גוגל האמריקנית מזמן אינה מנוע חיפוש בלבד, ומציעה מגוון כלי תוכנה ושירותי תקשורת. החברה דוחפת יוזמות לייבוא תכנים מסורתיים, כגון ספרים או תוכניות טלוויזיה, אל העולם המקוון.

 

Quaero אינו הנסיון הראשון לפתח חלופה לגוגל, שהפכה תוך כשבע שנים לאחת החברות הידועות והריווחיות ביותר בעולם. אפילו ענקיות אינטרנט אמריקניות, כמו יאהו ומיקרוסופט, לא הצליחו לכרסם בשלטונה של גוגל על האינטרנט, גם לאחר שהשקיעו עשרות מיליוני דולרים בשיפור מנועי החיפוש שלהן.

 

על פי נתוני חברת המחקר comScore Media Metrix, במהלך נובמבר 2005, החזיקה גוגל בנתח של כ-40% משוק החיפוש בארה"ב, זאת, לעומת 35% בשנה הקודמת. על פי ההערכות, נתח השוק של החברה מוץ לארה"ב גדול אף יותר.

 

גם לווין ורשת חדשות

 

Quaero הוא הפרויקט האחרון בשרשרת של מאמצים צרפתיים בעיקרם להתחרות בשלטונה של ארה"ב על השוק העולמי, אחד היעדים המרכזיים במדיניות החוץ של שיראק.

 

בין היוזמות האחרות, אפשר להזכיר את כוונתן של רשתות שידור צרפתיות להקים רשת חדשות בינלאומית צרפתית – CFII - שתדווח על התרחשויות עולמיות מנקודת מבט "צרפתית" יותר מזו המאפיינת את CNN האמריקנית או BBC הבריטית. הרשת תשדר באנגלית ובצרפתית ושידוריה ייקלטו החל מהשנה הבאה באירופה, במזה"ת ובאפריקה.

 

בחודש שעבר שיגר האיחוד האירופי לווין תקשורת שאמור להתחרות במערכת הניווט הלוויני (GPS) האמריקנית, וצרפת משקיעה מאמצים גם ביוזמה להעלאת ספרים בשפה הצרפתית לרשת, כתגובה לפרויקט הספריה השאפתני של גוגל, שכולל ספרים כתובים אנגלית בלבד. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
ז'אק שיראק. אם אתה לא שם אתה לא קיים
צילום: איי פי
מומלצים