שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    ביטוח האופנוע לא עצר בירוק
    הרפורמה הדו-גלגלית שוב מוכיחה כי הלובי של חברות הביטוח חזק בהרבה מהאינטרס הציבורי

    על הרפורמה שמנהיג משרד האוצר בביטוח הרכב הדו-גלגלי, במסגרתה התייקר ביטוח החובה, אפשר להסתכל משלושה כיוונים: מהכיוון של חברות הביטוח, מכיוון הבטיחות בדרכים ומהכיוון הירוק, זה של איכות הסביבה. הראשון לא באמת מעניין, השני חשוב והשלישי גם מעניין וגם חשוב.

     

    הכיוון הראשון אולי חשוב לחברות הביטוח, אבל לא ממש צריך לעניין אותנו. כאיש שרגיש לסביבה בדרך כלל, אני אמור להיות רגיש גם להפסדים של חברות הביטוח, אבל מוזר שאני לא. אני לא, מפני שכשחברות הביטוח מפסידות כסף, הן רצות מיד למפקח על הביטוח שיורה על העלאת הפרמיה, אבל בשנים שבהן הן מרוויחות כסף לא שמעתי אותן רצות למפקח שיוריד את הפרמיה. את חברות הביטוח לא מעניינת הבטיחות בדרכים ובוודאי שלא איכות הסביבה, כך שטובתן שלהן מעניינת את הסבתא שלי.

     

    הכיוון השני, של הבטיחות בדרכים, כבר יותר מעניין ובוודאי שהרבה יותר חשוב. לא רק שהוא חשוב, אלא שבחלקים מסוימים ברפורמה הוא גם עולה בקנה אחד עם הכיוון השלישי, הירוק, הכיוון של איכות הסביבה. לכן אני מוצא את עצמי מברך מצד אחד על הרפורמה, ומצד שני מקלל. בכך שהרפורמה מעלה את פרמיית הביטוח על כלים דו-גלגליים בנפח של 50 סמ"ק, היא תורמת לא מעט לאיכות הסביבה. כידוע, המנועים בנפח 50 סמ"ק הם מנועי שתי פעימות הנחשבים למזהמים לא קטנים, אף שאינם ממש גדולים. יש להניח שאלו הרגילים לאופנוע, ושאינם יכולים לרדת ממנו לטובת הפקקים, יעשו מאמץ נוסף ויעלו על כלים בנפח של 125 סמ"ק. בכך הם יהרגו שתי ציפורים בנסיעה אחת: הם ינהגו ברכב הרבה יותר בטוח והרבה פחות מזהם.

     

    אלא שאם כוונת משרד האוצר הייתה לתרום לבטיחות הנהגים ולאיכות החיים שלהם, יש להניח שהרפורמה הייתה נעצרת כאן. אבל היא לא נעצרה כאן, ותעריפי הביטוח על כלים דו-גלגליים הולכים לעלות בממוצע של 15% באופן גורף על כל הנפחים. כאן עולה החשש בליבי, שהלובי החזק של חברות הביטוח שוב הוכיח שהוא יותר חזק מהאינטרס הציבורי, והרבה יותר חזק ממי שאמור לשמור עליו.

     

    מה שיקרה מעתה הוא דבר פשוט: חברות הביטוח ימשיכו לגרוף מיליונים, כלי רכב דו-גלגליים ירדו מהכביש, מכוניות יעלו עליו
    בחזרה יצופפו אותו עוד יותר, יבזבזו מיליוני שעות עבודה, יתפסו מאות מקומות חניה, יגרמו לאלפי נהגים לבעיות לחץ דם ויזהמו את האוויר שאנחנו והמפקח על הביטוח והילדים שלו נושמים. אני מקווה שלמפקח על הביטוח יש לפחות ביטוח חיים טוב, כי רק בתל-אביב מתים מדי שנה 1,100 איש מזיהום אוויר.

     

    וכל זה במדינה שלא מעודדת את התחבורה הירוקה: לא תחבורה ציבורית מונעת גז כמו בקהיר, לא מכוניות פרטיות היברידיות כמו באירופה ולא רכבת קלה כמו בכל עיר נורמלית בעולם. האם לא הגיע הזמן שלפני שמקבלי ההחלטות חותמים בעט הכחול שלהם על העתיד השחור שלנו, הם ישקלו למען השם וגם למען ילדינו גם את השיקול הירוק? מה כבר ביקשנו, איכות חיים?

     

    הכותב הוא יו"ר מפלגת הירוקים וסגן ראש העיר תל-אביב 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "ביטוח האופנוע לא עצר בירוק"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים