שתף קטע נבחר

איזה פלא: הכותל הדרומי

אתר החפירות הסמוך לדרום הר הבית הוא מהמרשימים שקיימים בירושלים. פה תוכלו לחזות במחלף הראשון בהיסטוריה, ללכת על המדרגות עליהן ישבו חז"ל, לזכות לתצפיות מרהיבות על ירושלים ולפנטז על אומה תורמן

רבים חושבים שמהכותל נשארו רק 62 מטר, אלה שכולנו מכירים מתחת לרובע היהודי. אחר כך גילינו מחדש את מנהרת הכותל שמתחת לרובע המוסלמי. הגילוי השלישי היה המשכו של הכותל המערבי ואת כל כולו של הכותל הדרומי, הוא אתר חפירות דרום הר הבית או בשמו המודרני, הגן הארכיאולוגי ירושלים - מרכז דוידסון.

 

 

אתר החפירות הסמוך לדרום הר הבית הוא מהמרשימים שקיימים בירושלים. מי ששאל לא פעם למה הר הבית אינו מופיע ברשימות פלאי העולם, צודק. מולנו הכותל המערבי והכותל הדרומי, כמעט בשיא גובהם ותפארתם. על הר הבית כולו אמרו חז"ל: "מי שלא ראה בנין הורדוס לא ראה בנין נאה מימיו" (תלמוד בבלי, בבא בתרא ד'). וכאן, בפינה בה אנו עומדים, ניתן לראות שריד אמיתי למה שהתכוונו.

 

במרכז דוידסון, מימין לכניסה, יש מעין מוזיאון קטן ובו מלבד לממצאים מהמתחם, מוצגים סרגל זמנים שהוא חובה בירושלים וסרטונים על האתר. בלב המבנה מוקרן סרט קצר על מסך ענק המשחזר את חיי היומיום בירושלים בשיאהּ ומסעו של יהודי אל העיר בשלושת הרגלים. בנקודה זו מומלץ להתחיל את הסיור, ולאחר ההמחשה לצאת אל החצר ולראות במה מדובר. מלבד דגם תלת ממד של הר הבית משלהי בית שני, נחנך החודש דגם ממוחשב תלת מימד אינטראקטיבי ויחודי המאפשר לסייר ברחובות והמבנים הסמוכים להר הבית מהמאה השמינית, ימי שלטונם של החליפים האומאיים שהיו שליטיה המוסלמיים הראשונים של ירושלים.

 

המחלף הראשון בהיסטוריה

אנחנו נמצאים בקצהו הדרומי של הכותל המערבי, ממולנו מה שמכונה "קשת רובינסון" על שמו של החוקר הבריטי שזיהה את שרידים במאה ה-19. ניתן לקשר את הקשת שמולנו אל האוֹמנָה, בסיסהּ הכמעט שלם שנמצא מטרים בודדים מהכותל ומתחת לקשת. מדובר במחלף עתיק וככל הידוע הראשון בהיסטוריה.

 

בתקופת בית המקדש השני אזורי הכותל המערבי והדרומי שימשו בחלקם גם כמרכז כלכלי-חברתי. הכותל הדרומי שימש כמקום עליית העם אל הר הבית - דרך שערי חולדה. עדוּת לכך היא במספר החנויות והמטבעות הלא קטן שמצאו כאן וצפיפיות המקוואות טהרה (כ-50 סך הכל) שנמצאו ברובם באזור הכותל הדרומי בטרם עליית יהודים אל ההר.

 


קשת רובינסון. שרידים למרכז כלכלי-חברתי (צילומים: רון פלד)

 

בין הקשת בכותל לבין בסיסהּ ניתן להבחין בריצוף האותנטי מהרחוב ההרודיאני. רחוב זה אגב ממשיך אל אזור מנהרת הכותל צפונה וכן כנראה דרומה עד לאזור בריכת השילוח שבעיר דוד ואשר נחשף לאחרונה. שימו לב לשקע באמצע הריצוף שנוצר מאבנים ענקיות שהופלו מהכותל והר הבית, בשנת 70 לספירה, בידי הרומאים. מכיוון שהיה קיים חשש שמדובר באבנים שבחלקן היו מבית המקדש עצמו, פינו את האבנים וקברו אותן כאן במתחם.

 

קצת מתחת לקשת ניתן להבחין באחת מאבני הכותל עליה כתובת עברית מספר ישעיהו פרק ס"ו:" וּרְאִיתֶם וְשָׂשׂ לִבְּכֶם, וְעַצְמוֹתֵיכֶם כַּדֶּשֶׁא (תִפְרַחְנָה)", שככל הנראה נכתבה לאחר תקופת בית שני. גרסה אחרת טוענת כי הכתובת נעשתה בתקופתו של הקיסר הביזאנטי יוליאנוס "הכופר", באמצע המאה הרביעית בה ניסה הקיסר לנטוש את הנצרות ולחזור לפגניות, ובדרך לאפשר ליהודים לבנות את המקדש מחדש. מה שבטוח זה שהכתובת נחשפה רק לאחר מלחמת ששת הימים כשהחלו הארכיאולוגים לחפור באזור.

 

יהודי, נוצרי ומוסלמי נפגשים בכותל

המקום המרשים ביותר הוא הפינה הדרום מערבית עצמה. עִמדו תחתיה והרימו את ראשכם. מלבד כאב הצוואר שאתם עלולים לקבל ואולי גם סחרחורת קטנה מגודל החומה, יש לזכור כי מדובר במתחם ענק שנבנה לפני יותר מאלפיים שנה. מטרים בודדים מעלינו ניתן לראות מעין חור בשני הכתלים. על פי מסורת מוסלמית זה המקום שאליו קשר מוחמד את סוסתו האגדתית אל-בוראק ("הברק" בעברית) אל הכותל המערבי, שקיבל גם את שמו אל-בּוראק בקרב המוסלמים עד היום. על פי המסורת המוסלמית מכאן עלה מוחמד אל הר הבית והתפלל מהמקום הקיצון, אל אקצא, בטרם עלה לשמיים מאזור כיפת הסלע. ככל הנראה, מדובר במסורת מאוד מאוחרת שכן האזור נחשף בשנות ה-70 של המאה שעברה.

 


הכותל הדרומי. על כל תפארתו

 

סמוך אלינו בפינה נמצא העתק של אבן שנמצאה ממש כאן ועליה כתובת בעברית "לבית התקיעה להכ(ריז)..." (יוסף בן מתיתיהו, מלחמת היהודים ד, ט), כנראה שאבן זו עמדה למעלה בפינת ההר וממנה הכריזו בחצוצרות על כניסת ויציאת השבת בעיר הקודש. בנוסף מצאו בפינה זו "בית המנורות", מבנה שעל קירותיו ומשקופיו צלבים ומנורות. תחילה חשבו החוקרים כי מדובר בעדה של יהודים-נוצרים אולם כנראה שמדובר בבית נוצרי שהפך בית כנסת במאה ה-7 בזמן הכיבוש המוסלמי של העיר, והמנורות צויירו בצבע אדום על מנת לכסות על הצלבים.

 

נמשיך מכאן לכיוון הכותל הדרומי ונעבור דרך הסכך הגדול הסמוך. כאן ניתן להבחין בכותל הדרומי על כל תפארתו. מימיננו למעלה מסגד אל אקצא וחומת ירושלים העותמאנית החוצה באמצע הכותל הדרומי ולשם פנינו. בסמוך לחומה, ובטרם נעבור בשער הארכיאולוגים הקטן, ניתן לטפס לכיוון החומה הטורקית לתצפית מרהיבה לכיוון מערב הרובע היהודי ומשמאלו הר ציון. דרומה מרחוק טיילת ארמון הנציב, קצת שמאלה כפר סילוואן ובו עיר דוד. מזרחה מאיתנו בית הקברות היהודי העתיק בהר הזיתים. נרד חזרה ונבחר בשער שהזכרתי, או לחילופין מומלץ לרדת אל מתחת לאדמה למתחם חדרים מהתקופה הביזאנטית. בסופו נצא מצדהּ השני של החומה אל המדרגות שמתחת לכותל הדרומי ובכניסה אל הר הבית – שערי חולדה.

 

צעד קטן לאדם

המדרגות מולנו אותנטיות בחלקן ומוכרות לנו בכינויין העתיק כ"מעלוֹת". מי שיעמוד כאן יבין תרתי משמע את משמעות הביטוי עליה לרגל. מכאן עולים פיזית אל הר הבית מכיוון עיר דוד. אלה המדרגות דרכן עלה עם ישראל אל הר הבית ובית המקדש שהיה במרכזו. כאן ישבו זקני ורבני העיר וקבלו החלטות. שימו לב כי הכותל ממש מתחת לאל אקצא, וסמוך לחיבור הכותל והחומה כותרת שער עתיק. זהו שער חולדה הכפול ממנו יצאו מהר הבית. המשכו של השער מאחורי החומה הטורקית ומצידו השני מה שאנחנו מכירים כאל אקצא הקדומה.

 


שער חולדה. המדרגות עליהן ישבו חז"ל

 

אם נסתכל ימינה ומזרחה על הכותל, במרחק כמה עשרות מטרים מאיתנו, ישנם שרידי שלושה שערים חסומים המרכיבים את שער חולדה המשולש ממנו נכנסו אל מתחם ההר. מי שנבדל מהציבור מחמת אבל או נידוי היה נוהג הפוך, כלומר, יוצא משער חולדה שמתחת לאל אקצא ויוצא מהמשולש למען יינחם בידי העוברים והשבים (מסכת מידות ב, ב). כנראה שאבותינו יכלו ללמד אותנו דבר אחד או שניים בנימוסין והליכות.

 

מאחורי השער המשולש בתוך הר הבית נמצא כיום מסגד אורוות שלמה (נחנך ב-1996) ומוכר לחלקינו בעקבות הספר "צופן דה וינצ'י" כאורוות שלמה בהן מצאו הטמפלרים את אוצרות שלמה המלך. ההסבר לעובדה שמדובר במדרגה אחת גדולה ומיד אחריה קטנה וחוזר חלילה היא כנראה החשיבות של ההליכה האיטית ואפילו הרכנת הראש בזמן העלייה ברגל אל המקדש.

 

בשנות השבעים ביקר במדרגות הסמוכות לכותל הדרומי ניל ארמסטרונג, האדם הראשון שדרך על הירח. כשהבין שעל מדרגות אלה ביקר ישוּ אמר שהוא יותר מתרגש לעמוד כאן מאשר על הירח. רק השנה טיילו במתחם השחקנית אומה תורמן, ויליאם שטנר ("מסע בין כוכבים") וורן באפט. נסו לדמיין את רבן יוחנן בן זכאי יושב כאן על המדרגות ומתכנן את צעדיו לפני שיצא את העיר בזמן החורבן או רבן גמליאל הזקן שמוזכר על ידי חז"ל כמנהיג יהודי חשוב ומקום מושבו היה בהר הבית (תלמוד בבלי).

 

  • מרכז דוידסון, א'-ג', 8:00 – 17:00. שישי וערבי חג, 8:00 – 14:00.
  • הסיור הבא: כנסיות בהר הזיתים
  • לסיורים הקודמים לחצו כאן .

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לבית התקיעה להכריז?
רון פלד
שער חולדה
צילום: רון פלד
תצפית על הר הזיתים
רון פלד
המפגש בין הכותל הדרומי למערבי
צילום: רון פלד
החומה הטורקית מתחת לאלאקצא
רון פלד
הרחוב ההרודיאני
רון פלד
מומלצים