שתף קטע נבחר

הקומבינה שעולה לכם שלושה מיליארד שקל

חברות הליסינג והביטוח, סוחרי רכב ומוסכים ברשות הפלסטינית, כולם ביחד עוסקים במה שמכונה השוק השחור של הרכב בישראל - כך טוען פורום ארגוני ענף הרכב. חברות הביטוח: "הכל קשקוש"

שלושה מיליארד שקל בשנה, זה הסכום שעולה למדינת ישראל השוק השחור של הרכב. כך מעריכים בפורום ארגוני ענף הרכב, הכולל את איגוד יבואני הרכב, איגוד המוסכים ועוד. בשיחה עם ynet, אומר רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים המשתייך לפורום, כי הנזק נגרם למשק כתוצאה מקומבינה בה שותפות חברות ביטוח וליסינג, סוחרי רכב ומוסכים בשטחי הרשות הפלסטינית. כעת, בצעד ראשוני שנועד להילחם בתופעה, הגיש בשבוע שעבר ח"כ משה כחלון (ליכוד) הצעת חוק, המבקשת לאסור לחלוטין על תיקון כלי רכב בשטחי הרשות. בנוסף נודע ל-ynet כי איגוד המוסכים החל לפעול במטרה לבטל את הגדרת "אובדן להלכה", העומדת לכאורה במרכז "הקומבינה".


רק שלא תחזור לכביש (צילום: דורון גולן) 

 

השוק השחור, קווים לדמותו

איך עובדת הקומבינה? כלי רכב שעוברים תאונה קשה מוגדרים "אובדן להלכה" על-ידי שמאים של חברות הביטוח. הגדרה זו, בניגוד להגדרת "אובדן מוחלט" (טוטאל לוס), מאפשרת את תיקונם של כלי רכב, שלמעשה אסור לתקנם עקב פגיעה אנושה שספגו ברמת הבטיחות. במילים פשוטות יותר: כדי לאפשר את הקומבינה, זוכים כלי הרכב שעברו תאונה ואמורים לרדת מהכביש, להגדרת נזק פחות חמורה, וכך הם מוצאים עצמם שוב על הכביש.

 

 

בפורום ארגוני הרכב טוענים כי בדרך זו מוכרות חברות הביטוח וחברות הליסינג - ישירות או באמצעות גורם מתווך - את כלי הרכב האמורים לסוחרי רכב ישראלים. אותם סוחרי רכב מעבירים את כלי הרכב לתיקון זול ולא מקצועי - ללא פיקוח - במוסכים בשטחי הרשות. לאחר מכן, מוחזרים כלי הרכב לישראל, ונמכרים כמשומשים, מבלי שהקונים ידעו על ההיסטוריה הקשה שלהם. במקרים אחרים, משמשים כלי הרכב הפגועים ל"הלבנת" גניבות רכב: רישיונו של כלי הרכב שעבר תאונה, "מולבש" על כלי רכב גנוב שנמכר לאחר מכן בישראל.

 

הערכת הנזק הכלכלי של פורום ארגוני הרכב מבוססת על הערכה כי "שיטת אובדן להלכה" גורמת לשלל תחלואים מעבר לכלי רכב לא בטיחותיים שנעים על הכביש: תאונות דרכים הנגרמות כתוצאה מכשלים טכניים שנובעים מתיקון לקוי, הגדלת היקף גניבות הרכב בישראל כדי לספק חלקי חילוף, הרחבת תופעת זיוף כלי הרכב, אי-תשלום מס כחוק על-ידי סוחרים ומוסכים בשטחי הרשות, ועוד.

 

הצעת החוק שהגיש כחלון עשויה לסייע בצמצום התופעה. בשיחה עם ynet הוא אומר כי הצעת החוק נועדה להילחם בקומבינה על-ידי הפיכת התיקון בשטחי הרשות לעבירה פלילית. כך, מקווה כחלון, תחוסל התופעה לחלוטין, אם כי יש יסוד סביר להניח כי מי שאינו שומר על החוק, לא ירתע מלעבור עליו גם בעתיד. בפורום ארגוני הרכב מביעים תמיכה בהצעת החוק, והיום (ג') הגישו לוועדת הכלכלה נייר עמדה המפרט את נזקי השוק השחור של הרכב. מאחר שבשבוע הבא תתפזר הכנסת לפגרת הקיץ, צפויה הצעתו של כחלון לעלות לאישור המליאה רק במושב החורף.

 

רגע, ולמה לא להילחם בבעיה?

אם יש הסכמה כי הסיבה לקומבינה היא הגדרת "אובדן להלכה", מדוע לא לבטל הגדרה זו ובכך לחסל את התופעה? "זה לא פשוט" אומר לוי, שמסביר כי מהגדרת "אובדן להלכה" נהנים גופים כלכליים גדולים ורבי-השפעה, כמו חברות הביטוח וחברות הליסינג. כל ניסיון לשנות את המצב, צפוי להיתקל בהתנגדות עזה של גופים אלה, הנהנים מלובי פוליטי חזק מאד, מסביר לוי.

 

ובכל זאת, לוי אינו נרתע מעימות. "כבר התחלנו ללבצע מספר מהלכים בכיוון הזה," אומר לוי, "ויש לנו אפילו הבטחה של כמה חברי כנסת לתמוך במהלך ביטול הגדרת 'אובדן להלכה'". אם המאבק אכן יביא לביטולה של ההגדרה, לוי מאמין שהנהנים העיקריים יהיו הצרכנים: "לחברות הביטוח לא תהיה דרך ביניים - או שיתקנו את כלי הרכב כראוי, או שישביתו אותו".

 

ומתי זה יקרה? לוי אומר שהמהלך לתיקון החקיקה נמצא בשלביו הראשונים, ולכן ייקח עוד זמן רב - יתכן שכמה שנים - עד שיחול שינוי כלשהו.

 

ומה אומרים בחברות הביטוח?

"הכל קשקוש," אומר גורם בכיר בענף הביטוח, "הרי יש חקיקה חדשה, שמחייבת חברות ביטוח להעביר רישיונות רכב לקונה רק לאחר שהציג לה אישור כי תיקן את כלי הרכב במוסך מורשה, והשתמש בחלפים שנרשמו כחוק". לכן, מסביר הבכיר, הניסיון להציג את חברות הביטוח כשותפות בקומבינה חסר כל ביסוס.

 

"באופן טבעי," מוסיף הבכיר, "לא תהיה התנגדות להצעת החוק של ח"כ כחלון, אולם לעניות דעתי האישור על תיקון בשטחי הרשות צריך להיות מורחב - יש לאסור על תיקון כלי רכב המוסכים שאינם מורשים, נקודה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אובדן להלכה או "טוטאל לוס"?
צילום: דורון גולן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים