צילום: ויז'ואל/פוטוס
התפתחות הילד: כמעט בן שנתיים
הבייבי שלכם ממשיך לגדול ולהתפתח. הוא מתהלך בבית, משחק, ואוהב לשמוע סיפורים לפני השינה. ומה עוד צפוי לו? התפתחות הילד - מגיל 18 חודשים עד גיל שנתיים. כתבה נוספת בסדרה שכל הורה חייב לדעת

לא קל להתרוצץ אחרי הזאטוט שלכם: כן, הוא אוטוטו בן שנתיים, וכבר מתרוצץ בבית, משחק, ועושה הרבה בלגן. עמוק בפנים, המוח שלו ממשיך בהתפתחות מואצת ואתם מופתעים כיצד כמעט בכל חודש הוא מגלה משהו מפתיע חדש שגורם לכם לחייך. ומה עוד צפוי? הנה עוד צעדים של התפתחות, מגיל שנה וחצי עד שנתיים.

 

מוטוריקה גסה

הפעוט: מתיישב בזהירות על כיסא קטן ומסוגל לטפס על כיסא רגיל. הוא מתרומם מישיבה שפופה בעזרת הידיים, הולך היטב כששתי רגליו מפוסקות מעט וגם עוצר בביטחון. הוא רץ בזהירות, אך בדרך כלל אינו מסוגל לעקוף מכשולים. הוא דוחף ומושך צעצועים גדולים, עולה ובהמשך יורד מדרגות בעזרת יד מסייעת. הוא מתחיל לטפס על רהיטים וחפצים בבית ובחוץ.

 

אתם: הושיבו את הילד על כסא ליד שולחן בגובה מתאים, אפשרו לו מרחב הליכה בטוח. עודדו משחק של דחיפת צעצועים גדולים על הריצפה וגרירתם על ידי חבל או מוט. אפשרו לו לטפס במדרגות עם עזרה תוך השגחה מתמדת של מבוגר, עודדו פעילות במגרש המשחקים במגוון פעולות: טיפוס וגלישה בהשגחת מבוגר.

 

התפתחות התינוק - הכתבות הקודמות בסדרה:

 

מוטוריקה עדינה

הפעוט: הוא מחזיק עפרון בתפיסת אגרוף ומשרבט ספונטנית קווים ונקודות על דף. הוא משתמש במשחק בשתי ידיים לסירוגין, ולעתים מתחילה כבר העדפת היד. הוא יכול להרכיב פאזל בן 2-3 חלקים, המונח כלפיו או במהופך.

 

אתם: הגישו עפרונות, צבעים ודפים לציור על משטח עבודה ישר וחלק. שחקו עם הילד בקוביות והדגימו לו בניית מגדל. תנו לו ספר תמונות עם ציורים ברורים המוכרים לו, מלווים בחרוזים קצרים ואפשרו לו לדפדף.

 

חושים

הפעוט: מצביע על דברים המושכים את תשומת לבו בבית ומחוצה לו. הוא מתחיל לאמוד את גודלו של חפץ על פי מראהו (גדול, קטן) והוא מזהה צעצועים מיניאטורים הנמצאים במרחק של עד 3 מטרים. הוא מבטא העדפה לצלילים.

 

אתם: הסבו את תשומת לבו לחפצים מגוונים בסביבתו והשתמשו במושגים כמו קרוב-רחוק, קטן-גדול, מעט-הרבה, מעל-מתחת, על יד-בתוך. חשפו אותו לצלילים מגוונים ואפשרו לו בחירה.

 

שפה

הפעוט: התקופה הזו מאופיינת גם בעליה מהירה בקצב רכישת המילים ובגילוי שלכל דבר יש שם. הוא כבר בעל אוצר מילים של 10 ויותר. בתחילה הדיבור שלו "טלגרפי" כמו אבא, אוטו, ובהמשך הוא מצרף שתי מילים למשפט. לקראת גיל שנתיים אוצר המילים מתרחב עד 50 מילים מוכרות. הוא חוזר שוב ושוב על מילים הנאמרות לו.

 

אתם: השתמשו בשפה נכונה, פשוטה וברורה. כנו מאכלים וחפצים בשמם והגדירו את שימושם. ספרו סיפורים קצרים הקשורים לפעילויות ולסביבתו הקרובה של הילד. שירו ודקלמו בחרוזים.

 

חברה

הפעוט: הוא נצמד להורה ומביע רגשות חיבה, הוא מכווץ ומבליט שפתיים כדי לתת נשיקה. אוצר המילים מתרחב מאוד, והוא מתעניין באירועים חדשים ומרבה לשאול "מה זה?". הוא מתחיל במילוי משימות יותר מורכבות, מבין מידע והוראות הנאמרות בפשטות. בתוך כך הוא מתחיל למרוד ואומר "לא רוצה", "אני לבד", אך מבקש עזרת מבוגר כאשר מתקשה. הוא מזהה דמויות מוכרות בתצלומים וקורא בשמם. במשחקי חצר הוא נהנה ממשחק בנדנדות, מגלשות, משחקי כדור בגדלים שונים, משחקי חול ומים.

 

אתם: היענו לדרישותיו לקבלת חיבה: ליטופים, נשיקות וחיבוקים. המשיכו להקריא לו סיפורים פשוטים וקצרים ושתפו את הילד כשהוא קשוב. התייחסו בהבנה להתנהגות סרבנית ומרדנית תוך הצבת גבולות עקביים והגיוניים המתואמים בין ההורים. עודדו אותו לביצוע עצמאי וסייעו כאשר הוא מתקשה. אפשרו לו לבחור בין שני חפצים. ספקו לו צעצועים כדי לפתח משחק סימבולי כמו בובות, מכוניות וכלי בית. השגיחו עליו במשחקי החצר.

 

הרגלי אכילה

הפעוט: הוא מאכיל עצמו בכף, מחזיק כוס בשתי ידיו, שותה, שופך מעט ומחזיר למבוגר. הוא ממשיך לבדוק את כוחו ביחס להוריו ועלול "לטעום" מוצרים שאינם ראויים לאכילה.

 

אתם: אפשרו לו אכילה עצמאית תוך הצבת גבולות: אל תאפשרו לו נשנוש רצוף במקום ארוחות קבועות. הקפידו על צחצוח שיניים, למדו אותו כי הצחצוח נועד להגיינת הפה והשיניים. שמרו על בטיחות באכילה ומנעו חשיפה למאכלים ומוצרים מסוכנים כמו פיצוחים, עלים, פירות עם חרצנים, מסטיק, סוכריות נקניקיות ועוד.

 

סדר יום

הפעוט: סדר היום שלו קבוע. הוא ישן בלילה בין 10-12 שעות ובמשך היום תנומה אחת בת שעה עד 3 שעות. הוא מבקש להאריך את ה"טקס לקראת שינה". הוא עוזר ברחצה ובהלבשה, חולץ נעליים, פשוט גרביים. הוא אוכל כ-5 ארוחות ביום, מתחיל ללמוד מושגי זמן ולעתים מודיע על עשיית צרכים לאחר מעשה.

 

אתם: ניתן להאריך את ה"טקס לקראת שינה", תוך הצבת גבולות ברורים. בקשו את עזרתו בפעילויות כמו סידור הצעצועים והלבשה ותנו לו חיזוקים בהתאם. הדריכו אותו לרחיצה עצמאית של ידיים, פנים וצחצוח שיניים. הקפידו על שימוש במשחת שיניים המתאימה לילדים. לקראת גיל שנתיים תוכלו להושיב את הפעוט על סיר, תוך שימת לב לבשילותו לפעולה.

 

 

    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה התפתחות הילד: כמעט בן שנתיים
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מדריך ynet
    צילום: סי די בנק
    אפשרו לו מרחב הליכה בטוח
    צילום: סי די בנק
    ynet ספיישל
    תמר אלפיה
    נירית צוק
    אלי זוהר ניב
    ליאת קרן
    חיים עמית
    גיל ונטורה
    דני גיל
    דפנה תייר
    ענת לב אדלר
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים