שתף קטע נבחר

המעון שלנו סגור!

מרבית הילדים הסובלים מהפרעות על רצף האוטיזם, מאובחנים בגיל הרך. במציאות בישראל, אם הילד אובחן בסמוך לפתיחת שנת הלימודים, סיכוייו להשתלב במעון שיקומי גדולים, אך אם האבחנה התקבלה באמצע השנה, הסיכויים למצוא מקום במעון שיקומי כמעט אפסיים. עו"ס מלי בן משה קוראת לממשלה להגדיל את מספר המוסדות השיקומיים

"יום אחד מודיעים לך שהילד הקטן שלך סובל מ PDD. בין רגע החיים שלך משתנים. אתה מבין שהילד המדהים שלך הוא שונה, שהוא ילד עם צרכים מיוחדים, ואתה נאבק בין הכאב שיכול להפיל אותך אל הקרשים ובין הרצון להלחם כדי לסייע לילד שלך ולעזור לו למצות את מרב הפוטנציאל שלו." במילים אלה תארה באוזניי אם את מלחמת ההישרדות האישית שלה ושל משפחתה.

 

PDD או בעברית "הפרעה התפתחותית נרחבת" מתייחסת לרצף של הפרעות התפתחותיות מולדות שבכללן ההפרעה האוטיסטית, תסמונת אספרגר, רט, דיסאינטגרטיבית והפרעה התפתחותית נרחבת בלתי מסווגת (PDD-NOS). ההפרעות על הרצף מאופיינות בעיקר בקשיים בתחום התקשורת הבין אישית, ובקשיים בהתפתחות ושימוש בשפה. מדי שנה עולה מספר הילדים המאובחנים, ושכיחותם עומדת היום על אחד מתוך מאתיים ילדים.

 

מרבית הילדים הסובלים מ PDD ומהפרעות אחרות ברצף האוטיזם, מאובחנים בגיל הרך. אבחנה זו מצריכה מהמשפחות התארגנות מחדש ולמידה של ההפרעה, של השירותים השונים ושל דרכי הטיפול. אבחון בגיל הרך פותח חלון הזדמנויות בו ניתן לשפר ולקדם את מצב הילד באופן ניכר ודבר זה מביא עימו אופטימיות ותקווה למשפחות. טיפול נכון יכול לקבוע ולהשפיע משמעותית על יכולותיו של הילד בעתיד ולסייע במימוש הפוטנציאל הטמון בו.

 

שרותי הטיפול של המרפאות להתפתחות הילד, מוגבלים למספר שעות מצומצם, וההסתמכות עליהם בלבד, רחוקה מלהיות מספקת. לכן, בגיל הרך ההמלצה העיקרית של הגורמים המטפלים היא שילוב הילד במסגרת טיפולית המספקת טיפול אינטנסיבי של מטפלים פרא-רפואיים ומטפלים מקצועיים בתחום הפרעות התקשורת.

 

אך נראה שגם כאן, כמו לכל דבר אחר בחיים, ל"תזמון" בו אובחנה ההפרעה יש משמעות רבה. אם ילדך אובחן בסמוך לפתיחת שנת הלימודים, סיכוייו להשתלב במעון שיקומי גדולים, אך אם האבחנה התקבלה באמצע שנת הלימודים הסיכויים למצוא מקום במעון שיקומי כמעט אפסיים. המשמעות היא שיעברו חודשים רבים עד שהילד ישתלב במסגרת מתאימה שתספק לו מענה טיפולית, ועד אז יאלץ להסתפק בשילוב סייעות לא מקצועיות במעון בו הוא שוהה, תרומה שהיא אומנם חשובה אך רחוקה מאה שנות אור מהטיפול לו היה זוכה במעון שיקומי.

 

"התחושה היא שאנחנו לבד במערכה. לצד האמפטיה שאנחנו מקבלים מגורמים שונים במערכת, בשורה התחתונה אנחנו כל כך לבד. אנחנו מרגישים שאף אחד לא נותן לנו את העזרה שאנו כה זקוקים לה, ושהיום אנחנו צריכים בכוחות עצמנו לחפש סיוע ממשי לילד שלנו". אכן, הורים מתמודדים בשלב הראשוני עם קשיים רבים הן ברמה הרגשית והן ברמה הטכנית: מה עושים? באיזה תוכנית טיפול לבחור? זהו זמן התארגנות בעל חשיבות רבה ומסגרת מתאימה יכולה לסייע משמעותית לילד ולהוריו. המשפחות זקוקות בשלב זה לתמיכה ממסדית, לזמינות של שירותים ופתרונות יישומיים. העדר מענים לא מותיר לעיתים ברירה אלא לרכוש שירותים במגזר הפרטי, ואלה לא תמיד עומדים בקנה אחד עם היכולות הכלכליות של המשפחות.

 

כל ילד זקוק וזכאי למילוי כל צרכיו בעיקר בשנותיו הראשונות. הדאגה לילדינו והרצון להעניק להם את הטוב ביותר הוא הבסיס הההורי שלנו, שכל אחד רוצה עבור ילדיו, כל שכן כשמדובר בילד עם צרכים מיוחדים שהטיפול הנכון יקבע את עתידו. שילוב מיידי במעון יום שיקומי, בחלק גדול מהמקרים, הוא לא בגדר בחירה - הוא צורך קריטי שצריך לקבל מענה בסל השירותים הממשלתיים.

 

עם השנים ממשיכים להתפתח מענים, שיטות טיפול ומסגרות המתמחות בתחום, אך עדיין יש להגדיל את כמות המסגרות כך שהשרות יינתן לפי הצורך ולא על בסיס מקום פנוי. בשנים האחרונות שומעים על יותר ויותר הורים שנאבקים לשם הקמת מסגרות לילדיהם בעלי צרכים מיוחדים. האם לא הגיע הזמן שהמדינה תלחם עבור הבטחת שלומם וזכויותיהם של כל אחד מאזרחיה?

 

הכותבת עו"ס מלי בן- משה היא מאסטרנטית לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב.

 

גולשים המעוניינים לפרסם מאמרים, הגיגים, מחשבות ודעות אודות החברה בישראל ובעולם, מוזמנים לשלוח לדוא"ל hevra@y-i.co.il ולציין בנושא - עבור מדור "קריאה לסדר". החומרים יפורסמו בהתאם לשיקולי המערכת.

 

לקריאות נוספות לסדר:

"למה הנטל נופל רק על הילדים שלנו?"

"נשים קטנות"

"מי מפקח על המפקחים?"

"דירה להכעיס"  

"זהירות, אלימות גזענית מחלחלת"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
צילום: תומריקו
צילום: תומריקו
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים