יבוא מקביל: מה באמת יקרה למחירי המכוניות?
שר התחבורה הודיע על כוונתו לקדם את פתיחת שוק הרכב לייבוא מקביל. אבל האם זה יוזיל את מחירי המכוניות? בדיקה מגלה כי עבור מרבית רוכשי הרכב, המחירים לא ישתנו משמעותית

האם כוונת משרד התחבורה לפתוח את שוק הרכב בפני יבואנים חדשים תביא לירידת מחירים משמעותית? בניגוד להערכות האופטימיות של המשרד, ההשפעה עבור מרבית הצרכנים תהיה שולית. בהתאם לתוכנית העבודה לשנת 2009, שפורסמה כבר לפני כשלושה חודשים, פרסם אתמול (ב') משרד התחבורה הודעה לעיתונות, לפיה הורה שר התחבורה החדש, ישראל כץ, לפקידי המשרד להיערך לקראת פתיחת שוק הרכב ל"ייבוא מקביל": יבוא של מותג אחד על-ידי מספר יבואנים מתחרים. במשרד התחבורה מאמינים כי המהלך, שאמור לעודד את התחרות בענף, יחסוך לציבור עד 1.2 מיליארד שקל בשנה, יקטין את מספר תאונות הדרכים - ואף יפחית את זיהום האוויר.

 

 

אלא שהאמת, כנראה, תהיה רחוקה מאד מהתחזית הוורודה של משרד התחבורה: את עיקר התועלת של הרפורמה, ששורשיה מגיעים עד 1999, יראו לקוחות הרוכשים מכוניות יוקרה, כמו מרצדס, ב.מ.וו או פורשה. עבור מרבית הציבור הישראלי, הרוכש מכוניות משפחתיות עממיות במחירים של כ-100-120 אלף שקל, הרפורמה המדוברת לא תשנה רבות: המחירים לא יוזלו משמעותית, והיבואנים הוותיקים ימשיכו להיות שחקני המפתח בשוק.


האם פתיחת שוק הרכב לייבוא מקביל תאפשר תחרות של ממש? (צילום: רועי צוקרמן)

 

"אין כדאיות כלכלית לייבוא מקביל"

לכאורה, כניסתם של יבואנים חדשים לשוק הרכב אמורה לעודד תחרות, ולכך מתלווה לרוב ירידת מחירים. אלא שלצד הברכה שתהיה בעצם המהלך - ועיקרה הפחתת הריכוזיות בשוק וחיזוק מעמדו של הצרכן הפרטי - לא צפויה הוזלה משמעותית במחירי המכוניות החדשות בשוק הרכב. להערכה זו שותפים כיום לא רק מרבית יבואני הרכב, אלא גם בכירים במשרדי האוצר והתחבורה: על-פי מרבית ההערכות, ירידת המחירים של מכוניות משפחתיות פופולאריות - כמו מאזדה 3 או יונדאי i30 - תגיע לכל היותר ל-2%-3%.

 

שימו לב לדברים שאומרים בחברת דלק רכב, יבואנית מאזדה ופורד: "החברה מעריכה כי בתנאי השוק הקיימים, אין כדאיות כלכלית לייבוא מקביל, למעט מכוניות יוקרה ומכוניות נישה". דברים זהים אומרים בכירי יבואנית שברולט, חברת UMI: "אין לצפות לירידה משמעותית במחירי הרכב, בוודאי לא בכלי הרכב השכיחים יותר - ולא בטווח הקרוב".

 

אמנם אין ספק כי ליבואניות הרכב יש אינטרס ברור להמעיט - לפחות כלפי חוץ - מחשיבות הרפורמה, אך אי אפשר לבטל את תחזיותיהן. הסיבה העיקרית לכך שהמחירים אינם צפויים לרדת באופן דרמטי, היא ההערכה כי יבואניות רכב חדשות יתקשו לקנות מכוניות במחירים מהם נהנות כיום היבואניות הוותיקות. למעשה, מאחר שסביר להניח כי מרבית היבואניות הוותיקות ימשיכו ליהנות מקשרים הדוקים ואף בלעדיים עם יצרניות הרכב - הרי שבמצב זה יתקשו יבואניות חדשות להתמודד מולן, ובוודאי שיתקשו למכור מכוניות במחירים זולים יותר.

 

עוד עובדה שכדאי לזכור, נוגעת למחירי המכוניות החדשות כיום: למרות הטענות הרבות נגד המחירים הגבוהים אותם דורשות היבואניות, ראוי לציין כי
המרכיב העיקרי במחירים הוא מס - אותו גובה מדינת ישראל. שימו לב לדברים שאמרו רק בשבוע שעבר ברשות המסים: "שיעורי מס הקניה בישראל גבוהים בהרבה מהמקובל במדינות המערב, וביחד עם המע"מ, נטל המס על רכישת רכב פרטי בארץ הוא מהגבוהים במדינות המערב. עובדה זו לא ניתנת לשינוי משמעותי, עקב חשיבות ההכנסות המתקבלות ממיסוי הענף". וללא שינוי במיסוי, קשה לראות מאין תגיע הוזלת מחירים משמעותית בפלחי השוק הרלוונטיים למרבית הישראלים: מכוניות משפחתיות וסופר-מיני.

 

מה האינטרס של חברות הליסינג?

בכל פעם שבה דובר בעבר על פתיחת השוק ל"ייבוא מקביל" ולתחרות חופשית, הוזכר שמן של חברות הליסינג כמי שעתידות להפוך ליבואניות רכב בעצמן. יש בכך היגיון רב: החברות הגדולות, הרוכשות עשרות אלפי מכוניות מדי שנה, יוכלו לחסוך את עלות ה"תיווך" הכרוכה כיום בקניית מכוניות מיבואניות הרכב. אין גם ספק כי במשבר הכלכלי הנוכחי, המשפיע ישירות על עסקיהן של חברות הליסינג, כל אפשרות לחסכון תתקבל בזרועות פתוחות.

 

כך למשל, מתייחסים לרפורמה בחברת הליסינג אוויס: "מתן היתר לייבוא מקביל של מותגי רכב לישראל, אשר יבטל את הבלעדיות הקיימת, עשויה לפתוח בפני החברה אפשרות לייבוא עצמי של כלי רכב, ובכך להשפיע על פעילות החברה ותוצאותיה העסקיות". 

 

אלא שגם אם ייכנסו חברות ליסינג לתחרות מול יבואניות הרכב, סביר להניח כי את עיקר הברכה ייראו הן עצמן - ואילו המחירים לצרכנים הפרטיים ישתנו אך במעט. שימו לב למה שאומרים בהתייחס לרפורמה בחברת שלמה (ניו-קופל), חברת הליסינג הגדולה בישראל: "מחירי כלי הרכב החדשים יכול ויושפעו מפתיחת השוק לייבוא חופשי של כלי רכב, שלא באמצעות יבואנים קיימים - דבר שעשוי להוביל להפחתה בשווי צי כלי הרכב" (של חברת הליסינג).

 

ועניין שווי צי כלי הרכב, בוודאי בזמן המשבר הכלכלי הנוכחי, עשוי להתברר כמשמעותי במיוחד: אחד האינטרסים הברורים - והמוצהרים - של חברות הליסינג הוא שימור ערך כלי הרכב שברשותן. זאת, מאחר שמכירתו בשוק המשומשות מהווה את אחד ממקורות ההכנסה העיקריים שלהן. לכן, כל ירידת מחירים תפגע בחברות הליסינג, ובחוסנן הכלכלי. וכל זה מוביל למסקנה אחת: לחברות הליסינג יהיה אינטרס דווקא לשמור על הרמה הנוכחית של מחירי המחירון של מכוניות חדשות - ולא להוזילם.

 

    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה יבוא מקביל: מה באמת יקרה למחירי המכוניות?
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יש בשורה?
    הרפורמה תועיל בעיקר למכוניות נישה (אילוסטרציה)
    צילום: רועי צוקרמן
    ynet ספיישל
    ynet רכב בפייסבוק
    ביטוח