שתף קטע נבחר

כחלון: "למרות הכרזת הדואר, לא תהיה עמלה"

שר התקשורת מתנגד בחריפות להצהרת דואר ישראל מאתמול, לפיה תגבה עמלה על חבילות ובינתיים לא על צרורות. "הדואר לא יגבו שום עמלה גם על חבילות, כי לא אאשר זאת", אמר ל-ynet, "מה שעבד טוב 60 שנה ימשיך לעבוד טוב". גם ברשות המסים אומרים: "הדואר עדיין לא קיבלו אישור מאיתנו"

דואר ישראל יצאה אתמול בהודעה (ב') לפיה תגבה עמלה של 34.80 ש' על שחרור חבילות ממכס, ותידחה את גביית העמלה על צרורות, (חבילות במשקל עד 2 ק"ג). אבל מסתבר ששר התקשורת משה כחלון לא מתכוון לעשות לחברה חיים קלים בעניין.

 

"בדואר יכולים לדבר, אבל הם לא יכולים לגבות אפילו אגורה על דברי דואר בלי אישורי, ולא אאשר שום עמלה, גם לא עמלה על חבילות", אמר ל-ynet.

 

"כל תעריף חדש של הדואר חייב להגיע לאישור המשרד, ולעבור ועדת תעריפים, ואני הרי מתנגד לייקור תעריפים. לכן, אם זה תלוי בי - הם לא יגבו עמלות מהציבור. מהיום הראשון שלי בתפקיד אני מבקש להשית מינימום תעריפים על הציבור ולא אשנה את דעתי".

 

 

בדואר מתכננים לגבות עמלה על חבילות מחו"ל תוך כ-3 חודשים, ועל צרורות בשלב מאוחר יותר, משום שלטענתם, "התחרות" מצדיקה זאת. חברות השילוח האחרות הרי ממיינות את דברי הדואר בעצמן, באופן ממוחשב, ומגלגלות את המחיר על הציבור, ואילו דואר ישראל משתמש בשירותי המכס הידניים, ללא עלות לציבור. מכאן שישנה אפלייה לטובת הדואר.

  

אולם במשרד התקשורת מוסרים שאמרו לדואר במפורש שאין לחברה אישור להפעיל שירותי עמילות מכס גם על חבילות וצרורות, בניגוד לאישור שכן ניתן לדואר ב-2008, לגבות עמלה על חבילות בדואר מהיר.

 

עקב כך, שר התקשורת, שציין במספר הזדמנויות לאחרונה שהוא מתנגד להטלת עמלות מעין אלו, מצהיר שהליך המעבר של הדואר ממיון ידני של המכס, למיון ממוחשב של חברת עמילות מכס, שתוצאתו תהיה בהכרח גלגול עלות על הציבור, לא יחמוק מהרדאר שלו ולא יעבור בלי מלחמה.

 

"נשמור על הסטטוס קוו הקיים"

"חד משמעית - אין שום שינוי במיון בדואר", אמר השר ל-ynet. "לחברת הדואר אסור לספק כיום שירות עמילות מכס לחבילות וצרורות מכל משקל ובכל סכום או ערך, ובכוונת המשרד לשמור על הסטטוס קוו הקיים כיום. אם הם רוצים להכניס פטנטים חדשים עם המכס, שיבואו נדבר ונראה".

 

לפי הדואר, כיוון שהחברה קיבלה אישור לגביית עמלה על שחרור ממכס של חבילות דואר מהיר (EMS), היא מתכוונת להרחיבו על חבילות בדואר רגיל, ומאוחר יותר גם על צרורות, מאותה סיבה: תחרות. 

 

"גם אם אם אישרנו להם ב-2008 לגבות עמלה על דואר אקספרס, היום אני לא מאשר להם לגבות עמלה דומה על דברי דואר אחרים. צרורות וחבילות הם דברי דואר עממיים, לא כמו חבילות דואר מהיר שמגיעות עד הבית. אני מוכן לשמוע מהם ולבחון את העניין, אבל לא אחתום קטגורית על שום שירות שונה. אין סיבה שמה שעבד טוב 60 שנה, לא ימשיך לעבוד ככה".

 

אם ההליך יהפוך לממוחשב ויעבור מידי המכס לאחריות הדואר, החברה תפסיד אם לא תגבה עליו עמלה. מי יממן את זה?

 

"הדואר לא בהתמוטטות, ולא חסר שירות חדש שיציל אותו. אז האוצר ימשיך לשלם את זה בהעברת כספים לדואר. שלא ישיתו את העלות על הציבור. הציבור משלם על העובדים של המכס? לא, זה שירות שהיה כל הזמן, הם לא יגלגלו אותו על הציבור".

 

רשות המסים: אין גם אישור מאיתנו

משרד התקשורת אישר בעבר לדואר ישראל לספק כ-30 שירותים שיגדילו את בסיס רווחיה כגון: ביטוח, דוא"ל, אייפון, וכן, גם שירות עמילות מכס. אבל משרד התקשורת אסר עליה במפורש להרחיב עמילות המכס לצרורות ולחבילות. בנוסף, אם ישנם תעריפים הכרוכים בשירות שאושר, שאינם סבירים בעיני משרד התקשורת, מותר למשרד להתערב.

 

ועם זאת, בהתנגדותו להטלת העמלה, שר התקשורת למעשה מתנגד להוצאת פקידי המכס מהדואר והחלפתם בחברת העמילות געש. האם יתכן שמשרד התקשורת יתנגד למהלך שרשות המסים מעוניינת לקדמו? אבירם אברמוביץ מנהל תחום תהליך שחרור ברשות המסים, אמר ל-ynet שגם רשות המסים צריכה עדיין לדון במהלך.

 

"לדואר אין עדיין את האישור שלנו למהלך", אמר אברמוביץ. "ופקידי המכס לא יוצאים משום מקום. על מנת שדואר ישראל תוכל לספק שירותי עמילות מכס חבילות זקוקים לאישור שלנו והן לאישור משרד התקשורת ולא אישרנו זאת. יוקם צוות שלנו שבוחן את התהליכים עם צוות שלהם. מהעבר השני, צוות שלהם יעבוד עם צוות של משרד התקשורת. כשנראה את המלצות הצוותים - המנהלים יחליטו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
שר התקשורת משה כחלון
צילום: ירון ברנר
מומלצים