שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    תינוק חדש? לייק! האמהות בראי הפייסבוק
    חברות מסחריות רבות פונות לאמהות טריות המבלות זמן רב בבית מול המחשב, ומזמינות אותן לפרסם תמונות של העוללים, לפזר לייקים ולהשתתף בתחרויות זוכות פרסים שיקלו קצת על חשבון הבנק. חלקן מאבדות שליטה בדרך

    בערב בהיר אחד, אמא צעירה אחת ביקשה מאמא צעירה אחרת, לעשות "לייק" (Like) על תמונה של תינוקה בפייסבוק, כדי שתוכל לזכות בתחרות שהתנהלה שם, מטעמה של חברה מסחרית.

     

     

    לפי כללי התחרות: כל המרבה בלייקים הרי זה משובח, ואספנית הלייקים הקומבינטורית ביותר, תזכה בפרס. האמא האחת היתה כבר מכורה, האמא האחרת לא ידעה שבאותו יום, חיי הפייסבוק שלה יהפכו לבלתי נסבלים.

     

    "תיבת המסרים שלי נכבשה על-ידי אימהות זרות", היא מספרת. "נשים שנמצאות בחופשת לידה, שזכייה בפרסים זו העבודה הזמנית שלהן, החלו לכתוב לי בהמוניהן: 'עשיתי לך לייק, אבקש לייק חזרה לתמונה הזאת - הנה הלינק". כמובן שלא עשיתי לייק לאף אחת מהן, אבל זה לא מפריע להן להיטפל אלי כבר חודשים. כל יום מגיעות עוד ועוד בקשות: 'עשיתי לייק על המתוקית שלך, תעשי לי גם לייק'".

     

    מנהלי שיווק יודעים שאימהות צעירות, שיושבות בדד בבית ונצמדות לצג המחשב, ממוקמות בקודקוד של פירמידת הפעילות בפייסבוק. חברות מסחריות, שמעוניינות שעמוד הפייסבוק שלהן ישקוק פעילות, זיהו את הפוטנציאל הזה והן מארגנות עבורן מבצעים ותחרויות - כולם סביב הילוּדים החמודים. מה שהן לא צפו, זה את התחרותיות האגרסיבית שלהן (ושל כמה אבות) בדרך לפרסים.

    .

    רבות מהאימהות הצעירות, נוגסות אלפי שקלים בחודש מעוגת משכורתן הדחוקה, כדי לכלכל את ילדיהן. לכן הן מחכות בקוצר רוח לתשוּרות שהחברות המסחריות מרעיפות עליהן. לשם כך הן שוהות יומם וליל בעמודי הפייסבוק הנכונים - אלו שמציעים פרסים תמורת לייקים.

     

    כי בעולם של פיתויים, אף פעם אין לך מספיק, בטח כשהמשכורת שלך הולכת ונשחקת, לכן תרדפי אחרי כל מתנה שאת רק יכולה לקחת. וכשהתמריץ לזכייה הוא להשיג כמה שיותר אהדה לתמונה של התינוק שלך, הדבר היקר לך בתבל כולה, התוצאה היא התמכרות של ממש לזכייה בפרסים.

     

    מתנפלות בזהויות בדויות כדי לזכות בעוגה

    "זו תופעה קצת מביכה", מספרת מיכל לאופר, מומחית בשיווק לילדים ומפעילה עמודי פייסבוק בתחום. "אלו אימהות שמשתתפות בתחרויות, פעמים רבות, בצורה לא הוגנת, וגוזלות פרסים ממשתתפות אחרות, כי הן מסתערות ברעב אדיר על כל מבצע.

     

    "הן עושות את זה באמצעים רבים: יש אימהות עם 10-5 פרופילים שונים, שעורכות קמפיינים נגד האחרות, וזוכות במוצרים, בחופשות ובמה לא. מסתבר שהן יושבות כל היום על הפייסבוק, פשוט עובדות בזה. אפשר להשוות את זה לתופעת הטוקבקיסטים".

     

    לאופר החלה לשים לב שבפליי קידס, אחד מעמודי הפייסבוק שהיא מפעילה, הזוכות החלו לחזור על עצמן. גם ההצפות שלהן היו רבות. "העליתי פעילות על עוגת יומולדת לילדים שנולדו בדצמבר, שהפרס בה היה עוגה, מאוד יפה ומושקעת ובכל זאת - עוגה", היא מספרת. 

     

    "כתבתי לתומי שמי שיעשה שמח על הקיר, יקבל עוגה. התחיל ונדליזם על הקיר. היו כאלה שכתבו ברכה בודדת, אבל אחרים פירשו 'שמחה' כהזדמנות להציף את הקיר. הבחורה שסיפקה את העוגות סיפרה שחלק מהאימהות לא הסתירו את העובדה שהילדים שלהן כלל לא נולדו בדצמבר".

    רק בשביל לקבל עוגה. מתוך עמוד הפייסבוק של פליי קידס

      

    מגייסות "לייקים" מתאילנדים

    מיכל דותן, מנהלת אתר טיפת חלב ברשת, (27 אלף חברים) פשוט העבירה את התחרויות לפורום באתר הרשמי. "הקיר בעמוד הפייסבוק הפך לבית משוגעים", היא מספרת. "ונאלצתי לנעול אותו לתגובות. זה לא משנה אם התחרות היא על עגלה או על מתנות קטנות, זה מדהים כמה אנשים מאבדים את הצפון כדי לזכות ב-DVD.

     

    "היו אצלנו הורים שהביאו אלף לייקים, כשחצי מהלייקים הם תאילנדים, יפנים ואוסטרלים. אימהות התלוננו על רמאות וטענו שאמהות אחרות מביאות מאות תאילנדים ומנצחות. פתאום גם הופיעו הודעות בשפות אסייתיות על הקיר שלנו, ככל הנראה עם בקשות 'תעשו לנו לייק'".

     

    "אימהות הרימו ידיים ואמרו לאחרות 'בשביל מה אתן נלחמות'? אז התחלתי לנקוט בפעולות. נעלתי את כל האופציות בשבועיים הראשונים לתחרות, כך שאף אחת לא יכולה לכתוב כלום למעט לייק ואנלייק, וכשהזעם נרגע, כעבור כמעט חודשיים, אפשרתי להגיב לכתבות ולתגובות".

     

    מאז היא החליטה לסיים את הרומן של העמוד עם תחרויות הלייקים. "שמתי לב שהתחרות לא הוגנת", היא מסבירה. "זו תחרות מי הכי מקובל בכיתה וברור שישנם כאלה בלי שום סיכוי. אז פתחנו פורום תחרויות באתר, וכל התחרויות מתנקזות אליו. אני מקדמת את התחרות מתוך הפייסבוק, אבל התחרות מתנהלת הרחק ממנו, בלי לייקים, בלי שטויות, ואנחנו מחליטים מי הזוכה".

     

    איזה תינוק יופיע על שלט בהלכה?

    בעמוד של האגיס עדיין מנהלים תחרויות לייקים, בהצלחה מרובה ובסדר יחסי. בעמוד חברים 25 אלף הורים, רובם אימהות מאוד פעילות. בימים כתיקונם, רוב השיחות שמתנהלות שם, הן שיחות ייעוץ. אימהות שואלות שאלות ואימהות אחרות עונות להן, כמו גם מומחים מתחומים שונים. אבל ימי ראשית ינואר, אינם ימים רגילים.

     

    האגיס השיקה לאחרונה מבצע שמסחרר את ראשי ההורים החברים בעמוד. הם מתבקשים להעלות תמונה של התינוק שלהם, לבוש חיתול, ושתי התמונות שיקבלו הכי הרבה לייקים יתנוססו על שלט ענק בהלכה במשך שבועיים. השמונה שאחריהם יקבלו חיתולים לחצי שנה. כיוון ששני הפרסים נחשקים מאוד בעיני הורים, ומאחר שאפשר להצביע מדי יום מחדש לתינוק שלך, רבים מהם לא מרפים מהעמוד הזה.


    אלפי אימהות רוצות פרס. מתוך עמוד הפייסבוק של האגיס

     

    "מרגע ההכרזה על המבצע, התחיל הטירוף" מספר ערן שיאון, מנהל תחום דיגיטל בחברת חוגלה קימברלי. "יש 5,000 מצטרפות חדשות לעמוד, רק בעקבות התחרות הזאת, שהעלו אלפיים תמונות, אלף מהן מתאימות לתחרות. זה אומר 100 מצטרפות בשעה.

     

    "הן מנהלות דיונים על התחרות, שינו את תמונת הפרופיל שלהן לתמונת התינוק והן סוחרות בהצעות ללייק. יש כאלה שממש עושות קמפיינים לילדים, הולכות לפורומים, מקשרות לעמוד הפייסבוק שלנו ומבקשות: 'היכנסו והצביעו לנו'".

     

    איך אתה מסביר את הטירוף?

     

    "השלט בהלכה זו הגשמת חלום להרבה מאוד אימהות, שהיו שמחות לראות את הבן שלהן בשלט ענק, מחליף את בר רפאלי. באתר הרשמי שלנו, אנחנו בוחרים ב'תינוק השבוע', ורק שם מתקבלות אלפיים תמונות מדי שבוע. זה היסטרי, נגענו בעצב שמעניין הרבה אימהות, כי כל אמא יודעת שהילד שלה הוא הכי חמוד".

     

    מה זה נותן להאגיס? המכירות לא עולות כשיש יותר חברים בפייסבוק?

     

    "האגיס מרוויח מהפעילות, כי האימהות שנכנסות נחשפות לתוכן, וממשיכות איתנו הלאה. וכשהן שוהות במשך שעות באתר, הן מפתחות קשר רגשי למותג".

     

    "אני שם כי אני צריכה חיתולים"

    האם אכן כך? אמא שביקשה להישאר בעילום שם אמרה ל-ynet "בעמוד של האגיס יש הורים שקונים כל מיני חיתולים. הם שם בשביל הפרסים", היא אומרת.

     

    "אני נעזרת בבנות שם, אבל גם אני נמצאת בעמוד בעיקר בשביל הפרס. אני לא רוצה שהילד שלי יופיע על השלט בהלכה, אבל חיתולים לחצי שנה יעזרו לנו מאוד. לצערי, יש שם הורים שמציקים לכולם: 'אשמח אם תעשי לי לייק', והעמוד החמוד של האגיס, הפך ללוח המודעות שלהם".

      

    מירב קורן, סמנכלית מדיצ'י מדיקל, משווקי תחליף החלב אופטימיל, שמפעילים בפייסבוק את העמוד, "אימות", מסכימה: "כשהקיר מוצף בשיחות על התחרות, אין דיאלוג אמיתי עם המוצר. לייקים זו רמת תגובות שטחית וקצרה. אנחנו מעדיפים מעורבות אמיתית, שמאשרת מערכת יחסים עמוקה. לכן את התחרויות אנחנו עורכים בזהירות, ומאפשרים להרבה אימהות לזכות, ויש תחושה של קהילה משותפת בגלל זה.

     

    ובכל זאת גם ב"אימות" מחלקים מתנות. מארזי אופטימיל, בקבוקי דיסני, מדי גובה. "יותר מכל המתנות שחילקנו, היתה היסטריה למדי הגובה", היא מספרת. "וכל מה שהאימהות היו צריכות לעשות כדי לקבל מד גובה, זה להשאיר פרטים שלהן, כדי שנוכל לשלוח להן מידע על אופטימיל. אבל העיסוק במתנות ובתחרויות בהחלט הופך להיות אובססיה לפעמים, לכן צריך להקפיד על מינונים. 

     

    "העמוד שלנו אינטימי, קרוב ל-5,000 חברים, אבל 50% מהאימהות פעילות בו על בסיס שבועי ו-25% על בסיס יומי, וזה לא בגלל תחרויות אלא בגלל התוכן. לפה הם מתחברות בשביל לשתף, לשמוע ולקרוא. ברגע שאתה מקפיד להעלות תשובות שמכילות תכנים, אתה מכריח את השיח על הקיר להישאר ענייני ולא שטוח. וכך, זה לא הופך לעמוד של אופורטוניסטים, שמחפשים מה יצא לי מפה, מה הקומבינה".

     

    גם לאימהות התחרותיות ביותר נמאס

    בעמוד של מטרנה, שמפעילה גם רשת חברתית משלה, MyBabyFace, עורכים תחרויות פייסבוק מסוג אחר, רגוע יותר, שלא כוללות בהכרח תמונות של תינוקות. "ערכנו תחרות מתכונים לתינוקות וקיבלנו מאות מתכונים", מספרת אורלי רגב, סמנכ"ל השיווק של מטרנה.

     

    "המתכון הזוכה נבחר על-ידנו, וזכה להופיע בתוכנית טלוויזיה. האחרים יאוגדו לספר. תחרות אחרת היתה קשורה במוצר שנקרא 'מטרנה לילה טוב', אימהות נתבקשו להעלות חמש שורות של שיר ערש שהן מזמזמות לתינוק. קיבלנו מעל 300 שירים, והשיר הזוכה הולחן ועלה ליוטיוב. בכל התחרויות היה צוות שיפוט שהכריע, בניגוד לתחרויות לייקים.

     

    "אבל בהחלט יש לפעמים רדיפה אחרי זכיות. זה צורך אנושי, בדיוק כמו הצורך לשתף בתמונות ובחיי התינוק שלך, ויש בהחלט כמה אימהות סדרתיות, שמעדכנות על כל דבר שהילד עושה".

     

    ואף על פי כן, לפעמים, גם לאימהות התחרותיות ביותר נמאס להתחרות. רבקה מושאיוב, אם עובדת לתאומים בני שנתיים ולתינוקת בת 7 חודשים היא משתתפת אדוקה בתחרויות שונות ב-MyBabyFace, פייסבוק וברשת בכלל. "תחרויות זה כיף", היא מספרת. "בעמוד של אוונט זכיתי פעמיים בסל צעצועים, וזכיתי במבצעי פייסבוק באלפי שקלים. אבל אני כבר לא אוהבת תחרויות לייקים".

     

    למה?

     

    "צריך להתקשר לחברים ולנדנד 'תעשו לי לייק', לשלוח הודעות פרטיות ולהתחנן ולכעוס. שעות את מול המחשב גוזרת ומדביקה את הקישור לתמונה של הילד שלך, ובשביל מה? כבר יכולת לקנות את הפרס לבד, זה לא שווה את זה. ויש כאלה שיש להם מיליון חברים אז מולם אין לך סיכוי. אני מעדיפה שוועדת שיפוט חיצונית מחליטה מי הזוכה.

     

    "הנה אני נכנסת לעמוד של פמפרס, כי הם כותבים במפורש 'ללא לייקים'. כל שבוע, מגרילים שם הורה שמקבל 10 חבילות חיתולים, ואני זקוקה לזה, כי התאומים שלי בני שנתיים עוד לא גמולים ופח הזבל שלי מלא בחיתולים. בקיצור, אם יש לייק אני לא שם".

     


    פרסום ראשון: 05.01.11, 15:42
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "תינוק חדש? לייק! האמהות בראי הפייסבוק"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    האתר ועמוד הפייסבוק אופטימיל. אימות
    צילום: רן אור
    המבצע של האגיס: התינוק שלך יחליף את בר רפאלי
    יש צוות שיפוט. מטרנה
    צילום: אריאל בשור
    מומלצים