שתף קטע נבחר

בתור לד"ר כהן (גדול)

ראשיתה של הרפואה האלטרנטיבית - בפרשת השבוע שלנו, הקובעת כי סימפטומים גופניים של מחלה, יכולים לנבוע מבעיות רוחניות ונפשיות. כואב לכם? תקבעו תור אצל הכהן הקרוב

מצד אחד, הרפואה המודרנית הולכת ומשתכללת, אך מצד שני היא נדמית יותר ויותר חסרת אונים. מצד אחד, יש הרבה יותר ידע, ניסיון, התמחות, מכשור משוכלל ותרופות מתקדמות, אך מצד שני יש גם מחלות חדשות ומתחדשות, גנטיקות ומוטציות שהרפואה המודרנית לא מוצאת להן פיתרון.

 

המלחמה הזאת בין המחלה לתרופה ימיה כימות האנושות, כמעט. עד שהאדם מוצא פיתרון למחלה אחת, תוקפות את האנושות מחלות חדשות, לא עלינו, שלא לדבר על מיני הצרות שהאדם מביא על עצמו בדמות זיהום, קרינה, אכילה לא ראויה ועוד.

 

ככל שגובר חוסר האונים של הרפואה המודרנית - גוברת התובנה שיש לטפל בשורש, ולא רק בסימפטום. כך, בצד ובמקביל לרפואה הקונבנציונלית, התפתחו רפואות אלטרנטיביות לסוגיהן, שניסו לטפל באדם כמכלול, לשלב גוף ונפש בראייה כוללת, ולנסות לתקן את הבעיה משורשה.

 

היום מכירה גם הרפואה הקונבנציונלית במגבלותיה, ובכך שכדורים, ניתוחים, כימותרפיה והקרנות עשויות לסייע להתגבר על הסימפטום, אבל לא לעקור את שורש הרע.

 

טיפול שורש

על הרקע הזה, באה פרשת השבוע עם כיוון אחר לגמרי. אפשר להסכים, אפשר לגחך, אבל רק בעל גאווה ירשה לעצמו להתעלם.

 

הפרשה טוענת שלבעיה רפואית, עם סימפטומים רפואיים, יש שורש ומקור רוחני וחברתי, ולאו דווקא פיזיולוגי גרידא.

 

אדם קם בבוקר ומגלה על עורו נגע צרעת. אוטומטית הוא רוצה ללכת לרופא, שיבדוק ויגיד לו מה לעשות ואילו כדורים לקחת. אומרת לו התורה: לך אל הכהן, לא אל הרופא. הוא יגיד לך מה לעשות: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה וְאֶל אַהֲרון לֵאמור: אָדָם כִּי יִהְיֶה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ שְׂאֵת אוֹ סַפַּחַת אוֹ בַהֶרֶת וְהָיָה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ לְנֶגַע צָרָעַת, וְהוּבָא אֶל אַהֲרון הַכֹּהֵן אוֹ אֶל אַחַד מִבָּנָיו הַכּוהֲנִים... נֶגַע צָרַעַת כִּי תִהְיֶה בְּאָדָם וְהוּבָא אֶל הַכּהֵן" (ויקרא י"ג, ב').

 

צרת הצרעת

ואתה שואל את עצמך, ובצדק - מה לכהן ולנגעים? מה הוא כבר מבין בענייני מחלות עור? מה ההכשרה שלו לעסוק בתחום הזה?

 

נכון שהכהן לא סיים את בית הספר לרפואה, אבל הוא סיים את בית הספר הגבוה לכהונה. שם הוא למד שלא לכל סימפטום פיזי יש סיבה פיזית. כמו שפעמים מחלות פסיכוסומטיות נובעות מרקע נפשי ורוחני, למרות שהסימפטום הוא לכאורה פיזי. כך גם נגעים מסוימים נובעים ממצב חברתי או רוחני אישי קלוקל. חיים הנגועים בלשון הרע ורכילות, יכולים ליצור אדם וחברה עם נגעי צרעת כאלה ואחרים.

 

אולי זה נשמע הזוי, ארכאי ולא מודרני, אבל אולי גם בדיוק הפוך. על רקע חוסר האונים והפיתרון של הרפואה המודרנית, שבצד הצלחותיה רושמת לחובתה גם כישלונות מהדהדים - כדאי שאי-שם במוחנו, תשכון התובנה אליה מכוונת התורה בפסוקים אלה, שלא תמיד הפיתרון נמצא אצל הרופא. לפעמים הוא דווקא אצל הכהן.

 

השילוב של הכהן - על כל תכונותיו הסגוליות והרוחניות - לצד הרופא על כל כישוריו ויכולותיו המקצועיות, הוא השילוב הנכון של נפש בריאה בגוף בריא.

פורסם לראשונה 31/03/2011 08:02

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: index open
להקדים רפואה לשורש הבעיה
צילום: index open
מומלצים