שתף קטע נבחר

דע את זכויותיך מול חברות הסלולר

מבולבלים וזועמים בגלל התנהגות חברות הסלולר? אמון הציבור קיבץ עבורכם בעיות ופתרונות בהתנהלות מול החברות, כדי שתוודאו שהן נוהגות כלפיכם על פי חוק

התנהלותן של חברות הסלולר אל מול לקוחותיהן גורמת להם נזק ועוגמת נפש מדי יום. עקב כך, משרד התקשורת הגביל בשנים האחרונות את פעולותיהן בסדרת הוראות הבאות להגן על הצרכן. ארגון אמון הציבור קיבץ עבורכם את זכויות הצרכן בשוק הסלולרי בישראל.

 

1. אני רוצה להתנתק

אין יותר קנסות יציאה מנופחים. אם החלטת שברצונך להתנתק מחברה סלולרית בעודך נמצא בתקופת התחייבות, רשאית חברת הסלולר לגבות ממך קנס יציאה שלא יעלה על 8% מהחשבונית החודשית הממוצעת שלך, כפול מספר החודשים שנותרו לך עד תום ההתחייבות.

 

שים לב: הוראה זו אינה חלה על התשלום עבור מכשיר הסלולר עצמו. אך עם זאת, נאסר על חברות הסלולר לדרוש את התשלום הנותר באופן מיידי ומחובתן לאפשר לך להמשיך ולפרוס את החוב בהתאם לתשלומים עליהם סוכם מלכתחילה. לגבי לקוחות עסקיים: הוראה זו חלה על עסקים המחזיקים עד 100 מכשירים.

 

חשוב לדעת כי על חברות הסלולר חל איסור למכור מכשירים עם נעילת sim . אם ברשותך מכשיר שכבול לכרטיס sim של אותה חברה סלולרית, חובת החברה לשחררו ללא גביית תשלום על כך. בנוסף, נאסר על חברות הסלולר להטיל מגבלות על אפליקציות ופרוטוקולים ברשת, שמאפשרים שיחות חינם או בזול, כדוגמת Skype, Voip ושירותי P2P.

 

איסור שימוש בפרטי אמצעי התשלום לאחר התנתקות – לאחר שהתנתקת משירותי הסלולר ונשלח אליך החשבון הסופי, חל איסור על חברות הסלולר לעשות שימוש באמצעי התשלום ברשותם לצורך גביית תשלומים נוספים. חובה זו חלה החל מחודש מרס 2011.

 

2. התחייבות

תקופת ההתחייבות המירבית ללקוח פרטי הינה 18 חודשים בלבד. במסגרת תקופה זו החברה אינה רשאית לעלות את התעריפים עליהם סוכם מראש. (לא חל על לקוח עסקי).

 

3. ואם כבר רכשתי מכשיר ממקום אחר?

אזי חל על מכשירך "ניתוק זיקה": חברות הסלולר מחוייבות לאפשר למנוי שרכש טלפון סלולרי מספק אחר לקבל את אותם התנאים וההטבות שהיה מקבל, לו היה רוכש את מכשיר הנייד מהן. מדובר על זיכוי כספי או כל הטבה אחרת בגין צריכה של זמן אוויר או שירותים. כל שעליך לעשות הוא להציג חשבונית או אישור כלשהו, המעיד על רכישתו בו יופיעו תאריך הרכישה והסכום ששולם.  

 

4. גלישה

קיים איסור מפורש על חברות הסלולר להתנות רכישת מכשיר סלולר מדור שלישי ברכישת שירות גלישה בפורטל התוכן.

 

5. חיוב לפי שנייה

החיוב יחושב לפי יחידות זמן אוויר של שניה, ולא 12 שניות כפי שהיה נהוג בעבר. חל איסור על חברות הסלולר להציע תוכניות תעריפים הקובעות חיוב לפי יחידות זמן אחרות.

 

6. התראה על ניצול חבילת גלישה

חברות הסלולר מחוייבות לשלוח לך הודעת SMS המתריעה על ניצול 75% ו-95% ממכסת הצריכה של חבילת הגלישה.

 

7. חייבו אותך יותר מדי?

אם חוייבת בגין שירות שלא צרכת בפועל או שחוייבת בניגוד להסכם, על החברה להשיב לך את כספך בתוספת ריבית והצמדה. התשלום ייעשה בתשלום אחד וללא הצבת כל תנאי לקבלתו. על החברה להשיב לך בכתב על השגותיך בנוגע לחיוב-יתר שנגבה ממך, ולפרט את חישוב ההחזר או לחילופין את דחיית בקשתך תוך 21 יום מקבלת השגותיך.

 

8. תיעוד תלונותיך

חברות הסלולר מחוייבות לתת מענה בכתב לפניותיך וזאת תוך 14 ימי עבודה. החברות מחוייבות לשמור תיעוד של הפניה והמענה שניתן.

 

9. לא נשלחה לך חשבונית?

אסור לחייב אותך חברות הסלולר אינן רשאיות לשלוח הוראת חיוב לבנק או לחברת האשראי שלך טרם חלפו 8 ימים מהמועד שבו נשלח אליך החשבון.

 

10. מעלים את התעריף? שיודיעו! חברות הסלולר מחוייבות להודיע לך בכתב על העלאת תעריפים 14 ימים לפני מועד כניסת התעריף החדש לתוקף.

 

11. מסמך "עיקרי התוכנית"

החל מהבוקר (ג') מחוייבות חברות הסלולר למסור לך מסמך מודפס של עמוד אחד המרכז את עיקרי התחייבויותיהן: תעריפים, תקופת התחייבות, שירות ועוד. חל איסור לערוך שינוי או תוספות בכתב יד על גבי המסמך. על חברת הסלולר להחתים אותך בכתב ידך על ההסכם, ולצד חתימתך יחתום הנציג שביצע עימך את ההתקשרות ויירשמו פרטיו. רק לאחר החתימה על מסמך זה ניתן יהיה להחתים אותך על הסכם ההתקשרות המלא, כמובן אחרי שתעיין בו.

 

12. "טופס גישה לשירותים"-

לא חתמתי על השירות? אסור לחייב אותי החל מהיום, חברת הסלולר מחוייבת להציג לכל מנוי חדש "טופס גישה לשירותים" שבו הינך נדרש לסמן האם ברצונך לפתוח את המכשיר שברשותך או לחסום אותו לשירותים, כדוגמת: גלישה באינטרנט סלולרי, שירותי תוכן חד פעמיים, שירות שיחות לחו"ל ומנוי להורדת תכנים. אם לא חתמת שברצונך לקבל את השירות- חל איסור לחייב אותך בגין צריכת השירות. אם כן חייבו אותך למרות שלא הסכמת על כך ע"י חתימה, החברה מחוייבת להשיב לך את הסכום ששולם.

 

13. חובת הודעה בכתב על הפסקת שירות 

החל מהיום, אם ביקשת להפסיק לקבל שירות משירותי חברת הסלולר, בין אם הסרת שירות ובין אם התנתקות מהחברה, על החברה לתת לך הודעה על כך בכתב. שים לב: במקרה שביקשת להפסיק את השירות והחברה ממשיכה לחייב אותך לאחר שחלפו 3 ימים ממתן הודעת הביטול (או 6 ימים אם שלחת בדואר רשום), יש לך זכות לפי חוק לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק בסך 10,000 שקל.

 

14. לא ביקשת? לא שילמת-

החל מהיום, על החברה חל איסור לגבות תשלום עבור שירות שלא ביקשת במפורש.

 

חשוב לזכור: לפני שאתה מסכים לעסקה או שינוי כלשהו בתנאי ההתקשרות, בקש לקבל בכתב את עיקרי התנאים עליהם סיכמתם. גם אם העסקה נעשתה בטלפון- החברה מחוייבת לשלוח אליך העתק של החוזה במלואו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
התלוננת? החברה חייבת לחזור אלייך בכתב תוך 14 יום
צילום: shutterstock
אמון הציבור
מומלצים