שתף קטע נבחר
צילום: index open

מינימליזם יפני מפנק בעיצוב בית ישראלי

בני זוג שביקרו ביפן, שאבו השראה מסגנון הבנייה המינימליסטי וביקשו לעצמם בית מרווח ואינטימי כאחד. הם פנו לאדריכל פיצו קדם ובתום שלוש שנים זכו בבית עם קווים ישרים וחזות חמורת סבר, שמכיל חללים נעימים וחמימים

אחרי שרוב ילדיהם בגרו ועזבו את ביתם, בני זוג, שגרו במשך שנים ארוכות בבית גדול מאוד שהתאים למשפחה, החליטו לבנות בית חדש שיתאים לצרכי המגורים החדשים שלהם. הם שאפו לגור בבית מינימליסטי מצד אחד, אך מפנק ולא סגפני מצד שני, רצון התגבש במהלך טיול שערכו ליפן.

 

 

השניים שמו את מבטחם באדריכל פיצו קדם, אך ביקשו ממנו לסטות מעט מהעדפתו המוכרת לחללים פתוחים, משום רצונם לחלק את החלל הגדול לחללים קטנים יותר ואינטימיים במהותם. תהליך תכנון הבית ובנייתו נמשך שלוש שנים, שאותן מגדירים בעלי הבית וקדם כמהנות אך מפרכות בעת ובעונה אחת.

 

צילום: עמית גרון

 

הפתעה בכניסה

בטון חשוף, זכוכית ועץ מלא הם השחקנים הראשיים במבנה, שמתהדר בקווים ישרים, נטולי גינונים מיותרים ובעל חזות חמורת סבר כמעט. עם זאת, הכניסה לבית בהחלט מפתיעה: מעבר לדלת הביטחון הכבדה מתגלה חלל חמים ומשפחתי שאינו מאיים בגודלו.

 

השילוב בין הבטון החשוף בעל הנופך התעשייתי לבין רצפת הפרקט הכהה והביתית, החצר הגדולה הנשקפת מדלתות הזכוכית, התמונות על הקירות, הספות הרכות, השטיחים והאור הרב השוטף את הכל - יוצרים מראה מלא אופי של סביבת מגורים מתוחכמת, בשלה ובטוחה בעצמה וגם יחודית ואישית מאוד.

 

"אחד האלמנטים הבולטים בבית הוא המתח המתמיד בין ניגודים", מתאר קדם. "יש בו מתח מסקרן בין כובד לבין קלילות, בין חומרים קפואים לחמים, בין חומרים אטומים לחומרים דרכם נשפך שפע של אור, בין נוכחות של מסה לבין ריחוף ובין שפה אדריכלית רשמית לבין אינטימיות של עיצוב אישי. המתח מתבטא גם בשימוש בבטון מול שימוש בעץ מלא, בחזית אטומה לרחוב מול צד אחורי מחופה זכוכית, ובמדרגות כבדות המרחפות באוויר ואינן נוגעות כלל בקיר".

 

אל מול דלת הכניסה, מטרים אחדים לתוך חלל הבית, ניצב קיר גבס שחוצץ בין פתח הבית הראשי לבין אזור המגורים של המשפחה. חציצה זו לא תוכננה במקור - הרעיון להוסיף אותה נולד בשלב מאוחר יחסית בבנייה, ונבע מתוך רצון של בעלת הבית להפריד בין שני החללים וליצור חוויה הדרגתית של כניסה לבית. יתרון נוסף הוא היותו שטח נוסף לתליית יצירות אמנות מודרנית, האהובות על הדיירים.

 

תחכום שימושי

הקומה המרכזית כוללת מספר אזורים - מטבח גדול בגוון לבן ובעל עיצוב פונקציונלי, ממנו נפתח מעבר למזווה, חדר שירות וחניה. במטבח ממוקם גם בר מאורך, גם הוא לבן, המשמש לארוחות חטופות, ומולו ממוקמת פינת ישיבה נחמדה - שתי כורסאות עם שולחן צד קטן.

 

בין המטבח ופינת האוכל הוצב קיר מחיצה נוסף. מעבר להפרדה, הוא משמש גם כבסיס נוח למדפים, עליהם הניחו בעלי הבית לנוחותם ספרים שונים, קופסאות, יומן שנתי, מיכל לעטים, ועוד חפצים שימושיים בחיי היומיום שאין בעצם כל סיבה להחביאם.

 

"לא רציתי לעצב את הבית בגישה של מוזיאון סטרילי, ששם דגש מוגזם על היופי על חשבון הנוחות והזרימה הטבעית של החיים, אלא לקבל בית שהוא נוח ושימושי לא פחות משהוא מעוצב בתחכום", מסבירה בעלת הבית את הבסיס להחלטה העיצובית הזו.

 

שטיח שפרוש על הרצפה מרמז על הגבול בין פינת האירוח לבין פינת האוכל. שתי ספות ושתי כורסאות הוצבו בצורת ח' ופונות אל החצר והבריכה. במהלך השבוע מסבים לרוב בני הבית בפינת הטלוויזיה שליד המטבח ולכן מוקמה כאן נישה גבוהה למדפים המאכלסים את שפע הספרים של בני הבית.

 

משחקי אור

את גרם מדרגות העץ המוביל לקומה השנייה ולחדרי המגורים, שוטפות במשך היום כולו קרני השמש. אלה חודרות לחלל מכיוון התקרה ומאירות בזויות משתנות את הקיר הניצב למדרגות, בהתאם לשעה ביום.

 

בחלקו העליון של גרם המדרגות תלויים מדפי עץ, עליהם מונחים ספרים מתחום העיצוב והאמנות. במעלה המדרגות מוקמה פינת העבודה של בעלת הבית, כאשר לצדה פתח הכניסה לחדר השינה של בני הזוג.

 

ברחבי הבית כולו צצים משחקים של אור וצל, ושל שקיפות ואטימות. בחדר הרחצה הם באים לידי ביטוי באמצעות פס צר וארוך בתקרה, הזורק קרני אור על תקרת האמבטיה, שיוצרות צורה גיאומטרית מעניינת.

 

חדר נוסף בקומה זו יוחד לנכדתם של בעלי הבית, המגיעה להתארח אצלם מדי פעם. דרישתם של בעלי הבית להשאיר אפשרות להוספת חדרים, נענתה באמצעות יצירת חצר עליונה, המחופה בדשא מלאכותי ותחומה בקירות הבטון החיצוניים. כיוון שהיא מצויה בגבולות קווי המתאר החיצוניים שלו, נותרה אופציה להוסיף שני חדרים בתחום שטח המרפסת, מבלי להרחיב את הבית או לשנות את צורתו הכללית.

 

בקומת המרתף נבנתה יחידת מגורים פרטית ונפרדת עבור בנם הסטודנט, וכן חדר שינה המיועד לאורחים, הכולל גם חדר רחצה ושירותים. מקומה זו ישנה יציאה לחצר אנגלית קטנה ואינטימית, שופעת צל ושקטה.

 

מכיוון שצפייה בסרטים ובשידורי ספורט בטלוויזיה היא תחביב המשותף לכל בני המשפחה, נבנה לשם כך חדר צפייה משוכלל, המאובזר במקרן ובמסך ענקי. מול המסך הוצבה ספה ארוכה ורכה, לצפייה בנוחות מרבית.

 

במרכז החצר הגדולה נבנתה בריכה מאורכת הממשיכה ומשלימה בסגנונה את מבנהו של הבית, גם מבחינת הקווים הישרים והעיצוב המינימליסטי וגם מבחינת אופי העיצוב של קיר הבית הפונה אליה: פתוח-סגור בזכוכית שקופה, בבחינת מחיצה נוכחת-נפקדת. אלמנטים אלה מוכיחים, גם לספקנים, שגם שלוש שנות המתנה יכולות להשתלם בסופו של דבר. עובדה.  

 

הכתבה באדיבות www.bvd.co.il - פורטל עיצוב הבית מבית המגזין "בניין ודיור

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ביקור בית יפני
צילום: עמית גרון
מומלצים