שתף קטע נבחר

מהיום: נוכל להתנתק בקלות מחברות התקשורת

היום (ג') נכנסה לתוקף התקנה שמורה על הפחתת קנסות היציאה למנויים קיימים בכל ענפי התקשורת: כבלים ולוויין, ספקי אינטרנט, טלפוניה נייחת, וטלפוניה בינלאומית. מנויים חדשים ישלמו אפס קנס. שר התקשורת משה כחלון: "תם העידן שבו לקוח שמבקש לעבור מחברה לחברה נדרש לשלם קנסות בלתי סבירים"

היכונו לזמני המתנה ממושכים במוקדי השירות של חברות התקשורת: מהיום (ג') כולם יכולים להתנתק מכל חברות התקשורת - בלי קנס, ובתשלום דמי יציאה נמוכים בלבד.

 

 

מחר תיכנס לתוקף התקנה של משרד התקשורת לפיה יוגבלו קנסות היציאה למנויים קיימים בכל ענפי התקשורת: כבלים ולוויין, ספקי אינטרנט, טלפונייה נייחת וטלפוניה בינלאומי; זאת לאחר שלמנויים חדשים בחברות התקשורת, בוטלו הקנסות לחלוטין - בלי קנס, בלי דמי יציאה - כבר באוגוסט 2011. זה הזמן להתמקח ולקבל הטבות, אם כי לא מן הנמנע שתהיה התנפלות על מוקדי השירות של החברות.

 

הבשורה הזאת מגיעה אחרי שקנסות היציאה בסלולר הוגבלו בפברואר השנה, ואתמול אף נודע כי אושר לקריאה ראשונה שקנסות היציאה בסלולר יבוטלו לגמרי ללקוחות חדשים וקיימים כאחד.

 

החברות מהן תוכלו להיפרד לשלום הן: HOT, yes, בזק בינלאומי, נטוויז'ן, 012 אקספון, בזק ואורנג'. מנוי שירצה להפסיק את ההתקשרות שלו עם חברת התקשורת במהלך תקופת ההתחייבות, ישלם לחברה אותה הוא נוטש רק 8% מהחשבון החודשי הממוצע, כפול מספר החודשים שנותרו למנוי בתקופת ההתחייבות עם החברה. חברות התקשורת יוכלו להמשיך לגבות מהמנוי תשלומים עבור ציוד שנרכש מהן, וכן עבור חובות עבר שצבר המנוי.

 

אין המשך תשלומים על ממיר שכור אחרי ההתנתקות

לפי משרד התקשורת, המשך התשלום על ציוד קצה, לא תקף לגבי ממירים שצרכנים שוכרים מ-HOT ו-yes. כלומר ברגע שמתנתקים - לא ממשיכים לשלם על הממיר. ממיר שכור שקול לשירות ולא לציוד קצה.

 

זאת משום שבניגוד לחברות הסלולר, שם לקוח מותיר את המכשיר שקנה ברשותו גם אחרי ההתנתקות, ולכן הוא ממשיך לשלם עליו, חברות הכבלים והלוויין משכירות את הממירים ללקוחות. לכן מדוע שמנוי ימשיך לשלם על ממיר שנלקח ממנו מיד אחרי ההתנתקות? מכאן שמנוי ותיק שמתנתק מחברות הכבלים והלוויין לא ימשיך לשלם על הממיר בתשלומים.

 

לקוחות רבים החלו התחייבות חדשה על ממיר מקליט (yesMaxHD או HOT מג'יק) במועד שונה מההתחייבות שלהם לחבילות הערוצים של החברה. חישוב דמי היציאה יעשה לפי ההתחייבות החדשה יותר.

 

רק לגבי מנויים שהחשבון הממוצע שלהם נמוך מ-5,000 שקל

מכאן עולה שתשלום על ציוד קצה נוגע בעיקר ללקוחות שיהיו בחבילות מרובעות שיכללו סלולר. HOT צפוייה לשווק חבילות כאלה בעתיד הקרוב, בשיתוף עם מירס. כך או כך, המשך התשלום על ציוד קצה וחובות יעשה בעסקת תשלומים בלבד: החברות לא תוכלנה לחייב מנוי לפרוע את התשלומים על הציוד בתשלום אחד. המשרד מדגיש זאת לאור הפרות עבר של חברות הסלולר, שהחליטו לגבות ממנויים מתנתקים את שארית התשלום על ציוד קצה בתשלום אחד גדול במיוחד.

 

החוק יחול על מנוי שממוצע החשבונות החודשיים שלו נמוך מ-5,000 שקל. אם המנוי התקשר עם החברה בהסכם לקבל מספר שירותי תקשורת, ובהם גם שירותי סלולר, החוק יחול עליו רק אם מדובר בפחות מ-100 קווי סלולר וכן ממוצע החשבונות החודשיים שלו נמוך מ-5,000 שקל.

 

לקוח שממוצע החשבונות החודשיים שלו גבוה מ-5,000 שקל, או שההסכם שלו כולל גם קבלת שירות ללמעלה מ-100 קווי סלולר, יהיה חייב בתשלום קנס יציאה לחברה, על פי הסכם ההתקשרות שלו.

 

לא עוד קנסות מנופחים ואבסורדיים

המהלך הזה להפחתת קנסות היציאה ללקוחות קיימים בשוק התקשורת, הבשיל אחרי הצלחת מהלך דומה של הגבלת קנסות היציאה ללקוחות החברות הסלולריות. הוא צלח בזכות חיבור הצעת חוק פרטית של ח"כ אופיר אקוניס עם הצעת חוק ממשלתית של משרד התקשורת.

 

לאחר שטיפל בחברות הסלולר, שר התקשורת משה כחלון החליט לזרז את הגבלת קנסות היציאה גם ללקוחות שאר ענפי התקשורת בישראל. "תם העידן שבו לקוח שמבקש לעבור מחברה לחברה נדרש לשלם קנסות בלתי סבירים", אמר כחלון. הצעת חוק ממשלתית שדורשת הליך אישור מהיר יותר מהצעת חוק פרטית.

 

כאמור, עבור לקוחות חדשים, שהתקשרו בהסכם כלשהו עם חברת התקשורת, היציאה והמעבר בין חברה לחברה תהיה ללא קנסות כלל ובלא שיידרשו לשלם סכום כלשהו. ממשרד התקשורת נמסר כי "הצעד הנוכחי הוא חלק נוסף ממהלך כולל שמוביל משרד התקשורת, שמטרתו צמצום חסמי מעבר בין החברות והעברת הכוח ללקוח". 

 

עד היום, חלק ניכר מהסכמי ההתקשרות שהוצעו על ידי חברות התקשורת, כללו תקופת התחייבות, כך שביטול ההסכם על ידי המנוי במהלכה, כרוך היה בתשלום או בהפסד הטבה. בחברות כמו HOT, באופן אבסורדי, התנתקות משירותי החברה יכלה להגיע לסכומי עתק, במיוחד אם המנוי התנתק לקראת סוף תקופת ההתחייבות, שכן אז נדרש להשיב את ההנחה שקיבל (ההפרש בין המחיר המקורי למחיר המבצע), במה שכונה "החזר שווי ההטבה".

 

פעמים רבות התשלום אותו נדרש לשלם המנוי המבקש לבטל את הסכם ההתקשרות במהלך תקופת ההתחייבות, היה גבוה באופן המהווה חסם מעבר ממשי, כך שהמנוי התקשה לעבור לחברה מתחרה, אף אם לא היה מעוניין להמשיך ולקבל שירות מהחברה הנוכחית.

 

ממשרד התקשורת נמסר כי "לשם הגברת התחרות והרחבת האפשרויות העומדות בפני הצרכן, משרד התקשורת החליט לצמצם את חסמי המעבר ולהקל על מנוי המבקש להחליף את החברה שממנה הוא צורך שירותים".

פורסם לראשונה 07/11/2011 12:56

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
ממחר: לקוחות קיימים יכולים להתנתק בלי קנסות מנופחים
צילום: גיל יוחנן
מומלצים