שתף קטע נבחר

תוכנית המתאר נחשפת: כך תיראה ת"א ב-2025

התחנה המרכזית החדשה תיהרס, לאורך נתיבי איילון תימתח טיילת ורמת אביב תחובר לחוף הים. הצצה ראשונה לתוכנית המתאר שנמצאת בשלבי אישור אחרונים. מה עוד בתכנון?

בעוד כמה שנים בקושי תזהו את תל-אביב-יפו. בימים הקרובים תוצג תוכנית מתאר לעיר בניסיון לקבוע תכנון ארוך טווח, דבר נדיר במחוזותינו. התוכנית, המוצגת כאן לראשונה, תקבע את אופן התפתחות העיר עד שנת ‭.2025‬

 

עוד בערוץ הנדל"ן:

 

מינהל ההנדסה עמל כבר שנים על תוכנית מתאר חדשה לעיר, וזו נמצאת בשלבי אישור אחרונים. התוכנית, שתחייב את כל הבנייה המתוכננת, כוללת לא מעט מהפכות. היא מאמצת תחזיות של 450 אלף תושבים ו‭486-‬ אלף מועסקים (לעומת 393 אלף תושבים ו‭375-‬ אלף מועסקים ב‭,(2008-‬ ולפיהן קובעת היקפי בנייה למגורים ולתעסוקה: ‭30-25‬ אלף יחידות דיור, ו‭6.2-‬ מיליון מ"ר של שטחי משרדים.

 

ציר נתיבי איילון. התוכנית קובעת "ציר ירוק" חדש לאורך האיילון, שייצור טיילת להולכי רגל ורוכבי אופניים מצפון העיר לדרומה. הטיילת תחבר בין פארק הירקון לפארק אריאל שרון, ותתחבר גם לטיילת הים. "צירים ירוקים" נוספים מתוכננים בכל רחבי העיר.

 

אזור אבן גבירול -דיזנגוף. כחול: בנייה גבוהה קיימת. סגול: בנייה גבוהה מתוכננת מאושרת. כתום: עיבוי בנייה קיימת עד 8 קומות (צילום: באדיבות עיריית תל אביב יפו) (צילום: באדיבות עיריית תל אביב יפו)
אזור אבן גבירול -דיזנגוף. כחול: בנייה גבוהה קיימת. סגול: בנייה גבוהה מתוכננת מאושרת. כתום: עיבוי בנייה קיימת עד 8 קומות(צילום: באדיבות עיריית תל אביב יפו)

 

צפון העיר

רמת אביב תשתדרג בטיילת לים: רחוב איינשטיין יימשך מערבה עד לחוף עם מדרכות רחבות, שבילי אופניים ומסחר, ויסתיים בכיכר פתוחה. מהצד השני, הוא ימשיך מזרחה כציר ירוק דרך קמפוס האוניברסיטה ובגשר מעל האיילון, לשכונות צפון מזרח העיר. כיום הרחוב אינו מתפקד כרחוב עירוני פעיל. התוכנית מציעה להפוך אותו לרחוב עירוני מרכזי, תוך ניצול העובדה שבעתיד יעבור בו הקו הירוק של הרכבת הקלה.

 

נווה שרת תהפוך לאזור יוקרה: האזור התחום בין השכונה ורמת החייל לכביש גהה הוא מעתודות הקרקע האחרונות בעיר. תשוריין בו קרקע למוסדות ציבור, ספורט ועוד שימושים כלל עירוניים, שאין להם מענה ברחבי העיר. במקום יתוכננו קריית חינוך ומגרשי ספורט, ויישמר שטח למרכז לוגיסטי שיאפשר לפנות שטחי מחסנים בעיר לשימושים ציבוריים אחרים.

 

מוסד ציבור ברדינג: מתחם תחנת הכוח הוא חלק מרצף שטחים בשפך הירקון שיפותחו למטרות נופש, פנאי ותרבות. לפי התוכנית, , ומבנה רדינג והשטח שבחזיתו יהפכו לשטח פתוח. המבנה ההיסטורי יהפוך למוסד תרבות שיתחבר לשטחי חינוך, תרבות וספורט באזור בית הלוויות. כל מתחם שפך הירקון יהיה מתחם שישלב טבע עירוני (הירקון וסביבתו, הים‭,(‬ עם פעילות ציבורית ותרבותית.

 

מזרח העיר

ה"דיזנגוף" החדש: לה-גוארדיה, היום ציר אוטובוסים מוזנח ביד אליהו, יהפוך לרחוב מסחרי, המחבר את פארק וולפסון למרכז העיר. הבניינים לאורכו יורחבו, ובחלק מהמקרים יתאפשר פינוי-בינוי. הרחוב יחבר את המרכז המתפתח סביב אצטדיון נוקיה אל מרכז ציבורי שיוקם באזור בית גיל הזהב. 

 

ציר ירוק" מנחלת יצחק לפארק מנחם בגין. אזור יד אליהו תוכנן ונבנה באמצע המאה הקודמת כשיכון ציבורי, שהיה אמור לכלול גם ציר ירוק עם מוסדות החינוך של השכונה, ורצף של גינות ומעברים ציבוריים ביניהם. כעת ניתן תוקף תכנוני לתפיסה הזו. כבר היום, ועוד בטרם אושרה תוכנית המתאר, העירייה מתחילה בפיתוחו.

 

מוסד ציבור בכפר שלם: כפר שלם, אזור מגורים מרכזי בדרום מזרח העיר, עובר תהליך של שיקום והתחדשות. התוכנית מציעה לכלול בו מוסד ציבורי מרכזי, שימוקם על ציר ירוק שיחצה את השכונה מצפון לדרום, וייצור יתר פתיחות בינה ליתר חלקי העיר.

 

מרכז העיר

העיר הלבנה: אזור "העיר הלבנה" הוא מרקם ייחודי שהוכר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. התוכנית נותנת תוקף מחייב להכרה. היא תאסור בניית מגדלים באזור, ואף מרחיבה את תחום האיסור צפונה עד לנחל הירקון.

 

הדמייה של מתחם הקרייה (צילום: באדיבות עיריית תל אביב יפו) (צילום: באדיבות עיריית תל אביב יפו)
הדמייה של מתחם הקרייה(צילום: באדיבות עיריית תל אביב יפו)

 

רחוב ארלוזורוב: למרות מרכזיותו, ארלוזורוב מאופיין בבתי מגורים, וכמעט אין בו חיי רחוב פעילים. התוכנית מציעה להפוך אותו לרחוב תוסס, שבעתיד יעבור בו הקו הסגול של הרכבת הקלה. הרחוב יהפוך את החיבור מתחנת רכבת מרכז לאבן גבירול ולים לנעים להליכה ועם פעילויות מגוונות. ממזרח לאבן גבירול ניתן יהיה לבנות בו מבנים בני ‭10 -8‬ קומות למגורים, מלונאות ומשרדים, וממערב לו, הרחוב ישתלב בתחום "העיר הלבנה‭,"‬ מבחינת גובה המבנים.

 

"פארק שימור" צפון שרונה: פארק שרונה מדרום לרחוב קפלן משלב תרבות, בילוי ופנאי, כחלק מ"פארק שימור" הכולל את מבני המושבה הטמפלרית. התוכנית קובעת "אזור פעילות מיוחד" בלב השטח התפוס כיום בידי הקריה, כך שאם הוא יפונה, יפותח "פארק שימור" גם מצפון לקפלן. השטחים מסביב יהיו חלק משטחי אזור התעסוקה המטרופוליני של העיר. אם יפונה השטח, רחוב ויצמן יימשך דרומה.

 

הדמייה של פארק צפון שרונה (צילום: יאיר אביגדור אדריכלות ועיצוב עירוני) (צילום: יאיר אביגדור אדריכלות ועיצוב עירוני)
הדמייה של פארק צפון שרונה(צילום: יאיר אביגדור אדריכלות ועיצוב עירוני)

 

ציר המסילה: ברחוב המסילה: בין דרך יפו ורחוב אילת לנווה צדק, יעבור "ציר ירוק" שיחבר בין רוטשילד לטיילת ולים - מעל הקו האדום של הרכבת הקלה, המתוכנן בו כקו תת-קרקעי. מעל לקו מתוכנן גם כביש תת קרקעי, שישפר את הנגישות למרכז העסקים הראשי בשדרות רוטשילד. הציר נמצא בתוואי בו עברה הרכבת הטורקית, שהגיעה למתחם "התחנה‭."‬ פיתוחו יכלול את שימור הקירות ההיסטוריים שנבנו לאורך המסילה הטורקית, ושרדו בחלקם.

 

פארק קריית ספר: השטח בו מתוכנן הפארק יועד בעבר לפיתוח מגורים ותעסוקה, בין מרכז העסקים הראשי לשכונות המתחדשות של לב העיר. התוכנית מציעה שינוי ייעוד ל"שטח ציבורי פתוח‭,"‬ וכבר היום העירייה מקדמת במתחם פארק עירוני חדש. תוכנית המתאר ממסדת את שינוי ייעוד השטח, וכך מבטיחה את שימורו לטובת הדורות הבאים.

 

דרום העיר ויפו

רחוב שלבים: ציר שלבים הוא במידה רבה "חצר אחורית" של שכונות הדרום. בעבר ראו בו רק ציר תחבורתי המזרים תנועה למרכז העיר. לפי התוכנית, הוא יהפוך לרחוב פעיל הכולל חזיתות מסחריות, ויקושר לשכונות הסמוכות על-ידי רחובות מזרח-מערב, שיחברו את דרום העיר אל הים. לאורכו ייתווספו שטחי מגורים וישולבו גם שטחי משרדים. כן נקבעו לאורכו מוקדים למוסדות ציבור - בדומה למכללה האקדמית ת"א-יפו שכבר הוקמה במקום.

 

פארק החורשות: פארק החורשות מצוי בסמוך לשכונות קריית שלום, שפירא ונווה עופר. כיום רוב שטחו אינו פתוח לציבור, אך התוכנית קובעת בו "שטח פתוח עירוני‭."‬ הפארק, למעלה מ‭200-‬ דונם, יהיה הפארק העירוני הגדול בעיר ופארק מרכזי לשכונות הדרום, ויקושר אליהן במערכת של צירים ירוקים. הוא מתוכנן כפארק אקולוגי, וכן ישומרו בו בתי באר, מערכות השקיה ופרדסים שהיו באזור בעבר. העירייה החלה בפיתוח חלקים מהפארק, והתוכנית נותנת לו תוקף תכנוני.

 

התחנה המרכזית החדשה: התוכנית מציעה שהתחנה תועתק ממקומה, תוך יצירת שני מרכזי תחבורה מטרופוליניים: בצפון ליד רכבת מרכז, ובדרום ליד צומת חולון. השטח שיפונה יהיה חלק מאזור התעסוקה המטרופוליני, אשר יאפשר משרדים, מלונאות, מגורים ושטחי ציבור. בכוונת בעלת התחנה, חברת נצבא, להרוס את המבנה ולהקים מגדל.

 

התחנה המרכזית החדשה. תועתק ממקומה (צילום: טל שחר) (צילום: טל שחר)
התחנה המרכזית החדשה. תועתק ממקומה(צילום: טל שחר)

 

אצטדיון בלומפילד: התוכנית שומרת על בלומפילד במקומו, ומאפשרת את שדרוגו ופיתוחו. גן כרונינגן הסמוך יעוגן כשטח פתוח עירוני, ויחובר לרחוב שלבים על-ידי מוסד ציבורי עירוני. זאת כחלק מציר ירוק שיחבר את שכונות דרום העיר, ומגיע מקריית שלום, דרך פארק החורשות ועד לשדרות ירושלים.

 

השכונות ההיסטוריות ביפו: מבנים ומתחמים רבים ביפו מיועדים לשימור, והתוכנית מציגה תפיסה כוללת לכך. בדומה ל"עיר הלבנה‭,"‬ גם כאן תיאסר בנייה גבוהה. האופי הייחודי יישמר, אך יכלול דירות בגדלים מגוונים. סימון השכונות ההיסטוריות כמרקם לשימור ייצור רצף מרקמים עירוניים, מהעיר הלבנה, דרך כרם התימנים, נווה צדק, פלורנטין והמושבה האמריקאית, ועד ליפו העתיקה, עג'מי וגבעת עלייה.

 

תעסוקה בצומת חולון: התוכנית קובעת אזור תעסוקה חדש בדרום העיר, ליד צומת חולון, כדי לענות על הביקוש לשטחי משרדים ומסחר. האזור יגדיל את אפשרויות העבודה וישמש מנוף לפיתוח שכונות המגורים סביבו. הוא יישען על מערכות תחבורה ציבורית, ובהן רכבת ישראל וקווי הסעת המונים. בתכנון האזור ישולבו בריכות החורף הקיימות במקום, ומהוות אתר טבע עירוני חשוב.

 

הכתבה פורסמה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות" 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדמייה של הקרייה
צילום: באדיבות עיריית תל אביב יפו
הדמייה של מתחם שרונה
צילום: יאיר אביגדור אדריכלות ועיצוב עירוני
מומלצים