שתף קטע נבחר

הוקפא החוק לסימון מחירים אלקטרוני ברשתות

מדבקות המחיר נשארות, בינתיים: ח"כ מטלון הודיע שהוא מקפיא את הצעת החוק שנועדה לאפשר לרשתות מזון ובתי עסק להציג מחירי מוצרים על גבי צגים אלקטרוניים, ושכבר אושרה בקריאה טרומית. ההצעה גררה אחריה גל ביקורת בטענה שהיא משרתת את האינטרסים של בעלי רשתות השיווק

הביקורת הציבורית עשתה את שלה: ח"כ משה מטלון (ישראל ביתנו) הודיע הערב (ג') שהוא מקפיא את הצעת החוק שלו שנועדה לאפשר לרשתות מזון ובתי עסק להציג מחירי מוצרים על גבי צגים אלקטרוניים.

 

התוצאה של הצעתו היתה אמורה הסרת מדבקות המחירים מעל גבי המוצרים השונים, אם כי הוא טען היום כי לא התכוון לחייב את הרשתות להחליף את המדבקות בצגים אלא רק להציע את הצגים כאופציה נוספת.  

 

 

מטלון אמר הערב, "חשוב לי להיות קשוב לרחשי הציבור ולפעול תמיד לטובתם". זאת בתגובה לגל הביקורת הציבורית אשר יצאה נגד החוק בטענה שהוא משרת את האינטרסים של בעלי רשתות השיווק (אם לא הוגש ביוזמתם או לפחות בעידודם ותמיכתם השקטה) ועלול לפגוע בצרכנים בכך שהסרת המדבקות תמנע מהם את היכולת להשוות מחירים.

 

הצעת החוק הפרטית אושרה לפני כשבועיים בוועדת השרים לחקיקה, ולפני שבוע עברה במליאת הכנסת בקריאה טרומית בתמיכת הממשלה. תמיכה זו הבטיחה את אישורה הסופי בהקדם ורמזה שגם היא ניתנה בהשפעת בעלי הרשתות.

 

מטלון אמר כי בתקופת ההקפאה הוא ידון עם משרד התמ"ת על נסיבות התנגדותו לחוק, תוך בחינת הנזק אשר עלול להיגרם בגללו לצרכנים. בתום הדיונים הוא יחליט אם לגנוז את הצעתו. "חשוב לי לקחת בחשבון את ההשגות העולות לגבי הנושאים שאני מקדם מהציבור שמצפה לשיפור רמת החיים שלו", אמר.

 

הצעתו של מטלון ביקשה לתקן את חוק הגנת הצרכן המחייב כל בעל מכולת, מרכול או רשת שיווק להציג את מחיר המוצרים בו זמנית על המדף ועל גבי המוצרים או על אריזתם, כך שמחיר המוצר יופיע על גבי צג אלקטרוני. חובת הצגת המחירים על גבי מדבקות נכנסה לחוק לפני כ-15 שנה תוך מאבק ציבורי מול רשתות השיווק שהתנגדו לרעיון.

 

כבר אז הן הציעו את החלופה של הצגת המחירים על המדפים מעל גבי צגים אלקטרוניים הנשלטים באמצעות מחשב מרכזי המחובר גם לקופות. זאת, כדי ליצור התאמה שתבטיח כי המחירים המוצגים ייגבו מהצרכנים בעת התשלום.

 

על הצעת החוק של מטלון חתמו בין השאר גם הח"כים כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), יו"ר ועדת הכלכלה שהיה אמור לקדם את החוק וכן ישראל חסון ויוליה שמאלוב-ברקוביץ' (קדימה). מטלון האמין כי יוזמתו תוליך את ישראל בעקבות מדינות המערב, שבהן הונהגו הצגים האלקטרוניים.

 

לפי הצעתו, הצגים היו אמורים להציב לעיני הצרכן באופן ברור וקריא, לא רק את המחיר המקורי של המוצר אלא גם מחירי מבצע ואת המחיר ליחידת מידה (100 גרם, ק"ג) כדי לאפשר השוואת מחירים. לדבריו, השיטה אמורה לקדם מבצעים צרכניים נקודתיים או יומיים, שהם נדירים בשיטת המדבקות, שכן בעלי העסקים אינם אוהבים וגם לא ערוכים להחליף את מדבקות התמחור לעתים קרובות.

 

אולם, הביקורת נגד הצעתו גרמה לכך שחלק מהחותמים עליה משכו את חתימתם, בראשם ח"כ שאמה-הכהן, בטענה שהאמינו כי גם משרד התמ"ת תומך בהצעה. המשרד חולש גם על הרשות לסחר הוגן (לשעבר הממונה על הגנת הצרכן) ובעבר היה היוזם של תיקון החוק שהוליד את מדבקות המחירים ודחה את חלופת הצגים האלקטרוניים.

 

עם זאת, מהודעת מטלון על הקפאת החוק עולה כי הוא עצמו טרם נואש מקידום חלופת הצגים במקום מדבקות הנייר. הוא מציין בהודעתו כי "מדובר בחוק ידידותי לסביבה אשר נועד גם לצמצם את השימוש בנייר להדפסת המדבקות". לביקורת הציבורית על הפגיעה הצפויה בצרכנים הוא מגיב באומרו, "החוק לא מכריח את רשתות השיווק להשתמש בצגים אלקטרוניים, אלא רק לאפשר זאת כאופציה".

 

הוא הוסיף ומציין כי "מאחר שהצגים נשלטים בידי המערכת השולטת במחשבי הקופות, לא יכולה להיווצר אי התאמה בין מחיר המוצר המוצג על המדף למחיר בשעת התשלום כפי שקורה כיום, לרוב בשל טעויות אנוש. המעבר לצגים היה אמור בסך הכול להגביר את אמינות המחירים ולמנוע עוגמת נפש מבתי העסק והצרכנים כאחד". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מדבקות המחיר. נשארות בסופר
מומלצים