שתף קטע נבחר

מה מחפשים סטודנטים לעיצוב מ-MIT בקריית גת?

האם קריית גת עשויה להפוך לעיר החכמה הראשונה בישראל? כיום ישנן בה שכונות חדשות שמחלישות את מרכז העיר, אזור תעשייה מנותק לחלוטין ותחבורה לא מפותחת. סטונדטים לעיצוב ותכנון מארה"ב וישראל ינסו לשנות את המצב

איך מתאימים עיר שהוקמה בשנות ה-50-60 של המאה הקודמת, למאה ה-21? זו בדיוק השאלה שמטרידה 18 סטודנטים מאוניברסיטת MIT בארה"ב ומאוניברסיטת תל אביב, שמסתובבים בימים אלה ברחבי קריית גת ומנסים לגבש רעיונות לתכנון מחודש של העיר.

 

עוד בערוץ הנדל"ן:

 

הסטודנטים הגיעו לעיר במסגרת במחקר משותף של המעבדה לעיצוב עירוני באוניברסיטת תל אביב עם המחלקה ללימודי עיצוב ותכנון עיר ב-MIT במסצ'וסטס, בנושא תכנון והתחדשות עירונית, במטרה לתכנן סביבות מגורים בנות קיימא בישראל לקראת 2025.

 

המחקר, במימון אוניברסיטאי, יעסוק בין היתר בניצול אנרגיה ופיתוח אקולוגי, שימוש בטכנולוגיות מידע, נושאי קרקע, תשתיות, נוף וטופוגרפיה, וכן יעודד עצמאות קהילתית. הממצאיהם הראשונים צפויים בחודש יוני ולאחר מכן, במהלך 2012-2013, יפתחו החוקרים מודלים חדשים לעיצוב הערים.

 

קריית גת נבחרה מבין מספר ערים בארץ, להיות המקום בו יתקיים המחקר הראשוני. "העיר נבחרה כאב טיפוס", הסבירה ל-ynet ד"ר טלי חתוכה, ראש המעבדה לעיצוב עירוני באוניברסיטת ת"א, "אם יצליחו למצוא לה מודל חלופי, באופן שיתאים יותר לאורח החיים העכשווי, ניתן יהיה להתאים אותו גם למדינות כמו סין, הודו, אירופה וארה"ב".

 

הסטודנטים בקריית גת (צילום: מיכל כהן) (צילום: מיכל כהן)
הסטודנטים בקריית גת(צילום: מיכל כהן)

 

האידאל: לגור ולעבוד באותו מקום

פרופ' ערן בן יוסף, מהמחלקה לתכנון ערים ולימודי עיר ב-MIT. מסביר כי המודל שעל פיו נבנתה העיר, התאים לתחילת המאה שעברה ומבוסס על הפרדה בין אוזר תעשייה עתיד מפעלים לאזור המגורים. "העיר נבנתה על מערכת של טקסטיל", הוא אומר. "הבעיה זה לא המודל שעובדים איתו בערים המצליחות, כמו תל אביב והרצליה, בהן אנשים הולכים למקום עבודה קרוב יותר לבית ורוצים גם בית קפה ליד". 

 

התוצאה לדבריו, היא שקריית גת לא מגיבה להחלטות ממשלתיות שנועדו לחזק אותה, למשל לכביש 6 ולהרכבת. "נכנסה לעיר תעשיית היי-טק, למשל החברות אינטל ו-HP, אבל העובדים שלהם הם לאו דווקא תושבי קריית גת וגם לא אוכלוסיה שרוצה לגור שם", הוא מסביר. "האידיאל הוא שאנשים העובדים באותו מקום ירצו גם לגור שם, וירצו לנסוע באופניים לעבודה".

 

גם חתוכה מדגישה, שהניתוק בין אזור התעשייה למגורים, שבחלק מהמקומות העובדים בכלל לא מקריית גת."מדובר בעיר שקפאה החל משנות ה-50", היא אומרת, "אינטל עובדת עצמאית לא בגלל שהיא לא רוצה להתחבר לעיר, אלא כי העיר לא מספקת את מה שהיא זקוקה לו".

 

אם לא די בכך, חתוכה מזהירה שתהליך ההתפתחות של העיר, כולל הקמת שכונות חדשות בפאתיה, דבר שמקדם אותה רק כלפי חוץ מבלי לקדם ולמנף אותה מבפנים. בתוך כך היא מדגימה, כי השטחים הפתוחים בעיר לא מנוצלים, הטכנולוגיה לא מספיק מתקדמת והתחבורה, דוגמת הרכבת, אינה מפותחת והתושבים אינם משתמשים בה.

 

אינטל בקריית גת. מנותק מהעיר ()
אינטל בקריית גת. מנותק מהעיר

 

חתוכה מוסיפה, כי תוכנית חדשה לפיתוח החלק הצפוני של העיר, שהופקדה לאחרונה, עלולה ליצור שתי ערים נפרדות. "הפיתוח העתידי איננו מיטיב עם העיר ומאוד מסוכן מבחינה חברתית לעיר", היא אומרת, "עלולה להיווצר הפרדה בין השכונות החדשות לישנות. העיר מתוכננת באופן נפרד ומנותק מהעיר הותיקה ואין ביניהן קשר".

 

העיר החכמה הראשונה בארץ?

חתוכה מספרת כי במסגרת המחקר, ינסו לקדם נושאים טכנולוגים כמו "עיר חכמה", שקריית גת עשויה להפוך לעיר החכמה הראשונה בישראל. בנוסף יעסקו בנושא התכנון: "העיר מלאה בהמון מגרשים פנויים, ובכל זאת היא מתפתחת צפונה, על שטח חדש", אומרת חתוכה. "יכול להיות שאת כל הבנייה החדשה ניתן למקם בתוך העיר".

 

עם זאת החוקרים מדגישים כי המחקר נמצא רק בתחילתו. "מה ייצא לנו מזה קשה לדעת", אמר בן יוסף, "עכשיו אנחנו עושים סיעור מוחות".  

 

הסטודנטים ששוהים בעיר, התארחו כבר בלשכתו של ראש העיר אבירם דהרי, שסקר בפניהם בהרחבה את מאפייניה החברתיים והגאוגרפיים של העיר."המנהיגות המקומית מבינה שיש בעיה ושהם צריכים לחשוב מחדש על כל התכנון העירוני", אומרת חתוכה, "זה מצב נדיר".

 

גם בן יוסף התרשם מהנכונות של המנהיגות המקומית לשנות את המצב הקיים. "היה מאוד קל לומר שנעבוד בירושלים או תל אביב", הוא אומר, "אבל יש כאן גם מסר שמוסדות אקדמיים מקדישים תשומת לב למקומות כאלה ולאו דווקא לערים עשירות שיכולות להרשות לעצמן צוותים מקצועיים שיעזרו להם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרכבת. לא מפותחת
צילום: רועי עידן
מומלצים