שתף קטע נבחר

הממשלה תחליט: שדה דב בלי דיור בר השגה

הממשלה תדון ביום א' בפינוי מתחם שדה דב והעתקת המבנים הצבאיים לנגב. מהצעת המחליטים עולה, כי למרות ההבטחות לדיור בר השגה, הקרקע תימכר במלוא העלות והרווחים יועברו לתקציב הביטחון, כדי לממן את המעבר לנגב. השמאי אהוד המאירי: "מחירי הדירות בשדה דב יהיו כמו בשיכון ל'"

ביום ראשון תעלה על שולחן הממשלה ההצעה לפינוי שדה התעופה והבסיס הצבאי בשדה דב, לטובת הקמת מתחם מגורים נוסף בתל אביב. על פי הצעת המחליטים שתוגש, נראה שלמרות המלצת נשיא המדינה והבטחות משרדי הממשלה, ולמרות העובדה שמחאת הדיור יצאה מתל אביב, צעירי העיר לא יזכו ליהנות מדיור בר השגה בעקבות הפינוי.

 

בעקבות המחאה: דיור בר השגה

 

על פי ההצעה, צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יגבש את הפרטים הסופיים בנוגע להעתקת שדה התעופה השני של מדינת ישראל לאתר חלופי והחכרת הקרקע ליזמים שיבנו עליה דירות. באזור שדה דב כ-1,300 דונם במיקום היוקרתי ביותר בתל אביב, ליד השפך של נחל הירקון לים התיכון. באזור ניתן לבנות כ-12 אלף יחידות דיור שישכנו לחוף הים ועל פי התכנית יבנו בו גם פארק ציבורי, מלונות ושטחים מסחריים.

  

רוב הקרקע שייכת לאזרחים ישראלים, שכעת יוכלו למכור אותה בכסף רב לאחר עשרות שנים שבהן הופקעו שימושי הקרקע על ידי המדינה, אך חלקה גם שייך למינהל מקרקעי ישראל וניתן להשתמש בו במסגרת פרויקטים של דיור בר השגה. עם זאת, אין בהצעה אף לא סעיף אחד שמעיד על כך שיש כוונה כלשהי לשווק את הקרקע במחיר מוזל על מנת לאפשר בה דיור מוזל.

 

בשבוע שעבר אישר מינהל מקרקעי ישראל את תכנית שר השיכון לדיור בר השגה. על פי התכנית, ברחבי הארץ ישווקו קרקעות במחיר של 50% מערך הקרקע ליזמים שיסכימו למכור במחיר נמוך או להשכיר במחיר מפוקח. הערים שבהן ייבנו דירות מוזלות למכירה הן: יבנה, ראש העין, מודיעין, ירושלים, יקנעם, חיפה, באר יעקב, נתניה. הערים שבהן יבנו דירות מוזלות להשכרה הן: במודיעין, ירושלים, באר שבע, כפר סבא, ראשון לציון וראש העין.

 

לאלפי הדירות שייבנו יום אחד בשדה דב (המתחם יפונה סופית עד שנת 2018) אין סיכוי להיכלל בתכניות הללו. על פי ההצעה של שר השיכון, רק קרקעות שהערכת השמאי שלהן נמוכה מ-400 אלף שקל ליחידת דיור יכולות להיכלל בתכניות לדיור בר השגה. מסיבה זו, למשרד השיכון אין תכניות לבנות דיור בר השגה בתל אביב הואיל וערך הקרקע בעיר גבוה מכך. מיותר לציין שבמיקום האסטרטגי של שדה דב המצב אינו שונה.

 

הורדת מחירים? אולי למי שכבר יש לו אמצעים

"מחירי הדירות בשדה דב יהיו פחות או יותר כמו בשיכון ל'" אומר אהוד המאירי, יו"ר קבוצת שמאות המקרקעין אהוד המאירי ושות', "דירות 5 חדרים צפויות להימכר ב-3-3.5 מיליון שקל ודירת 2 חדרים יפה של 60 מ"ר תעלה בין 1.6 ל-2 מיליון שקל. בכל מקרה, לא מדובר במחירים לזוגות צעירים. הדירות הקטנות שם יתאימו לזוגות ולפנויים מבוגרים שכבר חיתנו את הילדים ורוצים לשפר דיור".

 

לדבריו, אין מקום לקשור בין פרויקט כמו פינוי שדה דב לבין הניסיון לפתור את מצוקת הדיור. "קיים סיכוי שבעתיד פרויקט כזה יוריד את המחירים ב-10% בתל אביב בגלל תוספת ההיצע, אבל זה ייקח הרבה זמן ויעזור רק לקונים שגם ככה לא חסרים להם אמצעים".

 

על פי ההצעה שתעלה לדיון בממשלה, לפחות 20% מהדירות שיבנו בשדה דב יהיו דירות קטנות. החלטה זו נועדה, לכאורה, למנוע מצב שבו יבנו רק דירות יוקרה. אך המאירי סבור שהצעה זו דווקא מיטיבה עם בעלי האמצעים ופוגעת בזוגות הצעירים. "מה יעשה זוג צעיר עם דירת 2 חדרים?!", הוא תוהה. "באותו מחיר הוא יקנה דירה גדולה יותר בראשון לציון. הדירות הקטנות מתאימות בעיקר למבוגרים שכבר לא מגדלים ילדים".

 

לדבריו, גם הסיכוי שמישהו ישכיר דירה קטנה באזור זה במחיר בר השגה לצעיר תל אביבי הוא אפסי בהיעדר סבסוד של מרכיב הקרקע על ידי המדינה. השאלות האמיתיות שעומדות על הפרק, אומר המאירי, הן שאלת קצב הבנייה והסדרת התשתיות וההשפעה של הפרויקט על מתחמי המגורים היוקרתיים הסמוכים לו.

 

הניסיון לקשור בין פינוי השטח שליד שפך הירקון לבין המצוקה החברתית, הוא אחיזת עיניים בעיניו. התהום הפעורה בין היכולת הכלכלית של השוכרים בתל אביב לבין הביקוש הגבוה למגורים במיקום זה, עמוקה ורחבה מדי. "יש היום ניסיון לקשור כל דבר למחאה החברתית, אבל זו עבודה בעיניים. אין סיבה לסבסד זוג צעיר באחד המקומות היוקרתיים במדינה. תסבסד בשכונת התקווה, תסבסד בדרום ת"א, אבל ככה זה סתם לחלק מתנות. מעבר לכך, הפינוי יושלם עוד 10 שנים. מי יודע מה יהיה עוד 10 שנים, אבל בשביל העיתונים זה טוב להגיד 'הנה, זרקנו 12 אלף יחידות דיור לצעירים בתל אביב'".

 

הכסף יועבר לתקציב הביטחון

מציאות זו לא מפריעה לגורמים שונים להציג את פינוי שדה דב כמענה למצוקת הדיור של אזרחי ישראל. בהצעת המחליטים מוצג הפרויקט כ"המשך לתכנית הממשלה להגדלת היצע הדיור" ובאתר משרד התחבורה נכתב כי "במסגרת תוכניות הממשלה להגדלת היצע הדיור בישראל בכלל ובאזורי הביקוש בפרט הוחלט להטיל על מינהל מקרקעי ישראל לקדם במשותף עם עיריית תל אביב תכנון שיכלול בין השאר בניית דירות ודיור בר השגה לצעירים ומשפחות". דיור כזה, כאמור, אינו חלק מהצעת המחליטים שתובא ביום א' לאישור הממשלה.

 

באוגוסט 2011 אף המליץ נשיא המדינה, שמעון פרס, לחברי ועדת טרכטנברג לפנות את צריפין ואת שדה דב ולבנות על הקרקעות שלהם דירות לצעירים. אך המלצה זו אינה מופיעה במסקנות הסופיות של הוועדה.

 

העובדה ששדה דב לא יכלול דיור בר השגה, תאפשר למינהל מקרקעי ישראל למכור את הקרקע לפי ערכה המלא ומשמעות הדבר היא שכסף רב ייכנס לקופת המדינה. על פי ההצעה שבה תדון הממשלה, הכסף שייכנס לקופת המדינה ישמש למימון מעבר בסיסי הצבא לנגב.

 

החלטת ממשלה מאפריל 2011 קובעת כי ההכנסות משיווק הקרקע, עד לסך של 6 מיליארד שקל, יועברו לסעיפים יעודיים בתקציב הביטחון. הכנסות שמעל לסכום זה יתחלקו בין משרד הביטחון לבין המשרדים האחרים, כאשר 34% מהכסף יעבור למשרד הביטחון ו-66% מהכסף יעבור למשרד האוצר ומשם לתקציבי המשרדים האחרים. 

 

ממשרד השיכון נמסר בתגובה לכתבה: "מדובר בתוכנית בנייה שצפויה להיות מאושרת בעוד למעלה מעשור. במידה ויהיה חוק דיור בר השגה אשר קובע את מחיר הדירה (כפי ששר הבינוי והשיכון דורש), נפעל על פיו. בקרקעות המדינה נשווק באמצעות החלטות המועצה שיהיו בתוקף באותה עת.

 

עם זאת, ככלל קבעו ממשלת ישראל ועיריית תל אביב כי התוכנית שתקודם תכלול בין היתר בנייה למגורים של אלפי יחידות דיור, לרבות יחידות דיור קטנות, בהתאם להחלטת ממשלה מס' 1980 מיום ה-15 ביולי 2010, שעניינה הסרת חסמים בשיווק קרקע למגורים ולתמהיל של לפחות 20% של דירות קטנות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל התעופה שדה דב
צילום: מיכאל שטינדל
המאירי: דירות למבוגרים ולבעלי אמצעים
מומלצים