שתף קטע נבחר

בעלי קרקעות בכפר שמריהו נגד חשמול הרכבת

בעלי קרקעות בהרצליה ובכפר שמריהו טוענים כי תוכנית רכבת ישראל להניע את קרונותיה באמצעות חשמל תפגע בקרקע ולא תאפשר בנייה עתידית. טוענים: מדובר בפיצוי של מיליארדים

מכת חשמל נוספת לרכבת ישראל? 250 בעלי קרקעות בהרצליה ובכפר שמריהו פנו לוועדה הארצית לתכנון ולבנייה נגד תוכנית התשתיות הלאומית לחשמול מסילות הברזל של הרכבת, הסמוכות אליהם. בין הטענות: ירידת ערך הקרקעות ופגיעה בריאותית מקרינה אלקטרו-מגנטית, כתוצאה מהקמה והפעלה של מסילות הברזל.

 

כתבות נוספות בנושא קרקעות בערוץ הנדל"ן :

 

בשנים הקרובות צפויה רכבת ישראל להיפרד מהתלות בדיזל ולעבור לרכבות המונעות באמצעות חשמל. זאת על מנת להביא לחיסכון בעלויות תפעול וכן לתרום לאיכות הסביבה. לשם כך, הוכנה תוכנית לתשתית לאומית (תת"ל) מספר 18, שהיא תוכנית לחשמול מערך המסילות של רכבת ישראל.

 

התוכנית נועדה לאפשר הצבת תשתית חשמול הכוללת הצבת עמודי חשמל לאורך קווי מסילות קיימים, הקמת תחנות שנאים וכן מערכות נלוות לחישמול המסילה. לאחרונה פורסם תוואי המסילה, ולפיו באזור הרצליה היא תועתק למרכז נתיבי איילון ולמרכז כביש 531 החדש.

 

בעלי הקרקעות באזור זה ירוויחו מצד אחד את הקרקע שתתפנה מהמסילה הוותיקה, שהופקעה בעבר. מצד שני, חלק ניכר מהקרקעות שיתפנו יסבלו מקרינה אלקטרו-מגנטית, שלטענת בעליהם לא תאפשר להם לשהות בתחום הקרקעות. כמו כן, יסבלו מגבלות בנייה ופיתוח. בנסיבות אלה, טוענים הבעלים, השפעת הקרינה על שווי השטחים הסמוכים לתוואי החשמול והשפעתו, תגרום לירידת ערך משמעותית ביותר בקרקעות.

 

"בעלי הקרקעות יקבלו את הפיצוי בכל מקרה"

לדברי עו"ד עודד ישראלי, המייצג את בעלי הקרקעות, מדובר במאות דונמים ובתוואי כללי של 420 ק"מ מסילת ברזל חשמלית. לפיכך, סכום הפיצוי שצריך להיות משולם לבעלי הקרקעות יעמוד על מיליארדי שקלים שלא נלקחו בחשבון. לדבריו, בעלי הקרקעות יקבלו את הפיצוי בכל מקרה, וכעת צפוי מאבק בין משרד התחבורה לבין הרשויות המקומיות מי ישלם את הפיצוי.

 

עוד הוסיף כי "על אף שמדובר בתוכנית רחבת היקף, שעלויות כבדות ביותר בצידה, אין בה התייחסות לפגיעה במקרקעין הכלולים בה או הסמוכים לה, ואין התייחסות להיבט מימון פיצוי ההפקעה לבעלי הקרקעות המיועדת להפקעה, ולפיצויים בגין ירידת ערך על פי סעיף 197".

 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "התנגדויות יתקבלו, ייענו ויידונו בפני החוקר לתוכנית, שמונה על ידי הות"ל, ולאחר מכן יוכרעו על יד מליאת הוועדה. תקופת ההתנגדויות לתוכנית מסתיימת ב-3 ביוני השנה. על פי החוק תגיב רכבת ישראל להתנגדויות רק לאחר תאריך זה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחסום הרכבת בכפר שמריהו
צילום: יוגב עמרני
מומלצים