שתף קטע נבחר

גם בעבודה יש פקודה בלתי חוקית בעליל

מעביד אשר דורש מעובדיו לעמוד ביעדים שכרוכים בנהיגה מהירה - מסכן, למעשה, את חייהם. לא מן הנמנע כי ימצא את עצמו עומד בפני מצב בו העובד יתפטר בדין מפוטר. גם אם חוזה העבודה התנה עמידה ביעדים - לא בטוח שהדבר בכלל חוקי

חרב הפיטורים  לצד הרצון להגדיל את התפוקה, גורמת לעובדים להחיש את קצב העבודה. אבל כשמדובר על אנשי מכירות שנמצאים מאחורי ההגה לא מעט, הניסיון לעמוד בלוחות הזמנים הדרקוניים מאלץ אותם ללחוץ על דוושת הגז.

 

 

מדובר על מרוץ מסוכן כנגד הזמן, קל וחומר בחורף, שלא אחת נעשה תחת הנחיה לא מפורשת של מעבידים. לעתים קרובות, מעגן המעביד במסגרת החוזה התניה מפורשת לעמידה ביעדים אף שברור כי הם לא מציאותיים או מנכה סכומי כסף משכרו של העובד בשל אי עמידה בהם. כמו כן, עובדים רבים מוחתמים על מסמך בו הם נוטלים אחריות מלאה על כל עבירת תעבורה שיעשו.

 

התנהלותו הבעייתית של המעביד אינה מסתכמת רק בכך: במקרים רבים רכב העבודה שלרשות העובד אינו תקין, אך המעביד אינו ממהר לתקנו את הרכב, אף שהעובד מתלונן על ליקויים בו.

 

"להיות נהגת שודים"

עו"ד דגנית לפידור זינגר, מומחית לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות', מספרת: "לאחרונה שוחחתי עם נציגת מכירות, אם חד הורית שנדרשת לעמוד ביעדי מכירות שמחייבים אותה לנסוע ברחבי הארץ".

 

"ברור שעל מנת לעמוד ביעדים שהוגדרו לה עליה לנהוג מהר. אין דרך אחרת להספיק להיות בשעות הבוקר המוקדמות במודיעין, ולאחר מכן בתל אביב, הרצליה ואז חיפה, כאשר מנהלה הישיר מאיץ בה להספיק, ובוחן כל העת היכן היא נמצאת באמצעות מערכת GPS. כאשר העובדת התלוננה בפני המעביד, זה השיב לה כי הרפיסות שלה על הכביש כאישה פשוט מקוממת".

 

"חוסר המוטיבציה לעמוד ביעדי החברה עומדת בסתירה ל-DNA של הארגון. אני מקווה שבחודש הבא תפנימי את המסר ותתחילי לעבוד כמו שועל, לא כמו צב".

 

אחריות מלאה על כל עבירת תעבורה

עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה, אומר כי מקובל מאוד להחתים את העובד טרם קבלת הרכב על מסמך בו הוא לוקח אחריות מלאה על כל עבירת תעבורה שהוא עושים במילוי תפקידו, ובכך למעשה, מבלי להיכנס לשאלה האם המסמך שחתם עליו העובד עומד במבחן החוק, בפרקטיקה, העובד למעשה נוטל אחריות על כל עבירת תעבורה שהוא עובר, אף אם המעביד גרם לו במישרין או בעקיפין לבצע אותה.

 

 (צילום: אבישג שאר-ישוב) (צילום: אבישג שאר-ישוב)
(צילום: אבישג שאר-ישוב)

 

הבעיה קיימת ביתר שאת אצל העובדים כשליחים, כאשר מצד אחד נמצא המעביד ומצד שני הלקוח. "בסוג עבודה זה שמושתת על הגעה מהירה ככל שניתן, הלחץ המופעל עליהם גדול ולכאורה איני יכולה להאשים רק את המעביד, גם הלקוח שמתקשר כל עשר דקות תורם באופן בלתי מבוטל ללחץ ומסכן למעשה את חייו של השליח חסר האונים", אומרת עו"ד לפידור-זינגר.

 

עו"ד שור מסביר כי בו בעת, המעסיק אינו יכול להתחבא מאחורי המסמך על פיו העובד נוטל אחריות על כל עבירת תנועה שהוא מבצע כי חוק העונשין מטיל אחריות על תאגיד, גם בעבירות תעבורה, כאשר הדבר בוצע על ידי עובד במהלך מילוי תפקידו בתאגיד.

 

לא אשמת העובד

כלומר החוק לא דורש שהעבירה תהיה קשורה לתפקיד אלא שביצועה יהיה במהלך תפקידו. לדוגמה כאשר שליח אופנוע נוסע מהר כדי להספיק להוריד משלוח, וברור כי הזמנים שהוצבו אינם ריאלים, ניתן באופן עקרוני להאשים גם את המעסיק (בנוסף למעביד).

 

מדובר בהליך חריג אשר לרוב קורה בעבירות אחרות ולא בעבירות תעבורה אך ברמה המשפטית אין מניעה לייחס אחריות לתאגיד על עבירת תעבורה אשר ביצע אדם במהלך מילוי תפקידו בתאגיד. הרשעת תאגיד בעבירת תעבורה עלולה לגרור חיוב בקנסות כספיים.

 

מי ייתן את הדין? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מי ייתן את הדין?(צילום: shutterstock)

 

לדברי עו"ד לפידור-זינגר, העמדה של עובד בפני סיטואציה בה הוא נאלץ הלכה למעשה לעבור על החוק על מנת לעמוד ביעדים, הינה בניגוד לחוק. כאשר מעסיק מעמיד את העובד בפני סיטואציה כאמור, אין לעובד ברירה אלא לסרב לדרישה הברורה או המרומזת של המעסיק.

 

מעביד אשר דורש מעובדיו לעמוד ביעדים, שלמעשה מסכנים את חייהם, יכול למצוא את עצמו בפני מצב בו העובד יתפטר בדין מפוטר מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה שבהן אין לדרוש מהעובד שימשיך בעבודתו. במקרה כאמור המעביד יצטרך לשלם לעובד פיצויי פיטורים. על מנת שהעובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים, על העובד למסור למעביד הודעה מראש על כוונתו לעשות זאת כדי לאפשר למעביד לתקן את דרכיו ולהציב בפני העובד יעדים ריאליים.

 

כאמור, הסיכון בו מעמיד המעביד את העובד אינו מסתכם רק בהצבת יעדים לא ריאלים שמאלצים אותו לנסוע מהר, אלא גם בהעמדת רכב שאינו תקין לרשות העובד או חוסר רצון לתקן בהקדם בעיות מכניות ואחרות שהתגלו במהלך הזמן.

 

היה מנוע?

עו"ד לפידור מספרת על מקרה בו עובד, נהג משאית בחברת הובלות, שהבחין כי מעת לעת, תוך כדי נסיעה איטית, מנוע הרכב כבה. העובד התלונן על הליקוי בפני המעביד, אולם חרף כל הפצרותיו, הבעיה לא תוקנה. לדברי העובד, המעביד השיב לו כי "תפסיק עם הבכיינות שלך, כל יתר העובדים אינם אומרים כלום, כי הם נהגים מקצוענים ולא דרדלה כמוך".

 

במקרה הזה, הנהג התפטר, אולם רבים המקרים בהם הנהגים מעדיפים להמשיך ולהביא פרנסה הביתה ולהשלים עם המצב הקיים.

 

עו"ד אלעד שור מסביר כי תקנות התעבורה מטילות חובה על אדם הנוהג ברכב שלא לנהוג כאשר הרכב במצב העלול לסכן את עוברי הדרך (מחמת אי תקינותו) או ברכב אשר הוא לא בקיא בשימושו. מדובר בחובה אינדווידואלית וספציפית לכל אדם שנוהג ברכב.

 

לכן באופן עקרוני, העובד אינו יכול להלין על המעביד ולהטיל את האשמה עליו. העברת האחריות לכתפי המעביד ע"י העובד אינה עומדת במבחן החוק. טענת הגנה מסוג "הוא אמר לי לנסוע מהר" או "הוא אמר לי שהרכב תתקין", לא תחזיק מים.

 

במצב כזה, מציינת עו"ד דגנית לפידור, לעובד נתונה הזכות להתפטר ולדרוש מהמעביד כי ישלם לו פיצויי פיטורין, ובלבד כי התריע בפני המעביד על הליקוי ונתן לו את האפשרות לתקן אותו. 

פורסם לראשונה 16/11/2012 16:16

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"תתחילי לעבוד כמו שועל, לא כמו צב"
צילום: shutterstock
עו"ד שור: העובד למעשה נוטל אחריות על עברות תנועה
צילום: דן פרץ
עו"ד לפידור: מדובר בסיכון חיים
צילום: דן פרץ
מומלצים