שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הרב אבינר, כך לא מחנכים לצניעות
    הלכות צניעות - הצניעות יפה להן, ואין זה ראוי שתקנון הצניעות הפולשני שכתב הרב אבינר, יתנוסס בראש חוצות. הדרישה לגרוב גרביונים בעובי 40 דנייר או האיסור על בד לייקרה עלולים לגרום לבנות ישראל לפתח "אנטי" גדול להלכות הצניעות

    למרות הערכתי הגדולה לרב אבינר, השוקד ללא לאות על הרבצת התורה וחינוך הדור, הרגשתי פגוע בשם בנות ישראל כאשר קראתי את סיכום הלכות הצניעות שכתב.

     

    כל עדכוני בחירות 2013 - באתר הבחירות של ynet

    הסיפורים הכי חמים - בפייסבוק של ynet, וכל מה שיהודי - כאן

     

     

    אין ספק שצניעות היא אחד האתגרים הגדולים בתקופתנו: הפערים בין דרישות ההלכה ובין הנורמות החברתיות הולכים ומתרחבים. יותר ויותר בני נוער מתקשים לשמור על גדרי הצניעות, וגם המחנכים מוצאים את עצמם לא פעם אובדי עצות. אלא שהתיאור המפורט של כיסוי הגוף בתקנון הצניעות של הרב אבינר, היה פולשני ומשפיל, ובעיקר מאוד לא צנוע.

     

    "שקיפות נבחנת מול השמש", "בגד לא הדוק הוא בגד המסתיר את צורת הגוף, ולא מבליט אף איבר אפילו לזמן קצר", "יש לכסות את הצוואר בצדדים עד מקום שמגיע שיפוע הגוף, אחורה עד החולייה הראשונה, וקדימה עד בליטת העצמות", "גם שסע מתחת לברכיים אסור כי מושך עין וכו" כשקראתי את הדברים האלה, נזכרתי בדברים ששמעתי פעם מבחורה צנועה מבנות קהילתי, שסיפרה שכשראש האולפנה העיר לה על לבושה הלא צנוע, היא חשה כאילו הפשיט אותה במבטו.

     

    הלכות הצניעות – הצניעות יפה להם, ואין זה ראוי שדברים אלו יתנוססו בראש חוצות עלוני השבת, ובפרט, כשהם נכתבים על ידי רב מרכזי וחשוב כרב אבינר. זכינו בדורנו שיש לנו רבניות ומחנכות רבות, והן אלו שצריכות לעסוק בנושאי הצניעות מול הבנות. על הרבנים להדיר עצמם מתחום זה, דווקא לטובת חיזוק הצניעות.

     

    פרצה לבנות ישראל

    יתרה מכך, לא ניתן לכלול בכפיפה אחת, דברים שאין להם עוגן הלכתי עם הלכות פסוקות: איך יכולה ההלכה של כיסוי ראש, שמקורה מהתורה, להיכתב לצד הדרישה לגרוב גרביונים בעובי 40 דנייר? איך אפשר לכרוך את ההלכה הפסוקה המורה על כיסוי הברך, יחד עם האיסור על בד לייקרה או בגד בצבע ירוק?

     

    הקוראות את פסק ההלכה של הרב אבינר לא יוכלו לעשות הבחנה בין הלכה של "שולחן ערוך", ובין קביעותיו של הרב - וממילא, כאשר יחליטו שאין ביכולתן לשמור על סטנדרטים כה מחמירים, יוותרו על שתיהן. לא חיזוק להלכות הצניעות יֵצא מפסק זה, אלא פרצה גדולה מאוד לבנות ישראל שיש להתריע עליה.

     

    אם חפצי צניעות אנו, עלינו לחנך לצניעות באופן חיובי. נערה, שבכל בוקר עם כניסתה בשערי האולפנה, זוכה למבט הבוחן את אורך החצאית שלה, תפתח "אנטי" גדול להלכות הצניעות. איזו מוטיבציה תהיה לה להקפיד על כך כאשר תצא משערי בית הספר? אסור שצניעות תיתפס כקודקס של איסורים העוסקים בכיעור ודיכוי החיצוניות, צניעות הינה יופי של צדיקות, עדינות וקדושה, כיסוי חלקי של העור כדי לגלות את האור הפנימי שבאדם.

     

    דווקא בדור השטוף בבלבול הדעות והערכים, לא ניתן לחנך לצניעות כאשר הדגש הוא על השלילה, ובהוספת איסורים וחומרות שאין להם מקור ברור בהלכה. אין דיני הצניעות צריכים להוביל לכיעור ולהזנחה כי אם למתן אלטרנטיבה אסתטית, מכובדת ואלגנטית, התואמת את גדרי ההלכה, כמובן.

     

    האדרת נשים בהוד ובהדר

    תרבות הפרסום, הרייטינג והריאליטי המעצבת כיום את פני החברה, דורסת את מעמדה של האישה

    בראש כל חוצות, בהפיכתה לאובייקט מיני שנועד לקדם מכירות ולהגדיל את קהל הצופים. הצניעות מטרתה למנוע תופעה זו של החפצת נשים, לא באמצעות הדרת נשים, כי אם על ידי האדרתן בהוד ובהדר.

     

    דווקא בדור פוסט-מודרני, שבו כל אופנה חדשה מרסקת מוסכמות קודמות של צניעות, מוטלת עלינו החובה לספק אופנה חלופית, קדושה וצנועה מחד, אך יפה ואסתטית מאידך, בבחינת "שקר החן והבל היופי – אשה יראת ה' היא תתהלל". גם ביופיה.

     

    הכותב הוא מנכ"ל ארגון "בית הלל"

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "הרב אבינר, כך לא מחנכים לצניעות"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    נערה שזוכה למבט הבוחן את אורך החצאית שלה, תפתח "אנטי" גדול להלכות
    צילום: יואב פרידמן
    צילום: באדיבות המרכז הרפורמי לדת ומדינה
    לא לחנך לצניעות על דרך השלילה
    צילום: באדיבות המרכז הרפורמי לדת ומדינה
    מומלצים