שתף קטע נבחר

בקשה לייצוגית נגד פייסבוק: הסוותה פרסומות

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד הרשת החברתית פייסבוק, בטענה כי מסרונים ששלחה לחבריה בהם הוזמנו לצפייה בתמונות של מכרים, היו למעשה פרסומת שנשלחה שלא כדין. הפיצוי הכולל שביקשה התביעה: 900 מיליון שקל

האישום: פייסבוק  שלחה פרסומות והטרידה את משתמשיה. בבקשה לאישור תובענה ייצוגית נטען כי הרשת החברתית פייסבוק גרמה למטרד ולפגיעה בפרטיות כאשר הפיצה הודעות SMS לחבריה. זאת, מבלי שמסרו לרשת את פרטי מספר הנייד שלהם וזאת תוך הטעייתם, שכן אותן הודעות, שנחזו להיות פנייה אישית של מכר, היוו למעשה דבר פרסומת לשירות של החברה.

 

פייסבוק - כתבות נוספות בערוץ הכלכלה :

 

המבקשות, שתי נשים בעלות חשבון פייסבוק, טענו כי קיבלו לטלפון הסלולרי שלהן מסרון טקסט מהאתר, אשר מורה ללחוץ על קישור כדי לצפות באלבום תמונות של אדם אחר, המוכר להן. הודעה זהה התקבלה אצלן מאוחר יותר גם בדואר האלקטרוני האישי.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

לטענתן המבקשות, שהגישו את תביעתן לבית המשפט המחוזי בתל-אביב באמצעות משרד עורכי דין מרקמן את טומשין, הן מעולם לא מסרו את מספר הסלולר שלהן לפייסבוק ולא נתנו שום הסכמה לשימוש בפרטיהן האישיים, וככל הנראה, פייסבוק הגיעה אליהן באמצעות שליפת נתוניהן מתוך טלפונים סלולריים של מכריהן, אשר התקינו במכשיריהם אפליקציה של אותו שירות.

 

בנוסף טענו, כי הלחיצה על אותו קישור לא הובילה לתמונות המובטחות, אלא למסך המבקש מהנמען לצרף את פרטי הטלפון או המייל, כך שלמעשה, מדובר בדבר פרסומת, שנועד לעודד את ההצטרפות והשימוש בשירות, ולא להזמין לצפות בתמונות של אדם אחר.

 

"הפרה בוטה של חוק התקשורת"

השתיים טענו, כי הכללת פרטי החברים במאגריה ללא אישורם, ושליחת ההודעות הפרסומיות למאות אלפי גולשי הרשת החברתית בישראל, מבלי שנתנו הסכמתם לדבר, מהווה הפרה בוטה של חוק התקשורת וחוק הגנת הפרטיות.

 

עוד טענו, כי התנהלות פייסבוק מהווה גם הטעייה ומצג כוזב, שכן הנמענים מקבלים את הרושם שמדובר בהודעה שנשלחה אליהם על ידי אחד ממכריהם, ואין כל אינדיקציה לכך שמדובר למעשה בדיוור פרסומי.

 

לפיכך, התבקש בית המשפט לפצות את המבקשות ב-200 שקל בגין כל פרסום שנשלח אליהן, ובפיצוי כולל של 900 מיליון שקל לכל חברי הקבוצה שקיבלו מסרון ללא אישורו.

 

המטרה: הרתעה 

כן נתבקש בית המשפט להורות לחברת פייסבוק להימנע משליחת פרסומות ללא הסכמת הנמען ותוך הטעייתו בנוגע למהות העסקה. לבסוף ציינו המבקשות, כי על בית המשפט לקבל את הבקשה ולו על מנת להרתיע גופי ענק כמו פייסבוק ואחרים, המשגרים פרסומים שלא כדין ופוגעים בפרטיותם של האנשים.

 

עו"ד ליאת גלילי פרל אמרה בתגובה: "אכן, הסוגיות של דואר זבל ושל פגיעה בפרטיות וניצול פרטי משתמשים בעידן החשיפה הטכנולוגית הן כואבות ונוגעות לכל אחד מאיתנו. המשתמשים מוצאים עצמם לא פעם חסרי אונים מול חברות גדולות כמו פייסבוק ובלית ברירה נכנעים לשימוש מסחרי בפרטיהם האישיים."

 

לדבריה, "דווקא בתחום זה, פעמים רבות, הדרך האפקטיבית ביותר לפעול כנגד הפגיעה בזכויות היא באמצעות פרסום שלילי בתקשורת, ראו למשל מקרה אינסטגרם, אשר החזירה את הזכויות בתמונות למשתמשים".

 

לדעתו של עו"ד אלי נחום, "אם העובדות הנטענות בכתב התביעה אכן יתבררו כנכונות- פסק הדין בתיק זה עשוי להוות אבן דרך בקביעות ה'אסור והמותר' לפייסבוק ולאתרי אינטרנט נוספים, בכל הקשור למשלוח פרסומות למשתמשי האינטרנט, תוך שימוש במידע הרב הנצבר ברשותם".

 

 


פורסם לראשונה 06/01/2013 19:10

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
פייסבוק
צילום: shutterstock
פסקדין לוגו
מומלצים