שתף קטע נבחר

לפיד החליט: התקציב הדו-שנתי יבוטל

שר האוצר החליט יחד עם ראש הממשלה על החזרת תקציב המדינה למתכונת חד-שנתית וזאת מאחר שלטענת לפיד הגירעון העצום נפער לאחר שההכנסות ממסים היו נמוכות בהרבה מההכנסות המתוכננות, אשר עליהם הסתמכו בבניית תקציב דו-שנתי לשנים 2011-2012. התקציב החד-שנתי ייכנס לתוקפו החל מ-2015

שר האוצר, יאיר לפיד  וראש הממשלה יודיעו על כוונתם לבטל את התיקון לחוק התקציב שיזם קודמו של לפיד בתפקיד, יובל שטייניץ, והחזרת תקציב המדינה למתכונת חד-שנתית. התקציב הקרוב, יהיה עדיין לשנים 2013-2014, בשל העובדה שהבחירות עכבו את הגשתו ביותר מחצי שנה, אך החל משנת 2015 יועבר תקציב לשנה אחת.

 

לפיד על התקציב: "חושבים על גב' כהן מחדרה"

יעלון ולפיד סיכמו: דיון משותף בקיצוץ בביטחון

באוצר מזהירים: מחירי הדירות יעלו בגלל הקיצוץ

 

התקציב הדו-שנתי נחשב בעיני שר האוצר הקודם שטייניץ לגולת הכותרת של כהונתו ולחידוש החשוב ביותר שהכניס לכלכלת ישראל. שטייניץ סבור, כי המעבר לתקציב דו-שנתי, הוא אחת הסיבות ליציאה המהירה של המשק הישראלי מהמיתון שלאחר נפילת וול סטריט ב-2008, בשל העובדה שהתקציב הדו-שנתי אפשר למשרדי הממשלה לתכנן חצי שנה ולאחר מכן לעבוד שנה וחצי, במקום לתכנן חצי שנה ולעבוד חצי שנה.

 

מסיבה זו, העבירו בקיץ האחרון נתניהו ושטייניץ חוק שקובע כי למעט בשנה שבה מתקיימת בחירות או בשנת משבר כלכלי, תקציב המדינה יהיה תמיד דו-שנתי. את ההחלטה הזו מבקש כעת לפיד לשנות, חודשים ספורים לאחר שהתקבלה.

 

ביקורתו של לפיד, העולה בקנה אחד עם דברי ביקורת שהושמעו בחודשים האחרונים, תולה בתקציב הדו-שנתי את האשמה לגירעון של 38 מיליארד שקל שנוצר בתקציב המדינה של שנת 2012. גירעון זה היה כפול מהגירעון המתוכנן לאותה שנה ועמד על 4.2% מהתוצר המשקי של ישראל, שיעור גבוה בפרמטרים המקובלים.

 

שר האוצר יאיר לפיד וקודמו בתפקיד, יובל שטייניץ (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
שר האוצר יאיר לפיד וקודמו בתפקיד, יובל שטייניץ(צילום: עידו ארז)

 

הטענה היא כי הגירעון העצום נפער לאחר שההכנסות ממסים בשנת 2012 היו נמוכות בהרבה מההכנסות המתוכננות, אשר עליהם הסתמכו פקידי האוצר כאשר בנו תקציב דו שנתי לשנים 2011-2012.

 

"בניית תכנית עבודה משקית שנתית מאפשרת הקטנת מרווחי טעויות בין התחזיות להכנסות המדינה ממסים ולתהליכים משקיים מקומיים וגלובליים לבין מימושן בפועל, יכולת איתור וזיהוי מוקשים גרעוניים בזמן וייצור מיידי של פתרונות והתאמות תקציביות בתכנית העבודה של המשק לאורך שנת הכספים", נמסר מלשכת שר האוצר. "הפערים הגדולים בין התחזיות הדו-שנתיות להיקף הכנסות המדינה ממסים הלכה למעשה, הובילו את המשק לאובר-דראפט העמוק מולו אנו ניצבים כעת".

 

החלטה קלה, סיכון נמוך

"ביטול התקציב הדו-שנתי הינה ההחלטה הכי קלילה ומתבקשת של שר האוצר החדש, לאו דווקא בשל העובדה כי תקציב דו-שנתי הינו מכניזם תכנון תקציב גרוע, אלא בשל העובדה שמחיר הטעות מהחלטה זו נתפש כנמוך". כך אמר הבוקר האסטרטג הראשי של קבוצת איילון יניב פגוט. לדבריו, "כך מבדל עצמו לפיד כבר בראשית כהונתו מקודמו בתפקיד שטייניץ, אשר ראה בתקציב הדו-שנתי הישג מקצועי, ומפגין כושר מנהיגות וקבלת החלטות זמן קצר אחרי שכיוון את הזווית הנוחה לו בכיסא שר האוצר".

 

לטענת פגוט, "על אף הסיסמאות הנשמעות ממשרד האוצר לפיהן התקציב הדו-שנתי הוא זה אשר הוביל את במשק לאוברדראפט תקציבי עמוק, היו אלו החלטות ממשלה סדרתיות הרפתקניות בצד ההוצאות אשר פרצו בגסות את כלל ההוצאה הממשלתי, וחוסר שמרנות בתחזית ההכנסות ממסים, אשר הביאו לגירעון הממשלתי העצום ולאו דווקא השיטה שמוטלת כעת בצד הכביש.

 

"לו היו חפצים בכך, ניתן היה לייצר לתוך התקציב הדו-שנתי מייצבים פנימיים בשורת ההכנסות אשר היו ממזערים את היווצרות הפערים העצומים בין התחזיות להכנסות הממשלה בפועל, אולם לפיד ולהקתו העדיפו לקבור קבורת חמור את התקציב הדו-שנתי ולהדחיק את היתרונות שהוא היה יכול להביא למשק המקומי, לו היו מכניסים לתוכו שיפורים.

 

"תקציב דו-שנתי היה אמור להביא עימו אופק תכנון ארוך יותר, וביטול מלחמת החפירות השנתית על תקציב המדינה, במסגרתו עוסקת הנהגת המדינה בהישרדות וחלוקת סוכריות לסקטורים שונים במקום לעסוק בענייני המדינה הבוערים. אולם כל זה בגדר היסטוריה של כלכלנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר האוצר יאיר לפיד
צילום: אוהד צויגנברג
ראש הממשלה בנימין נתניהו
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים