שתף קטע נבחר

תוכנית הדיור: תכנון 80 אלף דירות עד סוף 2014

הממשלה פרסמה את תוכנית הדיור שתוגש לקבינט הדיור: המדינה תשווק קרקע לבניית לא פחות מ-25 אלף יחידות דיור בשנה. ההצעה כוללת צעד שעלול לעורר את התנגדות הרשויות וארגוני הסביבה: הוועדות הלאומיות לדיור יאשרו תכניות ללא צורך באישור הוועדה לשמירה על שטחים ירוקים

הממשלה פרסמה הערב (ד') את תוכנית הדיור הממשלתית, שתעלה לדיון בישיבתה הקרובה של ועדת השרים לענייני דיור, ביום שני. מדובר בתכנית נרחבת רב שנתית להגדלת היצע הדירות למכירה, על מנת לנסות להתמודד עם מחירי הדירות שממשיכים לעלות.

 

רוצים שישמעו אתכם? כתבו את דעתכם בפייסבוק שלנו , ואנו נפרסם תגובות נבחרות

 

התכנית כוללת מספר הצעות חוק, שנוגעות לתחומים שונים הקשורים לבניית דירות ובהם הקצאת קרקעות, מתן היתרי בנייה בדגש עם אזורי הביקוש, הסרת חסמים, קידום מדיניות להתחדשות עירונית ופיתוח תשתיות ביוב ותחבורה.

 

בראש התכנית ניצבת הצעת חוק שמציבה לרשות מקרקעי ישראל ולוועדות התכנון יעדים גבוהים לביצוע.

 

על פי היעדים שבתכנית, ועדות התכנון יחויבו לאשר תכניות לבנייתן של 80 אלף יחידות דיור בשנה ורשות מקרקעי ישראל תידרש לבצע עסקאות לשיווק קרקעות לבניית 25 אלף דירות בשנה.

 

היעד של 25 אלף דירות לשנה נקבע, לאור העובדה שקצב הגידול של אוכלוסיית ישראל מצריך בנייה של כ-45 אלף דירות בשנה, כאשר 20 אלף דירות נבנות על קרקע פרטית.

 

יצויין כי מדובר ביעד שאפתני ביותר, היות שבשנה האחרונה נבנו 15.3 אלף דירות בלבד והממוצע הרב שנתי בעשור האחרון עומד על 18 אלף דירות לשנה.  

 

הרשויות והירוקים צפויים להתנגד 

אחד האתגרים הגדולים בהגדלת מספר הדירות שנבנות מידי שנה, הוא השמירה על מלאי מספק של היתרי בנייה. לשם כך מבקשת הממשלה להורות לוועדות התכנון לדאוג למלאי שנתי קבוע של תכניות מאושרות.

 

גם כאן, מדובר במטלה לא פשוטה שלשם השגתה יש להתגבר על עומס העבודה בועדות התכנון ולדאוג לפיתוח מתאים של תשתיות הביוב והתחבורה, הנלווה לכל הוספה משמעותית של יחידות דיור. בנושאים אלה עוסקות הצעות החוק האחרות בתכנית.

 

על מנת להתמודד עם העומס על הוועדות, יוצע לשרים להאריך את תוקפו של חוק הוועדות הלאומיות לדיור (וד"לים), משנה וחצי לארבע שנים. כמו כן מוצע להעניק לווד"לים סמכות לדון בתכניות הנוגעות גם לקרקעות בבעלות פרטית.

 

כדי לעקוף התנגדויות ומכשולים, מוצע להעניק לווד"לים סמכות לשנות תכניות מתאר אזוריות ולאשר תכניות בנייה מבלי לקבל את אישורה של הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים ירוקים. סעיף זה הינו מרחיק לכת וצפוי להיתקל בהתנגדויות רבות מצד רשויות מקומיות, חקלאים וארגוני איכות הסביבה.

 

על מנת להתמודד עם הצורך בפיתוח תשתיות מוצע, כי מיליארד שקל מתקציב פיתוח תשתיות התחבורה של הממשלה, ייועד לפתרון בעיות הצצות כתוצאה מאישור תכניות בנייה.

 

כמו כן, כוללת התכנית הצעה להעביר מדי שנה סכום של כ-400 מיליון שקל, שמעבירה רשות מקרקעי ישראל לקק"ל בגין החכרה ומכירה של קרקעותיה לטובת פיתוח תשתיות תחבורה. בנוסף, מוצע לבטל את הפטורים ממס שמהם נהנית קק"ל בגין כספים אלה ולהסיט גם אותם לטובת הנושא.

 

כמו כן, מוצע כי לצד תאגידי מים, גם מפיקי מים פרטיים ומחלקות מים של רשויות מקומיות יחויבו לפתח תשתיות ביוב בהתאם לתכניות המאושרות או לחילופין, יחויבו לשלם לתאגיד מים שיעשה זאת עבורן.

 

15 אלף דירות בשנה באזורי הביקוש

התכנית הנרחבת כוללת גם צעדים תכנוניים כלל ארציים. האחד נוגע להגדרת אזורי הביקוש והשני למעבר בסיסי צה"ל לנגב ולגליל.

 

בתכנית מבקשים המציעים להגדיר את המוקדים הבאים כאזורי הביקוש: תל אביב, מחוז מרכז, ירושלים, חיפה ואשקלון. על פי התוכנית, מתוך 25 אלף דירות בשנה ברחבי המדינה, 15 אלף ייבנו באזורי הביקוש הללו. כמו כן, מוצע כי כי מתוך 80 אלף דירות שתכנונן יאושר עד סוף שנת 2014, יהיו באזורי הביקוש 55 אלף דירות.

 

לבסוף, כוללת התכנית הצעה לכתיבת תכנית מתאר ארצית נפרדת לבסיסי צה"ל שיפונו ממרכז הארץ. מדובר בבסיסים בסירקין, גלילות, תל השומר וצריפין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים