שתף קטע נבחר

איקאה 2014: חנות חדשה ומכירות אונליין

הרשת תחל לחלק השבוע בישראל קטלוג חדש, שממוצע המחירים בו ירד ב-3%, אם כי יש גם מוצרים שהתייקרו ומחירי הארץ עדיין גבוהים לעומת חו"ל. איקאה, שמחזיקה בשתי חנויות - בנתניה ובראשל"צ, תפתח את החנות השלישית בקריית אתא ב-11 במרס ותחל השנה גם למכור מוצרים דרך האינטרנט

בשנת 2014 איקאה ישראל תציין שני ציוני דרך: פתיחת החנות השלישית של הרשת בקריית אתא , ב-11 במרס 2014 וכן השקת אתר מכר אינטרנטי. בחברה די בטוחים בהצלחתה של החנות הצפונית, אך בהצלחת האתר - בטוחים קצת פחות. מנכ"ל איקאה ישראל שלומי גבאי, אמר ל-ynet: "רוב הצרכנים מעדיפים להגיע לחנות ולראות בעין את המוצר וגם בעולם זו לא הצלחה גדולה, זה מכר שולי. אני לא מתלהב מכך, אבל יש לי עובדים ששנים מדברים איתי על זה אז התרככתי. השנה נמכור גם דרך האינטרנט".

 

 

לפי גבאי, איקאה ישראל כבר נמצאת בהכנות לוגיסטיות להפיכת אתר האינטרנט שלה לאתר מכר אונליין, "זו אופרציה שונה לחלוטין מהחנות הפיזית", הסביר. "לוגיסטית, אין לי כרגע מקום לאיחסון עבור קניות אונליין, אז צריך למצוא לכך פתרון".

 

במקביל, החנות הצפונית והשלישית של איקאה בישראל, הולכת ומוקמת במתחם מסחרי הצמוד לצומת אתא שבקריית אתא במבנה ששטחו 24 אלף מ"ר, בבעלות משותפת של חברת הנדל"ן של שרי אריסון שיכון ובינוי נדל"ן. במקום נבנית לא רק חנות איקאה, אלא גם קניון גדול שיתחבר לחנות. החנייה בחנות תהיה לראשונה תת קרקעית. 

הקטלוג החדש: יותר פתרונות איחסון ויותר רעיונות עיצוב (צילום: איקאה) (צילום: איקאה)
הקטלוג החדש: יותר פתרונות איחסון ויותר רעיונות עיצוב(צילום: איקאה)

הנושא המוביל בקטלוג 2014: לגור עם ילדים (צילום: איקאה) (צילום: איקאה)
הנושא המוביל בקטלוג 2014: לגור עם ילדים(צילום: איקאה)

לגור בלי ילדים. חדר של חובבת אופנה עם פתרונות אחסון גם מאחורי הווילונות (צילום: איקאה) (צילום: איקאה)
לגור בלי ילדים. חדר של חובבת אופנה עם פתרונות אחסון גם מאחורי הווילונות(צילום: איקאה)

 

פחות מוצרים בקטלוג 

בינתיים, החברה השיקה את הקטלוג השנתי שלה, קטלוג מספר 14 בארץ. גם הפעם המחירים בו יהיו קבועים למשך שנה שלמה (למעט הורדות מחירים במסגרת במבצעים). בשנה שעברה, המוקד בקטלוג היה ביתיות והשנה הפוקוס הוא על "לגור עם ילדים". עקב כך, תוסיף 150 מוצרים לקטגוריה חדשה ברשת: גילאי 12-8.  עד כה המחלקה עוצבה לפי פונקציות, מעתה תחולה לפי גילאים: 2-0, 7-3 ו-12-8.

 

החברה הגדילה את מספר העמודים שמציגים רעיונות, תמונות השראה וסגנונות עיצוב ולשם כך אף תושק בסוף אוגוסט אפליקציה בעברית, שתאפשר ללקוחות למקם באופן וירטואלי את המוצרים בחלל הבית שלהם. הקטלוג יופץ בקרב 1.395 מיליון משקי בית בישראל בהשקעה של כ-7.5 מיליון שקל. בעולם הוא מופץ בגרסאות שונות ב-212.5 מליון עותקים.

 

כמדי שנה – גם השנה איקאה צמצמה את דפי הקטלוג שלה ואת הפריטים שמוצגים בו. השנה מופיעים בקטלוג 1,704 פריטים מתוך 7,518 פריטים בחנות – לעומת 2,005 פריטים שנכללו בקטלוג של 2013 ו-2,400 פריטים שנכללו בקטלוג ב-2012. בקטלוג 2014 יש 324 עמודים לעומת 328 עמודים בשנה החולפת ו-376 עמודים ב-2012. נראה שגם מספר הפריטים הכולל בחנות ירד מ-7,800 ל-7,500.

שער הקטלוג החדש ()
שער הקטלוג החדש

לחיות עם תינוקות. חדר שינה הורי שכולל פינה לתינוק (צילום: איקאה) (צילום: איקאה)
לחיות עם תינוקות. חדר שינה הורי שכולל פינה לתינוק(צילום: איקאה)

לחיות עם ילדים (צילום: איקאה) (צילום: איקאה)
לחיות עם ילדים(צילום: איקאה)
 

 

מה הוּזל, מה עולה אותו הדבר ומה התייקר?

המוצרים בחנות הוזלו השנה בכ-3% בממוצע, זאת לעומת ירידה של 4% ב-2013, אם כי מתוך 1,416 המוצרים שהוזלו, יש מוצרים שהוזלו גם ב-20%. גבאי מסביר זאת כך: "בתנובה עשו מחקר וגילו שלקוטג' יש ביקוש קשיח ואין תחרות. אמרו 'מצויין, בואו נעלה את הרווחים בצורה היסטרית' וקיבלו את הפצצה לפרצוף. זו המחשבה הקמעונאית הבנאלית ששולטת ב-99% ממוחות הקמעונאים במדינת ישראל. לעומת זאת, לקחת מוצר בביקוש קשיח, שנמצא במגמת גידול ומגלגל 9 מיליון, ו-25 מיליון שקל בשנה, לדוגמא הגוד מורגן שלנו - ריהוט האמבטיה שנמצא בגידול של 36% ולהגיד, 'חברים אני לוקח 50 מיליון שקל הכנסה ומוריד מחירים ברמות האלה'. בכל קורס שמלמדים באוניברסיטה יגידו לכם שאתם לא נורמלים. אבל אנחנו מוכרים הרבה יותר, הלקוח מרוצה יותר ואנחנו מרוצים".

 

יחד עם זאת, במקביל, יש בקטלוג גם 151 מוצרים שהתייקרו. שאר 5,900 המוצרים לא התייקרו ולא הוזלו. לשם השוואה, בקטלוג 2013 הוזלו פי 2 יותר מוצרים: כ-3,000 הוזלו (עד 300 שקל הוזלה למוצר) אך גם פי 2 מוצרים התייקרו אז: כ-300 מוצרים התייקרו בשיעור שבין 7% לכ-20%. בנוסף, המחירים בישראל עדיין גבוהים ממחירי אירופה, ובטח ממחירי ארה"ב. שימו לב להשוואה בטבלה לעומת מחירי צרפת. רוב המוצרים באיקאה ישראל יקרים יותר.


איקאה - מחירים בשקלים: 2013 לעומת 2014

איקאה - מחירים בשקלים: 2013 לעומת 2014
פריט 2013 2014 שינוי לעומת אשתקד מחיר בצרפת בכמה יותר יקר בארץ לעומת צרפת בשקלים?
ALSEDA שרפרף סיבי בננה

170 175 2.9% 167 8
HENSVIK ארון בגדים ‎75x174‏ לבן כולל מוט לתליית בגדים ושני מדפים מתכווננים 745 645 13%- 570 75
FINGAL כיסא מסת שחור

275 295 1.4% 167 128
MOLGER יחידת מדפים ‎ר'37xע'37, ג' 140 ס"מ‏ ליבנה 375 295 21%- 187 108
BRUSALI שידת 4 מגירות ‎רוחב 80, עומק 48, גובה 117 ס"מ‏ לבן

645 695 7.7% 474 221
TORBJORN כיסא מסתובב שחור 275 195 29%- 191 4
IDENTISK ווק עם מכסה קוטר ‎32‏ ס"מ, אפור כהה/אלומיניום. 2 ידיות- קל להזיז את המחבת.

115 125 8.6% 144 19-
CIRKUSTALT אוהל לילדים 125 95 24%- 95.5 0.5-
VALBY RUTA שטיח, סיבים קצרים ‎80x180‏ ס"מ צבעוני

225 245 8% 239 6
NORDLI שידת לילה 395 395 0% 395 0
KLOBO ספה דו מושבית 645 645 0% 502 143

 

מחיר הספה KLOBO דו מושבית בצרפת: 502 שקל (לפי שער של 4.79 שקלים לאירו) ()
מחיר הספה KLOBO דו מושבית בצרפת: 502 שקל (לפי שער של 4.79 שקלים לאירו)

מחיר הספה KLOBO בקטלוג ישראל 2013 ()
מחיר הספה KLOBO בקטלוג ישראל 2013

מחיר הספה לפי הקטלוג הישראלי החדש ()
מחיר הספה לפי הקטלוג הישראלי החדש

 

גבאי הסביר ל-ynet שעלויות השינוע לארץ גבוהות בהרבה מעלויות השינוע באירופה ובארה"ב. שם מובילים על כביש – פה בים. לדבריו, ההוזלה בכמה מהמוצרים הגיעה, "למרות גידול של 1.5% בעלויות השינוע, גידול של 1% בעלויות הייצור והעלאת המע"מ בשיעור של 1%. מכאן שהשנה הזאת, ההוזלה הממוצעת של 3% היא בעצם של 6%", עוד אמר כי "ב-12 השנים האחרונות, מחירי הפריטים ירדו בשיעור של 14% בממוצע". יחד עם זאת, היו גם שנים בהן איקאה שמרה על המחירים ואפילו העלתה מחירים. ההוזלה הגדולה ביותר במחירון אירעה ב-2008 – 4.79% אך בשנה שלאחר מכן, 2009, העלתה מחירים ב-6.34%.


איקאה 2014: דוגמאות למחירי מוצרים חדשים

איקאה 2014: דוגמאות למחירי מוצרים חדשים
מוצר מחיר בשקלים
HUSET ריהוט בית בובות 69

IDSE מיטה זוגית ‎140x200‏ ס"מ. עם כיסוי ראש  צבעוני

1,295
LOJLIG בובה על מוט 59
KARLSTAD ספה תלת מושבית כתומה 2,795
KNAPPER מראה עומדת ‎48x160‏ ס"מ לבן 295
LANGOR וילון 2 יח' ‎145x300‏ לבן/אדום/שחור 195 לשתי יחידות

 

מיטה זוגית. 1,295 שקל ()
מיטה זוגית. 1,295 שקל

בובה על מוט. 59 שקל ()
בובה על מוט. 59 שקל

 

ועוד בעניין מחירים - לאחרונה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד איקאה ישראל, בגין אי סימון נאות של מחירים בחנות, לפי חוק. גבאי לא הגיב לכך ישירות אלא רק טען שאין צורך בחוק סימון מחירים בישראל: "צריך לעבוד על מערכת היחסים בין הצרכן לקמעונאי ואז הרגולטור יצטרך למשוך את עצמו החוצה. אני עוד אגרום לשינוי החוק הזה".

 

באיקאה מסמנים יעדים נוספים ל-2014: הגדלת נתחי שוק והגעה ארצה של קולקציות יקרות יותר. לאיקאה נתח שוק של 7.5% משוק המטבחים בארץ ו-6% משוק מוצרי האמבט. כדי להגדיל את נתח השוק שלה, הרחיבה את האחריות לכיורים וברזים מ-3 ל-5 שנים.שתי קולקציות חדשות הושקו: שטוקהולם היקרה יותר שבה 79 פריטים בעיצוב מוקפד וטרנדיג - שילוב מאפיינים שבדיים מסורתיים עם עיצוב סיני מסורתי - שמכילה 30 פריטים.

חידושים בחדר האמבטיה ()
חידושים בחדר האמבטיה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים