שתף קטע נבחר

אוגוסט: קנינו פחות - המחירים המשיכו לעלות

רוב מוצרי המזון והצריכה התייקרו בינואר-אוגוסט 2013 לעומת התקופה המקבילה ב-2012, כך עולה מניתוח נילסן. למרות שקנינו פחות הכסף שמגלגלים הרשתות והספקים עלה בגלל העלאות המחיר. בין היתר, הצרכנים קנו פחות גבינה לבנה לעומת אוגוסט 2012, אך הרווח ממנה עלה. עוד התייקרו: חיתולים, בשר קפוא וגבינה צהובה. הוזלו: שוקולד וקפה

כמה קנינו בסופר בחודש שלפני החג? פחות ופחות, אך רשתות השיווק וספקי מוצרי הצריכה בכל זאת גלגלו יותר כסף כי המחירים המשיכו לעלות. לפי נתוני נילסן לאוגוסט 2013, הצרכן הישראלי המשיך לצמצם את קניית מוצרי הצריכה גם באוגוסט ובראשם מוצרי מזון, אך למרות זאת המכר הכספי של רשתות השיווק והספקים רק צמח ועלה בשל העלאת מחירים מתמשכת בינואר-אוגוסט 2013 לעומת ינואר-אוגוסט 2012. הנתונים של נילסן מייצגים 97% מהשוק (לא כולל המגזר הערבי) – רשתות שיווק ופארם.

 

 

מניתוח נילסן עולה כי בשלושת החודשים האחרונים, המכר הכספי של כלל שוק מוצרי הצריכה (משקאות, מזון, טיפוח הבית והפרט) עלה ב-3.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך המכר הכמותי ירד ב-0.6%. כלומר קנינו פחות ובכל זאת הרשתות והספקים גלגלו יותר כסף - משמע הם העלו מחירים. מגמה דומה אפשר לראות גם בהשוואה של 7 חודשים: בינואר-אוגוסט 2013 לעומת ינואר-אוגוסט 2012 - המכר הכספי עלה ב-2.6% והמכר הכמותי ירד ב-0.2%.

 

אם מסתכלים על מכירות המזון בינואר-אוגוסט 2013 לעומת ינואר-אוגוסט 2012 - הצרכנים קנו 1% פחות - אך הכסף שהניבו מכך הרשתות והספקים עלה ב-2.2%.

 

ההתייקרויות האלה קרו על אף שיותר מוצרים נמכרו במבצע החודש. באוגוסט 2013 היו יותר מבצעים ברשתות השיווק לעומת אוגוסט 2012 – בגלל הסמיכות השנה של אוגוסט לחגי תשרי: 24% מהמכר באוגוסט 2013 היה במבצע, לעומת 17% מהמכר באוגוסט 2012 ו-21% מהמכר בספטמבר 2012.

עליות מחירים: כשהמכר הכמותי נמוך מהמכר הכספי ()
עליות מחירים: כשהמכר הכמותי נמוך מהמכר הכספי
 

קנינו פחות גבינה לבנה ובירה שהתייקרו ובכל זאת הרווחים עלו

אלו מוצרים התייקרו הכי הרבה בהשוואה בין ינואר-אוגוסט 2013 לינואר-אוגוסט 2012? בירה נמצאת בראש הרשימה. המכר הכספי של היצרנים והרשתות בבירה היה גבוה ב-14% לעומת השנה שעברה, אך מנגד, במכר הכמותי בקטגוריה – יש ירידה של 8%. מכאן שהרשתות והיצרנים מכרו 8% פחות ליטרים של בירה לעומת התקופה המקבילה אשתקד ובכל זאת הרוויחו 14% יותר השנה. זה מעיד על עליית מחירים וקנייה מופחתת שלא משפיעה לרעה על הרווח. יש לזכור שעיקר עליית המחירים בבירה היתה בשל עלייה במס שהמדינה הטילה על המוצר, אולם עלייה זו אירעה כבר ביולי 2012 ועוד קודם לכן היו התייקרויות בבירה.

  

עליות מחירים ניכרות ישנן גם בתחום החלב. קנינו 5% פחות גבינה לבנה בינואר-אוגוסט 2013. למרות זאת, הרשתות והיצרנים לא הרוויחו פחות אלא להיפך, הרווח ממנה דווקא עלה ב-1% - בשל עליות מחירים.

 

הגבינה הזאת התייקרה לא מעט מאז שהוצאה מפיקוח ואפילו התייקרה מאז מחאת הקוטג' (למרות שגם היתה בה הוזלה) וזו הסיבה שמשרדי החקלאות והאוצר מתכוונים להחזירה לפיקוח מחירים. מגמה דומה אפשר לראות גם בחלב לשתייה. יש לקחת בחשבון שב-2013 היו עליות מע"מ ועלייה במחיר החלב הגולמי, למרות שמחיר החלב הגולמי גם ירד בינתיים. הסבר נוסף: ריבוי חלב שאינו בפיקוח על המדפים שנמכר במחירים גבוהים יותר מחלב שמחירו נמצא בפיקוח.

 

קנינו יותר גבנ"צ, קוטג' ושוקו שהתייקרו - הרווחים זינקו

גם בגבינות צהובות ומותכות אפשר לראות שהיתה עליית מחירים, למרות שזה תחום שפרצה בו לאחרונה תחרות עזה לכאורה בין תנובה לטרה. בסגמנט זה, החברות והרשתות הצליחו לגרום לצרכנים לקנות יותר גבינה צהובה: הן מכרו 3% יותר גבינה צהובה בינואר-אוגוסט 2013 לעומת ינואר-אוגוסט 2012. כמה הן הרוויחו מכך? למעלה מפי 2: היתה עלייה של 7% במכר הכספי של גבינה צהובה, מה שמעיד על העלאת מחירים במהלך השנה. טרה אמנם נכנסה לתחרות עם תנובה בקיץ 2013, אך היא עשתה זאת כשהיא מציעה לצרכנים את גבינת נעם - באותו מחיר בדיוק של גבינת עמק.

 

בקוטג' חלה אותה מגמה: הצרכנים קנו יותר 1% יותר קוטג' לעומת השנה שעברה, אך במכר הכספי אפשר לראות עלייה של 6% לעומת השנה שעברה, מה שמעיד על עליית מחיר. אמנם תנובה הורידה את מחירי הקוטג', אך מדובר בירידה קלה לעומת עליות המחיר הקודמות בתחום בשל ייקור החלב, ושתי עליות מע"מ.

 

הצרכנים גם קנו 5% יותר משקאות חלב בטעמים, תחום שכולל בתוכו את סגמנט השוקו שתנובה חוללה בו תחרות מחודשת לאחרונה, אך במכר הכספי היתה עלייה של 7%, מה שאומר שיש פה גם עליית מחיר שסייעה להגדיל את המכר הכספי. גם פה ה"תחרות" לא עזרה למחיר לצרכן.


התייקרות מוצרי החלב - ינואר-אוגוסט 2013 לעומת ינואר- אוגוסט 2012

התייקרות מוצרי החלב - ינואר-אוגוסט 2013 לעומת ינואר- אוגוסט 2012
מוצר מכר כמותי מכר כספי המכר הכספי גבוה מהכמותי = עליית מחירים
משקאות חלב בטעמים 5% 7% יש
גבינות צהובות ומתכות 3% 7% יש
קוטג' 1% 6% יש
חלב שתייה טרי 2%- 4% יש
גבינות מלוחות 5%- 1%- יש
גבינות רכות ולבנה 5%- 1% יש

 

קנינו פחות טונה אך המכר הכספי זינק ב-7%

מוצרי מזון נוספים שהתייקרו לעומת השנה שעברה הם: חטיפים מלוחים, ירקות קפואים כולל לקטים, עוגיות וביסקוויטים, סלטים ארוזים, דגני בוקר, שימורי ירקות, מנות עיקריות בשריות קפואות, משקאות קלים, משקאות מוגזים, גבינות מלוחות, מעדני חלב, מים מינרליים ומזוככים, שימורי דגים (כגון טונה) ועוגות ומאפים אישיים.

 

כך למשל, ירקות קפואים ולקטים, התייקרו מפני שהיתה עלייה של 3% במכר הכמותי לעומת החודש המקביל בשנה שעברה, אבל הרווח מהמוצר גדל ב-8%. בשימורי דגים כגון טונה היתה ירידה של 6% בכמות הדג שנמכרה, אולם המכר הכספי זינק ב-7%. למרות שקנינו פחות – הרווח של הקמעונאים והיבואנים על שימורי דגים היה גדול יותר. לשם השוואה, בתחום היינות היתה עלייה של 3% במכר הכמותי ועלייה של 3% במכר הכספי כך שהמחירים נשארו קבועים.

 

מוצרים שהוזלו: פסטות וגלידה 

למרות מגמת העלאת המחירים, היו גם ירידות מחירים במזון, ככל הנראה בזכות מבצעים. ירידות מחיר או ריבוי מבצעים היו באוגוסט בחטיפים מתוקים, קפה נמס, קפה טורקי, טבלאות שוקולד, חטיפי גלידה ושלגונים, פסטה יבשה. כך לדוגמא קנינו 13% יותר חטיפים מתוקים באוגוסט 2013 לעומת אוגוסט 2012, אך המכר הכספי השתפר רק ב-10%, מכאן שבתחום הזה היו ירידות מחירי או ריבוי מבצעים.

 

בתחומים שבהם היו ירידות מחירים במזון שולטות אסם ושטראוס (שגם העלו מחירים בסגמנטים מסוימים). ואכן שטראוס ואסם מכרו יותר מוצרים תחת מבצעים באוגסט 2013 לעומת אוגוסט 2012 ובעצם בכך הורידו מחירים. שטראוס מכרה 18.4% מהמכר שלה במסגרת מבצעים לעומת 16.8% באוגוסט 2012. אסם מכרה 25.5% מהמכר שלה תחת מבצע לעומת 22.4% ב-2012. 

תנובה: פחות מבצעים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. שטראוס ואסם: יותר מבצעים לעומת התקופה המקבילה אשתקד ()
תנובה: פחות מבצעים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. שטראוס ואסם: יותר מבצעים לעומת התקופה המקבילה אשתקד

 

מי העניקו פחות מבצעים לצרכנים? תנובה, יוניליוור והחברה המרכזית למשקאות. שיעור המכר של תנובה במבצע באוגוסט 2013 היה 12.1% לעומת 13.4% באוגוסט 2012. תנובה היא חברת המזון הגדולה בישראל והיא הגדילה את נתח השוק שלה בינואר-אוגוסט מ-16.8% ל-17.4%.

עליות מחירים בחיתולים, ירידות מחירים במגבונים לתינוק ()
עליות מחירים בחיתולים, ירידות מחירים במגבונים לתינוק

 

התייקרו: שקיות אשפה, חיתולים ונייר טואלט

גם בתחום ניקיון הבית וטיפוח הפרט המחירים גבוהים לעומת אשתקד. המוצרים שהתייקרו הם חיתולים, שקיות אשפה, חומרי כביסה, נוזל כלים, נייר טואלט, טמפונים, מגן תחתון ותחבושות היגייניות. לדוגמא: בינואר-אוגוסט 2013 קנינו 7% פחות חיתולים מאשר ביואר-אוגוסט 2012, אך הרווח הכספי מחיתולים ירד רק ב-1%. קנינו 2% פחות שקיות אשפה, אך הרווח הכספי מהן עלה ב-5%. חוגלה ופרוקטר אנד גמבל ערכו פחות מבצעים ב-2013 לעומת 2012, מה שעשוי להסביר את עליות המחירים בפמפרס (פרוקטר אנד גמבל) האגיס וטיטולים (חוגלה קימברלי).

 

יחד עם זאת, יש ירידת מחירים במגבונים לתינוקות. עוד ירידות מחירים היו במשחות שיניים, מטליות רצפה ורב שימושיות, חומר ניקוי כללי לבית, חומר ניקוי לכלים במדיח כלים, מגבות נייר, ניקוי אסלה וניאגרה ודאודורנטים. כך לדוגמא מגבונים לתינוק נמכרו כמותית ב-14% יותר ב-2013 לעומת 2012 אבל הרווח הכספי מהם עלה רק ב-7%. המכר של חומרי ניקוי לכלים במדיח, תחום ששוררת בו תחרות עזה, עלה ב-9% מבחינת כמויות, אך הרווח הכספי עלה רק ב-3%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: ניצן דרור הילה ספאק
קונים פחות - אך המכירות הכספיות של הרשתות והספקים עלו
צילום: ניצן דרור הילה ספאק
מומלצים