שתף קטע נבחר

ייצוגית נגד ערוץ הקניות: מטעה בהנחות

אישה שקנתה מיטה בהנחה של 11,430 שקל, גילתה שמחירה בשוק עומד על כ-5,000 שקל וטוענת בבקשה לתביעה ייצוגית שההנחה שהציג הערוץ - פיקטיבית. לטענתה, הערוץ מטעה צרכנים בכך שהוא נוהג להציג "מחיר מומלץ" שהוא מחיר שוק מנופח, "מחיר בערוץ" שכלל לא קיים ו"מחיר הנחה" - מראית עין של הוזלה משמעותית. ערוץ הקניות: "בודקים את הדברים"

האם ערוץ הקניות מטעה בגובה ההנחות? בקשה לאישור תובענה ייצוגית על סך כ-252 מיליון שקל הוגשה בבית-המשפט המחוזי בת"א נגד החברה המפעילה את הערוץ, בטענה שהיא מציגה הנחות פיקטיביות על מוצרים ומנפחת את מחיר השוק שלהם לפני הנחה, כך שהצופים יחשבו שהם מקבלים הנחה גדולה, אך בפועל הם לא מקבלים הנחה כלל או הנחה קטנה בהרבה.

 

 

בנוסף נטען כי הערוץ מציג שלושה מחירים: מחיר שוק ("מחיר מומלץ"), מחיר בערוץ ומחיר הנחה - אך כלל לא מוכר את המוצרים במחיר הערוץ אלא רק במחיר ההנחה, כשמחיר ההנחה הוא למעשה המחיר הרגיל. בעצם נטען שמחיר השוק ומחיר הערוץ הם מחירים פיקטיביים שבאים לדמות הנחה.

 

את הבקשה לתביעה הייצוגית הגישה צרכנית של הערוץ, בשם כל מי שרכש ב-7 השנים האחרונות מוצר דרך הערוץ, במחיר שהוצג כמחיר הנחה מהמחיר "הרגיל" בערוץ, אך בפועל, המוצר שקנה כלל לא הוצע למכירה במחיר "הרגיל". בתוך קבוצת הצרכנים הזאת, שכוללת, לפי כתב התביעה, מאות אלפי אנשים, יש קבוצה נוספת של צרכנים שנפגעו יותר – "משום שלו היו יודעים על המצג המטעה של החברה, לא היו מתקשרים בעסקה", כך לפי הבקשה לתביעה.

 

בבקשה, שהוגשה על ידי עוה"ד רענן בשן ולאה נמס-קהתי, ממשרד עוה"ד רענן בשן ושות', נטען כי הערוץ "מטעה במכוון את הצופים כאשר הוא מציג באופן שיטתי עסקאות רגילות לחלוטין, בתנאי שוק רגילים לחלוטין, ולפעמים אף גרועים יותר, כמציאה חד פעמית, אך מבדיקה עולה כי המחירים לגביהם נטען כי הינם המחירים הרגילים בערוץ של המוצרים המוצעים למכירה, אינם אלא פיקציה וכי המוצרים מעולם לא נמכרו במחירים אלו.. המחירים המוצגים בערוץ כמחירי הנחה, הם המחירים הרגילים בהם נמכרים אותם מוצרים בערוץ, והם משקפים את מחירי השוק של המוצר".

 

הטענה: קנתה שתי מיטות בהנחה מדומה של 11,430 שקל

הבקשה לתביעה הוגשה בעקבות מפח נפש שחוותה התובעת, כך לטענתה. בנה צפה בטלוויזיה וראה פרסומת למיטות מתכווננות, שלכאורה מחיר השוק המומלץ שלהן עומד על 17,320 שקל. מחירן בערוץ הקניות הוצג כמחיר נמוך יותר ממחיר השוק: 16,326 שקל ובמסגרת מבצע חד פעמי וקצר טווח - הערוץ מציע את המוצר למכירה ב-4,896 שקל – היינו בהנחה של 11,430 שקל מהמחיר הרגיל בערוץ כ-70%.

 

כדי לקבל הנחה זו, על הצופה היה לפעול מיד ולרכוש את המיטה, שכן ההנחה תתפוגג בחצות. הבן סיפר על כך לאמו והיא החליטה לרכוש שתי מיטות פרימיום כאלה, אחת לחדר השינה והשנייה לחדר האורחים. לטענתה, הן הגיעו עם קרעים ובאיכות גימור נמוכה. כששאלה את המתקין כיצד יתכן שמיטות יקרות כאלה מגיעות כשהן באיכות נמוכה כל כך, ענה לה כי הן עולות כ-5,000 שקל מחיר שוק רגיל.

 

בנה של האישה התקשר לחברה שמשווקת את המיטות וזו אמרה לו שאין לה ולא היו לה מעולם מיטות הנמכרות ב-17 אלף שקל. בערוץ הקניות הציגו שלושה דגמים של המיטה: "בולוניה", "רומא" ו"מילאנו". כולם עלו 17 אלף שקל לפני הנחה, אך באתר היצרנית מופיע הדגם שקנתה האישה בשם אחר: "אמבסדור" במחיר של 5,000 שקל בלבד.

 

כמה באמת עולים טלוויזיה וסירים?

התביעה הפעילה תחקירן שניסה לקנות את המיטה במחיר "הרגיל" בערוץ הקניות, קרי ב-17 אלף שקל, ומצא שבערוץ כלל לא מוכרים מוצרים במחיר "הרגיל" שלהם. בכתב הבקשה לתביעה נטען כי התחקירן צפה בשלל תוכניות לא הצליח למצוא מוצר אחד שנמכר בערוץ במחיר הרגיל שלו, כולם הוצגו כנמכרים ב"מכירה מיוחדת" ו/או "בהנחה". כך למשל מערכת כלים של סולתם הוצעה למכירה בערוץ בהנחה חד פעמים של 60% - 799 שקל במקום 1,998 שקל. גם אחרי שעות של צפייה התחקירן לא הצליח למצוא שהמערכת הוצעה למכירה במחיר הרגיל.

 

בכתב התביעה נטען שהערוץ לכאורה ניפח מחירים לפני הנחה של מוצרים נוספים. לדוגמא: טלוויזיה עם מסך לד של טושיבה, 32 אינטש דגם 32pb200, שב-13 ביוני 2013 הוצעה למכירה ב-1,790 שקל, כשערוץ נטען כי המחיר המומלץ שלה – 3,280 שקל והמחיר הרגיל בערוץ – 2,985 שקל. "והנה, בשופרסל דיל באותו זמן בדיוק, הוצגה טלוויזיה זו במחיר ללא מע"מ של 1,499 שקל וזאת בהנחה ממחיר רגיל אצלה של 1,768 שקל", כך נטען.

 

ערוץ הקניות: קיבלנו את הבקשה לתביעה בערב החג

עקב כך, טוענת התובעת, הערוץ פועל בניגוד לסעיף 15 (א) בחוק הגנת הצרכן: 'עוסק שהודיע ברבים או במקום העסק על מכירה מיוחדת, יבהיר אילו טובין או שירותים כלולים בה ואילו טובין או שירותים אינם כלולים בה, את מחירם אצלו לפני המכירה ואת שיעור ההנחה או המחיר לאחר ההנחה וכן תנאי המכירה המיוחדת'. הפרת הוראה זו היא עבירה פלילית שדינה מאסר".

 

עוד נטען כי הערוץ "משתמש באסטרטגיות שיווק פסולות שהוגדרו על ידי הממונה על הגנת הצרכן במשרד המסחר והתעשייה כ'גניבת דעתו של הצרכן'", ועושה זאת לכאורה תוך כדי שימוש במשאב ציבורי – רישיון השידורים שלו.

 

הפיצוי שמבקשת התביעה עומד על השבת ההפרש בין הסכום ששילמו בגין המוצר שרכשו לבין סכום ההנחה זה לאחר הפחתת שיעור ההנחה המובטח. כך למשל אם מחיר המוצר הוצג כ-4,896 שקל אחרי הנחה של 71.73%, על הערוץ להשיב 3,511.9 שקל. בנוסף יש להוסיף על כך פיצוי של 5% או 15% על פגיעה באוטוומיה וכן 5% או 15% על עוגמת נפש. כיוון שהערוץ מוכר כ-117,647 מוצרים בשנה, עליה לפצות מאות אלפי צרכנים בכ-252 מיליון שקל. התובעת הייצוגית מבקשת לעצמה פיצוי של 7,024 שקל.

 

מערוץ הקניות נמסר בתגובה: "קיבלנו את הבקשה לתביעה ערב החג, ואנו בודקים את הדברים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים