שתף קטע נבחר

שיתוף רשתות הסלולר: טוב או רע לצרכנים?

5 חברות הסלולר הגדולות, שאמורות להיות יריבות, מבקשות את אישור הממונה על ההגבלים העסקיים להקים יחד רשת דור 4. פלאפון, סלקום וגולן יקימו רשת אחת ואת השנייה מבקשות לפרוס פרטנר ו-HOT מובייל. אם שיתופי הפעולה האלה יאושרו, החברות יהיו בעלות אינטרס משותף, ויש חשש שהתחרות תדעך והמחיר לצרכן יעלה. מצד שני, זה יחסוך אנטנות והשקעות

מתחת לרדאר של הצרכן - מהלכים עסקיים של חברות הסלולר עשויים לשנות את פני מפת התקשורת בישראל. סלקום, פלאפון וגולן טלקום דיווחו היום (ד') לבורסה על מו"מ מתקדם שהן מנהלות לאיחוד רשתות, במטרה לבנות יחד רשת בדור הרביעי. לשיתוף הפעולה הזה בין היריבות המרות לכאורה, קדם מהלך של פרטנר ו-HOT מובייל, שחתמו על הסכם להקמת רשת משותפת משלהן - הסכם שיתוף רשתות אקטיבי ל-15 שנה.

 

 

החברות מבקשות להקים שתי חברות חיצוניות שיאגדו את השותפות ביניהן. כיום רובן מפעילות רשת בדור 3.9-3, למעט HOT מובייל שפרסה כ-40% מהרשת שלה וגולן טלקום שפריסת הרשת שלה עוד בחיתוליה.

 

התוצאה עשויה להיות הרת גורל לתחרות בשוק הסלולר בישראל. מטרת המהלכים היא שבישראל יפעלו שתי רשתות סלולריות בלבד. הן יתפקדו כתשתית סלולרית, עליה "ירכבו" המותגים השונים של החברות שאמורות להתחרות ביניהן, בעוד שרובן ככולן יהיו גם בעלים משותפים באחת משתי הרשתות. כולנו זוכרים מה קרה בפעם האחרונה שהתחרות בסלולר היתה יותר שותפות גורל מתחרות: חשבונות סלולר של מאות ואלפי שקלים.

שר התקשורת לשעבר משה כחלון. המשך הרפורמה או תחילת הקץ? (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
שר התקשורת לשעבר משה כחלון. המשך הרפורמה או תחילת הקץ?(צילום: ירון ברנר)

 

מבצעים? יתכן שזה זמני

הצרכנים בינתיים, מנומנמים ומאושרים, חיים בגן עדן של הנחות. מחירי הסלולר רק יורדים ויורדים, בעיקר כי HOT מובייל וגולן טלקום צריכות היו להגיע ל-7% מהצרכנים הפרטיים כדי לקבל מאות מילוני שקלים שהפקידו עבור משרד התקשורת לשם קבלת רישיונן. זאת בעוד שמאחורי הקלעים המציאות מורכבת יותר ונרקמים מהלכים שטורפים את הקלפים.

 

העסקאות הללו עדיין לא חקוקות בסלע. הרשות להגבלים עסקיים עוד צריכה לאשר באופן מלא, או חלקי את ההסכמים, או לדחותם על הסף. משרד התקשורת והמפעילים הנוספים בשוק, עוד צריכים לתת את חוות דעתם על המהלכים, אבל שוק הסלולר, כך נראה, נמצא על סף מפץ סלולרי נוסף.

 

האם אפשר להקים רשת מהירה יחד ועדיין לשמר את התחרות? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
האם אפשר להקים רשת מהירה יחד ועדיין לשמר את התחרות?(צילום: shutterstock)

 

לשיתוף רשתות יש חסרונות ויתרונות

ההכרעה לא תהיה פשוטה, כי הענף ניצב בפני סיטואציה מסובכת. מצד אחד, שיתוף רשתות מלא משמעו פגיעה בתחרות ועלייה אפשרית במחירים. למה טרחו כל כך לאפשר לגולן טלקום ו-HOT מובייל להיכנס לשוק, אם עכשיו הן יהפכו שותפות של סלקום, פרטנר ופלאפון?

 

מצד שני, השוק משווע לרשת דור 4 בטכנולוגיית LTE שתקל על העומס הקיים על הרשתות הנוכחיות. הקמת תשתיות זה דבר יקר. אם כל אחת מ-5 החברות הגדולות תפרוס רשת דור רביעי, אחת לכל חברה, תהיה זאת השקעה כספית כבדה וחמש אנטנות, אחת לכל חברה, יוצבו במיקומים השונים ויובילו לבזבוז כספים מיותר. כלומר, גם אי שיתוף רשתות עלול לגרום לעליית מחירים לצרכן.

 

הקמת שתי רשתות בלבד בדור הרביעי, תועיל לצרכנים, בכך שהיא תחסוך בנייה או הסבה של אנטנות לכל חברה וחברה. החברות ישתתפו באינטנות ויחסכו כסף ואולי גם קרינה. (שר התקשורת הנוכחי, גלעד ארדן, בעד צמצום מספר האנטנות, בעוד שיש דעה אחרת לפיה ריבוי אנטנות קטנות עדיף על אנטנות מרכזיות גדולות)

 

בנוסף, בזכות הרשת המתקדמת, התקשורת הסלולרית תהייה כולה דאטה, כלומר כל התקשורת תעשה על גבי אינטרנט סלולרי (תקשורת IP), כולל השיחות, והכל יהיה מהיר יותר, כאשר כל רשת תקבל 20 מגה והפס יורחב למהירות של-100 מגה.

 

לטובת המצב הנוכחי של הפרדת רשתות, אפשר לומר שיש חשש שבדור הרביעי תסתיים החדשנות: אף חברת סלולר לא תרצה להשקיע ברשת המשותפת, כי זה לא ייתן לה יתרון מול המתחרות שלה. סליחה, השותפות שלה. על פניו נראה שכרגע, אם יש תחרות - אין תשתיות חדשות ואם יש תשתיות חדשות - תיגמר התחרות.

 

"זה כמו שבנק לאומי יתאחד עם דיסקונט"

גורם בענף הסלולר אמר ל-ynet שהוא מודאג מ"הבריתת שנרקמות בענף". לטענתו, "כמה ממנכ"לי חברות הסלולר הוותיקות עבדו באותן חברות. יש ביניהם קשר טוב. מאוד קל להגיע מהמקומות האלה למקומות לא טובים לצרכן.

 

"אין ספק שהעלויות להקמת רשת דור 4 הולכות להיות מאוד גבוהות וכולם בלחץ ובגלל זה מחפשים דרכים יצירתיות להקטין עלויות, אבל שיתופי הפעולה יזיקו לשוק וייצרו מונופולים. זה כמו שבנק לאומי יתאחד עם דיסקונט והפועלים עם מזרחי טפחות והם יקימו ביחד רשתות חדשות תוך שיתוף פעולה ואינטרסים הדדיים. היום מנכ"ל חברת סלולר אחת לא יכול לשבת לקפה עם מנכ"ל חברת סלולר אחרת מחשד לתיאום. כשהדברים יהיו בהסכמה, הם ישבו יחד ומנסיוני כשיושבים ומדברים כל הסכרים נפרצים".

 

פתרון אפשרי: שיתוף, אבל מוגבל

גורם אחר בשוק התקשורת חושש: "יש סכנה שזה יהיה 'בחזרה לעתיד'. אנחנו נגיע לסיטואציות מלפני 4-3 שנים שכולנו זוכרים: שוק עם שלושה מפעילים שלא באמת מתחרים ביניהם. החשש הוא שלא יהיה להם רק שיתוף אנטנות, אלא גם שיתוף עסקים.

 

"התחרות בנויה כרגע רק על מפעילים. ברגע שרוב הרשת תהיה משותפת - ההקמה, האנטנות - בעצם הרכיב הסיטונאי יהיה משותף, יהיה גם אינטרנס משותף בשכבה הקמעונאית, שהיא השיווק לצרכן. את רוב העלות הם הרי סיכמו מראש. נניח שהחברות סיכמו על 100 שקל עלות לשימוש ברשת, אז התחרות תהיה על 5 שקלים של קמעונאות. וזה מוכר לכל צרכן בישראל משוק הסלולר 'הישן': כמה חברות שבעצם מציעות את אותו הדבר ולא מורידות מחירים, אלא רק מעלות אותם ובתיאום – לא בחדרי חדרים, אלא בהודעות לעיתונות".

 

אז מה הפתרון?

 

"זה לא מצב של שחור ולבן. שיתוף אתרים זה דבר חיובי בסך הכל, רק תלוי באיזו רמה. צריך להגיע לרמת שיתוף שלא כוללת את כל מרכיבי הרשת, כזאת שמשאירה עצמאות מסוימת לכל מפעיל, כך שכל אחד יוכל לשדרג את הרשת שלו בלי לבקש רשות מהשותף וכן שלכל חברה יהיה התדר העצמאי שלה וגם זה מונע תיאום. זה נקרא שיתוף מוגבל, שיתוף פסיבי.

 

"בשיתוף פסיבי, אפשר לתת על אותו ברזל שני תדרים שונים וכך לא משתפים בכל החלקים של הרשת. לעומת זאת, שיתוף אקטיבי (כמו זה שמבקשות פרטנר ו-HOT מובייל מ.ק), זה שיתוף בכל הרשת חוץ מהליבה, המתג - וזה מסוכן. ככל שהשולחן המשותף גדול יותר - כך עולה הסכנה לתחרות ויהיה לזה מחיר ללקוחות. אפשר לעשות שיתוף אקטיבי זמני, גם זה בסדר, רק שבישראל זמני זה קבוע".

 

אבל החברות יחסכו כך כסף בהקמת הרשת.

 

"דבר ראשון, זה ידוע שאם מורידים עלויות לספק, אך הוא לא נמצא במצב תחרותי – ההוזלה לא מתגלגלת לצרכן. רק במבנה שוק תחרותי יש הורדת עלויות לצרכן. היום התחרות היא בשיא. החברות רצות סביבנו ואנחנו יכולים, בנגיעת כפתור, לעבור מאחת לשנייה. היום - כל חיסכון זורם ללקוח. במצב שאת מצמצמת תחרות - החיסכון עובר לספקים.

 

"דבר שני, היום העלות של שדרוג הרשת, יכולה להיות מיליון דולר לעומת מיליארד דולר לפני כמה שנים. יש ירידה דרמטית בעלויות הרשתות. הבעיה היחידה היא עם פריסת אנטנות, שהיא לפי דיני התכנון והבנייה. ראשי העיריות לא ששים לתת למפעילות להקים אנטנות חדשות בתחומן, זה דורש הרבה מאוד בירוקרטיה והתושבים מגלים התנגדות".

  

דור 4 ידרוש פריסה של אנטנות קטנות והרשויות מתנגדות

אז יש בלגן בהקמת אנטנות, ויש גם בלגן בהקצאת התדרים. לאחרונה המדינה פינתה תדרים עבור הרשת החדשה ובשנים הקרובות ישוחררו עוד תדרים והתדרים הקיימים יוקצו מחדש. הקמת הרשת הרביעית תדרוש אנטנות קטנות שיפוזרו ברחבי הארץ וגם המהלך הזה יידרוש מאבק מתיש עם הרשויות והתושבים.

 

תושבי מדינת ישראל אמביוולנטיים: הם לא רוצים אנטנות ליד הבית, אבל מאוד רוצים סלולר. כרגע, הישראלים הם שיאנים בשימוש באינטרנט סלולרי בדור 3 ובגלל עומס הולך וגובר ברשתות הקיימות, משתמשים חווים ניתוקים ברשת ברשתות מסוימות. ברשת דור 4, עומס הדאטה צפוי להיות כל כך גבוה, שאי אפשר יהיה להמשיך עם הארכיטקטורה הקיימת של האנטנות.

 

מה יקרה למיזמי הטלוויזיה של סלקום ופרטנר?

גורם בשוק גורס ש"תוצאה נוספת של השיתוף עשוייה להיות החלשת מיזמי הטלוויזיה של סלקום ופרטנר", כך לטענתו. מיזמי טלוויזיה שונים מתוכננים לקום על גבי תשתיות האינטרנט של HOT, בזק ומיזם הסיבים. האם שינוי בשוק הסלולר ישפיע גם על ענף זה?

 

"השר כחלון תכנן להפוך את שוק הסלולר לתחרותי כדי ליצור תמריץ לחברות הסלולר שאין להן טלפוניה וטלוויזיה להיכנס לשווקים האלה, שהם עתירי רווחים וליצור שם תחרות", טוען הגורם. "אם שיתוף הרשתות יהיה מאוד אגרסיבי - רמת התחרות תרד, רמת הרווחיות של הגדולות תעלה ולא יהיה להן אינטרס להיכנס להשקעות בטלוויזיה הרב ערוצית.

 

"כרגע עדיין יש לחברות אינטרס לפרוס רשת מהירה יותר. ברגע שהן יתאחדו, מה האינטרס שלהן לשדרג אחרי חצי שנה? ואם זה מיזם משותף, למה שהן ישלמו על שידרוג? יווצר היפוך אינטרסים. במשרד התקשורת פירקו את החבילה פלאפון-פרטנר-סלקום, במטרה שיפסיקו להתנהג כגוף אחד ועכשיו יש סכנה שנחזור לשם".

 

מה יקרה למפעילים הווירטואליים?

ועוד נקודה למחשבה. השותפויות העסקיות העתידיות האלה מפנות גב למפעילים הקטנים, הווירטואליים – רמי לוי תקשורת, YouPhone והום סלולר. אלה רוכבים על התשתיות של הרשתות הגדולות ומשלמים להן עמלות על השימוש ברשת. כיום, הם משלמים לחברות הגדולות 80-70 שקל למנוי + שירותים שונים כמו בילינג או הנדסה. בחברות הגדולות לא מחזיקים כוח אדם נוסף לטובת הפעילות כך שזו הכנסה נטו. כמעט בלי הוצאות.

 

אם בשוק יהיו רק שתי תשתיות סלולר, המפעילים הקטנים יאבדו יתרון תחרותי שיש להם כיום: את היכולת לעבור מרשת לרשת, או שיפור התנאים בחברה הקיימת. ככל שרמת השיתוף העסקי בין הגדולות תעלה, זה יבוא על חשבונם של מתחרים קטנים. יחד עם זאת, מפעיל וירטואלי מלא, כמוYouPhne או הום סלולר, שיש לו מתג משלו, יוכל להיכנס כשותף באחת משתי הקבוצות.

 

גורם המקורב למפעילות הקטנות אמר ל-ynet: "מי גורם לתחרות? רק גולן טלקום והמפעילות הקטנות. עכשיו נראה שאולי תהיה קונסולידציה של גולן עם אחת החברות הגדולות וזה מסוכן. כל החידושים יהיו משותפים לכל החברות. כולם יודעים את העלויות אחד של השני, זו שוב תהיה תחרות של שני מונופולים. הם הרי מקימים חברה חיצונית – ושוב יהיו שתי חברות שינהלו את המדינה.

 

"זה גם בעייתי שגולן ו-HOT מובייל אמורות לפרוס רשת לפי המכרז – ועכשיו הן לא יצטרכו להשקיע דבר. הן לא עומדות בתנאי המכרז. HOT לפחות פרסה 30%-40% מהרשת. מה גולן פרסו? רק מתקני גישה".

 

יש סיכוי שמפעילים קטנים יצטרפו לשתי החברות שיוקמו, אם יוקמו, כשותפים?

 

"אין ספק בכלל שיהיו מפעילים קטנים שיבקשו תדרים ממשרד התקשורת. יחד עם זאת, כרגע יש חוסר בתדרים, יש למשרד 40 מגה לחלק וכדי שהרשת הרביעית תעבוד בכלל צריך 20 מגה, אז אי אפשר לחלק ליותר משתי רשתות".

 

"המחירים יעלו בכל מקרה"

בכיר באחת החברות אמר ל-ynet שלדעתו "החברות הגדולות לא יצרפו את ה-MVNO (המפעילות הווירטואליות מ.ק) להקמת הרשת כי אין להן מספיק לקוחות. את גולן לא אכפת להן לצרף כי הוא משלם להן הרבה מאוד כסף על שימוש ברשת. אורנג' צירפה את HOT מובייל, כי אין לה הכנסות ממפעילים גדולים".

 

אז המחירים יעלו בשנה הקרובה?

 

"לא. אם הממונה יאשר את שיתוף הרשתות, המחירים יעלו לאט. אולי עוד שנה וחצי שנתיים. לא מייד. יתכן שדווקא אם הממונה לא יאשר את השיתוף, המחירים יעלו מהר, כי החברות יטענו שהן צריכות להשקיע כדי לפרוס את הרשת. השאלה היא מה רוצים שיישאר מכל המהפכה בסלולר - כרגע זה שוק של שמונה שחקנים אך רק שלושה מהם מרוויחים כל חודש וגם הם זוכרים שפעם הם הרוויחו הרבה יותר. יש אינטרס לכולם בשוק שהמחירים יעלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
אביב סלולרי חדש, או שמא סתיו?
צילום: shutterstock
מומלצים