שתף קטע נבחר

המכס לצרכנים שהזמינו באינטרנט: שלמו כופר

הישראלים שהסמארטפונים שהזמינו אונליין נתקעו במכס, בגלל כיתוב שגוי של המוכרים בסין, קיבלו סוף סוף הודעה שהמכשירים ישוחררו, אך בתנאי שישלמו מס קנייה + 3 פעמים מע"מ - סך הכל 69% מס. צרכן: "חטפתי קנס ונרשמה לי הערה במכס רק כי קניתי סמארטפון בזול". רשות המסים: "כל מקרה לגופו"

קנייה באינטרנט שהפכה לסיוט: רוב הצרכנים שקנו סמארטפון דרך האינטרנט וגילו בחודש שעבר שהוא מעוכב במכס, עדיין מחכים למכשירי הסלולר שלהם. לאחרונה נודע להם שבמכס הקימו ועדה לבדיקת הפרשה וכי נראה שהם יצטרכו לשלם מס כפול: במקום מס קנייה + מע"מ, הם ישלמו תוספת של כפל מע"מ, קנס המכונה "כופר". בסך הכל מדובר בתוספת של 69% מס לעלות המכשיר. ברשות המסים טוענים שלא כל הצרכנים ישלמו קנס - אלא כל מקרה ייבדק לגופו.

 

 

לפני כשלושה שבועות, פרסמנו ב-ynet שצרכנים גילו שהסמארטפון שהזמינו באמצעות משלוח מאתרים כמו אמזון, אליאקספרס ו-eBay, תקוע במכס. הסיבה: המוכרים הסינים כתבו על גבי האריזה שם מוצר שגוי ומחיר נמוך מדי, במטרה להימנע מתשלום מס ייצוא במדינתם. במכס בישראל טוענים שתפסו כ-3,500 חבילות כאלה. במכס חשדו שהמחיר הנמוך מדי שנרשם על גבי האריזה, נועד להתחמק מתשלום מס קנייה ומע"מ גם בישראל. בארץ, מוצר בשווי הנמוך מ-75 דולר - פטור ממס ורוב החבילות שהוזמנו הכילו מוצרים יקרים מסכום זה.

 

הצרכנים בישראל טענו בתוקף שאין להם כל קשר לכך, וביקשו לשלם את המס בישראל ולקבל את המוצר. מאז הפרסום ב-ynet הצרכנים קיבלו מכתב מהמכס - מלא טופס מכס 105, שלח הצהרה בפקס, רוצה לשחרר את החבילה? אם לא - היא תוחרם תוך 30 יום.

 

לא מצאו כלום בחקירה, למה משיתים עלי כפל קנס?

משה ברטוב, שתיאר ל-ynet בעבר את החקירה שעבר במכס כאחרון המבריחים, סיפר לנו כעת שהצליח לשחרר את הסמארטפון שהזמין, אך הוא מתכוון לתבוע את המכס. "למרות שחקרו אותי במכס ולא הצליחו להוכיח שאני אשם בזה שהמוכר הסיני כתב פרטים לא נכונים על גבי האריזה, קיבלתי לשלם פעמיים מע"מ ומס קנייה. 

 

"הם קוראים לזה כופר: נוסף ל-15% מס קנייה ו-18% מע"מ אותם הייתי מוכן מראש לשלם, היה עלי לשלם עוד פעמיים מע"מ - תוספת של 36%. עקב כך, שילמתי 410 שקל מס, במקום 200 שקל מס. המכשיר עצמו עלה 150 דולר - 525 שקל. בסופו של דבר העלות שלו הגיעה לכמעט אלף שקל. חקרו אותי, לא מצאו שום דבר ובכל זאת משיתים עלי כפל קנס. ובנוסף, אמרו לי שאין טעם שאערער על ההחלטה".  

 

"שלחתי את החבילה בדואר, לא ביקשתי מחבר שיעביר לי במזוודה"

כמו להוסיף חבורה על פצע, במכס גם סימנו את ברטוב. "זה הכי מקומם: נרשמה לי הערה במכס. זה כמו רישום פלילי ורק כי קניתי סמארטפון באינטרנט, זה כל החטא שלי", הוא מספר. "אני אדם ישר, מעולם לא התכוונתי לעקוף את המדינה, שלחתי את החבילה בדואר ישראל, זה לא שחבר העביר לי את הטלפון במזוודה.

 

"אני נענש על מה שעשה מישהו בסין, בלי שהיתה לי שליטה על העניין. במדריך לייבוא אישי באתר המכס, רשום שהמוכר צריך למלא הצהרה, אבל במכס טוענים שעל היבואן להצהיר הצהרת תכולה. אני חושב שהמכס החליט לחבל בייבוא אישי של מכשירי טלפון מחו"ל. התופעה של הצהרות תכולה ששונות מהתוכן קיימת כבר שנים, בכל מיני מכשירים. מישהו החליט לעצור את ייבוא הטלפונים המקביל. והשאלה היא למה? ולמה רק בסמארטפונים"?

 

"55 יום בלי הנייד שהזמנתי לאמא. כבר קניתי חדש"

לטענת ברטוב: "המכס מודע לכך שמוכרים, במיוחד סינים, שולחים בדואר, חבילות עם הצהרות תכולה נמוכות, בין השאר להוזיל עלויות משלוח ולהמנע מגניבות. לא מדובר רק במשלוחים לישראל אלא לכל העולם. אבל בניגוד למקומות אחרים בהם המדינה מאפשרת לאזרח להצהיר על ערך החבילה ולשלם מס בהתאם, בישראל החליטו לרכב על עובדה ידועה זו ולבצע סיכול ממוקד לרכישות באינטרנט. הפוך מהמלצות ועדת טרכטנברג ולשירות יבואנים ובעלי אינטרסים אשר עושקים את הציבור".

 

לירן, אחד הצרכנים שפנה ל-ynet, קיבל גם הוא מכתב מהמכס לפי עליו לבקש את שחרור המכשיר. לטענתו הוא כבר התייאש: "אני כבר 55 יום בלי הטלפון שקניתי לאמא שלי. כבר קניתי לה חדש בארץ", אמר. "צריך לשלוח טופס למכס בפקס 30 יום מיום הגעת המכתב אלייך. אחרת הסלולרי יוחרם. כשמתקשרים לבית המכס – אף אחד לא עונה. את יכולה להיות עם הטלפון 24 ואף אחד לא יענה. בסוף הצלחתי לתפוס מישהו שעובד שם שאמר לי שתקום ועדה והיא תחליט מה לעשות עם החבילות שנתפסו".

 

הפורומים לא מעודדים את הצרכנים לרמות - להיפך

מנהל אחד הפורומים בפורטל iAndroid, יאן לנגרמן, מדגיש כי ההצהרה של המכס, לפיה בפורומים ממליצים "לתחמן" את המכס, אינה נכונה. "אנחנו בשום פנים ואופן לא ממליצים לרמות את המכס, אנחנו לחלוטין נגד התופעה הזאת", אמר. "אחד הדברים הכי חשובים שכתבתי בהודעה הראשונה בפורום, זה שאי אפשר לעקוף את המכס. אנחנו לא מעודדים את זה, להיפך, אנחנו מנסים לחנך אנשים".

 

לנגרמן עצמו קנה מכשיר דרך האינטרנט, בפחות מ-250 שקל והוא מחכה לו 23 יום. זמן קצר לעומת אחרים שמחכים למעלה מחודשיים. "מצד אחד אני מבין את המערכת. מצד שני, צריך להבין את המקרה המיוחד שקרה פה", הוא טוען. "תנו לי קנס בגובה מסוים, אל תכפילו את המסים. אתה מזמין טלפון סיני כי הוא זול, לא כי אתה רוצה לשלם כפול. קחו את זה בפרופורציה, אנחנו לא אשמים".

 

"למה אני צריך לסבול בגלל המוכר בסין"?

לטענתו, "בעבר היו מקרים כאלה, שהמוכר הסיני רשם מחיר נמוך יותר על גבי האריזה ושם מוצר ובמכס תפסו את החבילות וביקשו רק תשלום של מע"מ ומס. הפעם, בניגוד לפעמים קודמות, במכס לוקחים את זה קשה והגלגלים הבירוקרטיים החלו לטחון לאט. אנחנו רוצים לשלם את המסים, אבל בזמן סביר, אל תתנו לנו לחכות 3 חודשים, המכס צריך לעשות את זה הרבה יותר מהיר, אבל זריזות זה לא הצד החזק שלהם.

 

הסיבה לאכיפה המוגברת היא מוצדקת, אם מדובר בתופעה נפוצה שגדלה.

 

"אני מזמין מכשיר. זה שהמוכר בסין רוצה להקטין עלויות כי יש אצלם מס על ייצוא, זה לא קשור אלי, למה אני צריך לסבול מזה ולמה הקנס מגיע לעשרות אחוזים? למה אדם נורמטיבי צריך להגיע למכס ולעבור חקירות, ולסבול מטראומה, כשהוא בסך הכל קונה סלולרי"?

 

סמארטפון מסין הרבה הרבה יותר זול ממוצר דומה בארץ

ואם שאלתם את עצמכם למה ישראלים מזמינים מכשיר מסין, התשובה היא המחיר. צרכנים תמיד מדברים על המחירים הגבוהים של מוצרים שמיוצרים בישראל אז מסתבר שגם היבואנים מרוויחים על גב הצרכנים. "אנחנו מחפשים מכשירים זולים לילדים ובארץ אין מכשירים זולים", מסביר לנגרמן.

 

לשם הדגמה, בלייד 3 סיני של ZTE נמכר בארץ ב-640~1100 שקל, בעוד שהמקבילה הסינית שלו, V889M עולה 74.99 דולר – כ-260 שקל.

  

"יוקר המחייה זה נושא שעולה בכותרות הרבה ומכשירי סלולר הם חלק מהתופעה, במיוחד שהיום כל ילד 'חייב' שהיה לו מכשיר סלולר וההורים צריכים לשלם על כך", הוא טוען. "כרגע, חנויות סיניות כבר התחילו להתאים את עצמן לשוק הישראלי ולמגבלה של 75 דולר מבחינת מיסוי ומציעות מכשירים שיתאימו לסף המס. נמשיך לקנות באינטרנט".

 

רשות המסים: "פועלים במרץ לסיים את הטיפול בהקדם האפשרי"

מרשות המסים נמסר בתגובה: "ככלל, כל פנייה נבדקת לגופה. במקרים בהם הוצהרה הצהרה כוזבת על החבילה, הן לעניין פירוט הטובין והן לעניין שוויים, קיבלו המזמינים - על פי חוק - קנס בגובה כפל המע"מ; דהיינו, שילמו את מלוא המסים המחוייבים בהם על פי חוק בסך 15% מס קנייה ו-18% מע"מ על מחיר הטובין יחד עם מס הקנייה, ונוסף לכך כפל המע"מ – שהוא 36% נוספים.

 

"הוועדה עובדת מדי יום, ובתום כל יום משוגרות ההחלטות לנמענים. בשל הכמות העצומה של טלפונים שנתפסו, מטבע הדברים לא ניתן לשלוח הודעות לכל הנמענים ביום אחד וגם לא לענות למאות טלפונים, אך בבית המכס עונים לכל שיחה שמתקבלת ופועלים במלוא המרץ על מנת לסיים את הטיפול במכשירים בהקדם האפשרי. מספר הפקס לפניות בנושא הוא 03-9421733 והוא מופיע הן ע"ג הודעות התפיסה שנשלחו והן ע"ג החלטות הוועדה. הטלפונים יוחזרו לנמענים לאחר הסדרת תשלום של המסים ו/או הקנס, כפי שנקבע בכל מקרה לגופו בהחלטות הוועדה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים