שתף קטע נבחר

על מה מתלוננים ישראלים נגד השיפוצניקים?

אי-עמידה בלוח הזמנים, חוסר מקצועיות בעבודה ובקשות מוגזמות לקבלת עמלות - אלה רק חלק מהתלונות שהגיעו להתאחדות קבלני השיפוצים נגד קבלנים לקראת חג הפסח. על פי נתוני ההתאחדות, השנה חלה ירידה של כ-10% במספר הבתים שמשפצים לרגל החג, כמו גם בעלויות השיפוץ

דווקא לקראת חג הפסח, נרשמת האטה בענף השיפוצים. על פי נתוני התאחדות קבלני השיפוצים בישראל, 84 אלף בתי אב שיפצו ב-6 השבועות האחרונים את ביתם לקראת החג. זאת לעומת כ-92 אלף בתי אב בתקופה המקבילה בשנה שעברה - ירידה של כ-10%.

 

כתבות נוספות על שיפוצים בערוץ הנדל"ן :

 

עוד עולה מהנתונים כי העלות הממוצעת לשיפוץ עמדה השנה על כ-23 אלף שקל - ירידה של כ-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז השקיעו בתי האב כ-25 אלף שקל בממוצע עבור שיפוץ לקראת החג. "הישראלים מעדיפים לשבת על הגדר ולא לרוץ לשפץ כי הם מחכים להחלטות הממשלה בנוגע לשוק הדיור", מנסה להסביר את המגמה ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים.

 

ואולי הירידה במגמה נעוצה ביחסי הגומלין שבין הישראלים המשפצים לבין בעלי המקצוע. על פי נתוני ההתאחדות, ב-6 השבועות האחרונים התקבלו 280 תלונות נגד קבלני שיפוצים. מרבית התלונות נגעו למחלוקת כספיות בין הלקוח לקבלן (36%) ותלונות רבות התקבלו גם לגבי טענות לחוסר מקצועיות בעבודה (29%). תלונות נוספות כללו טענות לאי-עמידה בזמנים (19%) וטענות להפסקת העבודה באמצע ואי סיומה (16%).

 

סיב מפציר בישראלים שמעוניינים לשפץ את ביתם לפנות לקבלני שיפוצים הרשומים בהתאחדות. "אנחנו לא מטפלים במשפצים שלא רשומים אצלנו", הוא אומר, "אך כל הפניות נרשמות - גם נגד משפצים שאינם רשומים. למעשה, כבר היו מקרים בעבר במסגרתם ההתאחדות הגישה תלונה במשטרה נגד 'עקיצות' של קבלני שיפוצים". לדברי סיב, 10% מכלל התלונות שהוגשו היו נגד קבלנים החברים בהתאחדות.

 

20% עמלה על החלפת קבלן? לא אצלנו

אז על מה באמת מתלוננים הישראלים? לפניכם כמה דוגמאות שהגיעו להליך בוררות. בנתניה למשל, משפחה הזמינה שיפוץ לאמבטיה ולשירותים וסיכמה על מחיר בגובה 17 אלף שקל. קבלן השיפוצים ערך שינוי בנקודות במים ובחשמל ודרש תוספת של 3,500 שקל. הלקוחות לא הסכימו לשלם בטענה שהמחיר שנקבע הוא סופי. מוסד הבוררות קבע כי לא תשולם תוספת למשפץ.

 

בהרצליה, קבלן שיפוצים לא עמד בלוח הזמנים שאליו התחייב - לסיים את העבודות תוך חודש. אלא בסופו של דבר, עבודת השיפוץ התארכה לחודש וחצי. קבלן השיפוצים טען, מצדו, שמי שאחראי לעיכוב בלוח הזמנים היה ספק המטבח החדש. טענתו התקבלה והלקוח לא פוצה על העיכוב.

 

ברחובות, בעלי בית רצו להחליף את קבלן האלומיניום באחר, וקבלן השיפוצים האחראי התנה את "ההחלפה" בקבלת עמלה של לא פחות מ-20%. בעלי הבית סירבו, ומוסד הבוררות קבע שאין הקבלן רשאי לגבות עמלה של 20% מספק האלומיניום שנבחר על ידי הלקוח.

 

ברעננה, משפחה ביקשה לבצע שיפוץ סלון ובמטבח, והתחייבה לשלם לקבלן לפי התקדמות העבודה. לאחר שלב א' לא העבירה המשפחה את הסכום האמור, וקבלן השיפוצים הפסיק עבודתו באמצע. במקרה זה, קבע מוסד הבוררות כי מאחר שהמשפחה לא עמדה בתנאי החוזה, הייתה לקבלן עילה להפסיק את עבודתו. נפסק שבעלי הבית ישלמו על המשך העבודה כפי שנקבע בחוזה המקורי, ואז ימשיך הקבלן את עבודתו.

 

בחולון, משפחה נשארה חייבת סכום בגובה 50 אלף שקל לקבלן בסיום העבודה, ולא הסכימה לשלמו לפני שהאחרון יסיים "כמה דברים מינוריים". הקבלן הסכים לתקן את הנדרש, בתנאי שהמשפחה תשלם את מרבית הסכום הכולל. ועדת הבוררות קבעה כי על המשפחה לשלם את מרבית הסכום, ולהשאיר סכום קטן כעירבון עד לביצוע התיקונים הקטנים שנותרו.

 

בראשון לציון, משפחה הזמינה עבודת צבע לפני החג. הקבלן צבע את הבית, אך לא כיסה הריהוט - וכך נגרם לו נזק. הלקוחות, מצדם, לא הסכימו לשלם לו. בפנייה לבוררות, הוחלט שקבלן השיפוצים יישא בהוצאות ניקיון הריהוט לשביעות רצון הלקוח, ואז ישולם לו הסכום המגיע לו.

 

חיכוכים בזירת השיפוצים מתגלעים לא רק בין לקוחות למשפצים - לעתים מתגלעים גם סכסוכי שכנים. "טירוף הניקיון שאוחז בישראלים בפסח עלול להפריע את מנוחת השכנים בבתים המשותפים", מוסיף אמיר רוזנבלום, בעלי חברת עידן ש.נ.י לניהול ואחזקת נכסי יוקרה. לדבריו, "שיפוצים בדירות ובשטחים המשותפים בבניין עלולים ליצור מתח בין השכנים, ובדרך כלל רף תלונות הדיירים מול חברת ניהול הבית עולה בכ-25% לקראת החג, לעומת שיעור התלונות בשאר חודשי השנה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: יגאל עמר
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים
צילום: יגאל עמר
מומלצים