שתף קטע נבחר

מחקר: ל-93.6% מהישראלים יש טלפון סלולרי

על פי מחקר של מרכז האינטרנט באוניברסיטת חיפה שנערך בקרב ישראלים דוברי עברית, אשר מתייחס לשנים 2002-2012, רק ל-88% היה טלפון נייד אך בחלוף עשור התמונה השתנתה. ומה לגבי שליחת sms? זה אולי נחשב אצלנו "ספורט לאומי", אך לפי המחקר רק כ-20% שלחו יותר מ-50 מסרונים בחודש

שיא בשיעור המשתמשים בטלפונים ניידים בישראל: ל-93.6% מהמשפחות בישראל יש מכשיר סלולרי - כך עולה ממחקר "פרויקט הפער הדיגיטלי" של המרכז לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה. המחקר, שנערך בשיתוף חברת TGI, עמותת תפוח, איגוד האינטרנט הישראלי וחברת בזק, אסף נתונים מכ-100 אלף שאלונים, ונמשך יותר מ-10 שנים. המחקר מתייחס לפרק הזמן שבין השנים 2002-2012

 

עוד מענף הסלולר בערוץ הצרכנות:

המועצה לצרכנות- עלייה בתלונות על הסלולר

המעוז האחרון- ממלכת הדרקון נכנעה לסלולר

סמארטפונים מעוכבים במכס

 

"מטרתו המרכזית של הפרויקט הייתה לבדוק אם הפער הדיגיטלי בישראל מצטמצם או מתרחב, ואיך מתקדמת ההתפתחות הדיגיטלית לאורך זמן", הסביר פרופ' שיזף רפאלי, ראש המרכז. "הנתונים מראים שבעשור האחרון הפער בהחלט הצטמצם - אך עדיין קיים".

 

מהמחקר עולה כי הטלפון הסלולרי נמצא כיום כמעט בכל בית של דוברי עברית בישראל, כאשר בשנת 2002 הגיע הנתון ל-88% בלבד. "אנחנו בהחלט מדינת סלולר, אם עד לפני שנתיים-שלוש היינו בפערים גדולים ממדינות אחרות בעולם המערבי, כיום הפערים האלה הולכים ונסגרים", הוסיף רפאלי.

 

ספורט לאומי? תלוי בווטסאפ

בפרק העוסק בחיבור לאינטרנט חל גידול משמעותי אף יותר. בשנת 2002 רק ל-53% מהאוכלוסייה היה חיבור לאינטרנט בבית, ובסוף 2012 הנתון עלה ל-81%. למרות העלייה המשמעותית, ל-20% מהאזרחים דוברי העברית אין נגישות לרשת. "בישראל יש אוכלוסייה חרדית שחלק ממנה לא מעודד חיבור לאינטרנט, ויש כמובן גם את אלו שלא יכולים להרשות לעצמם את החיבור בגלל העלויות הכרוכות", ציין רפאלי.

 

על פי המחקר, בשנת 2002 רק 8.5% מהגולשים ביקרו לפחות פעם בשבועיים באתר גוגל, ועשור לאחר מכן היו אלה 64.7% שעשו זאת. גם בתחום הבעלות על מחשבים נייחים נרשמה עלייה, כאשר ב-2002 רק ל-70% ממשקי הבית היה מחשב, ואילו ב-2012 כ-90% היו בעלי מחשבים נייחים.

 

אף ששליחת מסרונים נחשבת ל"ספורט לאומי" בישראל, מהמחקר עולה כי בסוף 2012, 18.9% בלבד שלחו מעל 50 מסרונים בחודש. ב-2002, בכל אופן, רק 2.3% עשו זאת. ייתכן ששיעור שליחת המסרונים הנמוך נעוץ בשימוש הנרחב באפליקציית ווטסאפ (whatsapp) בקרב משתמשי הטלפונים החכמים.

 

על פי המחקר, ב-2002 רק 15% מקרב המשתתפים גלשו באחד מאתרי החדשות לפחות פעם ביום; 16.8% עשו שימוש בדואר אלקטרוני באופן יומיומי; ו-3.3% קנו מוצרים באתרי המכירות השונים. לעומת זאת, ב-2012, 41% גלשו לאתרי החדשות; 54.1% השתמשו בתיבת המייל - שניהם באופן יומיומי; ו-11.3% קנו באמצעות האתרי מכירות מעל 5 פעמים בשנה.

 

"נהיה מדינת 'סטארטפ-ניישן' רק כשיהיה יותר שוויון בהנאה מהפירות הדיגיטליים", סיכם רפאלי. "מדיניות של התערבות תומכת, המיועדת לסייע לאוכלוסיות מוחלשות ולעודד סגירת פערים דיגיטליים- אילו פערים נסגרים מהר יותר, למשל בבעלות על ציוד; ואילו נסגרים לאט יותר, למשל בהתנהגות צרכנית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
מטרת המחקר: לבדוק את הפערים הדיגיטליים
צילום: shutterstock
צילום: AFP
נגישות לרשת האינטרנט - לא אצל כולם
צילום: AFP
מומלצים