שתף קטע נבחר

קנינו פחות לקראת פסח: הירידה במכירות ברשתות המזון נמשכת

נמשכת מגמת צמצום הקנייה בסופר וגם הקניות לחג לא התרוממו. במהלך השבועיים שלפני פסח תשע"ד חלה ירידה של 1.7% במכירות הכספיות בסופרמרקטים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בשל ריבוי מבצעים, בעיקר בחומרי ניקוי, הצרכנים שילמו פחות אך המשיכו לקנות פחות. הירידה החדה ביותר במספר הפריטים שנקנו היתה במכירת משקאות

הישראלים ממשיכים לצמצמם את סל הקניות בסופר: לפי נתוני נילסן, במהלך השבועיים שלפני פסח תשע"ד חלה ירידה של 1.7% במכירות הכספיות בכלל שוק מוצרי הצריכה (מזון, משקאות וטיפוח הפרט) לעומת התקופה המקבילה לפני פסח תשע"ג. הירידה במספר הפריטים שקנו הצרכנים הישראלים עומדת על 1%. בכך נמשכת מגמת הירידה בהיקף הקניות בסופרמרקטים. הירידה מעידה על צמצום בהכנסה הפנויה של הצרכן הישראלי, בטח לנוכח העובדה שיש ירידות במכירות גם בחלק מהרשתות הזולות.

 

 

מדובר בנתוני קופות של כל רשתות המזון, לתקופה שבין 30 במרס 2014 עד 12 באפריל 2014, מול 10 במרס 2013 עד 23 במרס 2013 (בשנה שעברה פסח חל מוקדם יותר בשנה).  שוק מוצרי הצריכה גלגל בשבועיים האלה השנה 1.929 מיליארד שקל, לעומת 1.96 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. השנה נמכרו בפרק זמן זה כ-192 מיליון יחידות לעומת 194 מיליון יחידות אשתקד.

 


השוואה: שבועיים לפני פסח תשעד לעומת שבועיים לפני פסח תשעג

השוואה: שבועיים לפני פסח תשע"ד לעומת שבועיים לפני פסח תשע"ג
  כלל שוק מוצרי הצריכה מזון משקאות טיפוח הפרט טיפוח הבית
מכירות כספיות* פסח 2013 1,962,569.7 1,380,803.7 278,885.3 141,937.3 176,631.273
מכירות כספיות* פסח 2014 1,929,804.7 1,377,407.9 262,904.1 135,779.9 154,384.376
אחוז השינוי בין 2013 ל-2014 1.7%- 0.2%- 7%- 4.3%- 12.5%-
אחוז הקטגוריה מהשוק הכספי 2013 100% 70% 14% 7% 9%
אחוז הקטגוריה מהשוק הכספי 2014 100% 71% 14% 7% 8%
מכירות כמותיות** פסח 2013 194,109.6 145,236.2 27,825 7,939.5 13,587.672
מכירות כמותיות** פסח 2014 192,122.8 145,509.2 25,879.2 7,921.5 13,448.596
אחוז השינוי בין 2013 ל-2014 1%- 0.2% 5.7% 0.2%- 1%-
אחוז הקטגוריה מהשוק הכמותי 2013 100% 75% 14% 4% 7%
אחוז הקטגוריה מהשוק הכמותי 2014 100% 76% 13% 4% 7%

 * מכירות כספיות: באלפי שקלים

** מכירות כמותיות: באלפי יחידות

 

שינוי מגמה: לא עוד קונים פחות ומשלמים יותר

הירידה הזאת, באה בהשך לירידה במכירות בשלהי 2013 ולהמשך המגמה גם ב-2014. בפברואר השנה חלה ירידה של 2.7% במכר הכספי בכלל רשתות וירידה של 7.9% בשופרסל ומגה. אפשר לראות שהמגמה נבלמה מעט ויש לכך סיבה: הרשתות הציעו יותר מבצעים.

 

משמעות נתוני המכירות של ערב פסח היא שהקמעונאים והספקים גלגלו פחות כסף בשבועיים שלפני החג לעומת אשתקד ושהישראלים קנו פחות פריטים לקראת החג הזה לעומת לקראת החג בשנה שעברה. הפער בין הירידה במכר הכספי לבין הירידה במכר הכמותי הוא שמעיד שהיו יותר מבצעים השנה.

 

אחרי שחודשים, הרשתות והספקים שמרו על מחירים גבוהים, הם התעשתו לקראת פסח והורידו מחירים, אבל זה לא עזר, יש ירידות במכירות ברוב הרשתות: בקבוצת הרשתות שכוללת את שופרסל, מגה וקואופ ישראל וכן ישנה גם ירידה בכמה מהרשתות הקטנות (רמי לוי, יינות ביתן, חצי חינם ויקטורי ואחרות). ה הזאת של ירידה גם ברשתות המאורגנות וגם ברשתות הפרטיות שונה לעומת ינואר ופברואר - אז היתה מגמה אחרת: ירידה במכירות במגה ושופרסל, ועלייה במכירות ברשתות הקטנות.

  

רק במזון קנינו יותר (ושילמנו פחות)

מנתוני נילסן עולה כי בכל הקטגוריות בסופרמרקט חלה ירידה במכר הכספי. במזון, חלה ירידה של 0.2% בכסף שגלגלו הרשתות והספקים מהמכירות. מבחינת מספר יחידות שנמכרו, המזון היא הקטגוריה היחידה שמציגה עלייה של 0.2%, משמע הישראלים קנו יותר פריטי מזון אך הרשתות הרוויחו מכך פחות.

 

חלקו של המזון בסל הקניות גדל השנה ב-1% גם במכירות הכספיות וגם במכירות הכמותיות. הקטגוריה מהווה 76% מהמכירות הכמותיות ו-71% מהמכירות הכספיות לעומת 75% ו-70% בהתאמה ב-2013.

 

ירידות תלולות במכר הכספי במשקאות וטיפוח

במכירות המשקאות חלה ירידה גדולה של 7% מבחינה כספית לעומת פסח 2013. במספר הליטרים שנמכרו - חלה ירידה של 5.7%.

 

במוצרי טיפוח הפרט חלה ירידה של 4.3% במכירות הכספיות. במכר הכמותי היתה ירידה של 0.2% - כלומר, הישראלים שילמו הרבה פחות על מוצרי טיפוח הפרט לעומת אשתקד, אך קנו רק מעט פחות לעומת אשתקד. מה שמעיד על כך שהיו מבצעים חזקים יותר בקטגוריה הזאת לעומת 2013.

 

במוצרי טיפוח הבית חלה ירידה תלולה של 12.5% בכסף שהרשתות והספקים גילגלו בשבועיים שלפני החג ב-2014 לעומת השבועיים שלפני החג ב-2013. לעומת זאת, מבחינת כמויות – חלה ירידה של 1% בלבד לעומת 2013. הדבר מעיד על כך שהמבצעים בקטגוריית מוצרי הניקיון היו עמוקים יותר השנה.

 

"צרכנים קנו 6-7 חומרי ניקוי - שיספיק לחצי שנה"

במגזר הפרטי (הרשתות שאינן שופרסל ומגה) טוענים שעיקר הירידה במכר היתה בשופרסל ומגה למרות ששתי רשתות גדולות במגזר הפרטי הציגו גם הן ירידות במכירות. "אצלנו נראה שהמכירות היו טובות כמו בהשנה שעברה", אמר לנו גורם באחת הרשתות. "השנה היו יותר מבצעים, למרות שצריך לזכור שהמוצרים שנמכרים לקראת פסח הם מעטים לעומת כלל המוצרים בשוק, בגלל הכשרות. 

 

"ירידות מחירים לקראת החג הורגשו בעיקר בחומרי ניקוי. בקטגוריה הזאת היו מבצעים מאוד טובים, ירידות מחירים של 50% ומעלה וכל שחקן הגיב לשחקן השני, כשכל אחד מציע הנחה יותר עמוקה מהמתחרה. צרכנים ראו שמוצר ניקוי שעולה ביום-יום 20 שקל, יורד ל-8 שקלים אז הם קנו יותר. ראיתי צרכן ששם בעגלה 7-6 יחידות ואמר לי: 'יהיה לי לחצי שנה, עד החג הבא'".

 

"אולי אנשים עברו למים מהברז"

במזון היו פחות מבצעים עמוקים. ברשתות הקטנות, רוב המבצעים דמו למבצעי השנה שעברה אבל ברשתות הגדולות הציעו יותר מבצעים בדומה לרשות הקטנות. "אצלנו לא היו הבדלים גדולים בין מבצעי המזון השנה לבין השנה שעברה", אומר הגורם, אבל היו מבצעים חדשים כך לדוגמא שטראוס הורידה מחיר לקמעונאים על הוופלים הכשרים לפסח של עלית למרות שהיא שולטת על השוק הזה. לצערנו הם ייצרו כמות קטנה לפסח, אז המוצר אזל מוקדם מדי".

 

ואיך מסבירים את הירידה בקניית המשקאות?

 

"אולי אנשים עברו למים מהברז. אני חושב שאנשים התחילו לעבור למותגים זולים יותר והם צריכים להמשיך בזה. צריך שלא לפחד לנסות מותג לא מוכר וללמוד לשלם פחות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
ערב פסח: קנינו פחות והרשתות והספקים הרוויחו פחות
צילום: shutterstock
מומלצים