שתף קטע נבחר

פסח: סל החג הוזל אך רוב המוצרים בסופר התייקרו

למרות שסל של 100 מוצרים מובילים לפסח הוזל השנה לעומת אשתקד, רוב המוצרים בסופר דווקא התייקרו לכבוד החג, כך לפי סיכום חודש הפסח של סטורנקסט. למרות הטריק הזה, פסח היה חג רע לרוב הרשתות והספקים: הצרכנים קנו פחות פריטים ושילמו פחות על מוצרי החג והמכירות הכספיות ירדו ב-1%. ירידה במכירות של תנובה, אסם, שטראוס, יוניליוור וסנו

פסח השנה היה זול, אבל רק בפריטים המובילים לחג: לפי ניתוח סטורנקסט של תקופת טרום החג ותקופת הקניות לחד, הרשתות והספקים העלו מחירים במוצרים שאינם מוצרים מובילים לחג. בהשוואה בין נתוני הקופות בפסח 2013 לבין נתוני הקופות בפסח 2014 עולה כי השנה, מתוך 100 פריטים מובילים בפסח, 82 הוזלו לעומת פסח שעברה, אבל מתוך כלל הפריטים - 55% התייקרו ורק 45% הוזלו.

 

 

100 פריטים מובילים בפסח: 85% הוזלו. כלל הפריטים בפסח: 55% התייקרו ()
100 פריטים מובילים בפסח: 85% הוזלו. כלל הפריטים בפסח: 55% התייקרו

 

  

יוגורט ותה קר התייקרו, מצות הוזלו

בין המוצרים שהתייקרו: יוגורטים, תה קר ומעדנים. עליית המחירים לא עזרה למכירות של המוצרים האלה - מכירות תה קר התדרדרו מבחינה כמותית (מספר היחידות שנמכרו) ומבחינה כספית (הכסף שגלגלה הקטגוריה) ב-17%-18%. המחיר הממוצע של מעדנים אמנם עלה ב-6.1%, אך חלה ירידה בקניית המוצר של 10.3% וחלה ירידה במכר הכספי שלו בגובה 5%.  

 

למרות שהיו כאמור מוצרים מובילים לפסח שהוזלו, הדבר לא תרם להגדלת מספר היחידות שנמכרו ברוב המוצרים, מה שהביא לירידה משמעותית במכר הכספי של הרשתות והיצרנים והיבואנים במוצרים אלה. כך למשל, המחיר הממוצע ךצרכן של שמנים ירד ב-9.2%, אך למרות זאת, מספר היחידות שנמכרו ירד ב-3.9% והמכירות הכספיות ירדו ב-13%.

 

מצות, היה אחד המוצרים הבודדים שבהם הורדת המחיר גם תרמה למכירות, אבל אך רק למכירות הכמותיות: המצות הוזלו בכ-9%, המכירות הכספיות של המוצר ירדו בכ-7%, אך המכירות הכמותיות עלו ב-2%. משמע שילמנו פחות על מצות, אך קנינו מעט יותר מצות מהשנה שעברה והרווח הכספי של הרשתות והיצרנים מהן ירד. גם המחיר של קפה נמס יד וקנינו ממנו יותר, אך זה לא עזר לרשתות ולספקים: הכספי שלו ירד בכ-4%-5%.

 

ירידה בכסף שגלגלו הרשתות והיצרניות בכל הקטגוריות

הסיכום של סטורנקסט (הנתונים מגיעים ישירות מהקופות), מאגד את נתוני המכירות של תקופת טרום החג ותקופת הקניות לחג. פסח 2014 נמדד כך: תקופת טרום החג ארכה מ-18 במרס 2014 עד 31 במרס 2014. תקופת הקניות לחג החלה ב-1 באפריל 2012 עד 14 באפריל 2014, ערב החג. ב-2013 תקופת טרום החג החלה 26 בפברואר 2013 עד 11 במרס 2013. תקופת הקניות לחג החלה ב-13 במרס 2013 עד 25 במרס 2013.

 

נראה כי הצרכן הישראלי המשיך לצמצם את סל הקנייה שלו ועקב כך המשיך להוריד את הרווחים של הספקים והקמעונאים: בתקופת הקניות לפסח, חלה ירידה של 1.6% במכירות הכספיות של כל שוק מוצרי הצריכה ובתקופת טרום החג, חלה סטגנציה במכירות, מה שהביא לכך שבכל התקופה חלה ירידה של 1% במכירות. נראה כי הירידה נובעת מירידה במחיר הממוצע וירידה במספר הפריטים שנרכשו בהשוואה לפסח בשנה שעברה. 

 

 

לפי נתוני סטורנקסט, המכר הכספי ברשתות השיווק טרם החג ב-2013 וב-2014, עמד על 1.46 מיליארד שקל. כלומר, "נקודת הזינוק" לחג היתה די זהה (הפרש של 0.2% לטובת 2013). בתקופת הקניות לחג, המכירות בפסח 2013 עמדו על 1.97 מיליארד שקל בעוד המכירות ב-2014 עמדו על 1.94 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של 35.1% בפסח 2013 לעומת עלייה של 32.9% בלבד ב-2014. בכלל הפסח, המכירות לחג עמדו ב-2013 על 3.44 מיליארד שקל בעוד שבחג האחרון הן עמדו על 3.4 מיליארד שקל בלבד.

 

ירידות במכירות בשוקולד, משקאות, שמנים וטיפוח השיער

מלבד תחום טיפוח הפרט, שרשם עלייה של 0.8% במכר הכספי בתקופת טרום החג (אך הציג ירידה במכירות של 2.9% בקניות לחג ושל 1.3% בכלל הפסח) חלו ירידות בכל שאר התחומים בכלל התקופות הנבדקות, כשאת הירידות החדות ביותר רשם עולם המשקאות 5.1% בתקופת הקניות לחג ו-4% בכלל הפסח, עקב ירידה משמעותית במכירות משקאות לא אלכוהוליים והמשקאות החריפים.

 

במזון - בתקופת טרום החג היתה סטגנציה: המכירות הכספיות לא עלו ולא ירדו, בתקופת הקניות לחג חלה ירידה במכירות של 0.9% ובכלל הפסח חלה ירידה של 0.5%. עיקר הירידה במכירות המזון היתה במשקאות לא אלכוהוליים (5.7% בכלל הפסח) ובשוקולד (3.8%). עוד היו ירידות במכירות סוכר וגבינות לבנות וכאמור שמנים ותה קר. ירידה חדה חלה גם גם במכירות הכספיות של מוצרי טיפוח השיער (ירידה של 6.2% סך הכל) ושטיפת הכלים (ירידה של 5.1% סך הכל). 

 

עלייה במכירות יין ובשר

לעומת זאת, חלה צמיחה משמעותית של 10.9% במכירות היין בתקופת טרום החג 2014 לעומת תקופת טרום החג 2013, כנראה כתוצאה מהקדמת המבצעים, אבל ירידה בתקופת הקניות לחג של 4.3% הביאה לירידה של 0.2% במכר בכלל החג. גם מכירות מוצרי היכיינת הפרה עלו בתקופת טרום החג ב-6.5% וירדו ב-0.8% בקניות לחג. סך הכל הן עלו ב-1.9%. 

מכירות הדגים והבשר עלו בכל התקופות: טרום החג חלה עלייה של 11.5%, בקניות לחג - עלייה של 4.5% ובסך כל תקופת החג, העלייה במכירות הסתכמה ב-7.3%. עוד עלו במכירות: רטבים וממרחים ומאפים מתוקים ומלוחים, סבוני רחצה, אביזרים לאירוח, מוצרי נייר ומוצרים לניקוי הבית.

מלבן תכלת ריק: שינוי במכר במיליוני ש'. תכלת: צמיחה כספית. אדום: צמיחה כמותית. ירוק: שינוי במחיר הממוצע (מקור: סטורנקסט) ()
מלבן תכלת ריק: שינוי במכר במיליוני ש'. תכלת: צמיחה כספית. אדום: צמיחה כמותית. ירוק: שינוי במחיר הממוצע (מקור: סטורנקסט)

 

תנובה, שטראוס ויוניליוור ירדו במכירות הכספיות; טמפו עלתה

הספקים הגדולים הרוויחו פחות בפסח הזה: המכירות הכספיות של תנובה ירדו ב-2.8%, שטראוס ירדה במכירות ב-1.6% ואסם ב-2%. יוניליוור ירדה במכירות ב-4.8%,  סוגת ירדה ב-8%, יפאורה תבורי ב-4.2%, זוגלובק ב-3.6% ונעמן ירד ב-16.9%, מה שמראה שהצרכנים בכל זאת דבקו יותר בחברות הגדולות. 

 

טמפו דווקא עלתה במכירות ב-8.6%. גם החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה, טרה)  עלתה במכירות ב-1.5%, ייקבי כרמל  עלתה ב-2.5% ונטו גם היא עלתה במכירות ב-1.4%. היבואנית ליימן שליסל עלתה במכירות ב-5.8% וחברת השיווק דיפלומט עלתה במכירות ב-2.9%.


 

 

סנו ירדה במכירות הכספיות; חיתולי בייביסיטר עלו

בניגוד לספקי המזון, היו יותר ספקים של מוצרי טיפוח הבית והפרט שהרוויחו מפסח 2014 מאשר בפסח 2013. חלה ירידה במכירות הכספיות של חוגלה קימברלי - 6.2%, שסטוביץ 2.2%, יוניליוור ישראל - 2.6%, רקיט בנקיזר - 7.2%, יעקובי ב-4% קומפלקס כימיקלים ב-17%  וקליר כימיקים ב-25%.

 

המכירות של סנו עלו ב-2.5%, של דילומט ב-4.2%, המכירות של DPL (יצרנית חיתולי בייביסיטר) עלו ב13% והמכירות של שניב תעשיות נייר בע"מ (מייצרים נייר טואלט למותג הפרטי) ב-23%.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
סיכום חדש הפסח
צילום: shutterstock
מומלצים