שתף קטע נבחר

בזכות טיפול לאוטיזם: יעל בת 4 החלה לדבר

יעל כהן אובחנה בגיל שנה כסובלת מאוטיזם ומקשיי תקשורת - היא לא דיברה, התעלמה מילדים אחרים והתקשתה להביע רגשות. כיום, בזכות טיפול ייחודי שקיבלה במעון של עמותת "סולם", היא צוחקת, שרה ומספרת חוויות מהגן. "היא פורחת ועושה דברים שלא האמנו שתעשה לפני שנה", מספרת אמה

הטיפול שמעלה חיוך על פניה של יעל הקטנה: יעל כהן, בת 4 ממעלה אדומים, אובחנה כסובלת מאוטיזם קשה, קשיי קשר ותקשורת - ובזכות טיפול בשיטה מיוחדת מצליחה היום להביע רגשות, לשיר, לחייך ולהשתלב חברתית בגן.

 

עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

 

עוד על אוטיזם:

"הבנתי שילד עם אוטיזם זה לא סוף העולם"

פריצת דרך: חוקרים הצליחו לזהות אוטיזם ב-MRI

הופך לאבא בגיל 45? הילד בסיכון לאוטיזם  

מצליחה להביע רגשות, בניגוד לעבר. יעל כהן ()
מצליחה להביע רגשות, בניגוד לעבר. יעל כהן
 

לא רצו להאמין לאבחון

"כשהיא הייתה בת שנה אמרו לי בפעם הראשונה שזה אוטיזם, אבל לא האמנתי", אומרת ל-ynet איווט כהן, אמה של יעל. "גרנו אז בפנמה, ומומחית מארצות הברית שפנינו אליה חזרה על האבחנה גם בגיל שנה וחצי, למרות שהיא פגשה את הילדה רק לרבע שעה. כשקראו לה בשם היא לא סובבה את הראש, והיא לא דיברה בצורה תואמת לגילה, אלא רק מלמלה פה ושם ואמרה 'אבא'".

 

משפחת כהן עשתה עלייה לישראל באותה תקופה, והביאה את יעל לבדיקה נוספת אצל קלינאית תקשורת, שקבעה שאין לדעת אם הילדה תדבר בעתיד או לא.

 

"היא הבינה כל מה שאמרו לה והצביעה על דברים, אבל הייתה שקטה ולא אמרה כלום", אומרת כהן. "הקלינאית הפנתה אותנו לפסיכולוג ולנוירולוג, ושניהם יחד עשו לה אבחון מעמיק - ובסוף אמרו שהיא על הספקטרום האוטיסטי וזקוקה למעון יום שיקומי.

 

"יעל עשויה להטעות בהתנהגות שלה, כי לפעמים היא חכמה יותר מילדים אחרים בגילה. כשהייתה בת שנתיים קניתי לה מגנטים בצורת אותיות, ותוך שלושה ימים היא למדה את כל האלף-בית, וגם את האיי-בי-סי. יש לה זיכרון מצוין, אז חושבים שאולי אין לה בעיה - אבל יכולת התקשורת שלה היא משהו אחר.

 

"היא הבת הבכורה שלי, אז לא ידעתי בדיוק איך היא אמורה להתנהג בכל שלב, אבל הגננת במעון השיקומי אמרה שיש לה הבעות פנים שטחיות מאוד, היא לא מראה שמחה או עצב ונראית כל הזמן אותו הדבר".

"לפעמים היא חכמה יותר מילדים אחרים בגילה". יעל כהן ()
"לפעמים היא חכמה יותר מילדים אחרים בגילה". יעל כהן
 

הילדה פורחת ומחייכת

כהן בחרה במעון יום שיקומי שמפעילה עמותת "סולם" בירושלים, ותוך זמן קצר החלו בני המשפחה לחוש בשיפור משמעותי בילדה. "היא התחילה להגיד עוד מילים", מתארת אמה, "היא שמחה יותר, מחייכת, שרה שירים מהגן - היא פשוט פורחת.

 

"בגן עובדים עם הילדים בשיטת DIR, שיטה שונה מאוד מזו שבה משתמשים בפנמה ושבה חוזרים על הדברים כמו רובוט כדי להקנות הרגלים. כאן הולכים לפי הצרכים של הילד ושואלים את עצמנו 'למה הוא לא קשוב עכשיו?', 'מה מטריד אותו'. נכנסים לעולם שלו ורואים במה הוא עסוק. אם הוא עסוק כרגע בחפצים סביבו, הוא לא פנוי לשמוע מה שאת אומרת, אז צריך ללכת לקראתו ולדבר על מה שהוא רואה, ומתוך כך למשוך אותו אלייך. הילד מרגיש שהמבוגר איתו וחווה יחד את הדברים, וזה עוזר לו לצאת מהבועה של עצמו".

 

העבודה של הגננות ואנשי הצוות המקצועי עם יעל התמקדה בתחילה בעבודה סנסורית ובשיקוף הבעות פניה, הן באמצעות תמונות והן באמצעות הצוות עצמו. הילדה שהתעלמה מהילדים ומהצוות בתחילת השנה, החלה לסגל הרגלים בסיסיים כמו ישיבה על כיסא במפגש, להביע רגשות גם בטון הדיבור, לגוון בטעמים בארוחות ולספר - בדרכה שלה - אירועים מחיי היומיום בגן.

 

בשיטת DIR מבקשים כאמור לפרוץ אל עולמו של הילד האוטיסט, מתוך אמונה שבמשחק חופשי הוא מבטא את רצונותיו ומסוגל לפתח קשרים חברתיים. "חוסר תקשורת הוא דבר קשה מאוד", אומרת כהן, שמאז הביאה לעולם אח קטן ליעל, בריא לחלוטין, ונמצאת בהריון נוסף. "קשה לקבל את זה שהילדה מבינה את השאלה, אבל לא 'עושה דווקא' בזה שהיא לא עונה לך.

 

"זאת השנה השנייה של יעלה במעון 'סולם' והתקשורת שלה, גם עם ילדים אחרים במקום, השתפרה המון. היא מביעה יותר שמחה, למדה להיות מחוברת לרגשות שלה ולמדה שמותר גם לבכות כשעצובים. לילד אחר הדברים האלה באים בטבעיות, אבל אצלה זה תהליך שצריך ללמוד.

 

"זה הבסיס להמשך העבודה איתה, כי כל עוד היא לא הייתה מחוברת לרגשות של עצמה - איך תוכל להתחבר לרגשות של מישהו אחר? שיטת הטיפול הזאת מאפשרת ליעל להתקדם מאוד ולעשות דברים שלא האמנו שתעשה לפני שנה".

 

-יש אפשרות שיעל תשתלב בגן רגיל בהמשך?

"יש סיכוי כזה, אבל אין לדעת אם ומתי זה יקרה. בינתיים יש שיפור גדול מאוד".

הפכה לילדה שמחה יותר. יעל בביקורה בבית הנשיא ראובן ריבלין ()
הפכה לילדה שמחה יותר. יעל בביקורה בבית הנשיא ראובן ריבלין
 

מענה לילדים בעלי צרכים מיוחדים

מרכז "סולם", ראשי תיבות של "סיוע ועידוד לילדים מיוחדים", הוקם לפני 33 שנה כדי לתת מענה לילדים בעלי צרכים מיוחדים, וכיום מהווה את אחת המערכות הגדולות בתחום המטפל במגוון לקויות.

 

"בכל אחד מ-12 המרכזים של העמותה מטופלים ילדים בטווח גילים מסוים, בלקות מסוימת ועם אנשי מקצוע ספציפיים ושיטות טיפול מתאימות", מספרת אסתר ארנסטר, מנכ"לית העמותה אשר הוקמה על ידי חמותה, פייגי ארנסטר. "לאור ריבוי הצרכים בשטח, בשנים האחרונות גדלה המערכת משמעותית".

 

סולם מספקת מענה לילדים מגיל חצי שנה ועד גיל 17, באמצעות מעון יום שיקומי בעל שני אגפים (לטיפול בעיכוב התפתחותי ובבעיות תקשורת של ילדים על הרצף האוטיסטי), בית ספר לבנות עם בעיות רגשיות, בית ספר לבנות עם ליקויי למידה ועוד. המרכזים פועלים בירושלים, בבית שמש ובמודיעין עלית, ומפתחים בהם כלי טיפול ייחודיים.

 

"אחד מהכלים האלה, למשל, הוא מחשב תקשורת", מספרת ארנסטר, "שמאפשר לילדים שאין להם אפשרות לדבר ולבטא את עצמם להביע את עצמם באמצעות סמלים ותמונות המופיעים על צג המחשב וכוללים תמונות של בני המשפחה, של אנשי הצוות, של חפצים ושל פעלים שונים. זה תורם מאוד להתקדמות שלהם ולהעלאת המוטיבציה בכל הנוגע לתקשורת.

 

"אנחנו עמלים להיות בכל מקום שבו יש פנייה לעזרה. המרכזים פתוחים לכולם, ומבחינתנו זאת שליחות של אהבת ישראל. שיטות הטיפול והאמצעים הייחודיים מביאים את ההורים אלינו מבין כל המסגרות השונות. הם מגיעים מבחירה, ואנחנו רואים בזה זכות גדולה".

 

בואו להדליק את האור לילדי "סולם" - ובזכותכם עוד ילד יעלה עוד שלב בסולם החיים. בטל' 8546* ובאתר העמותה




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עכשיו היא פורחת ומחייכת. יעל כהן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים