סקר מחירים: כמה עולה סל מצרכים לפסח?
בדקנו כמה סניפים של רשתות גדולות בת"א-ר"ג, חולון-בת-ים, חיפה והקריות וב"ש ומצאנו איזו הכי זולה בכל אזור. מסתבר שאפשר למצוא תירוש ב-10 שקלים ושמן קנולה ב-3.90 שקלים ואם קניתם 2.5 ק"ג מצות ביותר מ-20 שקל – קניתם ביוקר. גם אם אתם לא גרים באזורים הללו, הצצה במחירים תאפשר לכם להבין אם הסניף שלכם יקר או זול
מסקנה לקראת פסח: למרות שהמבצעים ברשתות די דומים ולמרות שהעוף כבר לא נמכר בשקל, רמי לוי עדיין מצליח להיות זול יותר משופרסל ומגה, בסכום הקנייה, אם כי לא בכל המוצרים. כך עולה מהשוואת מחירים שערכנו בימים רביעי וחמישי בשבוע החולף ב-12 סניפי סופרמרקט בת"א-ר"ג, חולון-בת-ים, חיפה והקריות וב"ש.
מצאתם מחירים נמוכים יותר, הפקעת מחירים, הקטנת אריזות, או עוול אחר בסופר? כיתבו לנו
- לכבוד פסח? שופרסל ייקרה מוצרים שהוזילה אוטוטו פסח: צפו בצעצועים החדשים
- לצחצח מקרר במשחת שיניים? טיפים לניקיון
עוד מסקנות: כדאי לקנות שמן קנולה וממרח השחר העולה במחסני להב (אם אתם גרים באזור חולון) בחג הזה, כדאי להיות חבר מועדון בוויקטורי ומסתבר שרשת You של מגה - עשוייה להיות זולה. בנוסף, למרות שכאמור המבצעים לחג דומים בין הרשתות, לעיתים יש הפרשים של עשרות שקלים בין הסלים ולעיתים: יותר מ-100 שקל.

אמנם לא בדקנו סל מוצרים מלא לחג והמוצרים שסקרנו הם לא בהכרח אלה שאתם רגילים לקנות. למרות זאת, אם אתם גרים בקרבת הסניפים שנסקרו, תוכלו בהחלט לקבל אינדיקציה על המחירים באזור בו אתם עורכים את הקניות שלכם. האם תוכלו ללמוד מההשוואה, גם אם אתם לא גרים באזורים שנסקרו ולא בהכרח קונים בסניפים אלה? אין ספק. פריסת המחירים באופן הזה (ולא בתוך סופר עמוס אדם ועגלות), עשויה לסייע לכם להעריך אם מוכרים לכם ביוקר או בזול, בפעם הבאה שתגיעו לסופר עבור קניות לקראת החג. האם אתם משלמים יותר מדי על מצות, ממרח שוקולד ואבקת מרק? היום תדעו.

בשורה התחתונה: בב"ש, רמי לוי שיווק השקמה יצאה הכי זולה.

בשורה התחתונה: רמי לוי יצא הכי זול בת"א ר"ג.

בשורה התחתונה: מחסני להב יצאה זולה יותר באזור בת-ים חולון (ודרום ת"א)

בשורה התחתונה: יקר לקנות בשופרסל בקניון, אפילו אם מדובר בשופרסל דיל
איך נערכה ההשוואה?
במקרים מסוימים חיפשנו את המוצר הכי זול בקטגוריה, כלומר החלטנו שלא משנה לנו המותג. למשל, במקרה של תירוש או תבניות אלומיניום. במקרים אחרים, חיפשנו מותג מוכר, לשם ההאחדה בין הרשתות וגם בשל חיבת צרכנים למותגים, אך גילינו שלא תמיד מוכרים ברשתות את אותם גדלים וכן לא כל הרשתות מוכרות את כל המותגים.
ומה עושים עם מבצעי כמות? החלטנו שברסק עגבניות לא נתחשב במחיר ליחידה, אלא במחיר המבוסס על מבצעי הכמות (8 ב-10, 4 ב-10) כי בהחלט משתלם לקנות כמה יחידות של רסק. בנוסף, מבצעי 4 ב-10 לפעמים יותר משתלמים כי הם נערכים על יחידות במשקל 260 גרם. במגבונים לניקוי ניקול, התייחסנו למחיר ליחידה בתוך מבצע הכמות, פשוט בשל העובדה שיש רשתות שמוכרות 2 אריזות מאוגדות יחד ואין (או קשה) למצוא אצלן אריזה בודדת לרגל החג. יש רשתות שמוכרות מאגדת של 3 אריזות ויש שמוכרות אריזה עם תוספת של 20%.
כשבדקנו את מחירו של שמן זית זיתא, גילינו שרוב הרשתות מוכרות בקבוק בנפח 750 מ"ל, אך יש גם מכירה של מוצר בגודל 1 ליטר. החלטנו לחשב את המחיר לפי 750 מ"ל, מה שמסייע לאלה שמוכרים ליטר בלבד, אבל הרוב קובע.
לעיתים, בערים מסוימות, הלכנו על אריזה של 4 תבניות אלומיניום ובאחרות על מארז של 7. המוצר השכיח באותה עיר קבע את הסטנדרט. כך גם בטבליות למדיח של פיניש ובנוזל כלים של פיירי.

סייגים לבדיקה
האם התוצאות שקיבלנו בבדיקה הינן חד משמעית? לא ולא רק כיוון שלא יכולנו להגיע לכל אזורי הארץ (ועמכם הסליחה). הנה כמה סיבות נוספות:
1. ברשימה נכללים מוצרים אקראיים שבחרנו, אבל הם לא מהווים כמובן את מלוא הסל לפסח, שכולל גם דברי מתיקה, יינות, מצות מיוחדות ועוד הרבה מאוד מצרכי בישול ומצרכים יומיומיים. סל מלא כזה, שכולל עשרות רבות של מוצרים, יכול לשנות את התמונה, בעיקר באזורים בהם הפערים בין הרשתות קטנים.
2. כיוון שדגמנו מוצרים רנדומליים, יכול להיות שרשת מסוימת תצטייר כיקרה יותר במוצר מסוים, למרות שהיא בעצם מוכרת מוצר דומה, מתחרה, שלא נכלל בסקר והוא דווקא זול לעומת המוצר שכן נכלל בו. כך למשל, יש רשתות שהמבצע שהן מציעות על אבקת מרק עוף אסם, טוב יותר מהמבצע על אבקת מרק עוף קנור. אנחנו בחרנו לבדוק מראש את קנור, אך יתכן שצרכן שיקנה אצלן אסם (או מותג פרטי) ירוויח ויצא בזול. אי אפשר לסקור הכל.
3. עוד כדאי לקחת בחשבון, שמחירי המוצרים הטריים עשויים להשתנות מדי יום או מדי כמה ימים. תותים שעלו ביום הסקר בסופר דוש 6 שקלים ל-500 גרם, עלו למחרת 5 שקלים ל-500 גרם. מחירי העוף, הבשר, הירקות והפירות משתנים בהתאם להיצע, הביקוש והתחרות המקומית. בנוסף, יש להתחשב גם באיכות הירקות והפירות. יש רשתות שפחות מתחשבות בכך.
4. לעיתים, כמו שכתבנו כבר ב-2010, הרשתות נוהגות להעלות מחירים מיד אחרי השבוע בו נערכים סקרי מחירים. זה לא יקרה במבצעים שכלולים בעלוני הפרסום – כי הם תקפים לכל תקופת הפסח, אבל זה קורה במבצעים לרגע, במחירים שניתן לשנות במהירות וכאמור – במצרכים טריים.
7. אם אתם צמחונים, טבעונים, דתיים – הסל שלכם עשוי להיות שונה לחלוטין ועמכם הסליחה. בחרנו במוצרים שנמצאים בסלים הטיפוסיים ביותר של הצרכן הישראלי.
8. אמנם צילמנו את מחירי המוצרים כדי לדייק, אך טעויות יכולות לקרות. למשל: יש לא מעט מותגים שנמכרים בגדלים שונים ברשתות שונות. מה שעלול לבלבל צרכנים וסוקרים כאחד. לעיתים מפספסים את שלט המבצע ולעיתים בחרנו במוצר "הזול בקטגוריה" בלי ששמנו לב שיש מוצר עוד יותר זול באותה קטגוריה, למרות שבדקנו בשבע עיניים. בכל מקרה כידוע, המחיר על גבי המדף הוא גם המחיר הקובע בקופה (אלא אם כן בקופה מתגלה מחיר נמוך יותר) ורשתות שלא מקפידות בכך - לא עומדות בחוק.
9. לא נכללו בסקר רשתות כמו מחסני השוק, אושר עד, קו אופ וטיב טעם. אלה רשתות מובילות ולעיים זולות, או נעימות במיוחד, אך העדפנו להתמקד ברשתות גדולות (או בשליטות אזור כמו בחולון-בת-ים). עקב כך, יתכן שסניפי רשתות אלה זולים יותר ויש לקחת זאת בחשבון ולבדוק מחירים אם סניפיהן ממוקמים בסמוך לביתכם או אם אתם רגילים לקנות בהן. כמו כן לא נכללה רשת בה ניסינו לבדוק ולצלם מחירים בסמארטפון, אך נזרקנו מהסניף בשל הטענה האנכרוניסטית "אסור לצלם פה".
10. לא נכללו בסקר רשתות כמו שופרסל שלי, מגה בעיר, AM:PM ודומות בשל מחיריהן הגבוהים בדרך כלל. לא מומלץ לערוך בהן קניות לחג, אלא רק השלמות. יתרונן הוא בנוחות (הקרבה לבית(, לא במחיר.


