ארגון הבריאות הבריטי: חומר מסרטן בטוסט ובצ'יפס

בדו"ח שמפרסם ארגון הבריאות הבריטי מזהירים מדענים שמצאו כמויות גבוהות מדי של החומר אקרילאמיד בטוסטים ובצ'יפס. מרכיב זה סווג כאחד הכימיקלים המסוכנים שעלולים לגרום לגידולים סרטניים. ההמלצות: לקצר את זמן הבישול או לאכול פחות

הגילויים לגבי הבשר המעובד וסיכוניו עוד לא שככו, וכבר יש עוד מוצרי מזון המאיימים על הבריאות: מדעני ארגון הבריאות הבריטי מזהירים כי טוסט, צ'יפס ומוצרי מאפה שונים עלולים לגרום לסרטן. הם מצאו כמויות גבוהות בהרבה מהמותר של הכימיקל אקרילאמיד, שנמצא בעבר כמסרטן.

את האזהרה הוציא האיגוד הבריטי לבטיחות במזון. חוקריו דגמו מוצרי מזון מ-50 בתי אב ובדקו את רמות החומר אקרילאמיד במזונות אלה. הממצאים הראו כי בפרוסת טוסט לא שחומה במיוחד נמצאה כמות של כ-9 מיקרוגרמים של אקרילאמיד לכל ק"ג משקל טוסט. המצב החמיר כאשר פרוסות הטוסט היו שחומות במיוחד, אז נמצא 167 מיקרוגרמים של אקרילאמיד לק"ג. אבל התוצאות החמורות ביותר היו בצ'יפס: המדענים מצאו 1,052 מיקרוגרמים של אקרילאמיד לכל ק"ג צ'יפס.

המזונות שמסכנים אתכם

ארגון הבריאות העולמי: בשר מעובד מסרטן כמו סיגריות

FDA קבע: שומן הטראנס מסוכן - להסירו מכל מוצרי המזון

מחקר: בשר וגבינות - מסוכן יותר מעישון סיגריות

החומר המסרטן משתחרר בטמפרטורה של 28 מעלות

אקרילאמיד הוא תוצר לוואי של תהליכי אפייה בישול וטיגון. הוא נוצר כאשר מזונות עמילניים מבושלים בטמפרטורות גבוהות, מעל 248 מעלות פרנהייט - 120 מעלות צלזיוס. מזונות יכילו כמויות גדולות יותר של אקרילאמיד, כאשר הם מתבשלים נאפים או מטוגנים משך זמן רב יותר בטמפרטורות גבוהות. הכימיקל נוצר ומשתחרר מהמזון גם כאשר הוא מעובד על הגריל.

"מזונות רבים מקבוצות מזון רבות הם בעלי פוטנציאל ליצור אקרילאמיד בעת בישול", אמר היועץ המדעי הראשי של המכון לבטיחות במזון בבריטניה אשר הכין את הדו"ח החדש, "לכן כדאי שלא לצלות או לבשל את המזון בטמפרטורות גבוהות למשך זמן רב, כדי להפחית את כמויות האקרילאמיד שנוצר".

( ) ( )

מחקר קודם: ילדות שאכלו צ'יפס - לקו יותר בסרטן שד

אין זו הפעם הראשונה בה עלה חשש מהאקרילאמיד שמצוי במוצרי מזון. בשנת 2005 דיווח כתב העת Cancer כי כי ילדות שצורכות צ'יפס בתדירות גבוהה נמצאות בסיכון גבוה ללקות בסרטן השד בבגרותן.

במחקר השתתפו 582 אחיות בתי-חולים, אל מול 1,569 נשים בריאות. החוקרים בדקו את תפריטי התזונה של הנשים, ובמקביל נשאלו אמהותיהן של הנחקרות האם הן צרכו צ'יפס בילדותן, ובאיזו תדירות.

מהמחקר עלה כי אלה שצרכו צ'יפס מדי שבוע, היו בסיכון גבוה ב-27% ללקות בסרטן שד משאר האוכלוסיה. עם זאת הסבירו החוקרים, כי מאחר שהמחקר מתבסס על נתונים שמסרו אמהות הנחקרות, יידרשו מחקרים נוספים כדי לאמת את התוצאות.

בשנת 2002 פורסם מחקר נוסף, שגילה שיירים של החומר אקרילאמיד בתפוחי אדמה שבושלו בטמפרטורות גבוהות. לאור העדויות האלה, ביקש אז פרקליט קליפורניה להזהיר כי צריכת צ'יפס עלולה לגרום לסרטן.

צפו בסקירת המזונות המסוכנים עבורכם:

המזונות המסוכנים שגורמים לסרטן

החדשות אודות סכנת האקרילאמיד מגיעות פחות מחודש לאחר שארגון הבריאות העולמי הוציא דו"ח הקושר צריכת בשר אדום ומעובד, לסיכון גבוה לסרטן.

בדו"ח שפרסם הארגון, נקבע כי צריכת 50 גרם של בשר מעובד (כמו זה המצוי בנקניקיות, פסטרמה, שניצל מעובד או המבורגר) מגבירה את הסיכון ב-18% ללקות בסרטן. בדו"ח הוסיף הארגון (ולאחר מכן כאמור חזר בו) כי הסיכון מצריכת בשר כזה שווה לסיכון לסרטן מעישון סיגריות.

החוקרים עדיין מנסים להבין כיצד בשר אדום ובשר מעובד גורמים לתאים להפוך לסרטניים. ייתכן שכימיקלים שנמצאים בבשר הם האחראים לכך. בבשר אדום, הבעיה מתחילה בחומר הכימי הם - מרכיב של הפיגמנט הנותן לדם את צבעו האדום - הוא ההמוגלובין.

חומר זה מתפרק במעיים ויוצר כימיקלים הקרויים N-nitroso הפוגמים בתאי המעיים, כך ששכבת המעי נדרשת להשתכפל וליצור יותר תאים כדי לרפא את עצמה.

תהליך השכפול הזה של תאים, עלול לגרום לטעויות בחומר התורשתי DNA שעלול לגרום לסרטן. בתוך כך, בישול של בשר בטמפרטורות גבוהות כמו על האש, עלול ליצור כימיקלים נוספים מסרטנים.

תאוריה אחרת שהועלתה, גורסת שהברזל בבשר האדום עשוי לשחק תפקיד ביצירת תאים סרטניים. סברה אחרת אומרת כי ייתכן ולאוכלוסיית החיידקים השוכנים במעיים, יש חלק בסיכון המוגבר לסרטן.

טוסט וצ'יפס. אולי פחות כדאי לכם